Unghäst träning

K

kitkat

Hej på er alla jag har en 3 årig paint som jag håller på att rida in. Vi har tränat i rundcorall ganska länge och han är väldigt lyhörd och duktig. Han skrittar travar och galopperar och stannar klockrent. Nu har jag iaf börjat sitta på honom vi tar det lungt brukar mest bara sitta still i kanske 2 minuter sen ta ett varv i skritt unt corallen och se hoppa av. Problemet är bara att han inte bjuder framåt i skritten. Det tar väldigt lång tid att få honom och ta några steg framåt. Är det någon som har några tips hur man kan göra, det går ju gärna inte att skänkla på honom eftersom han inte fattar det.
 
Sv: Unghäst träning

Unghästar brukar behöva lite tid att vänja sig vid vikten på ryggen så det kan ta lite tid innan framåtbjudningen kommer, eftersom den måste lära sig att balansera sig på ett nytt sätt.
Det verkar ju som han lyssnar bra på din röst från marken. Då använder du rösten på samma sätt när du sitter på samtidigt som du skänklar lätt för att lära honom att det betyder samma sak. Kan också vara lättare att få dem att ta ett steg åt sidan när du börjar genom att ta lite i ena tygeln när du smackar.
Men låt det ta lite tid för honom att vänja sig vid din vikt, annars är risken att han istället överreagerar och vill bli av med det obehagliga på ryggen.
LYCKA TILL!
 
Sv: Unghäst träning

Jag som inte kan låta bli att lägga mig i trots bristande kunskap!

Funderar om du kan be någon leda dig när du sitter på? Fast egentligen vet jag inte det kanske inte är bra???
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 678
Senast: Svartkatt
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp