Unghäst och markarbete

gadriel

Trådstartare
Hur mycket kan man göra med en unghäst på en 13-14 månader (förutom ledarövningar, miljöträning etc) ?

Finns det övningar som kan vara skadliga att göra på en så pass ung häst eller kan man börja så smått med att böja, träna öppna och sluta (i olika gångarter?) och även gå vidare efter det så länge inte hästen visar tecken på obehag eller missnöje?

Ursäkta korkade frågor men frågar man inget får man ingenting veta sägs det ju :o

Sv: Unghäst och markarbete

Jag ska ändå börja tömköra så smått och tänkte det är ett bra tillfälle att börja med att böja och lite sånt också...

Jag skulle då isåfall satsa på att tömköra ut i skog och mark, men börja med böjande och mer krävande arbete innan hästen ens är i närheten av tonåring och inte har särskilt stor stabilitet i kroppen, det skulle jag inte göra.

Det du kan göra är att öka hästens kroppsmedvetenhet med tex Linda T-J (TTOUCH och TTEAM) övningar.

Tack för ditt svar :) Då väntar jag med den biten till hon vuxit till sig lite mer och bara tränar på att svänga, stanna och gångartsövergångar istället, lär ju iof ta en bra stund att göra det ändå men jag ville kolla av hur man bör går till väga. Har inte haft unghäst innan så man är lite grön :o :o

Tellingtons bok har jag och även en del andra böcker med lite
roliga övningar :) Hade mest tänkt att lägga vikten vid miljöträning och "NH"-träning i början så hon är trygg och lugn i alla möjliga situationer.

Det enda som är skadligt för en ung häst är att inte få växa upp i en flock i stora kuperade hagar.

I så fall ligger jag i lä :)
Hon har både stora fina hagar och en jämnårig kompis och tre äldre ston i sin flock och i sommar blir det två småttingar till :love:
Just nu är hon inne på natten då jag inte har ngt annat val just nu men jag vill ha ut henne på lösdrift så fort som möjligt.

Det bästa är att låta en unghäst vara en unghäst! Helst tillsammans med andra unghästar. Det finns betessläpp runt om i Sverige där man kan få ha sin häst i flock med andra och det är den allra bästa uppfostran en häst kan få.

Tömköra, ok men om man nu vill ha en körhäst annars är mitt bästa råd. Låt den vara ifred. Kan den alla basic saker som att stå uppbunden, åka transport=viktigt här har de flesta problem! Ge hovar, ryktas mm. Kan den grundläggande saker i hantering- släpp den med andra hästar då får du en garanterat harmonisk häst tillbaka om ett år eller två.

Skolor som öppna och sluta kommer efter att hästen fått en riktig longerings utbildning och sadel,träns och ryttar tillvänjning. Du ska kunna rida hästen fritt och den ska förstå samsidiga hjälper först innan man behöver tänka på öppna och sluta.

Varför har människan så bråttom?

Fast som med allt annat när det gäller hästarna finns det ju tusen och en olika åsikter i detta... Det där med "det bästa är" fungerar liksom inte. Och ärligt talat har jag svårt att se vad som skulle skadas av att hästen hanteras mer eller mindre, på ett BRA sätt.

Men till trådskaparen, när du är ute på promenader i skog och mark, när du jobbar med tex ledövningar eller liknande - så glöm inte bort att skolorna, följsamhet, tempoväxlingar -samling/ökning och så vidare, allt sådant som kommer sedan i och med arbetet och inridning, är en naturlig del av detta.
Snurrar man på i lite oländig terräng runt träd & stenar & över nerfallna träd, tränar hästen samma kropp och samma muskler, den har emellanåt exakt samma placering & samma jobb i kroppen, som sedan i en öppna eller sluta på ridbanan....
Att skola en så ung häst på banan med all prestige och alla krav tror jag inte tjänar något alls till, men det finns många fördelar med att hästen får en chans att bygga upp sin kropp när den är ung. Visst är stora hagar & buskompisar en förutsättning, men med lyhördhet och vettig hantering kan du ju faktiskt lägga en riktigt stabil grund för fortsatt arbete (när hästen är vuxen).

Men som sagt, det finns många olika läror. Det bästa är nog att läsa allt man kommer över och försöka träffa på unghästar (och vuxna) från alla olika varianter, det finns ju fördelar och nackdelar med alla varianter. Det finns en del forskning när det gäller unghäst-träning, se tex på http://hippocampus.slu.se eller http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=forskningsDokument&typ=FORSKNINGSRAPPORT

Men det är lite så, att allt som är EFFEKTIVT kan också lätt bli skadligt - om det inte används med förnuft.
Jag tror faktiskt detsamma gäller TTEAM-övningarna, det kan också gå till överdrift.....

Tack för ditt svar.

Jag tycker också det är viktigt att hon får vara häst, därför vill jag ha henne på lösdrift och därför går hon med snart 3 andra unghästar men jag vill samtidigt ägna tid åt henne.
Men jag vill samtidigt göra saker med henne, inte några långa eller krävande pass utan korta, avspända och roliga saker mest i skogen för att stimulera henne, kommunicera med henne och bygga upp ett förtroende mellan oss. Att harva runt i ett ridhus eller tvinga fram saker har jag ingen lust med, och nej, jag har inte bråttom, jag vill bara spendera tid med min häst för att det är roligt och mysigt :)

Hon ska köras in därav tömkörningen.

Tack för ditt svar också :)

Jo jag har ju tänkt att vara mest i skogen. Hon ska köras in och bl a användas till skogskörning så det är bra om vi kan börja sammarbeta i terräng redan nu så vi blir ett bra team :)

Jo, överdriven träning är ju aldrig bra. Det lär bli mest långa promenader men man kan alltid lägga in små övningar i det också.

Jag försöker läsa mycket, men i de böcker jag har så har det inte stått så mycket om just så unga hästar. Sen är det alltid bra att ha lite folk att bolla med :)
Jag är ju grön på det här med akademiskt också så det är ltie mycket nytt på en gång. Har för ett par år sedan insett att jag inte vill rida/hantera hästar som jag lärt mig på ridskolan ( :crazy: ) så jag är lite kluven och förvirrad hur man ska gå tillväga med saker och ting, för som du säger finns det inget rätt eller fel och jag har hittat mycket bra i flera olika filosofier och inriktningar så ibland är det svårt att veta hur man ska göra det så bra som möjligt för sin häst även om jag i det stora hela använder mitt sunda förnuft.

evis skrev:
Men det är lite så, att allt som är EFFEKTIVT kan också lätt bli skadligt - om det inte används med förnuft.
Jag tror faktiskt detsamma gäller TTEAM-övningarna, det kan också gå till överdrift.....

Det där är väldigt sant! Det svenska ordet LAGOM är väldigt bra att använda ibland ;)

OK då förstår jag men du svarade ju på din egen fråga. Titta på din första mening. Där skrev du själv svaret. :)

Det är klart att man vill ha det mysigt med sin häst oc det ska man ha. Men som sagt låt skolorna ligga nere ett par år till.

Lycka till med körningen! :)

Tack så mycket! Får hoppas det blir både en bra rid- och körhäst av henen men det känns det som iaf :)

Antar att du tänkt på att detta är ett utmärkt läge att lära henne röstkommandon? Att hästen vet vilket kommando som är stopp, skritt, trav, höger och vänster, är att ha kommit en bra bit på väg redan före tömkörningen.

Japp :) , har tänkt på det så jag inte ska behöva ta i munnen på henne när jag tömkör. När man rider använder man ju sitsen men det funkar ju liksom inte på marken så jag tänkte börja med röstkommandon så snart jag ska börja leda henne på promenader :)

Jag undrar varför börja så tidigt med en häst som ska arbeta i skogen?
Jag tycker det kändes tidigt att börja tömköra och sedan köra in vår kallblodstravare vid ca 20 månaders ålder. Men han har ju en viss tidspress då han ska bli travhäst och måste träna upp sig tidigt.

En blivande skogsarbetshäst borde ju ha tid att bara vara häst ett tag till. Det känns som om man egentligen undviker en del problem genom att inte försöka lära in saker för tidigt. Om de mognat med sina hästkompisar kanske de tar träningen (den psykiska som promenader och tömkörningen ger) bättre utan att riskera att bli rastlös och hitta på trix.

Korta promenader känns bättre med en så ung häst då de har så kort koncentrationsförmåga.
Jag tycker vår numer tvååriga pålle har svårt för att behålla tålamodet för sånt jag vill göra för att jag tycker det är mysigt. Han vill inte bli ryktad värst länge fast jag tycker han ska gilla det.

Men nu då han ändå tränar fysiskt funderar jag på om han skulle må bra av lite jättekorta pass med böjning för att hålla sig liksidigt smidig. I vagn är det ju lätt att snedbelasta då han känner av trötthet.
Känns tråkigt att kanske köra på honom travhästens allehanda krämpor och bara se på och vänta tills han blir nog gammal för inridning...

Tack för ditt svar också :)

Jag har absolut ingen brådska med min häst och vill inte göra mer än vad hon vill och är mogen för, jag märker ju också när jag börjat med henne hur det går. Jag är inte ute efter prisrosetter och prestige utan en trevlig häst som jag kan ha roligt tillsammans med.

Om jag umgås med henne en halvtimme-timme varje dag har hon ändå 23 timmar till på dygnet där hon bara får vara häst och vara med sina kompisar.
Även om vi går promenader så är det mest för att träna miljö, det enda hon behöver göra är att följa mej i hasorna :)
Ska det tömköras eller göras små övningar blir det givetvis väääldigt korta pass.

Ja 20 månader är ju inte så gammalt. Jag har inte tänkt att börja köra in min förrän hon är minst 2 år. Det enda jag ska göra nu innan vad gäller inkörning är bara lite tömkörning men som sagt, det blir väldigt korta pass. OM hon nu är mogen för det, det märker jag ju när jag börjat pyssla med henne lite mer. Just nu går hon bara med kompisar och får vara häst, det enda som görs med henen är att tas ut och in i stallet och lyfta hovarna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka