Unghäst/föl hantering tips..

Sv: Unghäst hantering

Nej det kan man inte kräva. Du kan välja att köpa en annan häst om denna inte passar, alternativt fråga uppfödaren om du kan få hantera den innan där.



Hej! Har inte spec emot att hon inte kommer vara hanterad när jag hämtar hem hon!. Men det hade underlättat massor!:)

När man ska ta in hon från hagen / ut från boxen, O lasta henne m.m!..

Men det e bara att hålla tummarna o hoppas på det bästa:).. :)
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Men detta e pga han knappt e hanterad!:(...

Så har mål att hon ska vara bättre än han när hon e i den ålder han e i :P dvs 18/20 månader^^

Oftast är hästar "oupfostrade" för att dom är "felupfostrade".

Dom är sällan "dumma" om dom aldrig blivit hanterade innan. Har dom aldrig blivit hanterade innan så lär dom sig snabbt. Om man är konsekvent.

Överhanterade/Felhanterade hästar är bland det värsta som finns.

Då ser jag hellre att dom inte är tagna i alls vid inridning.
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Oftast är hästar "oupfostrade" för att dom är "felupfostrade".

Dom är sällan "dumma" om dom aldrig blivit hanterade innan. Har dom aldrig blivit hanterade innan så lär dom sig snabbt. Om man är konsekvent.

Överhanterade/Felhanterade hästar är bland det värsta som finns.

Då ser jag hellre att dom inte är tagna i alls vid inridning.


Håller med dig! Jag får göra det bästa av det hela:).. O hoppas hon lär sig snabbt just med att ha grimma & ledd iaf :). Andra saker gör inget om det tar *längre* tid..! man ska inte stressa fram ngt med ett föl/unghäst :)
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Jag ville inte heller ha en häst som går över människor. Mamman till fölet är väldigt dominant och försöker jämt köra över oss människor genom att knuffas och dra iväg. Åringen har inga sådana tendenser, men är över huvud taget mycket snäll för att vara så ung :) Har några få trotsdagar ibland då hon ignorerar mig eller kanske försöker dra iväg när vi leder henne, men annars är hon det snällaste som finns. Detta är mitt första föl och unghäst så jag vet ju inte riktigt vad jag gör men försöker läsa mig till så mycket jag kan :)
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Jag ville inte heller ha en häst som går över människor. Mamman till fölet är väldigt dominant och försöker jämt köra över oss människor genom att knuffas och dra iväg. Åringen har inga sådana tendenser, men är över huvud taget mycket snäll för att vara så ung :) Har några få trotsdagar ibland då hon ignorerar mig eller kanske försöker dra iväg när vi leder henne, men annars är hon det snällaste som finns. Detta är mitt första föl och unghäst så jag vet ju inte riktigt vad jag gör men försöker läsa mig till så mycket jag kan :)



:rofl:Känner igen det dära! Nordisen ( unghästen i stallets mamma )E drottningen i stallet stora ledar stoet! O hennes unge ( unghästen som blir 2 i oktober, E inte snäll alls tycker jag! Han kör över en totalt O bara klampar på en o biter efter en!:(, Kan tala om att det gör SVIN ont att bli biten av han!! Blivit biten 2 gng ordentligt av honom, En gång i magen & en gng i benet:(..ONT!!...

Precis detta e oxå min första unghäst/Föl! ( Egna) Men har ridit till/in många unghästar! Men detta e endå min allra första! Så allt e nytt o spännande! Ska ner imorron i bokhandlen O köpa hem mig en drös böcker om unghäst hantering,inriding m.m!.. O läsa på O bli värsta pluggisen :P:bump:
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

KL

Inte för att var dum men hur gammal är du?

Sen om man har ridit in andra unghästar borde man väl ha lite bättre koll? Mitt råd är nog att ta hjälp av en i närheten med stor fölvana som kan hjälpa till och vara med i början. Ett föl är sällan bara ulligt och gulligt, man får ett provsmak här och där för dem vill smaka och kolla allt.

Ett/en föl/unghäst mår bäst av att uppfostras av andra hästkompisar och behöver leka av sig med jämnåriga. En hästuppfostrad häst om man säger så är oftast enkel att arbeta med sen för den har varken blivit felhanterad men framförallt lärt sig lyssna på små signaler. Ett föl har inget vidare behov av människan, det är vi som har behov av att gulla, inte fel att göra det men man får inte glömma att det är inget primärt för hästen och det är inget gosedjur. Sorry jag gosar med mina hästar så det är inte så jag menar :)
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

KL

Inte för att var dum men hur gammal är du?

Sen om man har ridit in andra unghästar borde man väl ha lite bättre koll? Mitt råd är nog att ta hjälp av en i närheten med stor fölvana som kan hjälpa till och vara med i början. Ett föl är sällan bara ulligt och gulligt, man får ett provsmak här och där för dem vill smaka och kolla allt.

Ett/en föl/unghäst mår bäst av att uppfostras av andra hästkompisar och behöver leka av sig med jämnåriga. En hästuppfostrad häst om man säger så är oftast enkel att arbeta med sen för den har varken blivit felhanterad men framförallt lärt sig lyssna på små signaler. Ett föl har inget vidare behov av människan, det är vi som har behov av att gulla, inte fel att göra det men man får inte glömma att det är inget primärt för hästen och det är inget gosedjur. Sorry jag gosar med mina hästar så det är inte så jag menar :)


Jag e 23 år..!

Sen när blev det förbjudet o be andra kunniga om tips o råd? jag har fått lära mig att destu mer man frågar o tar reda, destu bättre e det! Detta e första egna fölet! Så klart man vill allt ska bli rätt! O där finns alltid små saker som man kan lära sig mer av, & kanske små saker & tips som man ej prövat tänkt på m.m! ?...

Ser hellre att man frågar om tips o råd 10 gånger mer än 10 gånger mindre! & Allt går ett helvete!.. Hellre det säkra före det osäkra!.. O jag har många kunniga runt om mig när hon väl kommer hem! Men jag vill höra om olika tips o råd från KUNNIGA personer!!..

Så ser ej varför det skulle vara fel? ( Okej du kanske ej menade att det e fel o höra o fråga om tips o råd ) Men verkar så, så på det viset du skrev!:/..

*Vuxen* häst har jag redan o hålla på o pyssla o syssla med!. Så inte kommer jag slänga på en sadel o träns det första man grö när hon ankommer m.m! Det fattar jag oxå, Att man INTE ska!... Utan det enda som kommer göras!! e allt det *praktiska* Vänja vid grimma,bli borstad,Lyfta hovarna O bli ledd! Inte mkt mer än så!... Destu tidigare du hanterar ett föl/unghäst destu bättre e det! Men med Motta!!. & Aldrig merän det lilla som att leda in/ut från hagen/boxen,borstas,lyfta benen, O stå upp bunden! inget annat! O sen förstår man oxå att man ej ska syssla o gulla med det! Hur gulligt o kul det än e! .. Det e ett djur, ett stort kraftfullt djur ÄVEN om det e ett litet föl!!...

Skrev här inne enbart för att få höra lite mer råd O tips! För alla har vi våra olika metoder! & Alltid bra o lära sig ngt nytt! Man dör inte av att lära sig o höra ngt nytt!:)
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

kl

vänja vid grimma och att bli ledd, lyfta hovar osv har fölet förhoppningsvis redan varit med om och lärt sig när den kommer från uppfödaren så det du behöver göra är att vara lugn och konsekvent med den och att bara "underhålla" den grundläggande kunskapen och fostran den har när den flyttar in hos dig. Ta det lugnt och njut av föl och unghäst-tiden, den passerar väldigt fort!

Det är så klart jättebra att du frågar, och jag tror nog inte att pernilla_s menade något illa (på forum får man vara beredd på att läsa lite mellan raderna och försöka tolka så neutralt som möjligt ;)). Jag tycker att det var befogade frågor, bättre påpeka såna viktiga saker en gång för mycket än en gång för lite - precis som det är bättre att fråga en gång för mycket.
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

kl

vänja vid grimma och att bli ledd, lyfta hovar osv har fölet förhoppningsvis redan varit med om och lärt sig när den kommer från uppfödaren så det du behöver göra är att vara lugn och konsekvent med den och att bara "underhålla" den grundläggande kunskapen och fostran den har när den flyttar in hos dig. Ta det lugnt och njut av föl och unghäst-tiden, den passerar väldigt fort!

Det är så klart jättebra att du frågar, och jag tror nog inte att pernilla_s menade något illa (på forum får man vara beredd på att läsa lite mellan raderna och försöka tolka så neutralt som möjligt ;)). Jag tycker att det var befogade frågor, bättre påpeka såna viktiga saker en gång för mycket än en gång för lite - precis som det är bättre att fråga en gång för mycket.



Nej jag tror inte hon menade ngt illa med sitt inlägg!. men det kändes som en käpp i hjulet ^^.. ( känslig såhära sent på kvällen o reagerar för minsta lilla känns det som, Fast det har varit så hela dagen ):P Fölet kommer inte vara ngt hanterat.. VÄLDIGT litet när hon kommer till mig! Då jag frågat uppfödaren om hon kommer hantera henne ngt m.m! Men det fick jag som svar: Uppfödaren ( Hej hon är född ute på ett 40 tunnland stort bete och går med övriga flocken, så därför är hon inte hanterad något, och kommer inte att vara det när du hämtar henne iheller, det är din uppgift ,) ... Så dvs hon kommer ej vara ngt / mkt hanterad när jag hämtar hem hon!! Df jag så snällt vill be om tips o råd oxå!...Vill allt blir rätt! Vill inte skrämma det lilla knytet juh :(... Jag ska o hälsa på henne på ons! O kommer köpa med mig en fölgrimma, Så hon åtminstonde vänjer sig vid grimman!.. Man vill juh inte skrämma henna o tvinga hon en massa det första man gör! Känns ej som en BRA början / start på ett liv med henne med fleeeera års framför!..

Tack.... Tar ej illa upp av pernilla! Men som sagt, kändes som en käpp i hjulet!...
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Fast har de inte verkat henne? Maskat henne?

Mina två, i år tvååringar, var inte något hanterade alls när jag hämtade dem som 6 månaders. De fick grimma på sig, blev verkade, chipade och frysmärkta samma dag jag hämtade dem, men i övrigt var enda "hanteringen" när de blev infösta i fållor två gånger under sommaren(tillsammans med övriga flocken då). Avmaskning fick jag fixa när de kom hem. Det gick bra det med, idag är de två relativt lätthanterliga, harmoniska grabbar.
 
Sv: Unghäst hantering

Med tanke på alla frågor du ställer verkar du inte så kunnig i just unghästbiten, så baserat på detta måste jag bara fråga varför du köper just ett föl?
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Det är säkert ingen vildhäst du får hem, bara för att den inte "hanterats av människor".

Jag hade nog sett det som en fördel med en häst som tillbringat sina första sju månader i flock med andra hästar. För det är där de lär sig en hel del som man som människa har nytta av sen. Respekt för den som är högre i rang, att flytta på sig, att gå framåt, till höger eller till vänster, att stanna.
Och jag tar för givet att fölungen är van vid människor, eftersom den mest troligt har blivit avmaskad och fått verkat hovarna.
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Jo!Det ska hon vara juh! Men verkar ej så på uppfödaren!:( har försökt ringt hon o frågat o pratat mer med henne!!.Men utan ngt svar!!..

& känner mig väldigt osäker på detta, Hon måste juh vara ngt hanterad, avmaskad O verkad! Nog inte det lättaste att verken verka eller avmaska,vaccinera,chippa m.m om man ej har hanterat henne!..


I en sån stor flock & *utan hantering* Blir hon kanske värsta vildhästen att hantera sen!..

men jag får fortsätta försöka få tag i henne!. Annars ger jag helt ärligt upp!!....
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Gå inte igång, det är många gånger väldigt lätt att hantera föl som inte är hanterade innan. Det är mycket värre med de som är hanterade men fel eller att de hänt något som gett dem hjärnspöken. Det är inte så svårt att fostra ett föl, det viktigaste är att inte göra fel. Man ska vara lugn, tydlig och konsekvent och inte ge sig.

Bland det värsta man kan göra är att gulla på fel sätt, att tillåta att fölet gör saker man inte vill att en vuxen häst ska göra. Försök inte heller att leka med fölet, det finns de här som gjort det och som sen något år skrivit om sin hopplösa unghäst som inte har respekt för människor.

I en stor flock blir fölet ordentligt fostrat och lär sig prata hästspråk. Det är mycket värre med de som växer upp enbart med mamma, utan flock och utan jämnåriga kompisar.
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Jag har två ettåringar som är hanterade olika under sina första 8 månader.

Min egna föling som föddes här hemma är hanterad från dag1. Då menar jag inte ledd hit o dit o så utan hon fick direkt vänja sig vid att man tog på henne- mulen, öronen, munnen, benen. Några dagar senare fortsatte vi med att snabbt lyfta hovarna. Ta på en grimma. När hon var ett par veckor ledde vi för första gången, då intill mamma så att hon automatiskt följde med. Vi "lasttränade" med transporten, lös intill mamma. Lyfte hovarna längre tider. Band upp henne med ett speciellt gummigrimskaft och med två coola vuxna stående precis intill på var sida. Säg att vi gjorde allt detta de två första månaderna. Det ett föl lär sig, sitter i resten av livet! ( Det gäller även dumheter...)

Men hon har under all denna tid gått i lösdrift ihop med andra hästar. Hon hanteras långt ifrån dagligen. Hon är en supertrevlig individ. Lyfter lätt hovarna, litar på det vi gör, går snällt med i grimma och häromdagen stod hon uppbunden för andra gången i sitt liv och det var som om vi gjorde det igår senast.

Min andra föling flyttade hem till oss som 8månaders -då väldigt lite hanterad- typiskt "isländskt". Hon var spänd över att lyfta fötterna, osäker vid all hantering och inte den som uppskattade när man kände över t.ex. öron o mule. Men så sakteliga har hon lärt sig få på sig grimman, o är hon fångad står hon ut med att man håller om öronen t.ex. Hon är betydlig mer osäker att leda. Men hon stod uppbunden för första gången då häromdagen och sa absolut ingenting! Då självklart med en trygg farbror brevid.

Jag måste säga att mitt koncept med att göra de dagliga sakerna med fölet de två första månaderna fungerar väldigt bra. Gjorde samma sak med fölets mamma 2003, o hon e en toppenhäst i alla avseenden!.

Har du möjlighet med stoägarens hjälp så passa på nu när fölet är litet och gör de enklare sakerna ihop med mamma. Ta över hela kroppen på fölet, krama öronen, stoppa fingret i mungipan, lyft hovarna(kräv inte att den skall stå o balansera, bara lyft o sätt ner) och om möjligt led en bit intill mamma o lär den svara på att ge efter för tryck. Föl vill gärna "hänga emot" trycket i nacken och kasta sig bakåt. Obs, bara korta korta stunder, det är en bäbis!

När du gjort detta så kommer det att fungera att ta in fölet för verkning och lätt visitera ute i hagen. När fölet kommer hem låt det gärna få växa upp i lösdrift! Hantera den inte i onödan, kan man slippa leda in/ut i box varenda dag så är det väldigt bra. Låt hästen få lära av sina hagkompisar. Det är bevisat jättenyttigt för unghästar att växa upp i flock och lära av de sina, alltså även "vanliga hästar" inte bara islandshästar som jag har.

Mina godingar...
Första gången Ra står uppbunden, 9månader gammal...
rabund.gif


Meyja när hon första gången får gå på transporten
wpid-imag2205.jpg


Har du någon bild på din lilla föling? (föl kan man ju aldrig se sig mätt på) :laugh:
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Vill bara tipsa om två böcker. Den första e: Utbildningen av den unga hästen av Jens Fredricson och Ingrid Andersson. Den andra e: Unghästar av Ingrid Andersson och Charlie Lindberg.

Båda böckerna tar upp vad man ska tänka på från föl till 5 åring.
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

Jo!Det ska hon vara juh! Men verkar ej så på uppfödaren!:( har försökt ringt hon o frågat o pratat mer med henne!!.Men utan ngt svar!!..

& känner mig väldigt osäker på detta, Hon måste juh vara ngt hanterad, avmaskad O verkad! Nog inte det lättaste att verken verka eller avmaska,vaccinera,chippa m.m om man ej har hanterat henne!..


I en sån stor flock & *utan hantering* Blir hon kanske värsta vildhästen att hantera sen!..

men jag får fortsätta försöka få tag i henne!. Annars ger jag helt ärligt upp!!....

Om du har en magkänsla som säger att det inte är rätt, så avbryt köpet och leta rätt på en annan häst istället. Nu finns det ju massor av föl till salu. Det är otroligt skönt med en bra kontakt med uppfödaren när man köper ett föl/unghäst!!

Uppfödaren i det här fallet behöver inte göra något fel, men det är viktigt att det känns bra för dig som köpare.
 
Sv: Unghäst/föl hantering tips..

KL

Jag är inte för överhantering av hästar, tvärtom. Hellre för lite än för mycket. För mig ska en unghäst gå att leda och verka. Behövs inget mer. Men att strunta i att verka och avmaska, om det nu är struntat i, känns sådär. Hur ser den ut inne i kroppen då med ev mask? Och hur ser hovarna ut?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Piek
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 960
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp