Sv: Unghäst - frieser...
hejsan!
har även jag ett treårigt frisersto. Jag tränar henne utifrån positiv förstärkning/klickerträning. Vi tar det långsamt i den takt vi vill. I höstas var vi inte ens i närheten av att tänka på att rida men någongång udner februari så det bara klick i både mig och hästen och jag kände att det var dags. Jag har sedan vecka 9 suttit på henne 10 ggr.
senaste turen var 2 km och då travade vi liiiiiiiiiite. Min man går fortfarande bredvid och leder.
Innan dess tränade vi med sadel nån gång i veckan sedan januari. Jag började jobba henne på långa tyglar i mars 2009, och då bara korta pass, mest i skritt där vi tränade på att följa fyrkantsspår, vi ahr varit ute och gått mycket i skog och mark och tränat på att ledas mm. Longerat har vi gjort några få gånger.
målet framåt är att fortsätta ridningen i lugn takt, att befästa det mest grundläggande såsom start och stopp och svänga. sen har jag tänkt att vi ska leka omkring i skogen hela sommaren och befästa gångarterna. Visst ska vi vara på ridbana men bara korta stunder och för att träna och gradvis jobba in manegeträningen.
tanken är att jag ska jobba henne vidare på långa tyglar och där lära in och träna henne utan ryttare på ryggen. vi ska även fortsätta vara ute o gå si skogen för hand.
en vecka för pyslan ser ut som följer just nu: dagarna kan varieras såklart.
dag 1. ridning 10 - 20 min
dag 2. ut och gå i skogen ca 30 - 40 min
dag 3 ridning 10 - 20 min
dag 4vila/trickträning
dag 5. långa tyglar
dag 6 vilatrickträning/ut o gå 10 - 20 min
dag 7. ridning 10 - 20 min/långa tyglar
som du ser har vi nått för oss nästan varje dag, jag tror inte så mycket på att vila hästarna över perioder däremot ska arbetet varieras och anpassas efter ålder och dagsform. Jag gör i princip något med hästarna varje dag. De blir uttråkade och rabiata om de inte får jobba, så det gör vi.