Unga mammor?

Sv: Unga mammor?

Jag fick min son några månader före jag fyllde 22 år. Han är "halvplanerad" då vi ett år tidigare bestämde oss för att sluta med p-piller och blev det barn så blev det, men inte det där med att ha koll på ägglossning, rätt perioder osv.
Lilla syster föddes en månad efter jag fyllt 24 år och hon är planerad.

Har bara mötts av positiva känslor och glädje, längtan osv. Ingen har varit negativ eller ens diskuterat våran ålder vilket jag trodde först.

Idag håller dock jag och pappan till barnen på att separera. Vi har stuckigt iväg åt två helt olika håll nu när vi närmar oss 30.

Kl... Jag var 18 när jag blev gravid, 19 när sonen föddes. Han är nu 7 veckor gammal+en dag. Vääldigt oplanerat då jag hade p-stav insatt ca ett år innan jag blev gravid. Fick reda på att jag var gravid i v. 25, så det fanns inga andra alternativ då. Just då var det oerhört svårt att handskas med, alla läkarkoller Ang staven, ev operation osv... och givetvis hur barnet mådde! Sambon(som är far till barnet och jag hade varit ihop länge med innan, så det kändes tryggt iaf.) Har hjärtfel som kan vara ärftligt, så det var ett stort orosmoment i början+det att jag både rökte och drack tidigare, slutade givetvis direkt när vi fick reda på det!
Men nu när Han är född så ångrar jag honom inte och skulle aldrig önska bort honom eller önska honom nått ont. Jag och sambon hade tidigare pratat om detta med barn, Han ville gärna men om några år då vi båda slutat plugga, ordentlig ekonomi och boende osv... Men jag så alltid att jag inte ville ha barn, hade ingen längtan efter det och tanken skrämde mig. Men så gick det som det gick...

Sambon pluggar fortfarande, jag hann gå ut gymnasiet och iom att jag ej har slutbetyg så hann jag börja läsa på komvux, men fick sluta. Det jag var mest orolig för vat det ekonomiska, men det går runt mer än väl och vi har inte behövt varken soc-bidrag eller bostadsbidrag. Vilken känns bra. Jag har en häst, två katter och fyra råttor och tro det eller ej men allt funkar bra, haha...;)

Senast ändrad:

Knapplån :)

Ung mor, lämnar inte ut ålder men kan säga ung.
Sambon och jag bor på landet, väntar barn som är bf 2augusti. :)
Planerat faktiskt, försökte i 4 månader innan det tog sig och nu längtar vi supermycket! :)

här är en till som längtar mycket efter en liten knodd! Dock får de vänta tills jag får fast jobb samt körkort.
Får vänta in sambon ocks så han också vill ha en liten. Men de känns ganska långt borta just nu! Men innan jag är 26 (5 år kvar!) vill jag ha mitt första barn iaf! :)

För att innan man fyller 25 ser man alla andra som är över 25 som döende, typ.
I alla fall tycker jag att min sambo känns urgammal nu när han är 26 istället för 25:confused:

Detta är då min tes och inget som är bevisat:p

haha, jag vet faktiskt inte varför. känner flera som vill ha barn innan en viss ålder.

Jag själv vet inte hur jag ska förklara varför jag vill ha innan 26 helst. men jag känner lite att klockan tickar (De blir ju inte lika lätt att få barn ju äldre man blir).
Men som sagt helst innan men de gör ju inte om de blir senare. JAg väntar på körkort och fast anställning och att sambo ska känna samma längtan som mig :).

Jag har körkort och jobbar på timmar, snittar 125 timmar/månaden.
Sambon är fast, i kommunen.

Vi var och tog ut min spiral i onsdags, så en knodd är tilltänkt iaf :)

Kl

Vad räknas som ung mamma egentligen? Jag var 24, skulle fylla 25 år när dotterns föddes och jag var garanterat yngst i mammagruppen :)

Jag var också 24 (fyllde 25 när dottern var 2 v). Jag och en tjej till var mkt yngre än alla andra på föräldrautbildningen och även i den "lekgrupp" vi varit i och bland hennes dagiskompisars föräldrar är och och sambon yngst. Ändå har jag aldrig känt mig som en ung mamma.

kl

Jag var 22 resp 24 när jag fick mina barn. Ibland känner jag mig som en ung mamma, men mest är nog det för jag ser mycket yngre ut än mina 26 år jag är nu. Jag blir glad om folk gissar på 20 :p
Så folk brukar se ut såhär: :eek: när jag säger att jag har 2 barn :grin:

Jag tror inte åldern är avgörande hur man är som förälder utan hur man är som person. Det är en stor omställning att få barn, varesig man är 18 eller 35.

Jag saknar att jag inte rest innan jag fick barn. Men innan så hade jag inget sug för annat än 1 veckas solsemester nångång ibland, och det funkar ju med barn också. Men det är nog mest för man vet att allt blir så mycket omständigare att ta längre tripper nu som suget har uppstått.
Det är verkligen något jag rekomenderar andra att göra innan barn är med i bilden.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 822
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 293
Senast: fixi
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 964
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka