underviktiga, dåligt skötta

C

CarolineNSV

det dök upp en tanke helt plötsligt som jag skulle vilja ha svar på. Varför ser man ofta "travare" som är underviktiga, dåligt skötta osv. eller är dom inte mer ovårdade mer än andra "raser"?
Man ser inlägg här som det står "så här såg han/hon ut när ja köpte, ett benrangel.."
vet inte om ni förstår vad jag syftar på?
alltså om travare vanskötts mer än andra raser?
Varför är det så?
Är det för att de ofta är "billiga" och "slit o släng häst" om dom hamnar fel?

Skriv gärna i massvis vad ni tror. Jag blir så berörd när ja ser dessa hästar på exempelvis annonssidor.

Sv: underviktiga, dåligt skötta

Det finns en hel del travare som är svåra att hålla i hull oavsett hur mycket man man vräker i dom.

Kan ju vara en anledning till att en hel del travare ser tunna ut.

/KT

Det finns en hel del travare som är svåra att hålla i hull oavsett hur mycket man man vräker i dom.

Kan ju vara en anledning till att en hel del travare ser tunna ut.

/KT

Jo det vet jag om. Men nu pratar jag om dessa som absolut faktiskt inte sköts utan bara "står".
Har själv haft en travare för många år sedan. Hon var ett vrak när jag fick henne. Men med bra foder blev hon jätte fin.

Som jag försökte syfta på i första inlägget, var dessa faktiskt "dåligt skötta hästar". Inte dom som är "svåra" att hålla i hull. Det är en viss skillnad.

Kan nog vara så att en del föräldrar köper en travare till deras häst intreserade dotter som första häst och ofta har nog inte föräldrarna någon häst kunskap att tala om utan dom litar på att dottern ska klara skötseln.Resultatet blir då ofta under utfodrad häst till den mängd ridning hästen får gå.Men det gäller ju inte bara travare,har även sett en del äldre halvblod som sett ut som fan pga kunskapsbrist eller alla dessa ur feta fjordingar,shettisar och diverse korsningar som är många ungars första häst.

Jo det vet jag om. Men nu pratar jag om dessa som absolut faktiskt inte sköts utan bara "står".
Har själv haft en travare för många år sedan. Hon var ett vrak när jag fick henne. Men med bra foder blev hon jätte fin.

Som jag försökte syfta på i första inlägget, var dessa faktiskt "dåligt skötta hästar". Inte dom som är "svåra" att hålla i hull. Det är en viss skillnad.

Jo iofs men om man nu kombinerar ihop en häst som är svår att hålla i hull med en ägare som kanske inte är van vid hästar eller som kanske bara haft lättfödda raser innan.....

Det kan gå ganska snabbt för en häst att falla ur.

Det är ju inte säkert att ägaren med vilje ger för lite foder.

Eftersom travhästar som inte går på travet iregel är ganska billiga att köpa hamnar dom ju ofta hos yngre ägare och nybörjare.

/KT

det finns ju dom som tycker att travare i full tävlingskondis är magra. Ja visst jämfört med ett halvblod som "rantar runt i ringen" i ridhuset lite då och då kanske travarna ser smala ut.. men det är som att jämföra en kulstötare med en maratonlöpare.

En travare med en massa extrahull håller inte länge på travbanan, det är hårt arbetande hästar. Men dom är för den delen INTE magra, en undernärd häst skulle inte fixa att prestera så som travarna gör på banan.

sen varför så många uppfattar sina travare som "misshandlade" är för att travarna (ofta) har lite mer nerv än ridhästarna. varpå dom kanske slänger upp huvudet om man gör en hastig rörelse. Men det behöver ju inte betyda att dom har blivit misshandlade bara för det.

Sen så är det ju så att travare (ofta) kräver mer mat än en ridhäst (halvblod). och ofta lägger travarna inte på sej oavsett hur mycket mat dom får. OM dom inte får rejält med träning. dom lägger helt enkelt inte på sej fett, utan så gott som enbart muskler.
Och om man då köper sej en travare, som har gått på banan, så är den oftast avställd, och har då tappat muskler och ser därför tunna ut.
men behöver dom för den skull vara svultna ? -nej.

Jag förnekar INTE att det FINNS travare som blivit dåligt skötta/svultna osv..
MEN ibland kanske man ska tänka en gång till innan man skriker "dåligt skött och fått för lite mat"

det var mina åsikter, och ja det blev säkert jätterörigt, men jag gör mitt bästa för att göra mej förstådd...

Travare är billiga och köps ofta av människor med okunskap om hästskötsel. Det är inte så ofta någon köper ett halvblod för >50' och ställer det i hagen att ruttna.

Jag resonerar likadant som ni.
Såhär såg min dåvarande häst ut precis när hon kommit till oss, för 8 år sedan.
f.d ägaren hade tröttnat. inte fått henne såld. och ville ha pengarna för henne, annars så tyckte f.d ägare att hon kunde likagärna stå i stallet där hon stod där hon fick en liten tott hö ibland. själv var aldrig ägaren där.
-Jag kunde inte lämnda kvar henne.

Lisa
6269963.jpg

6269957.jpg

efter många tårar och slit.
6269968.jpg

Javisst, då kan man ju se det som om hon blev i okunskap blivit fel utfodrad eller så ser man det så som det va att äg. som faktiskt rent ut sagt struntade i hästkraken.

Men det finns ju alla situationer av alla de slag.

Hoppas ni förstår vad jag menar. det blir rörigt ... :rofl:

Travare är billiga och köps ofta av människor med okunskap om hästskötsel. Det är inte så ofta någon köper ett halvblod för >50' och ställer det i hagen att ruttna.

ja precis, det är det ja menar...

Travare har en "uppdragen" buk som får det att se ut som dom är jättesmala.

Fast visst det finns även många magra travare.

Travare har en "uppdragen" buk som får det att se ut som dom är jättesmala.

Fast visst det finns även många magra travare.

Jovisst travare ser annorlunda ut andra raser, samt som vilken än annan ras men menar på. Alla är olika byggda. Men man måste ju som sagt skilja på vad som är normalt och inte.
Då är vi ju tillbaka på okunskapen.

Jag kan säkert tänka mig att det är föräldrar som köper en billigare häst till sitt barn och det är sedan dom som också står för kostnaden för maten och sätter gränser för hur mycket hästen ska äta.
Där står ju "barnet" maktlös med en häst som avmagrar.
Det kan vara svårt att övertyga sina föräldrar. förrän till slut när de har exemplaret framför sig, då hästen är i icke skick.

kl

Dom är billiga och hamnar lätt i orätta händer, tyvärr.

jo, precis och det är ju så otroligt synd tycker jag.

Men ibland så kan jag bli lite irriterad då folk börjar klaga utan att dom har någon fakta.
ex mitt varmblod var lite tunn då jag köpte henne (fast absolut inte mager, utan otroligt omusklad) och jag fick kommentarer från folk som tyckte så synd om min häst för att den var så mager (=uppdragen buk), du måste ge din häst mer mat osvosv. precis som att jag inte kan sköta om min häst :crazy:
Men hon hade/har fri tillgång till hösilage med bra värden och får lucern, kraft, korn, müsli, betfor, i rätt stora mängder.
Så jag kan inte säga att jag på någotvis ger henne för lite mat.
Nu har hon byggt muskler (=inga kommentarer från dessa folk)

Billiga att inköpa, har lätt att hamna hos folk med okunskap om skötsel och foder. Men har sett många hästar av andra raser i samma dilemma men som går åt andra hållet, dåligt hull men blir bukiga och dålig i muskelaturen. Travarna är likaså fullbloden vinthundslika - lättare att se betydligt tunnare ut.

Min märr som jag köpte av ridhästmänniska med dålig kunskap trots flerårig ägarhästskap påstods vara "tjock" men hon hade en redig buk, dock proteinbrist och dålig muskelatur pga foderbristen.

Lustigt är att folk ofta inte bryr sig om en häst är tjock, hur många hästar ser man inte i annonserna är SMÄLLFETA? :crazy: Total avsaknad av muskler även + övervikten. Sånt mår jag illa av, reagerar inte så mycket över underviktiga hästar, kan bero på mycket att de inte har hullet uppe, dålig stallmiljö, stressigt liv m.m. Men en fet häst är en fet häst - ingen motion och för mycket mat.

det dök upp en tanke helt plötsligt som jag skulle vilja ha svar på. Varför ser man ofta "travare" som är underviktiga, dåligt skötta osv. eller är dom inte mer ovårdade mer än andra "raser"?
Man ser inlägg här som det står "så här såg han/hon ut när ja köpte, ett benrangel.."
vet inte om ni förstår vad jag syftar på?
alltså om travare vanskötts mer än andra raser?
Varför är det så?
Är det för att de ofta är "billiga" och "slit o släng häst" om dom hamnar fel?

Skriv gärna i massvis vad ni tror. Jag blir så berörd när ja ser dessa hästar på exempelvis annonssidor.

många travare som fått skador och inte kan startas mer kan i vissa fall leda till att de sköts dåligt eftersom de inte springer in mer pengar utan bara kostar pengar,så var fallet med min kuse . han fick skador o kunde inte startas , han hade både löss o mask när jag köpte honom för ca 6 år sedan . tjock vinterpäls i augusti när det var ca 25 grader ute , han var 9 då men såg ut som 29 , det är sorgligt att se dessa hästar o jag har sett många travare i dåligt skick . :bump::bump:

Vi fick låna en som sällskap. Tyvärr hade hon förmodligen tagits ur träning då hon inte funkade, betäckts och fått gå på bete bara. "ur vägen" från träningsstallet..
Tänk att gå från att äta sju-åtta kilo kraftfoder och träna, till magert bete i konkurrens med andra. Lätt att förvandlas till benget då!
Ämnesomsättningen är väl fortsatt hög på en häst som tränat hårt.
De skulle nog behöva en "nedvarvningsperiod" med mindre o mindre träning och vänja in kroppen vid lågvarv o mindre mat.

Vi fick låna en som sällskap. Tyvärr hade hon förmodligen tagits ur träning då hon inte funkade, betäckts och fått gå på bete bara. "ur vägen" från träningsstallet..
Tänk att gå från att äta sju-åtta kilo kraftfoder och träna, till magert bete i konkurrens med andra. Lätt att förvandlas till benget då!
Ämnesomsättningen är väl fortsatt hög på en häst som tränat hårt.
De skulle nog behöva en "nedvarvningsperiod" med mindre o mindre träning och vänja in kroppen vid lågvarv o mindre mat.

Hos många tränare jobbar personal som är väldigt ambitiös engagerad i sitt jobb - dvs att ta hand om hästarna och se till att dom mår bra och trivs med tillvaron. Dessa hästar ägs av någon som betalar dyra pengar varje månad för att få denna skötsel av sin häst. Vissa tränare tar en träningsavgift som ligger runt 10 000/månad. Hade jag varit ägare till en travhäst som stog i proffsträning och hästen skadar sig såpass allvarligt att en framtid på travbanan är väldigt avlägsen, ja då hade jag ju förmodligen inte varit så sugen på att betala 10 000kr/månad för en häst som inte kan tränas. Då hade jag också sett till att den kom därifrån illa kvickt och kanske släppt ut den i en hage tills man hittar ett bättre hem till den. MEN jag hade sett till att den inte blivit ett magert skrälle... Visst kommer den tappa i vikt eftersom den tappar muskler men det är skillnad på att vara omusklad till att vara mager. Tyvärr ser vissa inte skillnad på en omusklad häst och en mager häst.. Likaså ser dom inte skillnad på en fet häst och en välmusklad häst..

Instämmer. Vilket också är anledningen till att jag (och många med mig) hellre låter hästen vandra vidare. Det finns gott om människor som vill så väl men det blir så fel p g a okunskap. Jag tänker efter både en och tretton ggr innan jag säljer en travare som ridhäst och för att det ö h t ska vara aktuellt ska det vara en travare med exteriöra förutssättningar för ridning och bra psyke. Man blir INTE glad när man tror sig ha hittat ett bra hem åt sin älskling och 6 mån senare ser hästen på annons på blocket.

Även travfolk älskar sina hästar och är måna om vad som sker den dagen man inte kan ha dem kvar.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 635
Senast: Tantan
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 886
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 346
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18