unghäst som saknar framåtbjudning

L

lasseman

Såg att det just startats en tråd i ämnet men ville ändå ta upp mitt "problem" separat. Jag har också en unghäst (fyra år) som är så erbarmeligt seg. Det har varit svårt att få henne att ta ett stöd i handen och hon knäcker gärna av i nacken, dvs bjuder inte framåt. Hon har också ett temperament som gör det ganska svårt att gå på och "väcka" henne. Hon blir lätt sur och stött och kräver en timing vid korrigeringar som jag har svårt att klara av, hon är trots allt sto...:smirk: .

Jag tycker egentligen inte det är något problem i skritt och trav för där börjar jag hitta knapparna för hur jag ska få henne framåt och bjuda, i vart fall i skogen. Men galoppen är hopplös! Jag fick rådet att låta bli galoppen helt på ridbanan för då låser hon sig gärna. Det blev bara pannkaka, jag gjorde fattningar hon inte tog, gick på henne ännu mera och blev då naturligtvis fladdringare i mitt kroppsspråk vilket gör henne asförbannad - då stannar hon.

Hon har just fått en hel månads vila för att få smälta allt och att jag trodde hon kanske växte. Men nu har jag ridit några gånger. Igår i skogen tänkte jag att jag bara skulle ta en liten galoppfattning innan vi vände hemåt. Men inte! Jag fick verkligen jaga igång henne, hon backar mentalt hela tiden och galoppen blir förskräcklig, flack och obalanserad. När jag äntligen fått henne i galopp gav jag upp efter bara några språng, ingen vits att rida på det där sättet och vände hem. Men DÅ var hon jättesugen så jag lät henne galoppera hemåt och fick en jättefin bärig rund galopp. Så här var det även för några månader sedan när jag skulle galoppera på stubben, jag fick skritta bortåt och galoppera hemåt, då gick det jättebra. Galoppen hemifrån - flack och obalanserad helt utan bjudning. Jag har aldrig träffat på maken till bekväm häst!

Jag har prövat att rida med sällskap, då gick hon glatt sist och masade men bjöd bättre i galoppen. Jag trivs annars bäst att rida mina hästar själva och tycker att jag får ett bättre arbete och en bättre kontakt med hästen. Det känns nämligen inte som om det handlar om trygghet. Hon tycker helt enkelt det är väldigt onödigt och tråkigt att springa det fortaste man kan HEMIFRÅN, dvs BORT från maten... :eek: TILL maten känns mer logiskt för henne, suck...

Så till mina frågor. Hur gör man? Ska jag kräva att hon galopperar även hemifrån trots att galoppen blir blaha. Eller ska jag bara galoppera på hemväg för att få fina fattningar och bärighet. Jag har fått rådet att longera henne i galopp inspänd för att få upp lite styrka, vad tror ni om det? Hästen är värdens gulligaste i alla lägen men den här oviljan är så negativ att jag blir alldeles utless. Ge mig hopp och mod, för jag hoppas innerligt att det går över...:crazy:
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

som sagt innan.... en del unghästar tar det tid med.
Lite tipps:
Även om du inte föredrar att rida ut med andra så tror jag att det skulle underlätta både för dig och hästen med lite sälskap. Försök att få din lilla latmaska ;) att inte halka efter så mycket speciellt när ni ska sätta igång att galoppera. Rid korta pass. Många igångsättningar. Har du möjlighet att sätta upp små hinder - brukar vara bra medicin för hästar med (för)lite framåtbjudning (gärna om någon kan rida före och du efter). När du har fått en ärlig framåtbjudning kommer du att få ett ärligt stöd i handen. Tänk inte så mycket på formen det kommer med framåtbjudningen. Skulle undvika att galoppera på hemväg - försök att hitta en bra form i trav i ställt då den lille hästen har framåtbjudning.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Jag har försökt med hinder faktiskt, min erfarenhet är att då brukar den segaste tonåring ändå vakna till liv lite. Men inte... Hon bara snubblade över istället och tyckte det blev ännu jobbigare. Som jag ser det måste jag hitta något som hon tycker är roligt, som får henne att tänka positivt. I dagsläget är alltså det ända som leder i den riktningen att få springa hem :o .

Ska kanske försöka igen med sällskap. Känner mig inte helt positiv till den jag måste sällskapa med... Lite ego typ som inte intresserar sig för att hjälpa mig utan då får man hänga med på hennes villkor. Känns inte så kul :crazy: .

Men tack för tips!
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Ja men det är ju jätte bra med en "ego-kompis" i detta läge. Lek följa John - då hinner du inte tänka på hur tonåringen går untan har fullt fokus på att hänga på. Det skulle ju va bra om h*n kunde ha vänligheten att hålla ett normaltempo så segsillen hänger på också. Fråga om ni inte kan leka denna lek i padocken också - över låga hinder. Börja med bommar på marken och sen små kryss. För jag tror inte att du ridit efter någon när du hoppat, eller har jag fel?? och du glöm inte din egna inställning till ridningen - glad matte - roligare ridning :banana:
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Jag rider en häst som är 4 år och i början var hon hur seg som helst och hon är också sådär stoig så man kan inte gå på henne hur som helst utan då blir hon asförbannad. men jag red mest ut i skogen och undan för undan har hon blivit piggare (nästan för pigg).
hon kan fortfarande vara lite seg i skritten och när jag tänker rida lite dressyr, men gör det inte så himla länge. högst 20, 30 minuter så hon inte blir för arg. I början tog hon inte heller galoppskänkeln utan jag fick jaga på henne och hon blev sur, men d funkar nu.
Men jag tror att det bästa är att rida ut med sällskap så förhoppningsvis så löser det sig efterhand som d gjorde för oss!
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Vi har 2 4-åringar i stallet och det händer nån gång om jag har mycket tid att jag sitter även på nån av dem. Särksitl den ena (val)
är oerhört seg innan han kommer igång och blir intresserad. Lite loj sådär.

Det har blivit bättre med mer ridning och att han förstår mer vad man vill. Går fint fram till bettet i trav och jobbar bra, när han väl kommer igång.

En så ung häst fattar inte riktigt ännu vad man vill och kanske ligger en del av problemet där? Hemåt går det för att hon VILL hemåt, hon "tänker" inte utan bara "gör". När du vill på bortvägen vet hon kanske inte exakt vad du vill och hon har inte lust heller:mad:

De flesta gilar ju att kliva omkring i terräng och att klättra. Det stärker också.

Bättre än longering är tömkörning, tycker jag. Då behäver du inte spänna in heller.

En unghäst kämpar ju med att balansera upp ryttaren fortfarande och det är svårast i galopp ofta. Därför krävs styrka och balans för att kunna galoppera bra. Kanske gör du nåt annorlunda när ni rider hem och hon går villigare? Blir du mer följsam då (är ju naturligt :D )
än om hon går dåligt och du kanskejobbar för att få henne att gå i bättre galopp.

Hon kanske har det som krävs redan men inte fattar vad du vill?

Om du hoppar små stockar o likn i skogen, faller hon inte in i galopp själv då?

Beröm varenda fattning och särskilt på vägen bort. Strunta i om det inte blir bra glaopp i början, huvudsaken är att hon fattar galopp och går framåt.

Från marken lär jag alltid in orden "skritt" "trav" "galopp" bla och sen kan man använda det i tex fattningar i början.

Vad jag vill säga är att låt det ta tid, men var noga med att göra likadant hela tiden och rätt som det är fungerar det. Så är det med unghästar. Man undrar om det nånsin ska bli nåt och sen plötsligt så sitter det:idea:
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Du har kanske rätt, provat att skutta med draghjälp har vi inte gjort. Den ponnyn som mitt sällskap omfattar ska bli hopponny på elitnivå (tror ägarna :angel: ). Än så länge drar den som ett jehu så fort den ser en bom... Kan ju definitivt ge oss lite turbo men jag vet inte om ponnyägarna är villiga att bränna runt lite för att få min trögis lite pigg :D . De kämpar ju järnet för att få lite skolning i hästen :D .

Men jag kanske ska hänga på henne på hennes raketturer i skogen... Segsillen får lov att hänga med!

Och jag vet, glad matte ÄR en förutsättning. Men luften går liksom ur mig när vi kommer till den där negativa energin. "Matte jag ORKAR inte, har ingen lust, vill inte och blir du arg blir jag bara ännu motvilligare" - attityden (vadå tonåring...) är så energislukande.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

De flesta gilar ju att kliva omkring i terräng och att klättra. Det stärker också.

Har prövat det också, har riktigt bra klätterbackar i krokarna. Men hon är ganska rolig. Första gången var det spännande, andra gången OK, tredje gången stannade hon efter fyra steg upp i backen och jag undrade var felet låg. När jag manade på henne gav hon upp en djup suck och kämpade sig lite motvilligt upp. Hon är ingen arbetsnarkoman direkt :rofl: :rofl: .

En unghäst kämpar ju med att balansera upp ryttaren fortfarande och det är svårast i galopp ofta. Därför krävs styrka och balans för att kunna galoppera bra. Kanske gör du nåt annorlunda när ni rider hem och hon går villigare? Blir du mer följsam då (är ju naturligt )
än om hon går dåligt och du kanskejobbar för att få henne att gå i bättre galopp.

Visst är det så! Jag kämpar ju som en galning för att FÅ henne i galopp, någon vacker syn kan det inte vara... Det är därför jag funderar på att bara galoppera på hemväg.

Om du hoppar små stockar o likn i skogen, faller hon inte in i galopp själv då?

Nej...

Vad jag vill säga är att låt det ta tid, men var noga med att göra likadant hela tiden och rätt som det är fungerar det. Så är det med unghästar. Man undrar om det nånsin ska bli nåt och sen plötsligt så sitter det

Klokt sagt! Det är nog det jag får hålla mig till tåls och vänta på... Behöver bara lite uppmuntran så länge :crazy: .
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Jag ska nog peppa dig tills "lilla-snigel" vaknat. I dag kan du ju ex träna på halter för det brukar de där mindre vakna hästarna vara jätte duktiga på. Träna på att anväda så lite hjälper som möjligt och glöm inte att berömma. ...och håll inte på för länge, i bland räcker det med att rida 10 min.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

*kl*

Jag går mot strömmen och säger att man ska inte behöva vänta. Man väcker liv i hästen redan från början, från marken och sedan är det nog. Man ska inte behöva sitta på en häst som varken bjuder eller går fram. Först ser man till att hästen går fram, sedan kommer bjudningen. Dvs en unghäst som inte vet vad den ska göra ska INTE gå o vara seg av den anledningen. Det första man lär den är att gå fram i alla lägen ryttare/ledare ber den om. Efter ett tag (mkt mkt kortare än om man låter dem gå att sega om jag ser till min omgivning) så fattar de poängen och börjar BJUDA fram. Men tills dess att de inte fattat och inte börjat bjuda så ska de inte gå o sega sig, de ska gå fram! Orkar de inte så begär man för mkt.

Min uppfattning men den kanske jag är ensam om. Tycker dessutom det är svårare men ack så mkt viktigare att ge ston en bra grund. De om ngra är annars bra på att utöka sina gränser för tjurighet, precis som de kan ge allt om de förstår vad man vill dem och får de på sin sida.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Just så tyckte jag också tills jag själv stod där med en häst som inte hade någon framåtbjudning. I mitt fall så hjälpte det inte att banka skiten ur hästen eller på annat sätt tvinga fram framåtbjudningen. Min fd. snigel är inte stoig och har aldrig visat sånt humör heller vilket har gjort det ännu svårare att tvinga henne att vara motiverad och "framåtbjudande". Fick lägga om ridningen och ta det i hennes takt annars hade hon nog varit helt psykiskt störd vid det här laget. I dag har jag en häst som är glad, motiverad, känslig för hjälper och med en god framåtbjudning. Som jag sagt innan - en del hästar är senare i sin utveckling än andra och det gäller ju att kunna anpassa sin ridning efter den individ man/du sitter på.
Självklart är det en annan femma när hästen masar sig fram för det aldrig krävts annat. Då är det befogat att peta med käppen om inte hästen uppfattar komandot på bums.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

....gröt mellan lurarna - så att säga..
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

:rofl: :rofl:

Känner så väl till problemet:crazy: .
Min 5åriga vallack som pga sen utveckling och min graviditet är utbildningsmässigt som en treåring.
Förra hösten reds han lite ut i skogen med sällskap och det gick mkt bra.
Nu i höst har jag har mest tömmkört han och i början fick jag jaga honom hela tiden ,*pust* han travade inte ett steg utan att jag sprang efter. Jag körde varannan dag i en månad och sedan stog han helt i två veckor, sen djävlar bjöd han det märktes att han saknat träningen.
När jag efter ett tag tyckte att han gick i fin form provade jag att rida på banan. Han går inte ett steg med mig på bara tjurar och kör ner huvudet.

Provade sen att rida ut honom och då var han lagom pigg gick i bra form och stannade när man sa till:smirk: .

Nu har han haft ledigt ett tag igen pga dåligt väder men när vi kommer igång skall jag hyra in piskförare till ridningen på banan:smirk: . Funkar inte det så får vi väl hålla oss till skogsridning och tömmkörning ett tag till..

Jag tror inte att dom är lata egentligen det är bara det att dom skall komma på att det är roligare att arbeta än att gå i en lerig hage. Sen får man vara försiktig så att man inte rider så hårt så dom blir ömma för då tar man ju bort en del av motivationen.
 
Senast ändrad:
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Tack!!! :bow: Tur att man har stöd någonstans... Tänkte prova att rida på banan imorgon och halter var ett bra tips.:idea:
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Så tyckte jag också tills jag träffade min lilla sötnos! Hon är liksom så trevlig och snäll men bara förstår inte VARFÖR hon ska skynda sig runt så... När jag går på henne och kräver så är som om hon säger till mig "och varför vill du att jag ska lyssna mer nu? När du blir arg?" De gånger jag varit extra noga med min egen sits och störa henne så lite som möjligt då släpper hon till och börjar arbeta bra efter en stund. Hon ställer så oerhört höga krav på min ridning och någonstans gillar jag det och därför svårt att banna henne. Har dessutom försökt den vägen och bara kört i väggen:crazy: .

Men tack för din åsikt, alltid sår den något litet frö i huvudet...
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Jag tror inte att dom är lata egentligen det är bara det att dom skall komma på att det är roligare att arbeta än att gå i en lerig hage. Sen får man vara försiktig så att man inte rider så hårt så dom blir ömma för då tar man ju bort en del av motivationen.

Där satte du huvudet på spiken! Just så känner jag, jag måste få henne att greppa hur kul det är att arbeta. Men ibland känns det som om man famlar i mörkret...
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

*kl*

Jag går mot strömmen och säger att man ska inte behöva vänta. Man väcker liv i hästen redan från början, från marken och sedan är det nog. Man ska inte behöva sitta på en häst som varken bjuder eller går fram. Först ser man till att hästen går fram, sedan kommer bjudningen. Dvs en unghäst som inte vet vad den ska göra ska INTE gå o vara seg av den anledningen. Det första man lär den är att gå fram i alla lägen ryttare/ledare ber den om. Efter ett tag (mkt mkt kortare än om man låter dem gå att sega om jag ser till min omgivning) så fattar de poängen och börjar BJUDA fram. Men tills dess att de inte fattat och inte börjat bjuda så ska de inte gå o sega sig, de ska gå fram! Orkar de inte så begär man för mkt.

Min uppfattning men den kanske jag är ensam om. Tycker dessutom det är svårare men ack så mkt viktigare att ge ston en bra grund. De om ngra är annars bra på att utöka sina gränser för tjurighet, precis som de kan ge allt om de förstår vad man vill dem och får de på sin sida.

Man ska vara väldigt säker på att hästen fattar! Annars riskerar man andra problem med bristande förtroende.

det handlar inte alls om att inte vara konsekvent, utan om att inse att det är nödvändigt med en mycket bra grund, så går det desto lättare sen. Det är lätt att bli otålig coh tycka att det går för sakta allra först men det har man igen senare.

Jag har utbildat en del hästar vid det här laget och tålamod i början ger alltid utdelning. De felsta unga häsar är nyfikna och samrbetsvilliga är de väl fattar ssrskitl ston bruakr vara enormt ambitiösa när man kommer över den första tiden. Så särskilt med dem är det viktigt att inte gå för fort fram.
Det viktikga är att få dem att uppskatta det man håller på med och att vilja samarbeta då händer ofta väldigt mycket snabbt sen efter den första perioden.

Det handlar för mej om hur man villl ha det, vill man ha en häst som är MED i det man håller på med och anstränger sej för att göra rätt så måste man lägga en bra grund för det.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

lasseman och 610:

Jag menar att jobbet ska vara gjort innan amn sitter på hästen. Då ska den veta att det bara är fram som gäller. Ex, om du är ute på promenad med hästen, då ska den kliva på bredivd dig och inte dra benen efter sig. Hur går det då om du ska tömköra, hur får du fram hästen? När du sedan sätter dig på ryggen, varför skulle det vara en anledning att bryta mönstret att alltid kliva på framåt?

Typ så tänker jag. Jag har ingen större lust att sätta mig på en häst som inte går fram alltså ser jag till att ha det gjort innan jag sitter upp alt så tarj ag det från ryggen om det inte blir gjort från marken av olika anledningar. Men jag "tränar" ändå det till i från hagen osv. Hästen ska springa när jag springer o stanna när jag stannar. Grundhantering? Så tänker jag iaf.

Óch om hästen nu är så sen att den inte år fram när man sitter på den, varför sitta på den? Tvååringen som kom från betet i somras deog benen efter sig o ville helst gå bakom för han var feg o hade aldrig blivit bedd att gå fram själv vid sidan. En promenad med påminnelse nästan vartannat steg att han skulle hålla sig lite framför mig och det började gå upp ett ljus. Drygt 2 mån senare (eller eg tidigare men nu har det gått så lång tid) och endast handskad med 2 dagar per vecka (bara hemma på helgen) har jag en häst som lyssnar på minsta smackning o kroppspråk, som tar för sig och har börjat bjuda. Hade jag suttit upp på honom direkt (skulle ju inte hänt pga hans ålder o utveckling) så hade jag garanterat fått en seg häst att börja jobba med. Onödigt tycker jag. Skullej ag sitta upp nu hade han inte vettat annat än att knalla i väg lika glatt som alltid, samt att han reagerar fram direkt utan att tänka när jag smackar.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Man ska vara väldigt säker på att hästen fattar! Annars riskerar man andra problem med bristande förtroende.

det handlar inte alls om att inte vara konsekvent, utan om att inse att det är nödvändigt med en mycket bra grund, så går det desto lättare sen. Det är lätt att bli otålig coh tycka att det går för sakta allra först men det har man igen senare.

Jag har utbildat en del hästar vid det här laget och tålamod i början ger alltid utdelning. De felsta unga häsar är nyfikna och samrbetsvilliga är de väl fattar ssrskitl ston bruakr vara enormt ambitiösa när man kommer över den första tiden. Så särskilt med dem är det viktigt att inte gå för fort fram.
Det viktikga är att få dem att uppskatta det man håller på med och att vilja samarbeta då händer ofta väldigt mycket snabbt sen efter den första perioden.

Det handlar för mej om hur man villl ha det, vill man ha en häst som är MED i det man håller på med och anstränger sej för att göra rätt så måste man lägga en bra grund för det.

Jag tycker det är att gå för fort fram att begära mer än hästen greppar så den blir seg. En sak de behöver kunna och det är att gå fram. Resten trillar dit när de bjuder så därför tycker jag denna punkt är enormt viktig, mkt viktigare än att kunna sitta på, styra, trava eller galoppera. Därför tar jag den grejen först av alla så den redan sitter när man väl börjar rida. Det blir liksom ingen extra belastning för hästen att bjuda fram, det finns redan i den. Sedan att hästen kan gå o tänka på nya grejer osv är ju en helt annan sak. Jag uppfattade tråden som att den handlade om pållar som "gick o tänkte hela tiden". Det tycker jag inte de ska behöva göra.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp