Unghäst hoppning

E

Emelie3

Jag visste inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till, men nästa år är min häst 4 och för att bygga upp henne succesivt i hoppning, känner jag att det är bättre att börja tidigt och långsamt.. Idag så hoppar hon mindre banor på 50 cm.. Men hur skulle jag kunna lägga upp ett bra schema nästa år för att utveckla henne långsamt och få en stadig grund inför kvalitetbedömning? De skall väl kunna gå 1 -1,10 m i bedömingen väl? Sedan undrar jag också vilken annan bedömning de finns för fyraåringar i dressyr och hoppning? Jätte tacksam för svar!

Sv: Unghäst hoppning

På grundutbildning finns många bra trådar om hur man ska bygga upp sin häst rätt! Kanke att denna träden också ska ligga där!!

Tycker att man ska akta sig för att börja hoppa med unghästarna allt för tidigt. Har haft ett antal unghästar och har även en treåring i år. Han har inte hoppat något ännu, däremot travar vi över bommar en del. Hoppningen får vänta till vår-vintern när han faktiskt är fyra. Man hinner ändå! :idea:

Med fyraåringarna så finns ju som sagt kvalitetstävlan. Där ska man kunna hoppa tre hinder som ej är relaterade till varandra. Har inte varit med på det själv, men däremot på fyraårschampionatet. Där kvalar man genom att rida tre stycken 1.00m klasser felfritt. Sedan är det semifinal (tre stycken i landet) där hästen bedöms av två domare och till sist är det final för de bästa nere på Flyinge.

Tycker det funkar bra att börja åka ut på små tävlingar på vårkanten och sedan kvala i början av sommaren. Sedan kan man hinna med lite sommarbete och var nu inte kvalandet klart kanske det hinns med efter vilan. Klarar hästen inte att kvala på "ganska många" försök, har den nog ändå inte i någon semifinal att göra.

Lycka till med din häst!

Jag och "min" (snart) 4-åring håller fortfarande på att lära oss att trava :angel:

jag har som sagt min 3,5 åriga unghäst, Caramell, hon har hoppats in nu under hösten, lättare lägre övningar, mest travhoppning, bomar och något större hinder, vi har även kännt på vattenmatta och liknande.

Att börja lugnt och låta våra unghästar ta tid på sig o känna sig fram är mycket bätrre en att slå ihop allt längre fram. Unghästar behöver mkt tid, därför hoppar jag in mina på hösten, ger dom 6-7 veckors vintervila, och sedan lugnt till våren börja bygga upp dom igen, små hoppa lite och då har höstens hoppning hunnit smältas för hästen och dom vet då mer vad som gäller. Men dom behöver inte börja tävla först till sommaren, för att kvala (Flyinge, Breeders). Även min har jag förhoppningar på att hon ska kvala. :)

Lycka till.

5908803.jpg

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 564
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 433
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 675
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30