Så kan det ju vara. Hullbedömning är verkligen inte enkelt.Jag tror iofs isf mer på min brist att bedöm a hull/muskler än individuell skillnad
Men ja nu när du säger det så är det ju en sak jag tänkt kunnat förklara hans behov av extramat på hösten men glömde nämna. Han fäller typ året om som en sann ponny Får massor med vinterpäls, släpper den rätt sent och under lååång tid och börjar sätta vinterpäls igen i augusti. Det brukar vara sista stråna vinterpäls kvar i hovskägget bak när han börjar bli ullig av den nya vinterpälsen haha.
Och sådan har han varit sedan 3 åring oavsett hull/täcken/klippning/allmän status så det kan kanske vara det? Han har ju längre tid vintertid fullpälsad än sommartid med enbart sommarpäls sad så det kanske är kort tid där på sommaren som hans protein behov faktiskt är täckt?
Hästen behöver ju tillräcklig mängd protein för att kunna sätta och fälla på ett bra sätt men det finns också många andra faktorer som spelar in på om fällningen och sättningen av ny päls sker som den ska. För lite och/eller fel balans på mineralerna är också en vanlig orsak till att fällningen inte fungerar som den ska men det kan också bero på sjukdomar som PPID och det kan ju även unga hästar ha. Enbart proteinbrist brukar dock inte ge förlängd fällningstid utan snarare ger brister en ledsen häst på ett helt annat sätt under fällning/sättning än en häst som får sina behov tillgodosedda. Brister kan också ge matt päls eller till och med göra att hästens färg förändras och ser som utspädd ut.
Att han har vinterpäls längre tid än sommarpäls är ju dock det vanliga på våra breddgrader men man tänker kanske mer på det när hästen fäller långsamt och får tjock vinterpäls.
Hade han varit min häst hade jag velat prova att lägga honom på 10% över tabellhästens proteinbehov under minst ett år bara för att se om det blir någon skillnad.