Unghästar födda -04

Sv: Unghästar födda -04

Min lillhingst på 1 år och 7 månader, tömkör jag nu, det går jätte bra, han kan vara själv i stallet, flyttar sig sidled vid berörning mm gjort lite NH träning, står lös i stallgången och utomhus när man fixar med honom, kommer och stannar på komando:love: efter sommaren ska jag sitta på han hade jag tänkt mig

*kl

uppdatering.

Idag drog han ett däck efter sig och det gick hur bra som hälst:) bryde sig inte om ljudet eller att linorna var mot hans ben:) .

Har även köppt en "travrockad" så när snön försviner blir han inkörd.

Kram

Just nu är det vintervila för alla mina hästar. Förutom daglig hantering (ledas, borstas, hovar, tvätta ett rinnigt öga) så har vi i dag klippt av den 65 cm långa manen som gjorde att hon såg ut som en hårdrockare. Tanken är nu att "manryckning ska introduceras, inte populärt. I övrigt är hon löshoppad, logerad nått varv i grimma och kan ha elastisk gjord med en vojlock på sig och stå med tränset på sig och tugga en stund.
Transport kan hon åka, har gjort flera resor till veterinärklinik förra året för hovböld. Hon är en bra bit över 165 så jag kommer behöva assistans för att börja hänga på henne. Tanken är att hon ska vara sutten på i höst.

*kl*

Min lilla gumman har haft träns och tömkörningsgjord på sig och nu väntar vi på att isen försvinner så vi kan börja träna lite mer.

Daglig hantering som gjort att hon nu faktikst kan lyfta hovarna mer än 5 sekunder innan hon tror hon ska ramla.

När snön försvinner ska jag löshoppa henne och börja tömköra. Till hösten räknar jag med att kunna hänga på henne innan vijntervilan.

hej alla!
Har en 04 hemma osm jag tänkte börja tömköra nu, men jag vte inte hur jag ska gå tillväga de första gångerna! är det någon som har tips?

Annars så kan jag ju berätta att hon har haft träns o sadel på sig.... tränat lite NH med henne och varit ute o gått med henne över stock o sten och även varit på vägen o gått

Första gångerna är det bra om du har någon som kan gå framme vid huvudet och leda henne. Sedan drar sig denna person längre och längre bak.

Hade också tänkt invänta att isen försvinner, men det verkar dröja och jag vill inte bara låta min 04 stå! :(

Vill inte gå ut och gå med henne i ishalkan, efterlyser tips på vad jag kan göra med henne i stället?

Hon går på lösdrift och jag binder upp henne varje morgon och kväll när hon får sitt kraftfoder, sen borstas hon och får hovarna kratsade, samtidigt blir det lite gå framåt och backa på stället och ge efter för tryck i olika riktningar. Tränar också tolerans för beröring av hela kroppen av olika föremål (rep, plats etc).

Vad kan man göra mer?

Går mest kurser själv nu - skogskörning denna helg, NH/westernclinic nästa och unghästclinic nästa därefter! Puh! Men det är ju perfekt när man inte kan göra så mkt med sin egna häst!

Mysaan skrev:
*kl*

Min lilla gumman har haft träns och tömkörningsgjord på sig och nu väntar vi på att isen försvinner så vi kan börja träna lite mer.

Daglig hantering som gjort att hon nu faktikst kan lyfta hovarna mer än 5 sekunder innan hon tror hon ska ramla.

När snön försvinner ska jag löshoppa henne och börja tömköra. Till hösten räknar jag med att kunna hänga på henne innan vijntervilan.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: miumiu
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 474
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar