Undrande??

P

Piqueur

Hej undrar vad som behövs för att starta ponnygalopp?
hur ska hästen va och vad är det som krävs egentligen?
Har ett new forest sto som ej vill hoppa skulle va kul att pröva något annat elfter som hon är så jä**ands het!!!

Tacksam för svar!
//
emma

Sv: Undrande??

Tja, kolla runt för det finns en massa trådar om just detta ämnet :angel::cool: men eftersom jag har så tråkit nu kan jag lika gärna svara på dem:D taget från skånskaponnygaloppens hemsida:

Tävla i ponnygalopp!!!

Detta krävs…

Ponnyn:

Måste vara registrerad i en rasförening.

Ha mätintyg av en godkänd mätman.

Vara vaccinerad mot hästinfluensa (grundvacc. 2 ggr) senast 7 dagar innan tävlingsdagen.

Du behöver endast ponnylicens för (SM, Derby och skandinavisk galopp) ej vid lokal eller regional tävling Licensen gäller för ponnyns livstid

Jockeyn:

Inneha Grönt Kort , även för Ponnygalopp om du är 13 år eller äldre (ett sk körkort för tävlande, som ryttarföreningarna står för) Kontakta en förening.

Ha löst tävlingslicens ( 1ggr per år)

Ryttar licensen kostar 550:- för Junior . Skall du bara tävla novis kostar den 165:-.

I alla ryttarlicenser ingår en olycksfallsförsäkring hos Länsförsäkringar. Den gäller när du tävlar regional, nationell och elit tävlingar.

Du har en skyldighet att känna till tävlingsreglementet. TR I och TR XIII. Detta kan köpas hos Ridsportsförbundet Service AB (gå till Shopen), Tel 0220-456 78.

FULL FART FRAMÅT

sådär ja.:D

Sv: Undrande??

Man måste ha övergjord och (irländsk) martingal, galopputrustning i övrigt krävs inte, men jag har aldrig sett vanlig utrustning på ponnygalopp.

Det är ganska mycket regler, teknik etc som man behöver lära sig. Föreslår att du tar kontakt med en klubb. T ex Mälardalens ponnygaloppklubb eller Täby galopps ponnyklubb som även har galoppridskola (även för dig med egen ponny) om du bor i Mälardalen/Stockholm. Klubbar finns på fler ställen, t ex Skåne.

Det räcker inte att ponnyn är het, den måste vara snabb, uthållig och ha "tävlingshuvud" också, ryttaren måste veta ur h*n skall rida för att hästen skall gå så bra som möjligt och för att inte störa andra ekipage.

Man måste träna ponnyn ordentligt före start om den skall orka. Det finns också en risk att en het ponny blir ännu svårare att rida hemma om den får börja tävla galopp. Diskutera med dina nuvarande tränare och gärna en galoppkunnig om det kan vara något för din ponny och hur du skall lägga upp träningen!

Ponnygalopp är en jätterolig sport, men kräver lite mer av familjen än annat tävlande. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 852
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 862
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 910
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar