Unghästar födda -04

Sv: Unghästar födda -04

Min kille är en valack sedan i juni.
Kom inte i håg när dom trilade ner men det var i god tid innan han sklides från sin mamma.

Veronika skrev:
Mmm, känner igen det där :smirk: Min pojk har oxå fått nåt tuppjuck nu på sista tiden o ska "hålla" i grimskaftet när jag leder honom o är allmänt bångstyrig.
Tänkte kastrera honom men jag har bara känt att den ena kulan har trillat ner :( Hur är det för er andra med hingstar, har båda stenarna trillat ner ännu?

Jodå, ligistens gollor är nere. Han är HINGST o vet om det :devil:
Matte putsar dom varje dag, pensionen ligger tryggt där inne :smirk:

Det där med att hålla i grimskaftet är klassiskt! Har fått för mig att det är tänderna som spökar emellanåt. Har ni sett en häst med tappad fram(mjölk)tand? Ursött.... :rofl:

Min åring har åkt transport rätt en del, vi går på promenader då han får ha maggjord och även träns med grimma över. Jag har även börjat så smått med att ha sele på honom....

Gör inte så mkt för tillfället, han är inne i en trotsperiod och vill helst bara stå på bakbenen om vi ska göra något. Så jag låter honom vara ett tag & väntar ut. Dagliga hanteringen till & från hagen, stå på gången, borsta, verka o dyl är dock INGA som helst problem.

Började tömköra honom i våras innan betet & har även tömkört endel efter betet. Löshoppat en gång samt lösgalopperat honom massa ggr på plan. Gått promenader osv. Han är van vid träns.

Van att åka transport & är lättlastad.

Jag har oxå en hingst.. men han e jätte snäll! Inte fått några fasoner alls, än så länge ska väl tilläggas!

Jag fick honom för ca 3 veckor sen, och då hade han egentligen bara gått på lösdrift med en annan kompis och inte lärt sig mycket alls.
Men nu kan han stå på gången och bli borstad, lyfta hovar mm.
Spolspiltan har vi besökt några gånger, men det e fortfarande lite läskigt!
Träns har han haft 5 gånger på sig. Och han accepterar bettet jätte bra nu. Vi är även inne i ridhuset och tränar.

Men, hur stora är era 04er? Min är ca 155cm och väldigt grov.
Pappan e irländare å mamman är halvblod med dressyr stam.

Har hållt på mycket med unghästar för om åren, och jag gjorde allt! Var mycket ute och gick i olika miljöer, bland bilar, i bostadsområden, över broar, över diken m.m.
Tränade även NH, att hästen ska gå bakom mig och backa, stanna, gå sidleds, gå över presenningar, bommar m.m.
Det viktigaste är att du tycker att det är roligt (för då smittar det av sig på hästen), och att du gör olika saker hela tiden, så att det hela tiden blir nytt och spännande för dig och hästen.

*knapplån*
Jag har två 04:or.
Häst1:
Hingst ca 152cm. VÄLDIGT snäll. Men han har haft sin "krokodil-tid" i våras. Då han skulle smaka på allt och alla. Skulle kastrerat honom nu i höst, men fick inte för veterinären då de tyckte vi skulle behålla honom minst ett år till å se vad han utvecklas till..... Så länge han e snäll så får han ha kulorna kvar...

Han är van vid det vanliga i hanteringen plus att han åkt transport själv. Har varit lättlastad, men nu e han en åsna som vägrar gå in. (För många turer till djursjukhuset)
Han har varit sjuk konstant sedan han föddes så han finner sig i det mesta och är mkt välhanterad. Dock så har det hindrat oss från att göra roliga grejor som promenader, tömkörning och annat som alla andra verkar ha gjort :o Men, han e ju bara barnet så vi kommer igen nästa år :p

Häst 2:
Sto, ca 157cm. Väldigt lugn och cool. Van vid de dagliga rutinerna. Och har haft täcke på hela två gånger :eek: :D Hon hatar transporten. Har bara åkt en gång och det var hem till mig. En tur på ca 4 timmar, så jag förstår att hon tittar surt på den lådan :crazy:
Har haft henne i 1½ månad, så vi har inte börjat göra något speciellt alls än, utan vi borstar och kratsar och andra simpla saker ;)

Jag har en hingst -04 (juni) som är ca 160. Han är väldigt snäll att pyssla med, hade en liten period i våras då han ville smånafsa i kläder men det har han slutat med, hände bara några få gånger men det kommer säkert mer perioder. Vi har inte grejat allt för mycket än utan har lastat honom, promenerat lite tillsammans med kompis, haft träns på honom, borstat, verkat m.m. Han är såpass snäll att ha o göra med så vi kommer inte kastrera honom om det verkligen inte behövs.

*kl*

Min lilla tös var så mager när hon kom så jag har jobbat på att få upp hullet på henne och har alltså mest låtit henne vara. Men jag övar givtevis att lyfta hovar vilket hon inte gillar. Sedan har vi nu börjat testa tränset vilket inte heller är så uppskattat.

Annars är det de vanliga stå still när man borstas, flytta sig när fodret serveras vilket hon hade sååå svårt för när hon kom. Stå kvar i boxen fast dörren är öppen och allmänt inte bufflas utan vara trevlig i den dagliga hanteringen.

Hon var hemskt nervös när hon kom i slutet av augusti och trots att hon skulle vara väl hanterad upplevdes hon som helt ohanterad. Så vi har jobbat grunder för att få en trevlig häst. Känns inte som att jag har särskilt bråttom heller. Hon är bara 1½ år och ska ändå inte ridas in förrän hon är 3 så vi hinner säkert med allt som ska göras.

Veronika skrev:
Mmm, känner igen det där :smirk: Min pojk har oxå fått nåt tuppjuck nu på sista tiden o ska "hålla" i grimskaftet när jag leder honom o är allmänt bångstyrig.
Tänkte kastrera honom men jag har bara känt att den ena kulan har trillat ner :( Hur är det för er andra med hingstar, har båda stenarna trillat ner ännu?

Jag känner båda "gållerna" på min men de ligger inte tungt nere i pungen ännu, endast den ena. Min lille rackare har fått för sig att han ska bita i grimman när jag tar på den så då står vi där en stund och kivas. Det är dock inga problem på kvällen när han ska in så det är väl mycke att han är uttråkad efter en natt i stallet. Jag ska behålla min som hingst, dels har han fått toppbetyg på utställning och dels är han inte farlig, bara lite jobbig. Min andra unghäst som är tre nu hade jag aldrig tvekat att kastrera - visserligen är han ändå breedingstock paint och har inget avelsvärde men när han var 1,5år så gick han på bakbenen till hagen - jag hade aldrig orkat med det. Min nuvarande unghingst är mest nafsig och fånig men ger sig direkt om jag säger till på skarpen - förutom när han vill äta på grimman istället för att ta på sig den.

wrangler skrev:
Har mer bryderier i nuläget ang min 2,5-åring som definitivt måste igång, NU!

Ge mig inspiration!!! :angel: :bow:

Vi kan väl bilda en förening? Jag har en 3,5åring som jag vill ha igång men vem kan få inspiration i det här vädret och underlaget?

Mina "tränas" bara igenom att vi går ut och tittar på saker. Än så länge iallafall. Tänkte åka på löshoppning med dem till våren så att de blir ännu mer vana vid att åka transport och åka bort. Förutom all vanlig hantering är de vana vid att stå uppbundna en längre tid utan att det händer någonting. Träns och bett är de vana vid och sadeln har de haft på sig och jag har även spännt fast den (inte så hårt som man gör när man ska rida dock). De är vana vid att ha gjord och de har båda haft lokselen på sig. Mitt närmsta projekt är att lära dem att bli tömkörda. Jag har gott om tid, ska inte rida in mina förrän de är på sitt fjärde levnadsår, möjligen blir det insittning(?) på det tredje.

ame skrev:
Ni som har unghästar födda -04, vad gör ni med dem, tränar ni dem på något sätt?

Jag är mest ute och går med honom i terrängen. Låter honom få se världen utanför stallområdet både tillsammans med annan häst som sällskap och utan. Oftast så blir det bara han och jag.

Tömkör gör jag också en del och det går faktiskt mycket bra. Försöker mest får honom att lyssna på mina kommandon just nu både under tömkörningen och när vi är ute och går.

Han lär sig att få känna på läskiga saker som vägskyltar, cyklar, bilar och presenning. Han tycker det är döskoj!

Att vara ute och gå med mig i totalmörker tränas han på mycket nu när det blir mörkt så tidigt.

Jag umgås mest med honom och gör det som faller oss in. Är det klättra i backen och busa rundor eller springa över cavaletti och leka i hagen så gör vi bara det som faller oss in. Så länge vi har skoj tillsammans.

Träns och sele är han van vid. Jag använder inte träns alls nu eftersom jag ska försöka slippa det så mycket det går fram tills vi kollat bissingarna och även senare i framtiden när han ska ridas in.
Sadel ska han få prova ha på sin rygg till våren någon gång. Sittas in lär han antagligen inte göras från han fyllt 3 år. Kommer nog att rida in honom ganska sent.

JAg skulle väldigt gärna vilja köra in honom. Får se om det blir av.

hej hej igen!

min lilla kille är en valack, men han håller oxå på att bita i grimman,nafsas och stå på bakbenen.. suck! en "liten" vilde! hehe!
vissa dar är han som en ängel :angel: och dan efter blir han en liten djävul :devil: haha!

bara träna vidare :p är ju mattes gogris ändå :love:

dessa ungar! :D

ha det bra! /tess

Min har lugnat ner sig nu, inte lika bitig o kaxig. Fick ett infall och la sadel på honom idag o han tittade bara på mig o tyckte inte det var något konstigt alls. Jag lät sadelgjorden hänga o så gungade jag lite med sadeln o sadelgjorden var ju en lattjo grej man kunde leka med :p och sen gick vi en runda i boxen..

ame skrev:
Ni som har unghästar födda -04, vad gör ni med dem, tränar ni dem på något sätt?

Alla 19 nollfyror är inkörda. GÅr nu stadigt för vagn med eller utan sällskap.
Dom är transportvana och har varit lite här och där och körts, dom kan sitta fast i kedjorna på gången och har inga större problem med sina hingstfasoner..än.

AM

*kl*
Uppdaterar mina vildar lite.

Jag har löshoppat dem över 50cm hinder. Det tyckte båda var lajbans :D Har dock bara gjort det en gång, tänkte vänta lite innan nästa tillfälle så de får smälta det hela.

Har haft sadel, träns och täcke på dem.

Har gått till ridhuset och släppt dem lösa där, så de kan bekanta sig med omgivningarna :p

Ska börja tömköra dem så fort snön och isen försvinner tänkte jag :)

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: miumiu
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 474
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar