Undvik lera sa hovslagaren

PopcornPlayer

Trådstartare
O det är ju lättare sagt än gjort den här tiden på året.
Våra hagar är för äckliga nere vid grindarna just nu.

Hästen har haft problem m hovarna o går nu m sulor. Har gått i paddocken senaste två veckorna. I absolut värsta värsta fall så får dom gå kvar där, men det är inget alternativ som kommer tas emot med glädje av stallägaren. Vilket är fullt förståeligt.
Ett alt jag funderade på var att grusa upp en liten sjukhage bredvid deras vanliga, men då måste jag även grusa halva vägen dit, o det är inte gjort i en handvändning direkt.
Det finns en sjukhage, i anslutning till en lite större hage. I den går dock ena hingsten tills han kastreras då det inte funkar att leda honom bort till de andra hagarna längre.
Det går att göra en sjukhage på grusplan. Det går tom att göra två. Men då får den friska hästen stå i sjukhage också, eftersom det inte finns några hästar i närheten.

Jag blir knäpp. Vad ska jag hitta på?

Sv: Undvik lera sa hovslagaren

Hej!

Min ska inte heller gå i lera och sörja. När leran i hennes ordinarie hage (där hon går med världens snällaste shettis:love:) blev för mycket fick hon flytta in i grusad sjukhage. Där kommer hon tyvärr få stå tills det antingen torkar upp eller fryser på.

Om det bara är precis vid grinden kanske du kan grusa där?? Om du nu ändå måste grusa nånstans tänker jag? Min pållas hage har några meter lera (alltså inte djupet på den utan rätt in liksom) och kommer förhoppningsvis grusas nästa år- den har vilat pga avverkning i 1-2 år så ingen hade tänkt på att där blir lera.

Jag hade hellre satt hästen i sjukhage än riskerat leran iaf- med sulor ökar risken för tappskor.

/Lavinia, önskar sig antingen tidig vinter eller torr höst.

Jag förstår faktiskt inte själva grundproblemet.. Du skriver en massa hittan å dittan men inte ord om vad som är problem eller vad för problem det är..

Man kan bli knäpp för mindre.:crazy:

Nu när det regnat en vecka är hela hagen lerig, trots att ingen utav dom gått där. Alla hagarna kommer grusas längst ner vid grindarna under hösten, men så fort det är såhär regnigt blir hela hagen rätt ordentligt lerig. Vi har stallet på ena sidan av en tomt, o hagarna på andra sidan av tomten. På den sidan som stallet är finns en hage där det går en extremt hingstig hingst o en valack. Bredvid den hagen finns en sjukhage, som visserligen inte är grusad, men kan gå att grusa upp. Problemet är att jag har ett sto.
Ett alt jag tänker på var att bygga upp lite högre där. Det är ngn meter emellan hagarna, men jag tror fortfarande dom kan hälsa på varandra om dom sträcker sig.
Ett annat alt jag funderar över är att bygga en sjukhage vid långsidan av hingsthagen. Där är det redan grusat, men man kan öka avståndet till hungsthagen. Dock måste man då flytta containern, för annars kommer inte lastbilen åt o hämta den.
Finns även ett annat ställe på grusplanen man skulle kunna sätta upp en sjukhage, men då ser hon inte hingsten pga containern. O det lär inte få hästen o stanna i hagen. Lär bli världens liv bara hon inte får gå med mitt andra sto.

Tror första alternativet är det rimligaste. Jag hoppas också på en tidig vinter. Förra året var hemskt!

Hästen har haft problem m hovarna o går nu m sulor.
detta är grund problemet i detta fallet, dåliga hovar och skodd med sula = hovens sula måste skyddas och då lera tränger lätt in mellan sula och hov så behöver ts häst gå i en väl drännerad hage vilket bara kan lösas om hon sätter sin? andra häst i en lika liten hage bredvid, ts tycker egentligen inte om att behöva stänga in båda hästarna i sjukhagar då det bara är den ena som verkligen behöver det.

Ts; gör 2 sjukhagar på gården och ha stona i dem, när hingsten kastreras (antar att det blir så fort det fryser ute) så kan ni släppa in din häst i sjukhagen bredvid hingstens hage och andra stoet i hingstens nuvarande hage. hingsten kan gå med sin valack i din häst gamla hage efter ngn dag i paddocken(eller de 2 sjukhagarna på gården),så såret inte får lera i sig.

Senast ändrad:

Hej igen!

Det slog mig nu.. Kan inte stonas 2 sjukhagar byggas till en lite större (fast ff liten) hage, så kan de gå tillsammans? Om de känner varann och är snälla med varandra borde ju det funka??

Mmm.. Kall och tidig vinter beställes härmed!

/Lavinia

detta är grund problemet i detta fallet, dåliga hovar och skodd med sula = hovens sula måste skyddas och då lera tränger lätt in mellan sula och hov så behöver ts häst gå i en väl drännerad hage vilket bara kan lösas om hon sätter sin? andra häst i en lika liten hage bredvid, ts tycker egentligen inte om att behöva stänga in båda hästarna i sjukhagar då det bara är den ena som verkligen behöver det.

Ts; gör 2 sjukhagar på gården och ha stona i dem, när hingsten kastreras (antar att det blir så fort det fryser ute) så kan ni släppa in din häst i sjukhagen bredvid hingstens hage och andra stoet i hingstens nuvarande hage. hingsten kan gå med sin valack i din häst gamla hage efter ngn dag i paddocken(eller de 2 sjukhagarna på gården),så såret inte får lera i sig.

Ursäkta men varifrån kom du??

Kan vi inte börja med att först utreda själva grundrfågan å låta ts själv få en tjans att svara på sitt eget startinlägg för att senare (om intresse finns ) svara på földfrågor som hamnar lite mera på en annan typ av trådinriktning.

Senast ändrad:

Nu var svaret adresserat till Lavinia och inte till dig.
Tråden handlar inte om hovproblemet, utan om hagproblemet.
Hovproblemet kan jag gärna diskutera med hovslagare o veterinär, eller tom de många kloka Bukefalister som finns här - men inte med dig.

När hingsten kastreras kommer dom gå borta i sin gamla hage, så då kan vi lösa det precis som du föreslog. Fram tills dess så lutar det nog mot ditt förslag, att försöka göra en liten hage på plan alt två sjukhagar åt dom. Det andra stoet blir dock lite halvknäpp av att inte få röra på sig ordentligt, men det är väl bara att slänga på en halsring o hålla i sig under tiden ;)
Det är ju trots allt under en övergående period.

Jodå, den unga är väldigt tillgiven den gamla, medans den gamla kan vara lite kinkigare. Hennes hot har dock ingen verkan, för de ignorerar bara den unga.
Ja, mkt snö och lång vinter. Jag hackar gladeligen is och släpar tunga täcken bara all lera försvinner!

Lycka till med projektet att stärka sulan med hjälp av sulor. Hoppas din hovslagare och veterinär är i nära maskopi med övernaturliga krafter... Det enda sulor gör är att dom döljer symtomen i det här fallet troligen ömhet. Men under sulorna blir hästens sula bara ömmare eller får ännu sämre kvalitet än tidigare. Men det är en snabb lösning för då kan du rida som vanligt och när det är en hovslagare som fixat till det då måste det ju vara bra, eller? Fråga hovslagaren om din häst kommer att få starkare och bättre hovar av dessa sulor.

För övrigt så håller jag med om att ska du fortsätta med sulor så är det bästa att hårdgöra hela ytan där hästen ska gå för att undvika skit under hovlocken.

Kära Muninna.
Du har ingen aning om vad problemet med hovarna är, och det är inte heller vad tråden handlar om. Jag vet inte riktigt heller vad du vill ha ut av en tråd som handlar om hagproblem? Ska du köra igång någon barfotaföreläsning, så får du göra det hos någon annan.
Och vad gäller coari, så har det aldrig kommit ett vettigt inlägg från henne i en enda tråd. En mer okunnig o intollerant person har jag aldrig stött på, på detta forum. Därför ignoreras hennes inlägg.

Vad hästen har för hovproblem är ju helt irrelevant.

TS frågar hur hon bäst undviker att ställa hästen i lera.

TS har uppenbarligen inte något behov av att få någon hjälp med hästens hovproblem.

TS vill veta hur hon skall lösa situationen - dvs att hästen inte ska stå i lera - på bästa vis.

Det kan man svara på utan att veta vad det är för fel på hästen.

Men som vanligt så skall du förlöjliga och nedvärdera.

Bara en liten tanke... Det kanske bara är positivt att det står en container emellan så att hingsten inte ser stona? Om han nu är extremt hingstig så finns ju risken att han stressar upp sig väldigt om det går ston i närheten. I värsta fall kan han ju bryta sig ut ur hagen.

Såvida hingsten inte är lugn med ston bredvid hagen så bör ni nog försöka lägga den nya sjukhagen så att hingsten inte ser stona. Alternativt flytta på hingsten.

Enkelt, bygg en sjukhage bredvid den befintliga, hårdgör den och även vägen dit, precis som du skrev i första inlägget. Smakar det så kostar det.
Som man skriver får man svar... Du skriver till coari att du gärna diskuterar med din vet och hovis eller de många kloka bukafalisar som finns men inte med henne honom, men gör det då privat, så slipper du alla okunniga dumskallar som inte ger dig de svar du vill ha.

Kära Muninna.
Du har ingen aning om vad problemet med hovarna är, och det är inte heller vad tråden handlar om. Jag vet inte riktigt heller vad du vill ha ut av en tråd som handlar om hagproblem? Ska du köra igång någon barfotaföreläsning, så får du göra det hos någon annan.
Och vad gäller coari, så har det aldrig kommit ett vettigt inlägg från henne i en enda tråd. En mer okunnig o intollerant person har jag aldrig stött på, på detta forum. Därför ignoreras hennes inlägg.

"HOVSLAGAREN SA!!" säjer rubiken!
I själva inlägge namns ingenting om hovslagern, bara att hästen har hov problem och hagen är leriga.
Förtydliga ditt inlägg innan du hacka på andra.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 044
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 418
Senast: kryddan
·
Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
13 466
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka