Unghästar

Sv: Unghästar

Snabbsvarar till alla här som kommenterat:

Ja, jag har en liten tuffing som gillar att testa gränser - och han behöver uppfostras rejält lite då och då, precis som det vanligen är med unga tuffa hästar. Hans kvarlevor av hingstigt beteende går lite upp och ner, och det gäller att vara med när det svänger. Han är absolut understimulerad just nu - och det pågår ständig jakt efter nya möjligheter till att få alla hans behov tillfredställda.

Ja, det kommer sporadiska fantastiska dagar emellanåt, just nu har vi det mycket bra efter "upptucktningen". Men som sagt, det är en berg och dal bana, och jag förväntar mig att fler sådanna upptåg dyker upp. Tänker mig att runt 6-8 års ålder kommer han att landa.

Nej, jag rider inte just nu. Han har en 4 veckors period vila för att smälta en längre ridperiod - men jag måste ändå ge honom lite tankenötter för att han inte ska gå i taket. Löslongering har det blivit mest, som har funkat superbra, men den lilla banan har blivit geggig med regn nu (trisst). Nu började vi lite på lina igen i helgen, och samtidigt fick han sig en hormonkick med kylan, och en trotsperiod/växtperiod. Allt på en gång, stackarn.

Senast ändrad:

Fast den mår nog bättre o får betydligt mindre skaderisk om du rider den.
Den kan väl få motionsridning i skogen i 4 v. o sen vila när det fryser på o är mörk o trist.

Menar att om den blir skadad- kan du inte rasta av den alls- hur blir han då:eek:

Nu är ju min 4-åring dock långt i från så tossig som Kookaburras men jag vill ändå bestämt hävda att de behöver vila både kropp o knopp när de fortf är så unga. Min reds "intensivt" (varannan dag i 3 månader då han bla hoppades in, gick ngn clearround, några dressyträningar och sedan kvalitén på slutet följt av 2 veckors lugn nedtrappning) och har nu vilat 4 veckor. Total helvila. inte rörts något förutom ngn borstning o hovkratsning samt massage varannan helg. Och iaf upp till 4 års ålder (nu har jag iofs övervuxen ponny med sen släkt dvs sen*3) tycker jag det känns som att helvilor verkligen behövs för huvudet. Vet inte om detta blev sista helvilan, det får vi se hur han tar större utmaningar längre fram. Jag är annars VÄLDIGT mycket för att röra på dem vareviga dag, vilket oxå brukar göras under intensiva perioder (sommar, jul o påsk då jag är hemma 7 dagar/vecka). Man anpassar såklart arbetet därefter dock, jag kör varannan dag avsuttet och varvar med många lugna dagar som promenad eller jogging 3 km utan större krav än uppmärksamhet och springa rakt fram.

Nu ska min skrittas igång avsuttet 4 veckor innan jag ska ta upp ridningen igen, första promenaden blir imorgon (och vadj ag längtar :D). Han kommer säkert vara rätt på g, det har han redan visat i traven vid hand för massören men hittills (efter andra liknande vilor) har den normala uppfostran suttit kvar bra utan ngra större korrigeringar.

Fast jag har fått för mig att din häst mer har gått en "hårdare" normal träning o antagligen har kompisar i hagen- annars skulle jag definitivt rekommendera vila, men i första hand under sommaren- då 4-åringen växer mest.

Han har en kompis i hagen ja, dock inte så lekfull :angel: Man ser tydligt när han vilar att han blir rastlös och det märks även i hanteringen. Vill oxå pocka på uppmärksamhet och pilla på saker och står ibland lite oroligt på gången (men fortf lös) osv.

Varför skulle 4-åringen växa som mest under sommaren? Jag trodde växtperioder var högst individuella och i princip mest påverkades av mat och vila. Dvs mycket hård träning ex trav/galopphästar under för mycket press och/eller helt felaktig utfodring med grova brister hämmar tillväxten och om man ändrar på den/de av parametrarna som är fel så kommer hästen in i en tillväxperiod - oftast för kraftig och alltid felaktig eftersom man vill främja jämn, naturlig tillväxt.

Min planering av hans utbildning grundar ju sig på att jag studerar 20 mil från orten där hans står. Dessutom brukar han TYDLIGT visa så fort han växer "för mycket" eller blir trött av träningen. Under hela sommaren har han inte visat några tendenser till jobbig tillväxt medan han på slutet (näst sista veckan innan kvalitén) var lite trött av träningen och fick ta det riktigt lugnt varpå han snabbt blev "normal" igen - tecken på att det var just träning och inte tillväxt för han blir trött på olika vis.

Solen!
Ljuset gör att de växer mest under vår/ sommar, även färsk mat- gräs. Hästens hovar växer mer mm mm.
Titta på barnen- som kan växa 1 dm under sommarlovet:bump:

Nu menar jag inte sdn hård träning som trav/ galoppörerna gör VS kinesiska barnatleter. Där sätts fysiken "on hold" under hårdträning.

Det gör säkert skillnad ja (något jag tog för självklart och inte skrev :o) men SÅ stor skillnad att de måste vila just dne tiden som 4-åringar vet jag inte om jag går med på :angel: Som 1 och 2 och kanske 3 kan jag gå med på. Men som sagt, min lille skit verkar inte ha haft det minsta ont av tillväxten under denna somamren (han växer ju hela tiden alldeles säkert och gör så i många år till men så det inverkar på allmäntillståndet" så det syns och känns menar jag).

Jag tycker tvärtom att 3 men främst 4 åringar och äldre bara går på bete och blir onyttigt feta :eek: Dvs de verkar inte behöva så mycket energi till att växa längre.

4åringar växer det sista- på bredden o bör vila för att hinna med sin kropps utveckling.
Även psyket/ inlärningen bör ges vilotid- lämpligast på sommaren. då man hinner med att sätta igång till Kvalitén / 4-årschampionatet.

Visst ser man sen även mer till individen- om den klarar av det eller inte, men de ska inte behöva kunna så mkt- mer än grundridning.

Vila kan vara skritt i 14 dar- mkt bra för kropp o själ.

4åringar växer det sista- på bredden o bör vila för att hinna med sin kropps utveckling.
Även psyket/ inlärningen bör ges vilotid- lämpligast på sommaren. då man hinner med att sätta igång till Kvalitén / 4-årschampionatet.

Visst ser man sen även mer till individen- om den klarar av det eller inte, men de ska inte behöva kunna så mkt- mer än grundridning.

Vila kan vara skritt i 14 dar- mkt bra för kropp o själ.

Vi har lite olika tankar om vila mao ;) Jag tycker fort inte sommaren är en lämplig tid att vila ponnyer som lätt blir för runda. Och ponny4-åringar växer långt i från det sista, varken på bredden elelr höjden som 4-åringar. Min hästs släkt blir runda och ponnymaffiga vid uppåt 8 års ålder (bra tränade och bra fodrade sedan små), först då är de "klara" och biffar till sig.

Vad det gäller pskyisk vila så spelar det väl ingen som helst roll NÄR den sker? Det viktigaste är väl att den ges när den behövs, dvs när hästens huvud behöver vila?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 501
Senast: Cornelia
·
Ridning Min lilla pärla på tre år har artros i ena framknät efter ett trauma som liten. Hon är under inridning och är inte halt och veterinären...
Svar
3
· Visningar
1 038
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 436
Hästhantering Ja, min fråga är alltså vad ni gör med era föl och unghästar? Vad anser ni att de ska kunna som ettåringar, tvååringar och treåringar...
Svar
8
· Visningar
1 921
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V