Unghästar

Sv: Unghästar

Och, får jag fråga: hur du rider din unghäst rent konkret? Hur länge? Gångarter? Övegångar? Underlag? Backar? Kort/lång tygel? Ber du om sökning till handen? Ber du om egen bjudning? Osv.

För vi kan mycket väl ha missuppfattat varandra här tror jag, hoppas det iaf ;)

Efter att ha läst en hel del om hur viktig uppträningen av unghästen är, så har jag svårt att "köpa" BB´s idé.
Visst, under optimala förhållanden möjligtvis. Men då är jag petig som tusan. Då ska hagarna vara enorma, och då handlar det inte om att varje häst ska ha 1 ha, utan jag menar enorma, flocken vara så stor att djuret helt kan välja sina kamrater - särskilt viktigt när det gäller ston, hingstarna tenderar ju att komma väldigt väl överrens oavsett personligheter, men stona måste vara i bra grupper för att stimuleras till "bus och lek".
Dessutom måste hagen erbjuda en jäkla massa olika underlag, sand, asfalt, grusväg, svårframkomlig skog med sten och rötter, och allt däremellan, bland annat stimulering även till HOPPNING - både av diken och nerfallna träd och dylikt, på ett bra sätt.
Och förutom detta bra foder och foderhantering på något vis, så att hästarna får alla byggstenar men inte "hamnar ståendes vid en höbal" hela dagarna.

Under såna förhållanden skulle jag kunna tänka mej att låta unghästarna gå tills de blivit 4,5. :love:
Men det är ju helt o-realistiskt, bara en dröm och tanke.

Annars har jag svårt att köpa konceptet.
Upp till 2 års ålder kan man påverka ligament & skelett hyfsat bra. Och då menar jag inte med regelrätt träning, men att unghästen får röra sej i skritt eller självvald gångart över OLIKA underlag, ser jag som viktigt.
Man hittar ju sällan grusvägar i hagen, men desto mer såna ute på ridvägarna där hästen antagligen ska kunna gå - resten av sitt liv...(och även om, eller kanske just på grund av att, den ska leva sitt liv i en sandmanege, så måste den stärkas på alla underlag tidigt...för att hålla)

Så, 2 års ålder är den första gränsen.
Sedan kan man påverka apparaturen den "sista biten" fram till 5 års ålder.

Efter 5 års ålder är den färdiga "grunden" byggd. Då går det bara utför. ;)
Nä, men det är precis som människor, fram tills vi är helt färdigväxta, vid 20-25 års ålder kan vi fortfarande "sätta in på benbanken" och stärka den grundläggande beståndsdelen i vår rörelseapparat - skelett och ligament.
Men efter vi växt helt klart, så kan vi inte så lätt stärka oss utan måste arbeta utifrån det vi stärkt upp som unga.

Så min tanke är alltså att unghästen förutom BRA hage, BRA flocksammansättning, BRA foder och foderhantering, även behöver ett visst mått av träning från 1 års ålder. (det finns studier som visar att unghästen inte kan "tillgodogöra" sej träning förrän vid 1 års ålder, men vid den tidpunkten märker man också en klar skiljepunkt då den börjar kunna tillgodogöra sej)
Men då på ett skonsamt och lyhört sätt, beroende på individ.
Skritt i mängder över blandat underlag kan man nästan inte få för mycket av...

Min lille plutt, 3 år idag, gick på mycket promenader som 1-åring. Tömkörde även litegrann innan betet som 1-åring. Sedan på hösten började han gå med dels som handhäst och fick då röra sej även i trav, och dels som "lös" häst på turerna, dvs helt fri fick han följa med i valfri gångart (aldrig snabbare än långsam trav på ridhästen dock, men det innebär ju inte att löshästen håller sej till långsam trav :angel: ). Handhästande och "löshästande" har vi fortsatt med. Förutom detta tömkördes han & promenerades, mest i skritt i skogen, mycket fåtal gånger på bana, och under våren som 2-åring kördes han in. Har sedan körts hyfsat regelbundet sedan hösten som 2-åring, då enbart ut i skogen i alla gångarter, med fokus framförallt på lyhördheten/lydighet för rösten med mycket övergångar.
Detta blandat med löshästande, handhästande, tömkörning och promenader. Och lite löshoppning då, blandat med allt hoppande som blir dels i hagen (diken och skog) och ute i skogen med diken och andra "terräng"-hinder.

Nu som 3-åring har jag påbörjat lite lätt arbetet vid hand, inspirerat av AR. Detta för att bygga den här biten av rakriktning och liksidighet, som är mycket svår att göra i vagn. MEN jag tar det oerhört försiktigt, för jag märker ju att den här lilla hästen har så otroligt lätt för sej jämfört med många andra hästar jag jobbat med. Det är lätt att förivra sej och börja kräva alltför mycket, när allt "bara funkar". Här jobbar vi med lite skolor på olika linjer, och travupptagningar som är balanserade baktill (hyfsat "samlade").

Det jag tänker är att jag kombinerar arbetet på töm på volt, där han får jobba i en större ram och med mycket driv men inte den här "precisionen", lite mer som många "vanliga dressyrryttare" jobbar sina djur - med arbetet vid hand där ramen blir mindre men finliret större och det handlar mest om små förflyttningar och samlade övergångar.
Tillsammans med körningen där han bygger massor av styrka.

Han ska ridas in, men jag har hittills faktiskt inte sett riktigt "syftet". Allt det ridningen kan ge honom, har vi kunnat bygga på annat håll hittills, det vill säga framåtbjudning, styrka, kroppsmedvetenhet och så vidare. Ridningen väntar jag gärna med tills att den börjar kunna "göra nytta", dvs man kan göra något med ridningen som inte GÅR att göra på annat vis utan den belastningen.

Dessutom är jag för stor, så JAG kan inte rida in/rida honom...det måste jag hitta någon pilot till.

Men tanken är väl att han ska ridas in under vintern, och jag känner mej rätt lugn med den belastningen NU, men hade inte velat lägga den på honom tidigare.

Nja hjärta och lunga och syresättning går att träna hyfsat "lätt" senare i livet också, men grunden läggs i ung ålder. Framförallt så är det unga djuret väldigt mottaglig för träningen framförallt när det gäller syreupptagningsförmåga! Det är "enklare" att träna upp unghästens kondition...

Även om jag är ganska trogen AR så är jag inne på din linje.
Unghästar behöver stärkande arbete innan 4-års ålder för att klara belastningen vi kräver av dem senare i livet.
Fysisk träning i ung ålder är inte ens hälften så svårt som "psykisk" träning för en ung häst. Jfr handhäst i skogen(fullt natruligt att följa en artfrände i fri form) eller vid handen på ridbana med krav på lösgjordhet, böjning o ffa koncentration.

/T

Jag tycker din "metod" för unghästen låter jättebra!
Jag tror inte Bent menar att man ska låta hästen vara i 4 år, utan att han vet att folk gärna är otåliga startar tidigt med belastning och därför betonar att det ska göras lugnt och lekfullt. Jag tror inte han hade haft några större synpunkter på "din metod" faktiskt;)

Att gå som handhäst/promenera är väl så nära naturlig stimulans man kan komma utan att behöva erbjuda hagar modell >1000 ha. Att vara trygg i sin roll mot människan (veta att man följer tryck, inte sparkas/bits/klättrar på) är ju något de ska veta redan som små föl och att då följa med människan och kanske en artfrände ut på promenader och se världen blir ju bara positivt på alla sätt.

Jag har också "problemet" med en häst som är lite för liten för mig att rida, och även om han numera är insutten, rids han inte alls. Precis som du säger: det finns så otroligt mycket man kan ge dem utan att sitta på, så varför göra det bara för sakens skull?

Sen får jag säga att det är mycket individuellt, det där med hur tidigt man kan börja ställa krav och i vilken mängd. Halvblodet här hemma är fyra nu, och har i sommar kommit över nån slags gräns- i våras var allt bara besvärligt (utom promenader och att gå som handhäst). Han varken förstod eller försökte. Nu är det en helt annan femma! Dessutom är han ganska sen i sin kropp.
Fjordvalacken däremot var fysiskt sett tidig, men är fortfarande vid 16 års ålder en jädra bebis i huvudet:cool:

Senast ändrad:

Jag måste be att få lägga in en klausul mot- att
Allt det ridningen kan ge honom, har vi kunnat bygga på annat håll hittills, det vill säga framåtbjudning, styrka, kroppsmedvetenhet och så vidare.
Det blir skillnad för dens jämnvikt o orken att bära upp ryttaren. När den drar använder den ej samma muskler som vid ridningen, men visst blir den stark.
Sen kan det aldrig bli samma kontakt med munnen som när man sitter på.

I övrigt håller jag med, men en mer allsidig inlärning anser jag vara bättre.
Vad är egentligen tanken med att köpa/ föda upp en häst som man inte kan rida på- bara köra?

Tja, man kan ju faktiskt ha korningen som sin "sport" titta bara pa prins Philip har i england det ar ratt tough korning som han haller pa med....sa det ar val var och ens val om man vill tavla och trana korning istallet for tex dressyr

Självklart använder han andra muskler när han drar, men han har ju knappast gått bara i vagn. Om du läser mitt inlägg ser du hur han är jobbad hittills, på ett ungefär. Inget av det har behövts någon ryttare till, knappast. Jag är ju av åsikten att de ska vara rejält starka innan man lägger den belastningen på dem - hästar är inte byggda att bära vikt på ovansidan ryggen, utan på undersidan...krävs mycket styrka innan de klarar det på ett bra sätt.

Angående tanken att ha en sådan häst, så är det bara ett val jag gjort precis som andra gör sina val av häst.

Kör du skolor oxå:angel:

Ja, i alla fall den tränaren jag tränat för använder sej en hel del av skolor för att lösgöra, stärka och få dem att börja använda sin kropp mer liksidigt. Tror inte det är särskilt ovanligt på "hyfsad nivå".
Allt du kan göra i tömkörning - alltså praktiskt taget allt du kan göra vid ridning - kan du ju göra i vagn.

Är inte skaklarna i vägen:confused:

jag vet ju inte om din stora hobby är körning. vi är ju på klassiska forumet:angel: annars finner jag det svårt att se varför man köper en ponny som man inte kan rida på.:confused:

Min stora hobby är hästar. :p

Jo, skaklarna begränsar, men skolor går alldeles utmärkt.

Vad är egentligen tanken med att köpa/ föda upp en häst som man inte kan rida på- bara köra?

jajja, lägger mig i som vanligt.
Men måste ställa en motfråga; varför köpa häst som man bara kan rida på och inte köra?
Att köra och arbeta på långa tömma är väl lika bra som att rida, om det är det man vill.
Funderade själv på shettis för ett tag sen.. för att jag hellre kör en liten ponny än en stor häst...
Tycker nog att du ställde en ganska dum fråga och ser inte riktigt meningen med den?

alla kanske inte vill rida, eller kanske till och med inte kan...jag hade en kvinna i mitt forra stall som tavlade prix st george nar hon kunde ga, tyvarr efter ett fall fran hast blev hon delvis forlamad, och kunde inte rida men hon ville inte sluta med hastarna sa hon kopte tva shettis hingstar som hon tranade tom korning med och dom tranade hon upp pa lina sa dom gjorde galopp piruetter, passage och piaffe, och hon korde dom ocksa runt om i landsbyggden....skulle du ha fragat varfor hon kopte ponny's som hon inte kunde rida ocksa??
hennew hastar var valdigt valtranade och hade ett gott liv....trist inlagg Axel, lite small minded sadar??:angel:

Det var väl en lite konstig kommentar..?!

Alla som köper en ponny åt sina okunniga ungar då? de lär ju inte bli så väl ridna o då skulle väl körning av duktig vuxen vara bättre..

vet en tjej som tränade sin travare som jag gör, med dressyr med "tänk" åt det klassiska hållet. Har sett henne i en del lopp, och blev glad över att se hur hon körde skolor i sulkyn stax innan defilering och provstarter. Den gick jäkligt bra och var maffigare än alla konkurrenter.
Bästa takten, jämnast i sidorna och pampig!
Så, skaklarna är inte i vägen.

varför skulle man inte kunna utbilda och arbeta en häst på töm/ i vagn?
Det brukar ju pratas om hur ypperligt tömarbete är i dressyrhänseende även från "tävlingsdressyrare"

Det verkar som du ser en syn av häst som lagt ner sig i arbetsselen och drar som fasen. I en lätt vagn är det ytterst lite dragkraft, kanske jämförbart med allt klättreri som de flesta gör med sina ridhästar för att bygga upp dom.
och, de muskler de kanske lägger på sig i bogarna, är nog inte "i vägen" då det kommer till bärighet.
Inget jag märker av på min som drar fyrhjulsvagn med tryck ibland som drögträning. Det sätter sig på gluteus. De "lägger ner sig" och lägger vikt i lokselen, men jobbar med bakkärran. och utför, måste de sätta sig och vinkla in bäckenet och -bromsa, allsidig träning för bakdelen mao.

Kl
Ja ja.
nu hamnade vi på forumet körning:D

Det är väl en himla skillnad om man förlorar förmågan att rida- eller???
Topphästarna i körning rids- också! Menar nu inte travsport- kapplöpning- utan just körning som består av delmomentet- dressyr.

Nej, tycker inte jag iaf.
Vill man inte rida ska man väl inte behöva köpa en häst stor nog för ridning, så enkelt är det. Tycker man mer om at tex köra en shettis än en större häst, och inte vill ha hästen till ridning, då ska man väl köpa en shettis och inte en större häst?

Har en kompis som avlar lite smått på just shettisar, kör och tränar lite agility. Hon tycker inte alls om att rida, så finns det någon som helst anledning för henne att köpa en nordsvensk, som skulle vara stor nog att bära henne? Don efter person, har jag hört gäller även hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 501
Senast: Cornelia
·
Ridning Min lilla pärla på tre år har artros i ena framknät efter ett trauma som liten. Hon är under inridning och är inte halt och veterinären...
Svar
3
· Visningar
1 038
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 436
Hästhantering Ja, min fråga är alltså vad ni gör med era föl och unghästar? Vad anser ni att de ska kunna som ettåringar, tvååringar och treåringar...
Svar
8
· Visningar
1 921
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V