Undersökning visar att kostnader för veterinärvård skenar

Djurägare har känt av det sedan länge. Nu är det också fastslaget i en undersökning som SCB har gjort att kostnaderna för veterinärvård har ökat kraftigt de senaste åren. Lyssna på inslag om undersökningen från Sveriges Radio här.

Har aldrig fått något påprackat och faktiskt aldrig antibiotika åt något av mina katter eller hamstrar och eftersom jag har många och alla är adopterade djurhemsdjur blir det ibland ofta besök.

Onödiga ingrepp har jag heller aldrig råkat ut för. Men jag har kanske en väldigt tur med min klinik.

Jag har inte heller upplevt att jag blivit föreslagen några onödiga ingrepp. Men det verkar ju hända.
Och det är helt klart så att det förskrivs mer antibiotika av veterinärer i Tyskland än vad det gör i Sverige.

Något jag tycker blir vanligare i Sverige är att veterinärer säljer svindyra tillskott vid besök. Jag tycker det är jätteobekvämt att säga nej när man får det rekommenderat i samband med en diagnos eftersom det känns som en ordinerad behandling trots att många av preparaten inte har vettiga studier på sin effekt. Men jag är ju "bara" en orolig djurägare och veterinären har mycket mer erfarenhet så på stående fot känner jag mig väldigt lost då.

Det tycker jag låter riktigt fult, faktiskt!

Det finns massor och åter massor av exempel på hysterisk överbehandling, bara i min allra närmaste bekantskapskrets. Eller vad sägs om att ordinera CT för en liten böld i tassen som sprack av sig själv i väntrummet? (Ägaren sa nej, tassen var helt återställd med sårtvätt och en kort antibiotikakur och kliniken 15000 kr fattigare än de tänkt sig).

Eller när strömsholm plockade ut livmodern på min avelstik pga misstänkt livmoderinflammation, trots att den enligt opererande veterinär inte alls var inflammerad "men vi tog den när hon ädå var öppen". De ville dessutom hålla kvar henne för observation i flera dygn helt i onödan, jag fick verkligen kämpa för att få hem henne till de nio nyfödda valparna! Nästan 40.000 kr kostade den natten, plus livmodern på en väldigt värdefull avelshund och ett dygn med total ångest och handmatande av nio tre dygn gamla valpar. I onödan.

Älskar min klinik här i Norge, med koveterinärer som litar på sin kunskap och inte överbehandlar, inte lägger narkos när det räcker med sedering och inte skär i hundarna i onödan :heart

Jag vet en som åkte in till djursjukhus med sin hund för avlivning. Aktiv brukshund med hjärtfel. En dag kollapsade hunden när den försökte galoppera p.g.a. att hjärtat inte orkade med. Då åkte ägaren direkt till djursjukhuset för avlivning. Då hade hunden redan gått på hjärtmedicin ett tag. Veterinären börjar diskutera höjda doser och tyckte att den skulle medicineras mer för att få några månader till. Trots att ägaren inte frågat efter det och hunden inte ens orkade galoppera längre. Knappt trava. Nu insisterade ägaren på avlivning men det är det ju inte alla som orkar.

Jag har inte heller upplevt att jag blivit föreslagen några onödiga ingrepp. Men det verkar ju hända.
Och det är helt klart så att det förskrivs mer antibiotika av veterinärer i Tyskland än vad det gör i Sverige.
Det gör det men det är lika illa inom humanvården. De vill ge antibiotika för allt, tom en enkel förkylning, jag brukar tacka nej och fråga om de har något alternativ. Läkarna gör det.mycket pga att deras patienter ärvana med det och nästan kräver det. Men frågar man finns det ofta alternativ.

Men ska också sägas jag märker en skillnad mot för när jag flyttade hit. Användandet av antibiotika minskar så sakta.

Jag vet ju inte hur det ser ut på djursjukhuset, där är jag bara när akuta saker händer på helger och nätter men på "min" klinik har jag aldrig blivit påprackat varesig onödiga ingrepp eller undersökningar eller antibiotika.

Det är 3 veterinärer och 6 djursjukvårdare (varav 3 är under utbildning och gör sin praktik på kliniken) outbildad får du inte jobba som djursjukvårdare men här blandas ju, precis som i människosjukvården, utbildningen med 6 v skola, 6 v praktik under de 3 år du utbildar dig, så på så sett finns det i båda världarna många "obetalda" praktikanter som utför arbete.
Inte jag heller i Sverige, utomlands har jag inte varit hos veterinär. Jag har bara varit med om att veterinärerna presenterar vilka valmöjligheter jag har och om jag har bett om deras rekommendationer har de givit den.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 318
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 168
Senast: Rie
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 381
Senast: Raderad medlem 142658
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
2 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka