Sv: Unghäst/föl hantering tips..
Jag har två ettåringar som är hanterade olika under sina första 8 månader.
Min egna föling som föddes här hemma är hanterad från dag1. Då menar jag inte ledd hit o dit o så utan hon fick direkt vänja sig vid att man tog på henne- mulen, öronen, munnen, benen. Några dagar senare fortsatte vi med att snabbt lyfta hovarna. Ta på en grimma. När hon var ett par veckor ledde vi för första gången, då intill mamma så att hon automatiskt följde med. Vi "lasttränade" med transporten, lös intill mamma. Lyfte hovarna längre tider. Band upp henne med ett speciellt gummigrimskaft och med två coola vuxna stående precis intill på var sida. Säg att vi gjorde allt detta de två första månaderna. Det ett föl lär sig, sitter i resten av livet! (
Det gäller även dumheter...)
Men hon har under all denna tid gått i lösdrift ihop med andra hästar. Hon hanteras långt ifrån dagligen. Hon är en supertrevlig individ. Lyfter lätt hovarna, litar på det vi gör, går snällt med i grimma och häromdagen stod hon uppbunden för andra gången i sitt liv och det var som om vi gjorde det igår senast.
Min andra föling flyttade hem till oss som 8månaders -då väldigt lite hanterad- typiskt "isländskt". Hon var spänd över att lyfta fötterna, osäker vid all hantering och inte den som uppskattade när man kände över t.ex. öron o mule. Men så sakteliga har hon lärt sig få på sig grimman, o är hon fångad står hon ut med att man håller om öronen t.ex. Hon är betydlig mer osäker att leda. Men hon stod uppbunden för första gången då häromdagen och sa absolut ingenting! Då självklart med en trygg farbror brevid.
Jag måste säga att mitt koncept med att göra de dagliga sakerna med fölet de två första månaderna fungerar väldigt bra. Gjorde samma sak med fölets mamma 2003, o hon e en toppenhäst i alla avseenden!.
Har du möjlighet med stoägarens hjälp så passa på nu när fölet är litet och gör de enklare sakerna ihop med mamma. Ta över hela kroppen på fölet, krama öronen, stoppa fingret i mungipan, lyft hovarna(kräv inte att den skall stå o balansera, bara lyft o sätt ner) och om möjligt led en bit intill mamma o lär den svara på att ge efter för tryck. Föl vill gärna "hänga emot" trycket i nacken och kasta sig bakåt. Obs, bara korta korta stunder, det är en bäbis!
När du gjort detta så kommer det att fungera att ta in fölet för verkning och lätt visitera ute i hagen. När fölet kommer hem låt det gärna få växa upp i lösdrift! Hantera den inte i onödan, kan man slippa leda in/ut i box varenda dag så är det väldigt bra. Låt hästen få lära av sina hagkompisar. Det är bevisat jättenyttigt för unghästar att växa upp i flock och lära av de sina, alltså även "vanliga hästar" inte bara islandshästar som jag har.
Mina godingar...
Första gången Ra står uppbunden, 9månader gammal...
Meyja när hon första gången får gå på transporten
Har du någon bild på din lilla föling? (föl kan man ju aldrig se sig mätt på)