Unghästar

Sv: Unghästar

..ja precis.
*Delvis kl*
och efterssom de ju som vi alla vet inte alls är byggda för just ridning så är det väl egentligen en stor tjänst från människans sida att köpa en häst väl medveten om att den inte kommer att kunna ridas, utan bara tränas på alla andra sätt som kan tänkas vara stimulerande och stärkande för den. Plus att den får leva riktigt hästliv med stimulans och "fritt valt dressyrmässigt arbete" i form av hingstlekar och interaktion bland andra hästar i sina stora hagar. :laugh:

I slutänden rider vi väl ändå för vårt nöjes skull. Även om vi kan anpassa vår ridning så den blir så hästvänlig och uppbyggande som möjligt. Tex låta bli att sitta upp om hästen förmodligen mår bättre av annan typ av träning.

Sedan finns det kanske de som tränas mest effektivt och ergonomiskt uppsuttet då de svarar bra på sits/ryttarinverkan o kanske är lite luriga att arbeta i rätt lägen på andra vis. Don efter person lixom.
Gäller nog att inte fastna i ett låst "tänk" utan se hästen och de aktuella behoven, varje dag. :idea:

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag vill att han ska bli riden också. Angående valet av häst så har vi väl alla olika prioriteringar. Min är inte ridningen.

Men det är mycket irrelevant för sakfrågan i den här tråden, varför jag köpt och äger en ponny, därav ger jag dej inte den långa utläggningen. :rofl: Du kan få den på PM.

Återigen. nu är vi på forumet Klassisk ridkonst o vill man inte rida sin häst är det både i ekonomisk o hanteringsmässig fördel att köpa en ponny.

L.
Om man nu vill rida på sin aktiva travare så är det inget som hindrar, men man måste inse dess begränsningar o sina egna oxå för den delen.:cool:

Nej jag kan inte påstå att just "körningsmuskler" är något helt annat än ridmuskler. Ponnyns vagn (en Tidaholmsvagns-rockard) är visserligen grymt tung om man ser till ponnyns storlek MEN när man sitter i den så är den fantastiskt balanserad och är otroligt "lätt" att dra. De situationer då tyngden gör sej påmind är ju i branta backar (har jag inga) eller just när vagnen ska sättas i rörelse från stillastående. Då måste han lägga sej i selen och "dra loss". Men kraften i rörelsen kommer från bakbenen, bara det att kraften därifrån "läggs in i" bröstan. När väl vagnen är i rullning så är bogarna verkligen hyfsat fria.
Det är visserligen så att en vagn tar ner gångarterna ett snäpp just eftersom de faktiskt måste dra i bröstan, de blir inte lika "fria", men det innebär ju inte att de får muskler som de inte har nytta av i ridning. Att bara köra är jag inte heller intresserad av, det krävs en hel del annat arbete också för att få helheten.

Fast axel håller kanske med Bent i den frågan, för Bent är ju rätt klar med att körning skolar skjutkraft = oönskvärt på ridhäst. :p

Fast axel håller kanske med Bent i den frågan, för Bent är ju rätt klar med att körning skolar skjutkraft = oönskvärt på ridhäst.
Nej det gör jag inte.

Sen får ni göra hur ni vill, men acceptera att jag inte har samma intresse:cool: Vill man ha en häst för att köra pudeldressyr med så.. fine. Själv skulle jag skaffa en hund:p.
Det går förresten lika bra med en katt eller råtta för den delen;)

Lite mer SPORT bara:bump:

Knapplån

Ville bara höra mig för om fler har scizzofrena unghästar hemma nu? Min 4-åring har blivit smått galen! Visst, han har varit glad o lite vild innan oxå - men nu med hösten och kylan har han blivit HELTOKIG! Vi longerade igår, med två andra hästar på banan(vilket nog kan ha spätt på allt ganska mycket). Han verkade som att han aldrig haft långerlina på sig innan. Bralla och bocka, hoppa jämfota, vände in rumpan för o skrämmas, springa iväg snabbt snabbt, gnägga och hingsta sig, ålade och krålade i luften och blåste och flåste, stegra och hoppa omkring, snurra in sig i linan två gånger och snubbla runt. Härregud alltså! Rejsing rejsing runt runt. En stallkompis kom fram när jag skulle "knyta upp" linan från benen, och hade med sig en hjälm. Hon tyckte jag behövde den. haha. Ja, det kan ju vara bra att ha.

Som tur är lyssnar han på avsaktningar och stopp så han är ändå lyhörd och vill - men han försöker oxå skrämmas lite och ta över. Vad har jag gett mig in i, brukar jag tänka sånna dagar...

Idag gick det dock hundra gånger bättre. istället för att var ute kl 18, var jag ute kl 09. Bara ett bock-sprong, och skönt att vara ensamma på banan.

Är jag ensam med temperamentsfull 4-åring som får scizzo-flippar ibland??

Det är ju höst nu och lite svalare och dom kan dom piggna till ordentligt, vissa mer än andra. Går den ute mycket och kan leka med kompisar?

Det kan vara viktigt att hålla igång den, och motionera ordentligt (vilket inte behöver betyda ridning utan även mycket tömkörning) .

Tömkör hellre än longera, du har bättre koll då, i regel.

Det kan ju vara klokt att jobba när du är ensam som du gjorde, mindre störningar. Men rida ut med kompisar, kliva omkring i skogen, klättra lite, låta honom bli av med lite energi den vägen också.

Longera eller tömkör innan du rider för att få ur det värsta innan du sitter upp, för din egen skull.

Det är vad jag tänker så här spontant att du kan göra. Det där pigga i samband med kallare väder brukar lägga sej lite efter ett tag.

Hm.. pudeldressyr..
Gulligt..

Själv kan jag ana en åsikt att det enda som då duger att använda som dressyrhästar, är just speciellt framavlade tävlingsdressyrhästar. Och då faller ju tanken om "dressyren för hästen"??!
Tycker det är rätt stort att välja bort nöjet att få sitta till häst för att i stället belasta sina egna ben men ändå medvetet och noggrant skola en ponny till att bli en stark och smidig o lyhörd häst som kan dressyras med från marken. eller, med liten ryttare på sikt.

Kokaburra. Min arab är tossig oxå! Vi passar på att lära in det populära trixet "stegra på kommando" bara att möta upp energin o höja linhanden så reser hon i höstknasig enegiknäpp. Lite bock och skutt o snurr blir det oxå. :D

Återigen. nu är vi på forumet Klassisk ridkonst o vill man inte rida sin häst är det både i ekonomisk o hanteringsmässig fördel att köpa en ponny.

I ridkonstforumet finns tex akademisk ridning som undergrupp där man ofta jobbar hästar från marken, oavsett om det är en ponny eller ej...

Om man nu vill rida på sin aktiva travare så är det inget som hindrar, men man måste inse dess begränsningar o sina egna oxå för den delen.
Man blir mållös, varför skulle en ryttare/ägare till en travare ha begränsningar ??? :eek: Att man inte bör/kan: tävla?? Att "såna" är dåliga ryttare som inte kan köpa sig annat än avdankade travare?

haha, och jag som sett det som att jag startar med min ridhäst för att den är så jädra bra! Mycket pga ridningen, den går inte många meter i vagn, och de metrar som blir får stor utdelning.
Inte att jag rider på min travare för att inget bättre står till buds. Kommer inte lämna den nuvarande rasen skulle jag tro. Påläggskalven ger hopp om måånga underbara ridupplevelser och det känns så härligt att få möjligheten att utbildas av så mångsidiga hästar!:love:
Man ser ju många filmer på rena ridhästar som ser hyfsat trista ut så jag vet inte vem som kan säga vilken häst som skulle passa bättre än andra till ridkonst..
Sitter nog i annat än rasen. En häst är en häst..

Blev lite filosofisk då jag fick lära mig lite yogagrunder.
Tänkte, men, som den personen som lärde ut yogan sa och visade, så är det ju jag håller på med hästarna (försöker). Visar ett annat sätt att röra sig. Visar hur långt de kan tänja gränser och uppmuntrar aktivitet, initiativ och eftertanke. Ger ramar och fasta rutiner, men efter de personliga förutsättningarna. Fokuerar på andning, lätthet men ändå ganska rejält arbete i rätt mängd, så de känner sig starkare o stoltare och börjar växa både fysiskt och inombords.
Problemet ibland, är att de får så jädra mycket egen bestämmanderätt över sin kropp att det kanske brister i disciplinen ibland.. men som i yogan, då är det bra med någon som visar vart gränser går och har en tydlig mall att följa, så man får ett lugn i övningarna. Inte kan tänka och smita, bortförklara och fuska. Bara "lyda" en stund. Lyda de fysiska lagarna..??
..Samtidigt som jag inbillar mig att jag tränar mina hästars kroppar o sinnen, tränar de mitt inre till mer förståelse, känsla och insikt över saker.
Så, ju fler dagar som går, desto mindre viktigt blir det med prestation och mer viktigt med lärdom. Hm. jaja, nog svamlat.

Min arab är tossig oxå! Vi passar på att lära in det populära trixet "stegra på kommando" bara att möta upp energin o höja linhanden så reser hon i höstknasig enegiknäpp. Lite bock och skutt o snurr blir det oxå. :D

Härligt att höra :D
Nu är jag inte så ensam längre! Ska bli häftigt den dagen vi lyckas kanalisera all den härliga energin!

Min 3-årige pojk har fått vila en hel del sedan en sparkskada i augusti och är nu LESS med stora bokstäver på att inte få göra något vettigt. Men inte riktigt som du beskriver, även om han är pigg. Din verkar en anings mer galen. :angel:
Märker i hagen hur han jagar igång islänningen över stock och sten i fullt rejs och sedan hetsiga hingstlekar. Så fort man går ut i hagen kommer han i trav, söker uppmärksamhet på ett väldigt enerverande sätt.

Han ska sakta smygas igång men det är inte lätt för han hävdar att han inte har tid att skritta, och i traven bjuder han till mycket mer samling än han "borde" bjuda på, eller arbeta i, som 3 år gammal. Och halterna, som han alltid varit så duktig med, ja de är inte bra, han hets-"piaffar" och gör levader om jag envisas med att han ska stå stilla och inte gå vare sej åt sidorna eller bakåt...
Hemvägen när vi tömkör så svänger han av in i skogen stup i ett, vid varje avstickarstig och även vid allt som "skulle kunna vara en stig om man har lite fantasi"....
Ja, alltså, det är ju härligt med energi och rörelseglädje men fy sjutton vad svårt det är att lägga arbetet på rätt nivå.

Ska börja köra så fort jag känner att han är "igång", för körningen är bra i de här lägena, då får han ju "ta i" lite mer och jag kan låta honom ånga ur sej lite i trav och galopp.

För min handlar det om att han numer bara har en enda hagkompis och fått flytta till en "mindre" hage, så han får mindre stimulans på den vägen. Märkte av det tydligt i somras också när vi var iväg på liten semester i några dagar, hur beroende vi är av att han får stimulans i hagen, för att han ska kunna arbeta ordentligt och inte bara stoja till allt.

Det är mycket hästi liten kropp! :love:

Haha! En till som är lite i gasen?! Tja, det låter väl inte så illa som det var för mig just den där dagen - men nog låter det som att tålamodet får sig en prövning alltid. Just detta med att ta av på obefintlig stig! jeez. Du har väl stövlar på gissar jag :D. Tur att han är ganska liten ändå.

Sen detta med uppmärksamhetsbehovet! Jag vet PRECIS vad du menar!! Jag har tyvärr inte någon i omnejd som vågar ha sin häst med min (jag kan förstå dom ibland :crazy: ) så han får gå i sin hage ensam (stackarn), precis som alla andra hästar i stallet (Tävlingsstall). Bitig och jollrig och busig så man kan ju bli tokig. Det är som du säger, svårt att veta var man ska sätta nivån i arbetet. Men när han är av med värsta energin så funkar det mesta, så länge man inte står inom bitlängds avstånd ;) Den skitungen vill inte lära sig att man inte ska vara på matte, eller linor, eller tyglar med mulen konstant. Tålamodsprövning utan dess like.

Detta populära "stegra på kommando" som Lusidor pratat om är alldeles för enkelt. Vi kör courbette på kommando ;)

Skulle vilja ha en megastor hage som han kan får rejsa i med minst 3 unga hästar, sommaren är bra på det sättet...

Härligt att höra :D
Nu är jag inte så ensam längre! Ska bli häftigt den dagen vi lyckas kanalisera all den härliga energin!

Man kan ju lugnt säga att den där dagen bör komma väldigt snaaaart annars får du nog mer energi emot dig än med dig. :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 501
Senast: Cornelia
·
Ridning Min lilla pärla på tre år har artros i ena framknät efter ett trauma som liten. Hon är under inridning och är inte halt och veterinären...
Svar
3
· Visningar
1 038
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 436
Hästhantering Ja, min fråga är alltså vad ni gör med era föl och unghästar? Vad anser ni att de ska kunna som ettåringar, tvååringar och treåringar...
Svar
8
· Visningar
1 921
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka