Sv: Unghästhoppning avd B
rider man inte in galoppörer vid den åldern?
jag tippar på det sistnämnda
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hästen är inriden som 1 åring? och du tycker inte det är att pressa hästen??
Är du ett troll? Eller 12 år och oerhört korkad?
Jag antar att det är ett fullblod tänkt för galoppbanan eftersom du säger att den är inriden som åring. Varför fortsatte den inte med galopp då? Höll den inte?
Men varför vill du rida omhoppningar på en galopphäst?
Hästen tycker ju att det är roligt att hoppa även om den inte får gå ngn omhoppning...
Men vad skulle hästen ha för behov av att gå avd A? Omhoppningsridning sliter på en unghäst. Både fysiskt och psykiskt.
Skillnaden är ju att ingen häst mår dåligt av att gå avdelning B. Däremot kan många hästar må dåligt av att gå avdelning A.
Därför har man den här "spärren".
Ja, championatet är undantaget, men har man tagit sig till finalen ditt då är det nog inget problem, det är inte för våra duktiga ryttare med god kännedom om sina hästar den här regeln har skrivit utan för övriga som TROR att de vet så mycket och istället förstör hästarna. :smirk:
bara en fråga... så bara för att det är en galoppör så kommer den hålla bättre om 10 år? det är aldrig bra att pressa unghästar, så det finns ingen anledning att rida en omhoppning, även om den är riden i flera år. Att "spärren" finns är för att skapa en förutsättning för harmoniska och trevliga samt duktiga äldre tävlingshästar. Skulle vi pressa alla våra unghästar från början skulle det inte finnas någon återväxt på bra tävlingshästar. Man kanske måste börja tänka långsiktigt?