S
Sapone
Sv: Unghästar
Fick höra här om dan att en vild häst går ca 2 mil om dagen, de kallar iaf inte jag för bara stå!
(från en som redan börjat gå små promenader med sitt lilla föl )
Eh, va? Hästen är gjord för att RÖRA sig. Inte för att "bara stå". Och vill jag ha en hållbar ridhäst så vänjer jag den såklart vid den belastningen, i tid. Dvs regelbunden LAGOM belastning. All träning i lagom mängd stärker - det gör inte vila, inte för fem öre. Dock ska man ju inte överträna hästen, varken i bemärkelsen för hårda/intensiva eller för långa pass eller i den bemärkelsen att man jobbar i för långa perioder utan vilopauser.
Att rida på en för outvecklad häst kan mycket väl falla in under överträning, men knappast om den är 4,5 år gammal och bra hanterad innan. Vid den åldern har man mycket små möjligheter kvar att påverka utveckling av skelett, leder, senor, hjärta och lungor till det positiva.
Förlåt för ännu ett svar av en som till och med visade sin häst på kvalitetsbedömningen (dvs han är 4 år gammal), men jag blev så upprörd av detta felaktiga påståendet. Egentligen tittade jag in för att se hur eran unghästutbildning går till och jag läser gärna mer paraktiska modeller, så som Amk beskrev sitt arbete med sin unghäst. Mer sådant!
Fick höra här om dan att en vild häst går ca 2 mil om dagen, de kallar iaf inte jag för bara stå!
(från en som redan börjat gå små promenader med sitt lilla föl )