Unghästar

Sv: Unghästar

Eh, va? Hästen är gjord för att RÖRA sig. Inte för att "bara stå". Och vill jag ha en hållbar ridhäst så vänjer jag den såklart vid den belastningen, i tid. Dvs regelbunden LAGOM belastning. All träning i lagom mängd stärker - det gör inte vila, inte för fem öre. Dock ska man ju inte överträna hästen, varken i bemärkelsen för hårda/intensiva eller för långa pass eller i den bemärkelsen att man jobbar i för långa perioder utan vilopauser.

Att rida på en för outvecklad häst kan mycket väl falla in under överträning, men knappast om den är 4,5 år gammal och bra hanterad innan. Vid den åldern har man mycket små möjligheter kvar att påverka utveckling av skelett, leder, senor, hjärta och lungor till det positiva.

Förlåt för ännu ett svar av en som till och med visade sin häst på kvalitetsbedömningen (dvs han är 4 år gammal), men jag blev så upprörd av detta felaktiga påståendet. Egentligen tittade jag in för att se hur eran unghästutbildning går till och jag läser gärna mer paraktiska modeller, så som Amk beskrev sitt arbete med sin unghäst. Mer sådant! :bump:

:bow: :bow: :bow:

Fick höra här om dan att en vild häst går ca 2 mil om dagen, de kallar iaf inte jag för bara stå!

(från en som redan börjat gå små promenader med sitt lilla föl :laugh: )

Eh, va? Hästen är gjord för att RÖRA sig. Inte för att "bara stå".

Fast om jag säger "bara stå" så pratar jag om lösdrift i flock med jämnåriga. Stora hagar, varierad terräng och mycket rörelse med flocken. Våran flock rör sig mellan 7 och 20 km om dan... Utan våran inblandning.

Alltså långt ifrån att bara stå stilla...

Jag vill ha en större hage :cry:

Är så avis på er som har flockar och megastora hagar... vill ha vill ha vill ha vill HAAA!!!

Det hjälper inte hur stora utrymmen man än har- de tenderar att bli fulla ändå:angel:
Det är en av fysikens grundlagar: Ju större ligghall/hagar man har- ju fler hästar blir det...

/Migo
med fyra(sju) hästar hemma... enbart för hobby och nöje:o

Fast om jag säger "bara stå" så pratar jag om lösdrift i flock med jämnåriga. Stora hagar, varierad terräng och mycket rörelse med flocken. Våran flock rör sig mellan 7 och 20 km om dan... Utan våran inblandning.

Alltså långt ifrån att bara stå stilla...

Men jag likställer fortfarande inte det med regelbunden träning inför uppsutten ridning. Era hästar går väl knappast 1 h rask takt i sträck/dag flera gånger i veckan? Leka mycket osv är ju klart bra, men jag vill ha den där lågintensiva regelbunda träningen som i längden stärker.

Även om det såklart gör stor skillnad mot de som har en plan grushage på 20*40!

Hm..
jag skulle gärna följt någon modell med min treåring. Men det blev kört redan från början för henne. Hon köptes pga sin fina stam o leasades ut till travtränare. två ½ år gammal kom hon hem, rejält grundtränad men sned i bäckenet o halt hö fram.med aktivt överben -stoort, och svullen carpalled.

Så nu efterv ett års hagvistelse på lösdrift med resultatet grav FETMA trots aktiva dagar med kompisen ska stackaren igång igen och sakta tränas upp med målet hållbarhet o hälsa.:crazy:
Hoppas de tidiga året i travträning stärkte mer än sabbade i längden, för nu är ju iaf överbenet borta helt..:)

intressant var att, direkt hästen slapp träningen sköt hon iväg mer än jag sett en travhäst göra och blev groteskt överbyggd. Så träningen kanske hade hämmat tillväxten (på ett bra sätt) och låtit kroppen växa sakta o jämnt. Sedan på helvila bara växte hon så det knakade och blev helt skev.

kanske det är som Sören nordin sa, de ska växa sakta och bli starka som fjällbjorkar.. inte stå och äta och vila bara..

Eller så gör man som BB o väntar ut hela tillväxten.
hade hon varit i träning o sett ut som hon gör nu hade man aldrig kunnat debutera som treåring på travet som är brukligt. Aldrig att en så överbyggd häst fungerat! Fast hon är på G att växa ikapp nu så jag sitter lite på henne i skogen kanske 20 minuter åt gången.

fast, nu är jag glad åt en i grunden inkörd o hanterad unghäst som det bara är att tuta o köra med. Accepterar allt o är glad åt en uppgift.

Rider ute ett par ggr i veckan i skogen med korta travsekvenser. är mjuk o stabil i bakbenen o känns balanserad trots allt.

Ska börja jobba lite på ridplan vid hand o lära in hjälper, sedan rida lite där som omväxling till skogen. och så blir det lite longering för att få röra sig i galopp med sadel o grejer och stärka sig på volt. -Korta stunder. tre-fyra varv så varvbyte. o fokus på spårning o böjning. Inget dragande i linan.

Va tycks, för ett halvår sedan. Ridbar??
http://www.branasvedjan.dinstudio.s...JPG&<p> &Ouml;verbyggd,+vad&aring;?? </p>

Fast du menar väl inte att man ska hårdträna unghästar så att de växer långsamt av den anledningen? Jag missförstod dig nog :p

Har en connemarastuteri inpå knuten. Där fodras de med bra foder men "övergöds" inte, dvs de växer relativt jämnt hela uppväxten. Som 1 och 2 åringar är det i 9 fall av 10 de mest välutvecklade om man åker på utställning osv. Högst och maffigast men aldrig tjocka. Dvs deras kropp hänger allt som oftast med under hela uppväxten, de faller inte ur och blir inte groteskt överbyggda. De står på stall under natten höst/vår/vinter och är ute med ett fåtal jämåriga (varierar ju med kullarna och hur många som lånas in/ut som sällskap i samma ålder) dagtid samt går på bete hela sommaren (ca 5 mån?) i hingst/stoflock med ålder på 1-2 år ca 10 st. Under denna tiden hanteras de (utöver normal skötsel osv) bara om de ska ställas ut, då tränas lite visning för hand.

Fick hem min unghäst (nu 4) efter betet som 2-åring. Då började han "tränas". Men tills att han fyllde 4 har det fortfarande märkts tydligt när han växer, då behöver han vila/lugnt skrittarbete. Nu under sommaren har det inte märkts mycket alls.

Frågan är ju när man ska börja belasta och hur mycket? Är travets belastning (om man bortser från tränare som kör slut på sina hästar, precis som ridfolk som rider slut på dem för championat osv) lagom tro?

För precis som jag hört om hästar som belastats för mycket i tidigt ålder och inte hållt så har jag hört om dem som inte belastats som unga och därför inte hållt för något direkt arbete av den anledningen. Därför är jag väldigt skeptisk till "låta hästen växa färdigt" först. Mycket pekar på att (förutom vetenskapliga studier) hästens kropp stärker sig bättre om den belastas under tiden som den växer (fortf i rimlig mängd/typ, såklart!). Och i annat fall så hade det inneburit att min häst hade fått vila tills han var typ 8 år.

Precis som människor som inte tränat något under 20 års ålder har mycket svårt att komma till en rimlig nivå gäller ju detsamma för hästar. Där åldern ligger på 2-4 år vad jag hört.

Du kan inte jämföra kapplöpningshästar med vanliga ridhästar.
Tränare vill sällan starta 2-åringar, men eftersom det haNDLAR OM PENGAR SÅ STYR HÄSTÄGAREN både av sitt vinstintresse , okunskap/ brist på empati för djuret.

Förr kördes 2-åringar in, men numera har den kunskapen nästan gått förlorad.

sen skaffar hästar som drar- icke fördelaktiga muskler i framdelen.

Usel vinkel på bilden:crazy:

en fråga, hur förbereder ni unghästen för den belastningen som en ryttare kommer innebära om ni väntar tills hästen är 4,5år?

den gamla svenska läran innebar att man körde in hästarna som unga just för att leder, senor och skelett skulle vänja sig vid belastningen. Finns även studier som stödjer detta.

en människa kommer som max bära sin egen vikt + en graviditet.
en häst ska bära en människa + utrustning, dessutom i hög fart.

Man rekommenderar inte att träna barn men visst sjutton stöder humanmedicinen att barn rör sig och leker och motionerar för att bli stark?

Mitt fullblod har en enorm lungkapacitet vilket underlättar allt arbete för henne. Hade hon inte tränats tidigare hade hon aldrig utvecklat den kapaciteten.

Kl
Nej, menar inte alls att man ska hårdträna dem, bara spånar vad som hände på våran.
och så, travar drar inte så speciellt tungt alls. De går ofta utan tryck över bogarna, den lilla dragvikt som är hålls fast av gjorden i princip. Bröstan hänger lös i vanlig vagn..
Men, de får såklart ofördelaktig muskulatur av att tränas för fort för sin kapacitet. de måste ju pressas på för att bli starkare o springer på bogarna.

Fast, det sker väl lätt på ridna unghästar som går och bär "dödvikt" i skogen bogtunga och outbuildade under lång tid?
Bästa vore väl en sund balans mellan att lära in grunden till bärighet, korta repriser med bakbenen på plats och så varva med uteritt.

Vi brukar inte rida a la skottkärra.
Det GÅR att rida i en lång o låg form utan att den tippar framåt- men för det krävs det en ryttare som inte är i samma läge.....o som klarar av att hjälpa den bli kvar i balans.

Kan man inte det- är det bättre att rida den i fri form.

Fast, det sker väl lätt på ridna unghästar som går och bär "dödvikt" i skogen bogtunga och outbuildade under lång tid?
Bästa vore väl en sund balans mellan att lära in grunden till bärighet, korta repriser med bakbenen på plats och så varva med uteritt.

Just det här upplägget (mkt mer i detalj) hoppades jag få läsa om här, ur er synvinkel!

Men, min 4-åring är riden rätt mycket. Varav pass på bana är rätt lätträkneliga (2 som 3-åring - ett för att vi skulle hoppa första gången och ett för tränare, 3 själv på våren som 4-åring, 1 för tränare på våren, 4 för tränare inför kvalitén och så 1 vid kvalitetsbedömningen). Inte går han och hänger på sina bogar dag ut och dag in i skogen för det? Även om jag mycket hellre utbildar i skogen än på bana.

Men då föredrar jag ju att rida även utan "max" bärighet, i den bemärkelsen att jag inte kräver max vad han orkar varje steg jag sitter på honom (så uppfattade jag dina "korta repriser med bakbenen på plats"). Han går vart enda steg i balans, med kroppen väl sammankopplad, med sökning till handen och en ärlig bjudning. Jag skulle aldrig sätta mig på honom annars, det är så jag rider punkt slut.

Det tycker jag räcker för att kunna sitta på en ung häst. Rider man så i lagom korta pass, sitter inte och rider fri skritt mer än som paus eller harvar runt på kort tygel utan att "göra" något så stärker det OERHÖRT mycket. Utan att slita mer än vad det stärker. Jag menar det finns en balans mellan "boghäng" och "samla max" som är VÄLDIGT användbara för att stärka unga hästar. Här får jag för mig att mina och "era" (om jag ser till er utbildningsskala, det lilla jag satt mig in i den) åsikter går isär. Dessa frågetecknen hoppades jag få höra en diskussion om i denna tråd, jag är nyfiken! :bump:

krävs det inte någon form av grundutbildning av hästen så den förstår hjälperna, -kanske förslagsvis på ridbanan, för att öht kunna inverka och rida den i en lämplig arbetsform som du menar ute i skogen??

Min treåring som ännu bara ridits i skogen sitter jag bara och åker på. har tänkt vänta med att sitta och ge hjälper till arbete tills vi hittat kommunikationen på ridbanan. tänker att det är lättare att sortera intrycken på "skyddad plats" mot att börja be om saker ute i skogen då mycket annat upptar sinnet.

Det var det jag menade, under den här första tiden av häståkande, som väl enligt vanliga unghästrekommendationer kan bli rätt lång, kan ju hästen hinna belasta sina bogar litegranna. inte för att jag oroar mig för det, ska börja jobba från marken snart med att förstå vad eftergift för tygeln innebär och befästa skänkeln som sidförande/aktiverande.

Nej det gör det inte. Den lär sig hjälperna precis lika bra om inte bättre ute i skogen, där de ofta har en mening. Ett träd i vägen - skänkeltryck - flytta sig. till exempel.

sen är det som Theconnemara säger - det finns ingen risk att en häst som rids med en balanserad och stilla ryttare ute i skog och mark blir bogtung och bygger sig felaktigt. snarare tvärtom. det är inte rocket science för en häst att bära sig. Arbetsform ute, vad menar du med det, kan du utveckla?

Vad har du för folk runt ikring dig:confused:

Att rida in unghästar ute går fortare iom att den förstår att den ska följa vägen rakt framåt.
Sen kommer formen sig av att den arbetar bakifrån om ryttaren bara erbjuder ett mjukt stöd så kommer den med posten.

Skänkeln lär man in genom att använda rösten samtidigt.
sidförande bör den inte kunna förrän den kan gå/ trava rakt fråm utan att vingla- största problemet. Det blir ännu svårare på en ridbana- där det inte är logiskt- vart den ska.

Start o stop.

Unghästar lär sig så fort :bow:o de finns ingen anledning att börja forcera. Låt den vara bebis o håll till ute i skogen. Den blir styrbar o böjd om man snirklar runt träd- lär den att inte krossa ryttarens knän.

krävs det inte någon form av grundutbildning av hästen så den förstår hjälperna, -kanske förslagsvis på ridbanan, för att öht kunna inverka och rida den i en lämplig arbetsform som du menar ute i skogen??

Jag red min häst själv i skogen efter par gånger med medhjälpare. Ledde ut honom i skogen, satt upp och red en stund och satt sedan av och ledde honom hem. Jag red i vilda skogen - inte på några grusvägar till en början - då blir hjälpgivningen ganska självklar och enkel. Min var dessutom mycket tömkörd och promenerad, så han kunde ju redan start, stopp och sväng. Lyssnade bra på rösten också.
Lämplig arbetsform tror jag för de flesta hästar kommer av sig själv om man ger dem rätt förutsättningar och inte trixar så mycket :D

Fattar inte vad du menar du (igen:o):confused:

För att kunna ta dej nånstans har väl hästen lärt sej hjälperna/signalerna för start stopp stanna vända osv?
Så fort du sitter på den och den svarar så berömmer du. Det är en del av ridningen även på en ung häst.

Det gör du lika bra ute i skogen, du kan ju inte nånstans åka i den bemärkelsen:confused: Hästen ska svänga, kanske vill du växla tempo, använda träden att rida runt för att vända och böja lite, osv osv. Du avlastar och reglerar med din egen vikt osv.

En häst utbildas hela tiden. Det är så man börjar lära den. Om du travar så använder du din egen vikt och balans att få hästen i balans utan att på något sätt bråka med hästen för det:confused:

Det handlar om att hjälpa den att förstå er kommunikation och att hjälpa den bära upp vikten. Ingen pratar om någon avancerad dressyr på en treåring men allt man gör är utbildning. Att den kan lyssan på dej, trots annat att titta på är en del av utbildningen även det.

Det mesta på den nivån passar att arbeta med ute med naturlig framåtbjudning och många möjligheter i naturen man kan använda, gå över stock och sten, vända runt trän, uppför nerför osv. Både utbildar och stärker.

Senast ändrad av en moderator:

Inte på någon av de unghästar jag ridit in iaf. Det tar typ 2-3 travturer innan de verkligen fattat hur jag vill att de ska gå. Sedan går de ju iden formen mer ellerm indre hela passen. Vilket såklart utökas väldigt mycket i början - de har väldigt lätt att lära de små ju.

Vi sitter n dem på grårdsplanen. De förstår smackning och förstår spöet samt stananr för bettinverkan. Mer behövs inte ör att jag ska sätta mig upp. Svänga lär de sig lika bra ute som på en bana - om inte bättre. Och dessutom lär de sig bäst svänga "till 100 %" i trav, ofta svänger de runt så fint så fint i skritten och sen travar man och då kommer protesterna. Som man tar typ en gång så är det färdigt sedan. Då har man en häst som ledigt går fram av sig själv (första jag sätter på pränt i en unghäst) och är vändbar - färdig att börja rida i form. Dvs det tar inte många pass innan hästen rör sig i balans med sökning till handen. En unghäst är ju dessutom oftast väldigt okomplicerad - den har ju inga negativa assocciationer till något.

Min treåring som ännu bara ridits i skogen sitter jag bara och åker på. har tänkt vänta med att sitta och ge hjälper till arbete tills vi hittat kommunikationen på ridbanan. tänker att det är lättare att sortera intrycken på "skyddad plats" mot att börja be om saker ute i skogen då mycket annat upptar sinnet.

Jag skulle kunna skriva hyllmeter om just de meningarna men kortftattat = Det är för mig HELT FEL sätt att utbilda en häst. Vill du ha mer utveckling än att min definition av en välriden häst är en som går lyssnar lika bra på sin ryttare oavsett PLATS så be om det :)

Och utifrån de raderna du skrev - jag förstår mycket väl varför du inte tycker om "det engelska sättet" att rida in, du har missuppfattat det totalt ;)

Det var det jag menade, under den här första tiden av häståkande, som väl enligt vanliga unghästrekommendationer kan bli rätt lång, kan ju hästen hinna belasta sina bogar litegranna. inte för att jag oroar mig för det, ska börja jobba från marken snart med att förstå vad eftergift för tygeln innebär och befästa skänkeln som sidförande/aktiverande.

Den perioden är lång JA. För den är så stärkande, man förberedder hästens psyke och kropp för hårdare ansträngningar genom att befästa hjälper och grundform. Min 4-åring ligger väl fortf på den "nivån" sas. Men som jag skrev - du har HELT missuppfattat den, man åker inte häst en enda ridtur och rider dem aldrig på bogarna.

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 501
Senast: Cornelia
·
Ridning Min lilla pärla på tre år har artros i ena framknät efter ett trauma som liten. Hon är under inridning och är inte halt och veterinären...
Svar
3
· Visningar
1 038
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 436
Hästhantering Ja, min fråga är alltså vad ni gör med era föl och unghästar? Vad anser ni att de ska kunna som ettåringar, tvååringar och treåringar...
Svar
8
· Visningar
1 921
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII