Unghästhantering, ställa lagom krav

Lejonelle

Trådstartare
Vill gärna ha synpunkter på vilka krav det är rimligt att ställa på unghästar i den dagliga hanteringen. Vi har lite olika åsikter i vårt stall och hästarna hanteras ju av olika personer vid insläpp-utsläpp etc. Är det rimligt att kräva att 1-2 åringar ska kunna gå fint i grimskaft, lämna företräde i grind/dörröppningar, inte tränga människan, kunna backa, gå undan för tryck etc? Eller är det att ställa för stora krav?

mvh
Lejonelle

Sv: Unghästhantering, ställa lagom krav

Jag tycker absolut att man ska kunna kräva det av 1-2 åringar. Det gjorde jag i alla fall med mina.

Fråga dina stallkompisar vid vilken ålder de tycker att hästar ska upfostras. Jag tycker i alla fall att det är lättare (och säkrare!) att ta det vid ung ålder än att börja med en vuxen och tung häst. Titta på ston med föl, och även de utan föl för den delen, de tolererar inte att de yngre trängs och bufflar. Hästar kan vara nog så hårdhänta med varandra!
(i upfostrande syfte alltså!)

Nej det är inte att ställa för stora krav, det är att grundlägga FÖRUTSÄTTNINGEN för att få en hanterbar häst!

säger som nån annan: förstår inte vad folk tror om de tror att man kan lära en häst sånt som ledning i rep osv, och att det är OK att bära sig åt för att man är 2 år, men sen när den är 4 år så är det INTE ok utan då råder helt andra regler, som hästen lärt sig från början är ok med helt ANDRA regler. :confused: Hur går den ekvationen ihop!

Grundläggande uppfostran för att få en hanterbar häst. Jag kräver detta av min 1½ åring. Tyvärr är inte stallägarens 1½ åring lika behaglig utan buffar och går över en hela tiden. :crazy:

Lejonelle skrev:
Vill gärna ha synpunkter på vilka krav det är rimligt att ställa på unghästar i den dagliga hanteringen. Vi har lite olika åsikter i vårt stall och hästarna hanteras ju av olika personer vid insläpp-utsläpp etc. Är det rimligt att kräva att 1-2 åringar ska kunna gå fint i grimskaft, lämna företräde i grind/dörröppningar, inte tränga människan, kunna backa, gå undan för tryck etc? Eller är det att ställa för stora krav?

mvh
Lejonelle

Jag tycker det är tveksamt om man ska låta 1-2 åringar hanteras av en massa olika människor. I så fall måste hästarna vara väluppfostrade och människorna hästvana.

Min häst har sedan hon var ca 1 år, hanterats av flera olika personer som lett ut och in till hagen. Jag har satt grunderna själv när hon var föl och har idag en väldigt trevlig häst. Det har i princip aldrig hänt något med några andra, hon har skött sig utmärkt. De problem vi har haft har jag tagit med henne och hon är som sagt inte alls svår att ha och göra med nu.

Det är inte massor av olika människor utan ett mindre antal :) men vi turas om med insläpp och utsläpp så hästarna hanteras ju av alla hyresgäster i stallet. Alla är hästvana.
mvh
Lejonelle

Det är nog inte frågan OM de ska uppfostras som diskussionen gäller utan hur, och vad som är lagom att kräva. Om man tycker det är naturligt att en unghäst inte alltid lyder eller om man ska kräva att hästen klarar att uppföra sig. Om det är hästägaren som ska se till att unghästarna är hanterbara av andra eller om var och en som t ex leder in/ut ska uppfostra hästen. Diskussioner som är aktuella till och från i alla stall där folk ska samsas, intressant att höra vad ni tycker

Lejonelle

Lejonelle skrev:

mvh
Lejonelle
Det begär jag av min 1,5 åring dagligen + stå still vid skötsel, hovvård samt att jag har börjat visa vägen ut i volt kring mig...ok, endast ca 1/4 varv än så länge men vi har börjat:p Efter nyår börjar jag med att lägga på damen lite selar och annat pyssel som är bra att vara van vid inför körning och ridning senare. Hon kommer också att tas med ut på mina ridturer med 9-åringen:smirk:

För mig är det självkalrt att min 1,5åring ska kunna sånt.

Lejonelle skrev:

mvh
Lejonelle

Nej, det är inte att ställa för stora krav.

Det som är viktigt att tänka på när man står i kollektivstal (som jag förstod gäller här), är att de personer som hanterar unghästen, hanterar den på samma sätt. Att man dessutom kommer ihåg att det är en unghäst och att ägaren bestämmer hur eventuell korrigering ska gå till.

Det kan bli lite fel om flera olika personer ska "hjälpa till" att uppfostra unghästen och alla gör lite olika och sätter gränserna själv för vad som är tolerant att unghästen gör eller inte gör. Det är viktigt med en konsekvent hantering av hästen.

Det ska ägaren bestämma och de andra måste rätta sig efter det.

/Lizzie

Mina krav på mina unghästar är det samma som när dom är stora. Dom ska alltså inte få göra något som dom inte får göra som vuxna, när det gäller hanteringen. Leda, hovvård, borsta, uppbindning, inte trängas och framför allt inte bufflas. Det är nu som den framtida hanteringen sätts. Jag ändrar aldrig mina regler för att dom är unga.
Viktigt att alltid vara konsekvent.

Sedan ändras ju självklart kraven (blis större) under utbildningen, inkörning och inridningen, men det är ju en annan sak.

Jag har inackorderingar hemma varav ett sto med ännu ej avvant föl. Alla hästar hemma hanteras av alla hyresgästerna och de krav som ställs på fölet (4,5 månad...) är nästan lika mycket som det du beskriver :cool: Ägaren har sett till att fölis får lära sig nya saker men sedan är såväl ägare som föl med på att olika människor gör på olika sätt. Det vi fortfarande gör är att vi tar både sto och föl tillsammans till och från hagen eftersom hon fortfarande är så ung. Så, stå på dig, hästarna måste ju vara någorlunda hanterbara för att det inte ska bli farligt och jag vill inte bli översprungen av en unghäst. Att flera människor hanterar hästarna brukar vara ett större problem för människorna än för hästarna, de fixar det utan några problem.

Aha, nu förstår jag dig! Det är (tycker jag!) hästägarens ansvar att lära hästen uppföra sig, men det är ju ganska naturligt för en unghäst att testa så i ett kollektivstall måste ju även de som tar in-ut hästen visa vad som är tillåtet. Om hästen yppför sig bra åt ägaren kan ju inte h*n rå för om den "dummar sig" åt någon annan....

Jag vill att min 1½ åring ska sköta sig när han leds, inte trängas eller nafsa. Han ska även göra halt på behörigt avstånd när jag ber om det, stå still när jag öppnar in till hagen och vända sig emot mig när han gått in i hagen o stå still så jag kan knäppa loss honom. Han ska backa och gå undan för tryck samt stanna i sin box även om dörren är öppen. Han ska stå stilla när man pillar på honom, jag ska kunna ta överallt på kroppen utan att få en snygg tatuering i form av ett tandavtryck eller en hov. Han ska även hålla sig på behörigt avstånd när han får sin mat och får inte tränga bort mig eller spannen för att komma åt maten i krubban innan jag säger att det är ok.
Ibland "glömmer" han förstås vad som gäller o kollar vart gränsen går men det får man ju räkna med men för det mesta sköter han sig ypperligt.
Jag vill att även nån som inte är så häsvan ska kunna hantera honom utan att han bråkar då min sambo tar in hästarna när jag jobbar kväll/natt o han är inte så jättevan och jag tycker det är min skyldighet att uppfostra hästen så att sambon ska slippa gå in i nån "konflikt" utan hästen ska sköta sig med honom.

Har samma krav på våra hästar (oberoende ålder) som "Veronika"!
Jag skall kunna gå ut med t.ex en höbal i hagen utan att få 5-6 st hästar som springer på mig.. Dom skall vänta tills jag är klar.. Våra (min familjs) hästar vet vad som gäller. Tyvärr är det lite si & så med hästar som är inhyrda, dom brukar inte alltid ha den uppfostran..

Absolut!

De kraven ställer jag på min fölunge som är 7 månader snart. Han grejar det galant!

Stora krav? Nej! Självklara lägsta krav! Unghästar brukar ju testa sådana saker någon gång men det är då man får säga ifrån. Hur blir den annars när den blir större? Konsekventa regler från första början. Det är då det är som mest viktigt att hålla på reglerna = Du bestämmer.
Men det är ägaren som bestämmer och den som ska försöka ta itu med detta. Men klart att den kan testa övriga personer, det kan ju inte ägaren göra så mycket åt.
Jag har varit med om stallägare som inte klarar av att hantera unghästarna när de ifrågasätter, de blir rädda istället, kan ju vara därför de blir bråkiga bara för dem. Då blir det inte bra, de ska försöka att undvika att "bråka" med hästen om de inte klarar av att "vinna" över hästen. De kan vinna över hästen genom att uppträda lugnt och sansat. Annars lär sig ju hästen att när jag skräms så blir hon rädd :crazy:.
Övriga förutom ägaren tycker jag ska försöka undvika att bråka, säga till hästen för mycket. Den ska hanteras konsekvent, men inte bråkas med, eftersom ägaren har sitt sätt att uppfostra på. Då kan det bli fel om övriga misslyckas med att säga till hästen.

Jag har varit med om en stallägare som påstod att min häst stegrade sig när hon tog hästen in och ut från hagen. Jag har aldrig sett den hästen stegra. Märkte dock att hästen blev orolig efter de gånger stallägaren tagit in o ut hästen när jag inte gjort det. Blev huvudskygg och så, då kan man ju undra vad denne har gjort med min häst. Helt enkelt ser jag det som för att hon var rädd för hästen.
Hon ska inte säga åt min häst!. Svårt att förklara men hon "förstörde" ju lite genom att göra så med min häst som var helt underbar så länge hon slapp henne.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar