Unghäst - frieser...

P

Piraya

Hur långt har ni kommit med era frieserhästar? Ska man ta det lugnare med dom jämfört med ett halvblod? Jag har ett tre-årigt sto som vi princip bara har "suttit" på i skogen i skritt och trav. Hon är mkt arbetad i töm. Har inte haft några som helst bekymmer med henne utan tvärtom är hon mkt lyhörd och lättlärd! Hur ser er utbildningsplan med en frieser ut?
Nyfiken...:)

Sv: Unghäst - frieser...

ja det växer långsammare.
Jag har precis nu sponsrat en tävlingsryttare med en av mina,hästen är nu 7 år o färdig för att komma igång.
han kommer dock inte vara färdigväxt inna han är 9,så man får tänka påd et.

Ja, visst utvecklas väl friesern sent?
I fredags träffade jag en som sa att hennes 6-åriga frieser gör både piaff och passage. Hon har redan lyckats halvt förstöra en ung PRE, så jag befarar att det blir detsamma med friesern :crazy:

Immer

Då var det som jag trodde! Då kan jag med gott samvete fortsätta ta det lugnt. :) Har också hört att det är lätt att gå för fort fram just för att de flesta har så lätt för sig och är så samarbetsvilliga! Finns tyvärr inte så många frieserägare att utbyta erfarenheter med, tur att "Buke" finns! :D

Hur bör utbildningsplanen se ut på ett ungefär? Förstår att det givetvis varierar från individ till individ... men i grova drag? Jag vill gärna lära mig, så in med era åsikter och erfarenheter! :)

Red in min hingst när han va 5 år. (han är 6 år nu och tävlad LB dressyr) Han har viloperioder till o från. Just nu har han vilat ngn månad, Han vilade ca 3 månader förra sommaren också. Rids kanske 4 ggr vecka när han är igång. Lite mer inför tävlingstart.
han har växt mkt.

*puttar*
Jag behöver era åsikter! Gärna Thinas :bow: förstås men även andras! :) Hjälp mig med en plan..

Har ridit in våran 3 åring i skritt, trav och galopp. Tar det försiktigt med variation med lite körning, tömkörning i terräng och lite löshoppning, korta pass. Viloperioder regelbundet. Har haft henne sedan hon föddes och min dotter som ridit in henne väger bara 45 kg så jag hoppas att detta gör sitt till att det inte blir för mycket belastning.

Min lilla skrutt är bara 3 månader nu men, hon är dock korning emellan Frieser/Welsh Cob, jag har inte hört talas om att en Frieser utvecklas långsammare, :confused: någon som har lust och förklara för mig? Hon är 1,27 i mankhöjd - 6månader nu.

Dom växer länge och även mentalt behöver dom tid på sig.

Dels växer de sakta och länge, som många skriver.

Dels är de så känsliga och speciella i huvudet att de lättare kan bli stressade av krav än andra hästar, och då stänger de av.

Man får ge dem tid och så njuta av att de är så charmiga personligheter medan man väntar på att de växer och mognar i sin egen lilla takt.

Dom är ju så lättlärda och arbetsvilliga med! Lätt att det blir för mkt för snabbt! Har också märkt att det skulle vara hur lätt som helst att stressa en frieser om man ville. De är långt ifrån kallbloden i temperamentet! Frieser är ju för den delen inget kallblod fast många tror det! Men härliga att jobba med det är dom!:love: Nästan lika härliga som Engelska fullblod....men bara nästan!:D

Du tänker helt rätt, låter det som!

En stor skillnad mot fullbloden (förutom exteriören :D) är ju att fullbloden ofta mognar tidigt, tex tidigare än halvblod och mycket tidigare än frieser.

En sak som är väldigt tydligt med de frieser jag träffat på är deras rädsla för att göra fel. Man måste mycket tydligt visa vad man vill att de gör, och helst se till att ordna situationen så att de inte kan göra fel.

Jag hoppade tex över hindren själv, springande, för att visa en ung frieser vad hinder och löshoppning ska vara till för. Funkade toppen!

Dom är ju så lättlärda och arbetsvilliga med! Lätt att det blir för mkt för snabbt! Har också märkt att det skulle vara hur lätt som helst att stressa en frieser om man ville. De är långt ifrån kallbloden i temperamentet!

Ungefär som kallblodstravare och nordsvenskar :)

Frieser är ju för den delen inget kallblod fast många tror det!

Inte så konstigt att många tror det. Det är ju inte alltför många år sedan friesern räknades till kallbloden.

Immer

En sak som är väldigt tydligt med de frieser jag träffat på är deras rädsla för att göra fel. Man måste mycket tydligt visa vad man vill att de gör, och helst se till att ordna situationen så att de inte kan göra fel.

det stämmer, dom blir lätt förtvivlade om dom tror dom gör rätt men det blir fel ändå. Dessutom är dom långsinta :D Dom tål ju knappt att man höjer rösten till dom. Väldigt känsliga.

mjo, jag själv åkte ju på en korsning emellan frieser/welsh cob nu. Köpte ett sto som efter några månader visade sig vara dräktigt. :crazy: Skulle gå en bit hårrom dagen med henne och hon började stressa upp sig, kanske jag satte för höga krav på henne? :confused: Hon drog sig iallafall och lyckades rusa rakt igenom stacketet in till den 1,5åriga hingsten som inte är för snäll :eek: Hon är ca.6månader nu, lite mer och allt har ju gått så bra hon har alltid varit mycket lättlärd mm. Jag trodde hon nästan skulle förknippa mig med "olyckan" när hon hammnade hos hingsten som jagade henne likt besatt. :cry: Men när jag kom dit igår och satte mig i hagen hon hon fram och la sig hos mig! :love:

Sist när vi skulle ha på grimma på henne första gången blev hon inte alls glad på oss och ville inte komma fram på flera dagar, trodde nästan samma sak skulle hända nu. Hon står på stallgången med bara grimma/grimmsakft och jag tar på täcke utan problem, kan draq jackor/schabrak över huvudet på henne, lyfta alla hovar och borsta henne samt backa och få henne och flytta på baken utan att jag rör henne. Nu är det ju dock korsning med Welsh Cob som ska vara väldigt milda i tempramentet men ska jag tat väldigt lugnt som man gör med "rena" frieser hästar eller ska jag köra på normalt? :confused:

Sedan, någon som träffad eller hört talas om en Frieser som heter Mr.Mellmac??

haloj BloodtearsLovePam, Mr.Melmac är fadern till min korsningsto, har sökt information om han sen oktober men hittar inge vidare vettigt någonstans. har en bild på honom men inget mer. Du får säga till om du hittar något om honom. /sanna (sannahanninen@spray.se)

hejsan!

har även jag ett treårigt frisersto. Jag tränar henne utifrån positiv förstärkning/klickerträning. Vi tar det långsamt i den takt vi vill. I höstas var vi inte ens i närheten av att tänka på att rida men någongång udner februari så det bara klick i både mig och hästen och jag kände att det var dags. Jag har sedan vecka 9 suttit på henne 10 ggr. :) senaste turen var 2 km och då travade vi liiiiiiiiiite. Min man går fortfarande bredvid och leder.

Innan dess tränade vi med sadel nån gång i veckan sedan januari. Jag började jobba henne på långa tyglar i mars 2009, och då bara korta pass, mest i skritt där vi tränade på att följa fyrkantsspår, vi ahr varit ute och gått mycket i skog och mark och tränat på att ledas mm. Longerat har vi gjort några få gånger.

målet framåt är att fortsätta ridningen i lugn takt, att befästa det mest grundläggande såsom start och stopp och svänga. sen har jag tänkt att vi ska leka omkring i skogen hela sommaren och befästa gångarterna. Visst ska vi vara på ridbana men bara korta stunder och för att träna och gradvis jobba in manegeträningen.
tanken är att jag ska jobba henne vidare på långa tyglar och där lära in och träna henne utan ryttare på ryggen. vi ska även fortsätta vara ute o gå si skogen för hand.

en vecka för pyslan ser ut som följer just nu: dagarna kan varieras såklart.
dag 1. ridning 10 - 20 min
dag 2. ut och gå i skogen ca 30 - 40 min
dag 3 ridning 10 - 20 min
dag 4vila/trickträning
dag 5. långa tyglar
dag 6 vilatrickträning/ut o gå 10 - 20 min
dag 7. ridning 10 - 20 min/långa tyglar

som du ser har vi nått för oss nästan varje dag, jag tror inte så mycket på att vila hästarna över perioder däremot ska arbetet varieras och anpassas efter ålder och dagsform. Jag gör i princip något med hästarna varje dag. De blir uttråkade och rabiata om de inte får jobba, så det gör vi.

Hej alla glada, nu är ni duktiga på att gräva fram flera år gamla trådar och visst i visa fall är det jättebra, om det är en allmängiltig fråga, som ofta återkommer. Denna tråd är två år. Så TS häst bör vara 5 år vid det här laget.

Jag låter ändå tråden finnas kvar, eftersom det kan finnas fler unga friesrar ute i landet.

Men snälla, titta på datum innan ni plockar fram MER än 2 år gamla trådar. Det kan ju hända att hästarna är sålda eller avlivade och att TS tar illa vid sig.

Mvh

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 265
Senast: Boj
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar