Sv: Unghästhantering, ställa lagom krav
Stora krav? Nej! Självklara lägsta krav! Unghästar brukar ju testa sådana saker någon gång men det är då man får säga ifrån. Hur blir den annars när den blir större? Konsekventa regler från första början. Det är då det är som mest viktigt att hålla på reglerna = Du bestämmer.
Men det är ägaren som bestämmer och den som ska försöka ta itu med detta. Men klart att den kan testa övriga personer, det kan ju inte ägaren göra så mycket åt.
Jag har varit med om stallägare som inte klarar av att hantera unghästarna när de ifrågasätter, de blir rädda istället, kan ju vara därför de blir bråkiga bara för dem. Då blir det inte bra, de ska försöka att undvika att "bråka" med hästen om de inte klarar av att "vinna" över hästen. De kan vinna över hästen genom att uppträda lugnt och sansat. Annars lär sig ju hästen att när jag skräms så blir hon rädd
.
Övriga förutom ägaren tycker jag ska försöka undvika att bråka, säga till hästen för mycket. Den ska hanteras konsekvent, men inte bråkas med, eftersom ägaren har sitt sätt att uppfostra på. Då kan det bli fel om övriga misslyckas med att säga till hästen.
Jag har varit med om en stallägare som påstod att min häst stegrade sig när hon tog hästen in och ut från hagen. Jag har aldrig sett den hästen stegra. Märkte dock att hästen blev orolig efter de gånger stallägaren tagit in o ut hästen när jag inte gjort det. Blev huvudskygg och så, då kan man ju undra vad denne har gjort med min häst. Helt enkelt ser jag det som för att hon var rädd för hästen.
Hon ska inte säga åt min häst!. Svårt att förklara men hon "förstörde" ju lite genom att göra så med min häst som var helt underbar så länge hon slapp henne.