Unghäst till oerfaren *långt*

A

Anteya

Jag är helt kluven..
vet inte vad jag ska ta mig till.. har försökt att prata med pappa men han säger bara "det är ju bra pris"..
men vadå? klarar hon det?
ni tycker förstås att jag svamlar.. ska berätta..

Min pappas sambo tycker jättemycket om islandhästar.. Hon tycker i stort sett bara om den rasen.. och nu när vi ska flytta till en egen gård ser hon möjligheterna till att köpa egen häst..
Hon red på ridskola när hon var liten i ett par år och nu har hon inte ridit på 8 år.. men ändå anser hon sig kunna rida in en islandhäst själv..
Hon kan inte få hjälp av mig som kan bra mycket mer än henne för jag har ingen erfarenhet av islandhästar..
hon tänker så här: "kan jag uppfostra hundar så ska jag väl kunna uppfostra och rida in en islandshäst"..
saken är den att hon kan INTE uppfostra hundar..
hon har 5 st jack russel terriers varav alla är lika jä*la vilda som om dom inte ens skulle vara hanterade.. och hon ser dom som uppfostrade.. hon ägnar sig inte ens till till att dressera dom, utan hon går bara ut med dom 5 ggr/dag.. inget mer.. dom lyssnar inte alls när man säger till dom.. noll i respekt både för andra och för henne.. :eek: dom är riktiga monster!
Hon vill ju köpa sig en unghäst, ja en tvååring som det ser ut nu..
och hon vill BARA ha ett sto.. valack är inte att tänka på eftersom hon "funkar bättre ihop" med ston.. :confused: hmm

Nu är det så att jag vill ha lite tips och hjälp av er.. ska hon kunna klara det? vad skulle jag kunna säga till henne?
jag är helt förvirrad..
För hon är en sån som tror att hon kan enmassa saker men i själva verket kan hon ingenting.. hon har läst böcker och kan en del fakta.. men det går inte att läsa sig till allt!! det fattar hon inte.. åå.. jag blir så orolig..
va tvungen att skriva av mig lite.. hoppas det inte gör ngt..

/Sabrina *som är för snäll för att säga sanningen*

Sv: Unghäst till oerfaren *långt*

Förmdligen klarar hon det inte själv.
Men å andra sidan.
Det är väl hon som ska rida hästen sen, då blir det också hennes problem.
Låter kanske iskallt att säga så.
Men förmodligen, så länge hon inte är helt ute och cyklar, gör hon inget så att hästen lider och då är det ju upp till henne om hon vill slänga ut pengarna istället för att köpa en "färdig" häst, vilket ger bra mycket mer för pengarna.

Vad exakt är du orolig för?

Ella

Men samtidigt kan man tänka så attom hon köper en tvååring så dröjer det ju tre år tills hon kan börja rida in den så under tiden kan hon rida på ridskola och verkligen lära sig om islandshästen; både ridmässigt och "uppfostrings"mässigt.
Men det är ju synd att hon inte inser att en välutbildad äldre häst vore ett bättre val...
Du borde verkligen prata med henne, även om du är för snäll! Lycka till! :)

Hunddressyr och inridning av islandshästar har inte SÅ många gemensamma faktorer. Så det betyder inte att vilda hundar blir vild häst ;)

Givetvis klarar hon det inte på egen hand, men ihop med en bra instruktör (REGELBUNDEN och TÄT kontakt) kan det visst gå vägen.

Men argumentet att det är billigare att köpa en unghäst än en färdigutbildad stämmer ju ganska kasst. När man väl är färdig med unghästen har man spenderat MINST lika mycket som på en välutbildad tävlingshäst........

Och jag är lite motståndare till den här sortens människors sätt att hantera hästarna på (förutsatt att jag tolkat saker och ting rätt, vill säga).

* Ingen större ridvana.
* Köper unghäst innan man ridit en utbildad häst ordentligt.
* Tror att man klarar sig helt utan hjälp av mer erfarna
* De rider nästan aldrig (och anledningarna därtill är fler och mer varierande än alla hästar i Sverige....)

Frågan är om de verkligen vill ha häst för ridning eller om det är TANKEN på att ha hästar som är det som tillfredsställer. Man kanske skulle börja sälja virtuella islänningar över nätet? ;)

Men som någon annan skrev, det KAN ju bli jättebra:
* Om hon börjar på islandshäst ridskola omedelbart och jobbar på fram tills inridningen är dags!
* Köp gärna en färdigutbildad kompis och läromästare! Ni kan ju ändå inte ha hästen stående själv, för det är ju äkta djurplågeri!
* Om ni tar hjälp av instruktör OFTA och REGELBUNDET.
* Och även om du inte har erfarenhet av islänningar, tror jag säkert du kan agera positivt stöd. Islandshästar är just hästar, och inte hundar...........

Sambon har väl iaf förstått att hon inte kan ha en ensam häst på gården?? Ensamhäst är inget liv för en häst.

* Ingen större ridvana.
* Köper unghäst innan man ridit en utbildad häst ordentligt.
* Tror att man klarar sig helt utan hjälp av mer erfarna
* De rider nästan aldrig (och anledningarna därtill är fler och mer varierande än alla hästar i Sverige....)

Frågan är om de verkligen vill ha häst för ridning eller om det är TANKEN på att ha hästar som är det som tillfredsställer.

Du har förstått helt rätt... det är precis så det ligger till.. och saken är den att hon förstår inte hur mycket unga och villiga hästar kräver jämfört med en promenadhäst (som jag personligen tycker att hon ska köpa)..
Hon är sjukpensionerad och orkar därför inte lika mkt som tex. jag gör.. så det är ju bara för havandets skull hon vill ha!!!
Hon vill ju klara det helt själv utan instruktör el liknande...
Sällskap är inget problem för vi har en shettis valack och så min pålla sen tidigare..

Vad exakt är du orolig för?

Ella

Det jag är orolig för är konsekvenserna.. hur pass hästen kommer vara ridbar osv.. för hon har INGEN erfarenhet av unghästar utan har bara ridit isis några få gånger.. jag är rädd för att det ska bli den där vilda hästen som ingen kan rida som slutar som problemhäst.. (kan hända vilken ras som helst) men ändå..

Hon har inget körkort så ridskola blir inte tal om eftersom min pappa inte kommer kunna skjutsa henne 5 mil fram och 5 mil tillbaka en gång i veckan.. orsaken är 2 egna företag och jobb hela tiden!!

Jag tror själv att det kommer bli pannkaka av allt.. självklart kommer jag råda henne till massa saker men hon lyssnar inte på mig.. och givetvis kommer jag vara med och hjälpa till med hästen men jag har aldrig ridit islandshäst så jag vet inte hur man utbildar i de olika gångarterna..

jag är bara rädd för att allt går åt skogen... :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Hittar hon bara en häst med någorlunda bra psyke bör hon kämpa hårt för att få den till en problemhäst.

Alltså, jag tycker naturligtvis sånt här är jättetråkigt.
Hästar är stora djur och kräver både kunskap och en bra ledargestalt.
Det är urbota dumt dessutom ur ekonomisk synpunkt.
MEN det kan mycket väl gå vägen också.

Som sagt, så länge inte hästen far illa..

det är jag säker på att hästen inte kommer att göra..
vi har ju haft en del hästar förut som mått hur bra som helst.. :) :smirk:

Men tyvärr.. mycket av hennes ansvar kommer hänga på mig.. det är jättesvårt att förklara hur hon är personligen och om jag gör det kommer jag låta jätteelak.. men som sagt.. det är för det mesta jag som kommer se till att hon sköter hästen som hon ska, och det kommer bli jag som tränar den för diverse saker.. tömkörning (har hon aldrig gjort) handhäst (det är bara jag som rider hemma nu, hästen har gått som handhäst förr) longering (har hon aldrig gjort).. ja såna saker som jag kommer få lära henne.. :cool: jaaa.. + en massa annat förstås.. jobbigt och rabbla upp.. :p
Det enda hon funderat ut är att hästen kan få följa med när hon är ute och går med sina hundar (5 st som är överallt och ingenstans när man går ut med dem :eek: )...

nu kommer det låta ego (förlååt) men om hon köper hästen.. tack och lov att jag finns... :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Men det är MÅNGA som varken har longerat eller tömkört, innan de köpte sin första häst.
Det hade inte jag, men fasen jag har tagit mig till SM ändå ;)
Nu var jag iofs vara 8 när jag fick min första häst.
Men saken är den att har man bara en kool häst så brukar det inte vara något problem att experimentera en hel del.

Man ska se möjligheter och inte problem, har hon bestämt sig så får ni tillsammans göra det bästa av saken! :)

Här kommer några av mina tankar i ämnet.

Jag tycker inte en unghäst skall växa upp med enbart en eller två hästar som sällskap. Inte bara den mentala/ sociala delen tränas i en flock, utan även hästens fysiska uppbyggnad och utveckling blir mera gynnsam.

Att rida in en häst ser inte jag som "en rolig utveckling tillsammans" - utan det är lärarens ansvar att på ett bra sätt introducera hästen till det liv som ridhäst den sedan skall leva. En god grund som följer hela livet kan faktiskt avgöra hästens livsöde; som älskad kamrat eller problemhäst som valsar runt bland ägarna ...
(Ok, det där är ytterligheter, men ändå).

Om man personifierar det hela så vill de flesta av oss hellre ha en pedagogisk lärare i stället för en orutinerad ledsagare som hoppas att vi lär oss tillsammans. En blind som leder en blind är ju inte så där superlyckat - och att lära in RÄTT från början är så mycket lättare än att sedan träna bort ett felaktigt beteende.

En ung häst ÄR billigare i inköp just för att den hittills inte kostat så mycket. Men om du sedan ser en äldre läromästare och tycker att den är dyr så lovar jag att innan den yngre kommit upp i samma kunskap och ålder så har den blivit dyrare. De flesta hästägarna blir ytterst berikade av sitt intresse - men rätt fattiga ekonomiskt ;)

Jag kan bara ge stöd för ang:s uttalande, en unghäst må vara billig i inköp men har kostat långt mycket mer än vad en färdig häst gör när den väl är klar.
Nu vet ju inte jag inköpspriset, eftersom detta varierar oerhört. Men en 2 åring med ganska alldagliga gångarter, förvisso ok stam kostar 25-30000 kr beroende på om det är sto eller valack. Lägg sen till kostnader för uppväxten, och jämför med en färdig häst för 45-50000 kr.

Som sagt var jag bara åtta när jag fick min första häst. Tävlade SM när jag var 18. och då kunde jag naturligtvis både tömköra, longera och gud vet vad.

Jag anser inte på något sätt att det är en särskilt bra idé att skaffa en unghäst om man inte är tillräckligt kunnig/har möjlighet att få hjälp.
Men jag vet ändå många som gjort det
och visst har det varit många vändor hit och dit, men det har gått.
En stor risk är ju att, om hon ska rida in hästen själv, att hon får en söt liten tregångare istället.

Det är fortfarande mycket mer ekonomiskt att köpa en "färdig" häst istället för en unghäst.

Hur har hon tänkt lösa det med sällskap till unghästen?

Sällskapen har hin ju redan svarat på; en shettis och trådskaparens häst ocm jag inte är ute och cyklar helt.

Jag förstår inte riktit vad ni menar när ni säger att det är mer ekonomiskt att köpa färdigutbildad häst en en unghäst. Jag ser mej omkring efter min första häst just nu. Det ska vara en två- tre åring som inte är inriden. Jag hade tänkt rida in den själv. Jag har ridit in andra hästar tidigare och har mer än nog kunskap. Jag kan få instruktörs hjälp om jag behöver det. MEN VARFÖR SKULLE DET BLI MER EKONOMISKT ATT KÖPA EN INRIDEN HÄST EN EN OINRIDEN???

Tyra4567 skrev:
Jag förstår inte riktit vad ni menar när ni säger att det är mer ekonomiskt att köpa färdigutbildad häst en en unghäst. Jag ser mej omkring efter min första häst just nu. Det ska vara en två- tre åring som inte är inriden. Jag hade tänkt rida in den själv. Jag har ridit in andra hästar tidigare och har mer än nog kunskap. Jag kan få instruktörs hjälp om jag behöver det. MEN VARFÖR SKULLE DET BLI MER EKONOMISKT ATT KÖPA EN INRIDEN HÄST EN EN OINRIDEN???

Det var en nyansskillnad. Jag (åtminstone) pratar om en färdigutbildad (välutbildad) häst kontra en oinriden. Inte kontra en precis inriden, ej töltsatt häst....

Har man all kunskap blir det kanske billigare (men du ska ändå räkna på allt foder/hovslagning m.m m.m m.m som du måste ge innan den är utbildad). Men 95% av oss måste ta hjälp REGELBUNDET och OFTA för att få en välutbildad häst, och det blir då dyrt.

Sedan om man tycker att det är inridningsarbetet som är roligt och vill följa sin häst från scratch i ridningen så är det ju helt OK.

Men att hävda att det blir billigare är enligt mig fel.

Räkneexempel (med haltande helt uppdiktade siffror :smirk: )
2-åring bra stam ca 25000 kr inkl moms.
+ 3 års foder ca 15000 kr
+ 3 års hovslagning 10000 kr
+ 3 års instruktörskontakt 20000 kr ()
+ vet vård 3 år 5000 kr (vacc + händelser)
+ övrigt skit som alltid kostar....

Summa summarum vid 6 år och bra utbildad häst = 75000kr

Och den summan kan jag lätt hitta en topphäst för.

Och antingen ser man de tre träningsåren som en fröjd, eller så väljer man att få en topphäst imorgon. Det är ju enbart en smaksak!

Om du köper en 2-åring (som trådskaparens stymor funderar på att göra) så måste du till att börja med vänta i 2-3 år att börja rida då bör hästen helst gå i flock dvs 2 års kostnader för hästens uppehälle innan du ens kan börja rida, sen är det ju inte alla hästar som är direkt lätta att få in gångarterna på så att om man inte har erfarenhet av att "gångsätta" hästar så kan man behöva lämna bort den en tid till tränare. Dessutom verkar det ju på trådskaparen som om hon som ska köpa hästen inte har så stor erfarehet av hästar överhuvudtaget så man kan nog tänka sig att hon kommer att behöva mycket hjälp med sin häst och det kostar allt samman pengar...Det är nog skillnad för någon som har kunskap och erfarenhet att rida in sin häst själv och tycker att det är kul, dåblir det nog billigare att köpa en oinriden häst men så kan du ju aldrig riktigt veta om det sen verkligen blir en häst som passar dig när den är färdig, om du köper en inriden däremot kan du ju provrida....

Oops. Ber om ursäkt för den riktiga fadäsen i exemplet.. En 2-åring börjar man ju inte direkt att rida in eller träna seriöst....

Men summan kanske blir soso rätt ändå. Lite instruktörshjälp försvinner och mer uppehälle tillkommer.

Tur att det finns vissa som är med :-)

Lånar:

Kan bara säga vad jag gjort. Jag har nämnligen köpt en 2-åring ganska så nyss. Var absolut inte planerat, men jag fastnade för henne och ångrar mig inte. Jag fick min fösta häst (en isis) när jag var 10 år, hade sen häst till jag var 20. Gjorde sen uppehåll till jag var 31, och har sen dess haft häst (är nu 40) Men...under dessa år har jag haft en unghäst (kom till mig när han var ett år), när han var 5 åkte han till fodervärd. Och nu ville fodervärden köpa honom och samtidigt så fastnade jag för denna häst jag nu köpt. Jag har alltså varit utan häst i 2 år. Är egentligen inte alls duktig på hästar. Även om jag haft häst i många år mm, så är jag mest självlärd.
Men min unghäst tycker jag att jag fick bra. Med sunt förnuft tycker jag man kommer långt.
Och för mig gör det absolut inget att det är flera år innan jag får börja rida. Jag ser inte det som någon kostnad. Utan något roligt. Att få forma denna häst som jag vill.
Nä, jag är kass på islandshästridning, är jättelängesen jag red dessa hästar. Men jag har ridit mycket förr, men det ser jag inte som någon merit.
Men under dessa år, hoppas jag att jag ska lära mig och även kunna rida lektioner nånstans (har redan fått lite kontakter) Och framförallt har jag fått kontakt med uppfödaren till min häst, och jag har redan fått hjälp om saker jag undrar mm (hon kanske läser det här :-) och jag tror säkert hon kommer finnas där i framtiden också om jag behöver ställa mina frågor mm.
Jag kommer inte rida in min häst helt själv, utan ta hjälp och kanske lämna bort henne för inridning, eller om vi tar lektioner tillsammans.

Min häst kommer heller inte få gå i en stor flock i vinter. jag har funderat hit och dit, men jag vill ha henne här hemma. Så jag har hyrt ett äldre sto som sällskap. Och även om vissa tycker att det är fel, så tror jag ändå inte att min häst tar skada. Man får helt enkelt ser hur det utvecklar sig. och ändra sig om det behövs.
Men nu njuter jag bara att ha häst igen, och trivs lika bra med att bara på pyssla om henne, klappa henne som att rida. Rida det har vi många år på oss att göra sen :-)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 036
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 229
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 033
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tjockistråden 4
  • Dejtingtråden del 38