Angående att nedbetat gräs är turbofoder. Har bantat min rätt bra under sommaren genom att ha en liten hage där hon höll gräset mycket kort och i de torra perioderna blev det också mycket upptrampat med ren jord. Så hela hagen var inte bevuxen. Hon gick ute dygnet runt och stödfodrades med lite hö eller halm eller bägge, efter behov. Ju mer hon tränades desto mer mat fick hon. Om det vilades mer fick hon mindre stödfoder. Hagen består av en kulle med träd och sten och mindre ytor med rent gräs vilket känns mycket trevligt i och med den extra motion hon fick av att bara födosöka hela tiden. Jag tror inte man ska glömma det bortfall av vardagsmotion som kommer med att ha dem i små hagar.
Nån gång i juli började vi öppna upp genom stripbete. Har testat att släppa på henne lite mer nån gång i augusti, då svällde hon upp direkt. Får känslan av att det är mer mängden gräs, än att hon öht äter gräs, som är problemet. Att öppna små ytor varannan dag funkar bra, men att låta henne gå fritt på det nu övervuxna, gamla gräset och stå inne på natten funkar inte. Hon vräker i sig utan dess like, och hon beter sig likadant om hon går på bete hela sommaren... Bara vräker i sig, dag in och dag ut. Just nu håller vi på att öppna mer och mer så att hela hagen blir tillgänglig (vet inte storleken) under vintern. Det går inte att släppa henne fritt dagtid på det uppbetade gräset ens nu i oktober.
Visst att kortbetat gräs kanske är turbofoder, men de kan inte få i sig de mängder som de kan om de går på mer uppvuxet och överblommat högt gräs. Även om det senare kanske har lägre näringsinnehåll är mängden de äter så mycket större. På åtminstone min häst märks skillnaden väldigt tydligt.
Tidigare åt hon halm som nöd, det gick väl ner men det tog ganska lång tid. Nu äter hon lätt flera kg om dagen. Jag använder halmen som en mätsticka på hur hungrig hon är och om det går att minska höet/gräset lite, ifall det ser ut som att hon får i sig för mycket totalt sett.