Ungerska halvblod

Marvin

Trådstartare
Är det nån som har koll på dessa, linjer, stam?
Eller åsikter som ungerska varmblodshästar i allmänhet.

Spanade in ett ungt isabellsto på ridskolan här igår. :d
Vet inte om hon är till salu ännu, men det skadar ju inte att lära sig lite iaf.

Någon som importerat från Ungern?

Sv: Ungerska halvblod

Ridskolan har ett ungerskt halvblod, tyvärr utan stam. Född 2002, svartbrun valack runt 165 cm, utbildning ligger väl på 1,20 hoppning och LB dressyr just nu. Tävlad med placeringar (unghästklass) t.om 1,10 hopp. En klocka i hoppningen, hoppad uppsuttet 1,50 utan större bekymmer, stannar aldrig. Helt ok gångarter.

Lite dampsyndrom över honom egentligen :angel: det ska pillras å grejas hela tiden.

novelle3.jpg

novelle1.jpg

Vilken söt!
Lite trist exteriör kanske.

Jag ska ut till ridskolan idag, ska se om jag kan få lite bilder på fölen/unghästarna (de har uppfödning också).

Har ingen koll alls på ungerska halvblod, men de är ju ett hopkok av Gidran och Kisber, vilka är rätt halvblodsliknande i sin typ och framavlade för sport, samt Nonius och Furioso, som brukas lite mer som vagnshästar. Finns säkert annat smått och gott i stamtavlorna såsom tyska halvblod, araber, fullblod... med andra ord har de säkert samma gemensamma avelsmål med samtliga rasförbund som avlar sporthästar.

Kisber har jag inte haft att göra med alls som ras, men Gidran har jag träffat på som gick internationella GP hopp, faktiskt den bästa hästen som fanns i Rumänien på hans tid innan han såldes till Frankrike.

Oj, nu fick jag mycket att läsa in mig på!

Furioson har jag sett, var och spanade i Hódmezövásárhely för några år sedan.

Hittade lite gamla bilder på ungerska hästar:
Dalida
F1000007.jpg

Amadeusz (3 år på bilden och knappt inriden)
Img0107.jpg

Fotade lite unghästar på ridskolan igår. Hopplöst med nyfikna kusar som bara vill ha mulen i kameran hela tiden! Några bilder blev det iaf.

Unghingst:
007.jpg

008.jpg

Ungston:
006.jpg

003.jpg

001.jpg

Isabellen hade gärna fått följa med mig hem... :love: Har lokaliserat ägaren, men inte vågat fråga om hon är till salu.
Idag ska jag rida den ljusa fuxen i bakgrunden.

Jag tävlar ett ungerskt halvblod just nu - eller egentligen en kisber felver, även om det är likhetstecken emellan de två här i USA. Han är 1.66m hög men känns större då hans rörelsemönster är helt otroligt. I sina yngre dagar gick han GP dressyr nationellt och 1.50m hoppning, så han är verkligen en dubbeltalang. Numera är han halvpensionär och tuffar mest runt i lite lägre klasser och sniffar på söta ston. Han är en otroligt snäll och vänlig häst även om han kan bli lite hoppig när ett sött sto kommer förbi (han var trots allt godkänd hingst och användes i avel tills han var sexton år och nödkastrerades). Han är dock det enda ungerska halvblod som jag någonsin har träffat så jag vet inte hur rastypisk han är. Exteriört är han gracil och långbent med snyggt kors, högt placerad hals och ett nästan flickigt huvud. Han älskar att arbeta och vill alltid vara till lags. Det är en mycket trevlig häst, även om han nästan är alltför känslig för hjälperna (fast det är ju faktiskt jag som inte är tillräckligt duktig på att rida!). Det är bara att *tänka* galoppombyte nerför mittlinjen så gör han dem i varje utan att man rör en fena.

emmaluketrot.jpg

Det låter som en helt underbar häst! Vilken tur du har som får rida honom. :love:

Felver betyder halvblod på ungerska (fel=halv, ver=blod).

Har du någon stam på honom?

Kan lite om ungerska stammar och det skulle vara kul att få en anledning att forska mer!

Det enda jag vet är att hans mamma är Szamosszeg-Abszint som jag tror är/var USA-född. Hästen i fråga är det, så mamma är antingen importerad eller född i Staterna. Hennes registreringsnummer hos HHAA är 1023 om det kan hjälpa överhuvudtaget. En snabb koll på google får upp att hon är efter Derekegyhaza-2, HHAA nummer 5194. Misstänker att pappan kan vara Lord Baltimore då det sitter bilder på honom här och där i tränarens stall, men det låter jag vara osagt. Det skulle vara roligt att få veta lite mer om honom - det är en ovanlig ras här i krokarna, och han ser ju inte direkt ut som ett "vanligt" halvblod.

Ja, han är trevlig, förutom när han får för sig att hoppa jämfota och bocka för att imponera på stona på andra sidan staketet! Ganska pinsamt när man är på tävling... fast domaren skrattade. :eek::love:

Då har jag lärt mig mina första två ord på ungerska! Tack! :)

Jag har jobbat i ett salustall där de har importerat flera ungrare.
Tycker alla har varit trevliga hästar med bra extriör och psyke.
De har även en palomino hingst som kommer från Ungern. Även han är fruktansvärt välhanterad och jag skulle gärna importera en ungrare baserad på den lilla erfarenhet jag har.

Det roliga är att mång aav de Ungerskahästarna verkar kunna tricks som att sitta och ligga ner.
Har dock inte lärt mig hur man får dem att göra det *s*.

Jag tycker det verkar som att man får trevliga hästar för ett lågt pris.
Har hört att JustBoy är en mycket populär häst att använda just nu och den avkomma jag sett var döfin.

Tack för ditt svar! Låter som om det kan vara en idé att kolla runt lite här nere då. Jag har ju redan två ungerska katter...

Första året jag var här nere var jag runt på lite olika ställen och såg några sorgliga hästar, men tänkte på det när jag var på ridskolan igår att det var längesen jag såg så många vackra och välskötta hästar på samma ställe! De allra flesta är vänliga och trevliga också med ett stabilt psyke. Det är väl hovvården som kan ligga lite efter, mer i vissa fall än i andra. Och efter att ha varit i Norge är det skönt att se hästar som får rejält med grovfoder! :bow:

På stamtavlorna jag har luskat på står det ofta typ "ungersk sporthäst" som ras, och flera av dem har mycket eller väldigt mycket fullblod i sig.

Jo, just hovvården ligger efter på en hel del men det brukar inte vara jätte illa.
De vi har haft har varit fina efter 1-2 gånger hos hovslagaren.

Sportló och Kirsberi Felver tror jag de raserna har varit som jag sett. Även hel tyskar och KWPN verkar vanligt.

De jag har sett har varit lite tunna och omusklade men inte alls vanskötta. Oftast verkar de mest bara inte ha varit i träning.
Sen är det klart att många gånger mäter sig inte deras hästhållning med våra men det brukar inte vara något man förfasar sig över.

Jag skulle tro att standarden på hästhållning varierar lika mycket som allt annat i Ungern. Från obegripligt dåligt till toppklass.

På tal om temperament, så red jag lilla flaxfux-stoet idag. 4 år är hon och var nog inte riden på ett tag. Kanske inte bästa förutsättningarna med en galen italienare som tränade hoppning på banan samtidigt, och en hingst i en hage intill som attackerade om man kom för nära staketet.

Jag fick smaka på gruset. :o
Hon sprang sen undan en bit och trampade igenom tygeln och fastnade! :eek: Men lilla Victoria stod då snällt blixtstilla och väntade på att någon kom och räddade henne. :love:

Jo, absolut så är det nog.

Ojdå, hoppas att du inte slog dig och vilken tur att hon stog stilla.
Det kan gå vilt till ibland.

Kan även lägga till, någon som du säkert märkt när du är i Ungern, att de har mycket hingstar.
De kasterar inte som vi gör utan verkar gärna behålla dem som hingstar. Därimot tycker jag att deras hingstar (av de jag mött) är mycket mer lätthanterliga än de svenska jag mött.
Kanske just för att de har så mycket fler hingstar. Sen är det klart att hjärncellerna krockar hos dem med ibland :D

kom och tänka på ett annat ungersk halvblod

Lotto heter hon, f.1967 d.1987, hon fanns på Karlstads Ridklubb + två avkommor till henne e.Caracas 403
e.Furioso B XX2
u.Hajnal
ue.Shagya XXXII
Lotto.jpg

Ridskolan hade också ett ungerskt halvblod förut som hette Márta.
f.1993-04-12 på Agro-Products KFT Ivánc
Sto, brun, 165 cm, död 2007 pga en skada på ett bakben som vet. aldrig hade sett tidigare så hennes hältutredning har filmdokumenterats. En bild innan hon kom till ridskolan finns på www.blup.se
En häst utan större register i gångarterna, mycket markbunden och framförallt lång häst som mer påminde om en travare när hon rörde sig med "mindre duktiga" ryttare.

e.Gringo 2534 (e.Ramiro 210174565 u.Odette 12469 - Amor 1196 Sgldt.)
u.Marico San ZA 87 104
ue.Martalóc 1230 (e.Marlon xx 210385058)
uu.Fokos Hüség 495 KK77 015
uue.Fokos (e.Frivol xx u.Urbine 210483003)
uuu.Hüszeretó xx (e.Imi xx u.Hazaszeretet xx)

Marta.jpg

lånar bild av "kollegan"

Lambert
f.2001 hos Klaudia Fritz, Ungern, brun valack
e.Lendület
u.Csillag
ue.Fokos 34 (e.Fokos I u.Kroezus II e.Kroezus)
Vet inget vidare om stammen.
LambertHUN.jpg

Vi har ett ungerskt halvblodssto, Malvin född 01, på ridskolan sen augusti förra året. Har tyvärr ingen bild men kan fixa om nån är intresserad. Hon är mörkbrun/svart (kunde inte urtyda detta ur passet) och runt 160 cm. Hon var väldigt tunn och omusklade när hon kom men börjar ta sig nu och har blivit mycket finare men någon vacker häst kommer hon aldrig bli. Hon är snäll men envis och vill helst inte att det ska gå för fort :D

Stammen är:

e. 1710 Békéscsaba

u. 3050 Moni

ue. 1574 VI-III (fanns inget namn här utan bara siffror)

är det någon av er som kan släktforska och ta fram saker om hästar ifrån ungern?

är vääääääääääldigt intresserad hur min pojke egentligen har haft det, han är ett ungerskt halvblod köpte honom som hingst har stamtavlan, men inte fasiken förstår jag något på ungerska , han har i all fall furioso stam på mammans sida

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 693
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 327
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 615
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 797
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka