Unghäst/föl hantering tips..

U

Uljala

Hej alla!!

det är såhära att jag har köpt ett litet sto som kommer hem till mig i Novmber ( e då 6 månader )... Är så glad att jag vet knappt vart jag ska ta vägen!.

Detta e mitt allra första föl...! Har hållt på med hästar i 17 år, & detta har varit en stor dröm för mig som äntligen ska bli av!:)

Hon e ett halvblods sto som e efter Ragazzo! O framtids planerna för oss e Hopp/Allround!:)

Längtar något fruktansvärt!!

Ni med föl, När började ni hantera det? UTAN modern? som ta in/ut från hagen & boxen,UT o gå med den,Lära den vara uppbunden m.m!...
Alla tips e jag intresserad av!:) Sen vid 3 år ålder brukar dom flesta hästarna bli inridna!. Rida in o utbilda kommer jag göra HELT själv! men tips o råd från min tränare!. Dock KOMMER detta dröja ett bra tag innan man ens kan sitta på henne! Men alla *förberedelserna m.m* när börjar ni?:) Hur Brukar ni lägga upp unghästens *schema*?.. Hur många dagar i veckan arbetar ni med den?

När börjar ni longera/tömköra? Vänja vid träns/Sadel? m.m!..

Man ska börja hantera ett föl så tidigt som möjligt! Men hur många dagar efter att den anlänt kan man börja *JObba* med hon?...

Har beställt hem en massa unghäst böcker om hantering,inridning m.m allt som e bra o kunna ha hemma o kunna kolla så allt blir rätt ;)

Tacksam för svar! // Malin
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Unghästar mår bästa av att få vara hästar med jämnåriga kamrater.. Så lite hantering som möjligt förutom det vardagliga.

Visitera ben, kratsa hovar, leda in och ut om dom måste stå uppstallade, borsta av dom när dom är mycket skitiga.
Verkning när det är dags för det.

Här får dom typ lära sig att sitta fast och ledas i grimma och lyfta på fötterna innan dom är en månad.
Sen är det ju inte mycket dom behöver lära sig utöver detta egentligen.
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Tack så mkt!:) Kul med unghästar! mkt jobb o man sliter halvt av sig håret fleeeera gånger ^^
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Säger det samma vanlig grundhantering som vilken häst som helst och för övrigt så lite som möjligt.
Det finns inget värre än överhanterade unghästar.

Tänk också på att när den kommer till dig är det en baby som kommer till helt nytt ställe och ny flock. För det första är det långt ifrån säkert att övriga hästar godtar henne med en gång. Det är inte naturligt att "föl" kommer gående själv till flock och många hästar reagerar med att jaga bort det.
För de andra så är det ju ett litet barn på ett nytt ställe så skynda fram med babysteg d v s väldigt långsamt och under väldigt korta pass om det är något du måste träna på med henne. Hon är som alla andra barn och kommer att tröttna fort om du håller på för länge.
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Tack.... I stallet har vi 1 sto som har fått 2 föl O ett sto som har fått 1 föl! O det stoet som har fått 2 föl, E jätte mammig,O tar sig ann andra föl väldigt lätt!...

Jag kommer inte släppa in hon till vem som helst!
Min uppfödare tipsade om att sätta hon i hagen mitt i mellan stona & Valackerna!. Men som sagt helt nytt ställe o allt juh! Så frågan e hur man lättast kan presentera hon med dom andra hästarna? Stona lr valackerna??..

Ja jag har många frågor ..! Som jag kommer ta upp med min tränare samt uppfödare m.m! Vill inte hon blir bortjagad lr ngt juh! Hon ska juh känna sig trygg med dom andra hästarna! Så hon slipper stå ensam m.m!..


Nej för mkt hantering blir det inte! men att lära hon ha grimma,bli ledd,Uppbunden,Borstad & lyfta hovarna på!. Det e juh där man får börja!:) & inte gulla en massa! :P Unghästen i stallet valack på 20 månader ca, Han e HEMSK o hantera!.. Har NOLL respekt för människor :(. Går rakt på en, Biter efter en m.m!:/ Så hoppas jag ej min lilla tös blir :D..
 
Sv: Unghäst hantering

OBS: När den lyfta på hovarna O kratsa dom.. & hur gör ni när ni presenterar dom för resten av flocken?? UTAN dess mamma??.. OBS!!
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Börja med att släppa ihop den med en erkänt snäll häst som den bondar med först som sedan försvarar/ fostrar den. Val eller sto spelar sällan ngn roll. Ston brukar inte ta sig an större föl om de dessutom har egna.

den bör bindas i boxen med sin mamma de första gångerna.

Sen vet du att de bör vara minst 7 mån. innan de tas från stoet.
 
Sv: Unghäst hantering

Grimman åker på så fort den är torr. Dvs runt 2 h gammal en stund. Jag klappar på dem från att de kommit ut så de vänjer sig vid mig. Lyfter upp dem i famnen första dygnen någon gång för då får de inpräntat att vi är starkare. Uppbunden 2 dygn gammal. Borstad från 1 dygn.
 
Sv: Unghäst hantering

Tack så mkt för ditt svar!:)..
Bra med Tips & att få höra hur du gör!..

Nu kommer jag juh inte hantera Fölet alls typ förrens hon flyttar hem till mig ...

Men uppfödaren kommer juh syssla lite med henne iaf! Hoppas jag :P...
Nej men jag ska träffa uppfödaren på onsdag och då ska jag ställa alla frågor!. vad hon kommer vänja fölet med tills hon kommer till mig m.m!...
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

KOmmer låta hon gå med nordsvensken i stallet... 19 årigt sto som fått 2 föl, & e bra o snäll mot andra hästar! Så tror det blir jag sätter hon hos henne först! Så får andra stoet stå själv lr gå in till pågarna under tiden!

Man e juh livrädd för att någon av hästarna ska vara elak mot henne & skada henne!:/:(...

Tack för sitt svar!...

Ja jag vet det, Det blev lite fel i inlägget med åldern! men jag vet hon ska va minst 7 månader innan hon ska lämna sin mamma!:)..
 
Sv: Unghäst hantering

Hoppas uppfödaren är en som vänjer vid grimma, sitta fast osv. Det kommer ge dig så mycket sen. Fick över en 4 månaders när hennes mamma kom och den var ett :devil: att hantera. När han flyttade 3 mån senare hade jag tämjt vildhästen ;)
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Släpper man ihop nya hästar på sommaren då bete finns o hagarna är större brukar det vara lugnt. det är värre på vintern.

håll koll noga En spark från en nordis är inget man vill ha på en liten.
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Jag tog hem min första unghäst vid 8 månader. Kom hem på kvällen, hon åt och sov i sin nya box och sen på morgonen släppte vi ut henne med de andra i hagen. Rakt av. Boxen bredvid stod ett sto som brukar adoptera föl. Vi försökte släppa ut min och stoet ensamma men stoet blev oroligt när de andra hästarna var inomhus så vi släppte ut alla direkt.

Viktigt är att hagen är stor så de inte trängs in ett hörn. Vi släppte ut på 15 hektar, 6 hästar. Det jagades aldrig, ledarstoet sa till några gånger (min skulle ju hela tiden testa ledarstoet). Fördelen av också att det var väldigt mycket snö och de gamla hästarna orkade inte "jaga". Tog några dagar sen fick hon vara med, efter en vecka släppte ledarstoet kontrollen över sin avkomma (lika gammal som min) så de två blev bästa kompisar tillsammans med "adoptionsstoet".

Nu har ju min alltid varit "kan själv", och gått på egna äventyr om ingen velat följa med.

Vad jag gjorde med henne? Ingenting. Hon var ledvan, dock lite huvudskygg så jag provade då och då en grimma på henne. Jag lyfte fötter två gånger innan hovis kom. Sen gick hon och lekte i hagen 14 timmar om dagen. Hon sov i egen box i stallet.

Binda upp, jag satte fast henne i boxgallret en gång, alltså la grimskaftet runt en gallerpinne. Hon drog en gång, sen inget mer. Sen ställde jag henne på stallgången som vanligt. Visst har hon testat, en gång la hon sig ner på golvet, ingen panik utan tittade på mig och sen la hon sig lugnt ner. Hon steg upp och då gick en uppbindning av och sen ställde hon sig lugnt och väntade på stallgången....

Inget schema, aldrig jobb. Gör man rätt behöver man inte traggla, för mig har det räckt 2-3 gånger innan poletten ramlar ner. Så typ verka när det behövs, borsta den någongång i veckan.

Longera aldrig, möjligtvis någongång som 2.5 åring.
Jag har precis tränsat henne för första gången, som 2åring. Nu går hon på bete (gjort sen maj) och sen ska jag börja vänja henne vid tömkörning och sadel i höst.

Promenad själv i grimma och grimskaft gjorde hon första gången som 13-14 månader gammal.
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Våra hagar e gigantiska... på ca 4-6 hektar! Lika stora nästan, Både sommar o Vinter hagarna! E stora o ordentliga!. Så det e inga små hagar dom går i !:)..

Tack för dina tips!:)...
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Jag tog hem min första unghäst vid 8 månader. Kom hem på kvällen, hon åt och sov i sin nya box och sen på morgonen släppte vi ut henne med de andra i hagen. Rakt av. Boxen bredvid stod ett sto som brukar adoptera föl. Vi försökte släppa ut min och stoet ensamma men stoet blev oroligt när de andra hästarna var inomhus så vi släppte ut alla direkt.

Viktigt är att hagen är stor så de inte trängs in ett hörn. Vi släppte ut på 15 hektar, 6 hästar. Det jagades aldrig, ledarstoet sa till några gånger (min skulle ju hela tiden testa ledarstoet). Fördelen av också att det var väldigt mycket snö och de gamla hästarna orkade inte "jaga". Tog några dagar sen fick hon vara med, efter en vecka släppte ledarstoet kontrollen över sin avkomma (lika gammal som min) så de två blev bästa kompisar tillsammans med "adoptionsstoet".

Nu har ju min alltid varit "kan själv", och gått på egna äventyr om ingen velat följa med.

Vad jag gjorde med henne? Ingenting. Hon var ledvan, dock lite huvudskygg så jag provade då och då en grimma på henne. Jag lyfte fötter två gånger innan hovis kom. Sen gick hon och lekte i hagen 14 timmar om dagen. Hon sov i egen box i stallet.

Binda upp, jag satte fast henne i boxgallret en gång, alltså la grimskaftet runt en gallerpinne. Hon drog en gång, sen inget mer. Sen ställde jag henne på stallgången som vanligt. Visst har hon testat, en gång la hon sig ner på golvet, ingen panik utan tittade på mig och sen la hon sig lugnt ner. Hon steg upp och då gick en uppbindning av och sen ställde hon sig lugnt och väntade på stallgången....

Inget schema, aldrig jobb. Gör man rätt behöver man inte traggla, för mig har det räckt 2-3 gånger innan poletten ramlar ner. Så typ verka när det behövs, borsta den någongång i veckan.

Longera aldrig, möjligtvis någongång som 2.5 åring.
Jag har precis tränsat henne för första gången, som 2åring. Nu går hon på bete (gjort sen maj) och sen ska jag börja vänja henne vid tömkörning och sadel i höst.

Promenad själv i grimma och grimskaft gjorde hon första gången som 13-14 månader gammal.




Tack så mkt för ditt svar!:) Intressant o se hur alla jobbar olika med sina unghäsar/föl m.m!:)...

Skönt att allt verkar ha gott så bra för dig o din häst!:).. Hoppas det kommer gå lika bra med inridning & utbildningen!:)
 
Sv: Unghäst hantering

Hoppas uppfödaren är en som vänjer vid grimma, sitta fast osv. Det kommer ge dig så mycket sen. Fick över en 4 månaders när hennes mamma kom och den var ett :devil: att hantera. När han flyttade 3 mån senare hade jag tämjt vildhästen ;)



Hehe vad bra att du lyckades tämja vildhästen då;)*L* Hehe!...
Mjo jag hoppas det oxå! Allt blir så mkt smidigare om hon e van vid vissa saker! Har mailat uppfödaren med frågor,O även bett hon att vänja den vid vissa saker OM dom ej gör det! Så får väl hoppas hon går med på det;)..*L*...

Ska träffa hon på Ons för första gången! & jag lääängtar sååå mkt!. MASSA bilder kommer tas!!:D:bump:
 
Sv: Unghäst hantering

Mailade uppfödare o frågade om hon kommer vara van vid ngt, ha grimma hanterad m.m!...

& fick detta svaret!!..

hon är född ute på ett 40 tunnland stort bete och går med övriga flocken, så därför är hon inte hanterad något, och kommer inte att vara det när du hämtar henne iheller, det är din uppgift , ...

Kan man som köpare KRÄVA detta av uppfödaren lr ??:/ Som sagt detta e mitt allra första föl! Har aldrig någonsin köpt ett föl direkt när det får flytta från mamman!:) Ojojoj.. Vad jag känner mig jobbig med ALLA frågor!!...Haha..!!

Hoppas ni har överseende med dessa:)
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Jag har en 1 1/2 åring. Har pysslat med henne sedan hon föddes vilket gör att hon bara älskar när man kommer med grimman och genast kommer gående. Flera gånger i veckan har jag plockat ut henne ensam från hagen och umgåtts med henne sedan hon avvänjdes, men för det mesta blir det att jag släppt henne lös och låtit henne beta eller kanske borstat lite. Någon gång i veckan har vi tagit små promenader som från början var vid gårdens utkant och sedan utvidgat det när hon känt sig trygg. Brukade ofta gå iväg för att beta en bit från en väg och därmed lärt henne att trafik inte är farlig. Hon har alltid varit en självständig flicka, men är numera helt trygg att vara borta från flocken och kan även lämnas ensam om det skulle vara så.

Har använt "ptroo" ända från början och varit noga med att hon inte får gå före mig vilket gjort att hon sällan försöker dra iväg mig eller trängas och kan gå med löst hängande grimskaft. Har inte lagt in det som träning på ridbanan, utan det har lagt in i den dagliga hanteringen.

Vande henne vid transport vid 6 månaders ålder tillsammans med stoet (de skulle åka iväg och vaccineras) och har tagit med henne på turer ibland det senaste halvåret vilket gjort att hon är en ängel att lasta och köra.

Hon har fått prova att ha täcke på sig, shettisens sele och provat på lite miljöträning nu sedan i våras och är orädd för det mesta. Har tänkt att hon ska få prova ett träns lite nu i sommar för att slippa kalla bett till vintern. Planerar börja tömköra så smått i början på nästa år.

Det finns nog många som tycker jag hanterar min åring alldeles för mycket, men jag tycker det är bättre att ta allt i små bitar än att göra allt när det är dags att rida in. Smaksak dock :) men min prinsessa är otroligt snäll och mycket lätt att hantera + att hon verkligen tycker det är kul att hitta på andra saker än bara vara i hagen med kompisarna.

Ett tips är att vara konsekvent när hästen får beta när den leds i grimma. Efter ett antal ponnyer som drar iväg till en saftig grästuva med människan hängande i grimskaftet efter sig, har jag lärt henne "varsågod" samt en gest till vilket betyder att hon får beta. Guld värt kan jag tala om när man har ett matvrak till åring :)
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Jag har en 1 1/2 åring. Har pysslat med henne sedan hon föddes vilket gör att hon bara älskar när man kommer med grimman och genast kommer gående. Flera gånger i veckan har jag plockat ut henne ensam från hagen och umgåtts med henne sedan hon avvänjdes, men för det mesta blir det att jag släppt henne lös och låtit henne beta eller kanske borstat lite. Någon gång i veckan har vi tagit små promenader som från början var vid gårdens utkant och sedan utvidgat det när hon känt sig trygg. Brukade ofta gå iväg för att beta en bit från en väg och därmed lärt henne att trafik inte är farlig. Hon har alltid varit en självständig flicka, men är numera helt trygg att vara borta från flocken och kan även lämnas ensam om det skulle vara så.

Har använt "ptroo" ända från början och varit noga med att hon inte får gå före mig vilket gjort att hon sällan försöker dra iväg mig eller trängas och kan gå med löst hängande grimskaft. Har inte lagt in det som träning på ridbanan, utan det har lagt in i den dagliga hanteringen.

Vande henne vid transport vid 6 månaders ålder tillsammans med stoet (de skulle åka iväg och vaccineras) och har tagit med henne på turer ibland det senaste halvåret vilket gjort att hon är en ängel att lasta och köra.

Hon har fått prova att ha täcke på sig, shettisens sele och provat på lite miljöträning nu sedan i våras och är orädd för det mesta. Har tänkt att hon ska få prova ett träns lite nu i sommar för att slippa kalla bett till vintern. Planerar börja tömköra så smått i början på nästa år.

Det finns nog många som tycker jag hanterar min åring alldeles för mycket, men jag tycker det är bättre att ta allt i små bitar än att göra allt när det är dags att rida in. Smaksak dock :) men min prinsessa är otroligt snäll och mycket lätt att hantera + att hon verkligen tycker det är kul att hitta på andra saker än bara vara i hagen med kompisarna.

Ett tips är att vara konsekvent när hästen får beta när den leds i grimma. Efter ett antal ponnyer som drar iväg till en saftig grästuva med människan hängande i grimskaftet efter sig, har jag lärt henne "varsågod" samt en gest till vilket betyder att hon får beta. Guld värt kan jag tala om när man har ett matvrak till åring :)



Du & jag ser typ samma på hanteringen!. Så mkt men endå lite hantering som möjligt från första början! Så man lär dom tidigt! Inte massa saker O olika saker! Men vissa saker som e viktiga... Hantering med att bli ledd,ha grimma,lyfta hovarna,bli borstad! Mkt mer än så behövs ej det första 1-2 åren!. Men endå träna lite på att leda,gå utanför hagen m.m :)..

Har haft hand om en heldel unghästar, MEN aldrig föl på detta viset!:D Så det e nytt, men ack så spännande! Har juh mkt erfarenhet!.. Lära åka i transport e bara bra, :) O att lära hon bli lastad!

Jag kommer iaf vilja vänja hon vid människor,hantering m.m så mkt som möjligt o tidigt,, Så hon ej blir som unghästen i stallet... Han går över en, Biter en, Drar i väg med en, O e nästintill helt OMÖJLIG att hantera!!..

Men detta e pga han knappt e hanterad!:(...

Så har mål att hon ska vara bättre än han när hon e i den ålder han e i :P dvs 18/20 månader^^
 
Sv: Unghäst hantering

Nej det kan man inte kräva. Du kan välja att köpa en annan häst om denna inte passar, alternativt fråga uppfödaren om du kan få hantera den innan där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Piek
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 960
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp