Unghäst - frieser...

Sv: Unghäst - frieser...

Jag har en frieser som är 6 år som jag håller på att rida in, det har gått jättebra och vi rider ut själva eller med sällskap utav andra hästar och båda delarna går bra,
vi kan gå på gångvägar bredvid mindre bilvägar och det går bra, han taktar lite ibland och skrittar på rejält men det är ju okej han svarar bra på att man håller tillbaka men vi har inte provat på vägar över 30km och inte med större än personbilar tror inte vi skulle klara av bussar, lastbillar större släp etc och det jobbigaste är på mindre vägar, gång och cykelvägar och skogsvägar att riskera möta mopeder eller bilar på skogsvägarna och inte kunna komma undan för han vill inte gå över ens små diken. det är jättejobbigt att hela tiden hålla koll om det skulle dyka upp något motorfordon av något slag.
Nu sista gångerna så har han börjat att han försöker stanna eller vända om men det går att kontrollera och hålla tillbaka och fortsätta dit vi är på väg och sen kan han få en väldig fart och bråttom hemåt och så har han börjat att vara rädd för sin skugga ibland eller vad som finns att ta till.. eller om det blåser i lite dött gräs eller liknande.
Härom dagen så la han till med en halvdan bock mitt i skritten strax utanför stallet när vi nästan var tillbaka.
jag vet att inget av dem här sakerna är några problem eller ovanligt för en ung häst under inridning men hur är bästa sätten att komma vidare att få en säker och orädd häst? han är hur lugn och fin som helst att sköta och hålla på med vid stallet. Och hur får man en trafiksäker häst utan att riskera livet under invänjningen?? han är ju grymt stark och ännu starkare om han blir rädd.

Jag har ridit honom under ca 4-5 månader innan det var han aldrig sutten på. Jag är inte säker på att en unghäst är det jag vill ha och det är inte roligt att rida utan mest ett måste och även m jag kanske vet att jag borde sälja honom så är det så svårt för jag älskar honom och han är otroligt personlig och sällskaplig och man hittar nog inte en sån häst 2 ggr. Jag har bara haft honom i ca 7 månader men det gör inte känslorna mindre.

det låter som om han är understimulerad.
Aktivera honom mer helt enkelt, inte nödvändigtvis motionsmässigt utan kanske mer mentalt. Just frieserhästar är klipska och kräver mycket stimulans. Gör olika saker under veckan men se till att han får aktivitet nästan varje dag.

Om du är spänd och letar efter fordon och inte är helt bekväm så är det itne kosntigt om han stannar och vill vända om. UPP MED BLICKEN! se minst tre km framåt och var säker på din sak.

Longera eller gå ut på tur innan du rider för att få ner energin lite.

att miljöträna hästen är ett långsiktigt arbete. Det finns lika många sätt som ryttare och häst och man måste se till sin egen situation.
  • är man själv orolig så har jag märkt att det funakr bra att göra halt och låta fordonet åka förbi.
  • beröm mycket!
  • man kan träna på att möta fordon på hemmaplan först, sen fortsätta ute på vägen och gradvis öka upp kraven
  • se till att du inte spänner dig, ofta spänner vi oss i skinorna. tänk på det nästa gång du möter fordon
  • tömkör och gå ut på tur utan att rida, då kan ni tackla alla äventyr tillsammans på olika sätt
  • är du väldigt osäker så ta med dig en kompis ut som går breevid, är ovärdeligt!

det kan oxå vara bra att aktivt visa fordonen vad man vill. Jag gestikulerar vilt både hit och dit när jag är ute. Jag ber dom sakta ner och till och med ibland stanna.

Undvik stora vägar tills vidare tills ni känner er trygga. Ni ahr ju precis börjat er resa tillsammans!!

tack för hjälpen det var till hjälp har även hittat flera andra här med liknande problem både med friesers och andra raser och det har hjälpt att "prata" med dem också och inse att det inte är så ovanligt att bli rädd för sin egen häst en period. och även att det inte är ovanligt att bara vara osäker och lite rädd för en utav sina hästar. tyckte det var så konstigt att jag bara kände så här för just den hästen och inte dem andra .. men nu känns allt bra och vi har kommit så otroligt långt tror att det största problemet var nog min egen blockering.

Nu har vi kommit så långt att vi till och med har kikat på en lokal tävling i september mest för skojjs skull men ändock ett enormt framsteg för oss :D

mycket hjälpte nog även att vi flyttade till eget stall och det har blivit mycket lugnare och nu är det bara mina 3 hästar som finns i stallet och jag känner mig tryggare också =) det visar att man inte ska ge upp för tidigt och det har visat sig lösa sig för flera andra här med så håll ut ni andra med liknande problem :)

Måste bara kapa, sorry.

Min medryttarhäst är samma korsning! Han är 7 år idag, ca 1,60 i mankhöjd och blev inriden som treåring. Han går som bäst för körning och tror han blv inkörd ganska tidigt också. Hehe, som sagt, var bara tvungen :D

har inte läst hela tråden var det mitt du menade samma korsning??? min har bara en liten del utav arab i sig, kankse inte ens mitt du menade :D

Jag har en treårig frieserkille som jag inte ens lagt sadel på ännu. Vi har haft mycket både han och jag, han har varit sjuk (inflammation efter kastrering) och jag har haft väldigt mycket. Men nu har jag börjat markarbeta honom, dvs. för mig lära honom respektera mig som ledare, och respektera honom med från min sida. :) Jag leder honom mycket men känner att varken han eller jag är redo ännu med sadel, men jag stressar inte. :) Jag har inget behov av att sitta på honom nu i sommar (ve tej hur långt vi kommer), jag tycker hästar "ska få va häst" de tre första åren. :) Vi båda trivs med det. :) Han behöver speciell tid med, han är underbar men mycket speciell :D Positivt sett enligt mig^^

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 263
Senast: Boj
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar