Det finns massor och åter massor av exempel på hysterisk överbehandling, bara i min allra närmaste bekantskapskrets. Eller vad sägs om att ordinera CT för en liten böld i tassen som sprack av sig själv i väntrummet? (Ägaren sa nej, tassen var helt återställd med sårtvätt och en kort antibiotikakur och kliniken 15000 kr fattigare än de tänkt sig).
Eller när strömsholm plockade ut livmodern på min avelstik pga misstänkt livmoderinflammation, trots att den enligt opererande veterinär inte alls var inflammerad "men vi tog den när hon ädå var öppen". De ville dessutom hålla kvar henne för observation i flera dygn helt i onödan, jag fick verkligen kämpa för att få hem henne till de nio nyfödda valparna! Nästan 40.000 kr kostade den natten, plus livmodern på en väldigt värdefull avelshund och ett dygn med total ångest och handmatande av nio tre dygn gamla valpar. I onödan.
Älskar min klinik här i Norge, med koveterinärer som litar på sin kunskap och inte överbehandlar, inte lägger narkos när det räcker med sedering och inte skär i hundarna i onödan