Sv: "Unghäststrots" ?
Jag har samma teori som dig här. Dock har jag inte så mkt erfarenhet. Ett tiotal inridningar och ett femtiotal inkörningar. Ett fåtal har varit hemska, de flesta har man bara anat "trots", och ytterligare ett par har det inte märkts något på.
Ett annat fenomen är 5-6års trotset. Där har jag råkat ut för en riktig kämpe som utmanade mig på de alla sätt (dålig uppfostran/inlärning i ungdomen?), alla andra trots i den åldern har jag uppmärksammat i hagen gentemot hagkamrater där de försökt klättra i rang/ta mer plats.
Jag anser att "trotsåldern" är en period av ifrågasättande och när hästen testar lite gränser om vad som gäller. Min unghäst kom in i "trotsålder" eller ska vi säga ifrågasättningsperiod så låter det inte lika negativt? Det var efter hon hade ridits in och börjat ridas på en mer normal nivå när det inte var ny inlärning hela tiden. När hon skulle lära sig något så hade hon fullt fokus och provade sig fram efter vad som kunde tänkas vara rätt respons på mina hjälper jag lärde in.
När allting funkat ett längre tag och nya krav inte ställdes så började hon lite lätt ifrågasätta varför och om man måste göra rätt på mina kommandon? Det var att prova stanna och se om man kunde ignorera skänkeln. Om man kunde gå i sidled åt det håll man ville och att gå emot sidförande skänkel med att sparka mot skänkeln ist för att flytta. Hon blev väldigt lätt i bakdelen under den här perioden också och sparkade bakut och studsade i galoppen.
Det var ingen svår eller lång period, det kändes bara som att nu var hon mer trygg i ridningen och började bli mer säker och inte behövde fundera på att förstå och lära sig hela tiden utan hon "kunde det här nu". Och kollade om samma regler gällde som när jag lärde in allt, när hon insåg att Ja, skänkel, tygel och framåt betyder fortfarande samma sak så har hon inte ifrågasatt detta särskilt mycket mer...
Jag har samma teori som dig här. Dock har jag inte så mkt erfarenhet. Ett tiotal inridningar och ett femtiotal inkörningar. Ett fåtal har varit hemska, de flesta har man bara anat "trots", och ytterligare ett par har det inte märkts något på.
Ett annat fenomen är 5-6års trotset. Där har jag råkat ut för en riktig kämpe som utmanade mig på de alla sätt (dålig uppfostran/inlärning i ungdomen?), alla andra trots i den åldern har jag uppmärksammat i hagen gentemot hagkamrater där de försökt klättra i rang/ta mer plats.