Unghäst till oerfaren *långt*

Sv: Unghäst till oerfaren *långt*

Självklart kan det vara jättekul att ha en häst som man haft sen den var liten, tycker själv tex att det är betydligt roligare att rida in mina egna uppfödningar än "andra" hästar, men det är det här med att det skulle vara billigare som oftast är ett missförstånd. Du verkar ju däremot medveten om att du kanske kommer att behöva hjälp med din häst! Grattis och lycka till med din nya häst.

Brolinskan skrev:
En stor risk är ju att, om hon ska rida in hästen själv, att hon får en söt liten tregångare istället.
Det kan man i.o.f.s. lösa då.
Jag har sett äldre 3 gångare komma till proffsträning och sedan både ha bra tölt och pass när de kommer därifrån.
Bäst i det läget är ju en häst med starka laterala anlag.
För då så kan man rida 3-gång i många år och ta det där med tölten senare.

Hejsan! Ja tycker absolut inte att det ska vara nån tvååring om man inte får mkt hjälp från instruktör.
Jag hade gärna hjälpt till om det inte vore för att jag har egen häst. Nu visserligen ett fullblod. Men har en del erfarenhet av islandshäst inridning.

Hur ni än gör hoppas jag att det går bra med allt!

Lycka till :D

Sedan får man också acceptera att somliga människor inte har större ambitioner med sina hästar än att komma ut i skogen och ha en mysig kompis att skämma bort och klappa på.

Då spelar det kanske inte så stor roll om den bara blandar alla gångarter eller tigger godis och bara vill beta när man leder/ rider den. Förhoppningsvis hittar hon en sansad häst som inte hetsar upp sig så lätt.

Jag tycker också att det kan kännas trist när det blir såhär. Alltså när hästar säljs till ställen där de nästan bara blir stående (om det nu är så det kommer att bli), särskilt om det är en ung häst. Men hellre det och där få god omvårdnad än att ridas massor och få dålig skötsel.

jag säger bara att de som håller på med hundar matar/mutar ofta hundar med godis från handen ja det går ett tag...för hundar kan man alltid buffa undan när de blir för tiggiga men hur kul blir det när hästen bitar av h*n armen???

jag har sett många exepel på detta o de flesta har hundrar de förstår inte allvaret i ett så stort djur...o tyvärr har säkert hon som många andra fått för sig att islanfdshästar e så himla snälla och gör allt man ber dom ungefär o töltar iväg som kanoner när man hoppar upp o man vbehöver inte göra nåt....jaja..

men som nån sa om ni köper hästen som 2åring så hinner hon nog/hoppas förstå allvaret de skulle varit värre om hon köper en oinirden 5åring lr nåt sånt som e mogen för iridning redan nu...

och jag säger såhär det är hennes val - hennes misstag.

Visst får man acceptera att ambitionsnivån hos ägare/ ryttare varierar men ibland är jag rädd att det faktiskt är hästen som får betala för detta. Jag tycket att man faktiskt har en skyldighet att göra det så bra för hästen som möjligt - och en god träning ger högst troligen lättare en trevlig ridhäst (både gångartsmässigt som i uppfostran). Måste hästen sen säljas är det en bra försäkring för ett gott andra hem.

Visst har människan all makt, det är bara att köpa, sälja eller slakta. Men det är ett liv vi har ansvar för - och frågan är hur mycket rekreation och utveckling vi har rätt till på ett annat livs bekostnad?

alltså jag måste tacka jätte mycket för era tips och råd.. :bow: :bow:
jag har pratat allvar med henne och hon förstod och lyssnade mer än jag trodde..

nu har vi kommit överens om att hon ska hyra en erfaren häst fram tills att hon hittar en inriden, utbildad och trevlig häst som inte kräver mer än hennes ambitioner..

Vad bra att allt löst sig!
Hoppas att hon hittar en häst som passar henne till slut.

Så bra :) Ärligt talat tror jag både hon och hästen har långt mera nöje av det - för det skall ju vara roligt för båda parter!

Att lära sig av en erfaren ger ju en bra grund inför framtida eventuellt köp också, det är lättare att hitta *sin* vän om man vet vad man letar efter ...

Anteya skrev:
alltså jag måste tacka jätte mycket för era tips och råd.. :bow: :bow:
jag har pratat allvar med henne och hon förstod och lyssnade mer än jag trodde..

nu har vi kommit överens om att hon ska hyra en erfaren häst fram tills att hon hittar en inriden, utbildad och trevlig häst som inte kräver mer än hennes ambitioner..

Va bra! Då ordnar det ju sig till det bästar i alla fall för alla parter ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 036
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 229
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 033
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar