Unghäst som "välter" in till vänster!

P

Piraya

Är det någon som har erfarenhet av detta? Det är stor skillnad på höger och vänster varv, det är en 5-årig frieser. Tog det lång tid för er att träna bort detta? Är det någon som har tips på bra efektiva övningar? Ja är noga med att försöka rakrikta henne och aktivera höger bak, då blir det bättre men det känns ändå lite tröstlöst! Tips och råd någon? :)

Sv: Unghäst som "välter" in till vänster!

Börja med att låta någon gå igenom hästen efter spänningar och låsningar, drefter ut i terrängen med hästen och låt den jobba i en miljö där den måste använda sina bakben aktivt.

Jag rider en 6åring som gärna drar sig in emot mitten. Om han går ett steg in så gör jag halt på en gång, flyttar tillbaka honom på spåret och rider vidare.. går han in ett steg igen så gör jag halt igen och flyttar honom.

Det är vanligt att unghästar har ett varv som är mycket svårare.

Det är bara att träna på så brukar det bli bättre och bättre :)
Se till att den kan sidförande skänkel, genom att göra tex. framdelsvändning eller enkla skänkelvikningar i skritt först. Annars förstår inte hästen din innerskänkel.
När du sen svänger eller går på volt så ha en stadig innerskänkel, sitt rakt över hästen, men försök komma ner på ditt innre sittben, lätt att de knuffar en utåt.
Se till att hästen kliver på bra framåt för båda skänklarna och visa vägen med lite ledande tygeltag. Börja i skritt!

Var noga med att jobba hästen i båda varven lika noggrant och stanna inte för länge på volten!

Tack för svaren! Hon är genomgången av en duktig hästfysioterpeut alldeles nyligen. Ska absolut ta till mig rådet att ge mig ut i skog och mark så fort snön försvinner, längtar!!:) Lite cavaletti får väl duga tills sten och stock kommit fram.
Hon har redan gjort framsteg bara på en vecka så vi fortsätter träna, ibland behöver man bara ventilera sig. Tack för uppmuntran "Nyrelski" så lätt att man börjar tvivla på sin egen förmåga. :)

förklara för den att vid en viss given signal skall den ta i mer med det ena bakbenet.Och glöm inte att berömma blixtsnabbt med det beröm hästen tycker är värdefullt! han ramlar inåt för att den inte orkar ta i på rätt sätt med bärande bakben utan skjuter på med det andra bakbenet snett utåt. ungefär så:) orkar inte ha en hel ridlektion via inlägg:)

Ja precis så är det!!! Det är höger bak hon är lite svagare i. Tvivlade bara lite på mig själv. Här ska tränas nu!:D Dig Thina får jag nog kontakta snarast för en lektion. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama