Undersökning visar att kostnader för veterinärvård skenar

Djurägare har känt av det sedan länge. Nu är det också fastslaget i en undersökning som SCB har gjort att kostnaderna för veterinärvård har ökat kraftigt de senaste åren. Lyssna på inslag om undersökningen från Sveriges Radio här.

Det du nämner om tandvård är en viktig poäng! För typ 30 år sen så var den absolut vanligaste typen av tandvård hos häst att man lät veterinären (eller hovslagaren!) "raspa tänderna" på hästen. Ingen munstege, ingen sedering, ingen egentlig möjlighet att se vad man höll på med. Vilket då ska jämföras med dagens tandvård på klinik med sedering, munstege, elektriska slipar, koll av hästens bett mm. Det är klart att det sistnämnda både är bättre och kostar mer! (och att det där med att "raspa tänderna" kanske inte var så bra)
Samtidigt ingår tandvård inte i försäkringen.

Självklart blir vården dyrare med all utrustning som finns idag.

Jag efterlyser en billigare försäkring för alla djur som täcker åtgärder som inte kräver operation och nedsövning. Många ingrepp går att göra med sedering.

Jag efterlyser en billigare försäkring för alla djur som täcker åtgärder som inte kräver operation och nedsövning. Många ingrepp går att göra med sedering.
Nej, ingen förebyggande vård (som tandvård oftast är) ingår väl i försäkringen?

Personligen vill jag gärna ha en försäkring som även täcker de större sakerna, som operationer, men det kan säkert också finnas en marknad för "enklare" försäkringar för t.ex. äldre hästar. Nu är det väl snarare så att man får välja en försäkring med lägre ersättningsbelopp för veterinärvård och sedan själv bestämma sig för att t.ex. inte genomföra operationer som kräver narkos.

Jag har svårt att tro att man väljer att lägga ett djur i narkos utan anledning.
Fast det kanske inte var så du menade?

Nej, ingen förebyggande vård (som tandvård oftast är) ingår väl i försäkringen?

Personligen vill jag gärna ha en försäkring som även täcker de större sakerna, som operationer, men det kan säkert också finnas en marknad för "enklare" försäkringar för t.ex. äldre hästar. Nu är det väl snarare så att man får välja en försäkring med lägre ersättningsbelopp för veterinärvård och sedan själv bestämma sig för att t.ex. inte genomföra operationer som kräver narkos.
Det finns enklare för häst. Min gamla gubbe på 28 är försäkrad mot sårskador och kolik bara :). Utredningar eller stora operationer kommer han inte utsättas för utan få får han avlivas istället.

Det finns enklare för häst. Min gamla gubbe på 28 är försäkrad mot sårskador och kolik bara :). Utredningar eller stora operationer kommer han inte utsättas för utan få får han avlivas istället.
Aha, visste inte det eftersom det inte varit aktuellt för oss! Men bra att ha i åtanke då vi har ett sto som börjar bli lite äldre och kanske inte t.ex. ska utsättas för buköppning och annat "stort".

Jag har svårt att tro att man väljer att lägga ett djur i narkos utan anledning.
Fast det kanske inte var så du menade?
Det finns nog en hel del djur som opereras i onödan, där avlivning hade varit ett bättre alternativ.

Sen finns det många djurägare som pga avstånd inte har möjlighet till komplicerade operationer.

För häst finns det billigare försäkringar som täcker det allra nödvändigaste.

Någon som vet om det finns liknande för hund?

Det som är tråkigt med det är att det inte behöver vara varken stora operationer eller stora sårskador för att kostnaderna ska dra iväg och ta bort sitt djur pga en dyr men lättare skada är inte kul.

Ja, man blir ju lite förblindad för den där kostnaden på något vis…
Man blir verkligen blind när det gäller kostnader, när min häst stod på Slöinge så ville dom ha kvar honom för säkerhetsskull i 4 dygn till utan att dom varken behandlade eller gjorde något med honom alls och när jag frågade vad det kostade så kostade det 2500kr per dygn och jag sa okej, allt för att det ska vara bäst för honom. Kostnaderna var ändå då redan uppe i över 48000kr så den summan kändes inte så stor.

Nu i efterhand så hade han ju lika gärna kunnat stå hemma i sin box så hade jag sparat en väldig massa pengar.

Det finns nog en hel del djur som opereras i onödan, där avlivning hade varit ett bättre alternativ.

Sen finns det många djurägare som pga avstånd inte har möjlighet till komplicerade operationer.

Finns olycksfallsförsäkring för hund som bara täcker väldigt begränsat: yttre skador, förgiftning eller svalt föremål. Lite märkligt urval av diagnoser kan jag kanske tycka, ersätter alltså en operation för brutet ben eller strumpa i tarm men inte en öroninflammation eller vanlig magsjuka.

https://www.agria.se/hund/hundforsakring/agria-olycksfall/

Det finns massor och åter massor av exempel på hysterisk överbehandling, bara i min allra närmaste bekantskapskrets. Eller vad sägs om att ordinera CT för en liten böld i tassen som sprack av sig själv i väntrummet? (Ägaren sa nej, tassen var helt återställd med sårtvätt och en kort antibiotikakur och kliniken 15000 kr fattigare än de tänkt sig).

Eller när strömsholm plockade ut livmodern på min avelstik pga misstänkt livmoderinflammation, trots att den enligt opererande veterinär inte alls var inflammerad "men vi tog den när hon ädå var öppen". De ville dessutom hålla kvar henne för observation i flera dygn helt i onödan, jag fick verkligen kämpa för att få hem henne till de nio nyfödda valparna! Nästan 40.000 kr kostade den natten, plus livmodern på en väldigt värdefull avelshund och ett dygn med total ångest och handmatande av nio tre dygn gamla valpar. I onödan.

Älskar min klinik här i Norge, med koveterinärer som litar på sin kunskap och inte överbehandlar, inte lägger narkos när det räcker med sedering och inte skär i hundarna i onödan :heart

Dels så finns det ganska många begränsade försäkringar redan idag. De är begränsade i mängden pengar som ersätts vilket i sin tur gör att de är begränsade i vilka ingrepp som de kommer att ersätta. Om just det du vill ha inte erbjuds så får du ju antingen ta kontakt med försäkringsbolagen det kan ju vara så att det inte finns tillräckligt stor målgrupp för att det ska vara intressant med en sådan försäkring.

Det går ju även utmärkt att inte ha någon försäkring alls. Så har det varit på flera av mina djur, där har jag bekostat sjukvården själv.

Det finns massor och åter massor av exempel på hysterisk överbehandling, bara i min allra närmaste bekantskapskrets. Eller vad sägs om att ordinera CT för en liten böld i tassen som sprack av sig själv i väntrummet? (Ägaren sa nej, tassen var helt återställd med sårtvätt och en kort antibiotikakur och kliniken 15000 kr fattigare än de tänkt sig).

Eller när strömsholm plockade ut livmodern på min avelstik pga misstänkt livmoderinflammation, trots att den enligt opererande veterinär inte alls var inflammerad "men vi tog den när hon ädå var öppen". De ville dessutom hålla kvar henne för observation i flera dygn helt i onödan, jag fick verkligen kämpa för att få hem henne till de nio nyfödda valparna! Nästan 40.000 kr kostade den natten, plus livmodern på en väldigt värdefull avelshund och ett dygn med total ångest och handmatande av nio tre dygn gamla valpar. I onödan.

Älskar min klinik här i Norge, med koveterinärer som litar på sin kunskap och inte överbehandlar, inte lägger narkos när det räcker med sedering och inte skär i hundarna i onödan :heart

Jag går också till en liten klinik här, det som får mig att välja dom är att dom verkar lita på vad jag säger om mina djur, när min förra katt fick en mycket märklig hårlös fläck så sa jag att jag misstänkte att hon strukit sig mot nåt (typ ett träd med massa kåda) som fastnat på halsbandet och sen i pälsen och irriterat henne. Dom kunde såklart dragit på med allergiutredning och annat men dom litade på att det verkade rimligt och vi fick klådstillande och mjukgörande kräm. Det läkte snabbt och sen va det bra igen. När jag åkt till typ Evidensia känns det som att ingen lyssnar utan man börjar göra tester bara, för mig den där känslan av att ha en relation med veterinären viktigare än att dom kan göra alla tester möjligt har jag insett

Vore väl bättre jämföra med varför det är så mycket billigare med veterinärvård i Danmark och Tyskland. Inget av dessa länder är ju låglöne länder, så vad är det som gör att veterinärvård kostar så otroligt mycket mer i Sverige?

Jag bor i Tyskland och här är veterinärvård så billig att fullförsäkring på djur inte lönar sig. De flesta har bara en operationsförsäkring, de kostar 10-20 Euro/mån. Jag fullförsäkrar alltid mina katter 1 året jag har dom (tar alltid djurhemskatter) men trots flera besök (även förebyggande vård får du tillbaka 100% på) har försäkringen alltid varit dyrare än veterinärvården. Nu ska väl sägas att det "största" jag haft var att dra ut alla tänder utom 4 på en katt, men även det hade varit billigare än försäkringen faktiskt. Trots att vi har 0 Euro i självrisk och får tillbaka 100%.

Bättre tillgänglighet har vi också, inom 3 km har jag 3 småsjurskliniker, ökar jag till 1 mil har jag 10 talet mer inkl 2 djursjukhus. Nattjour dyget runt har jag 3 djursjukhus med en körtid på 30-60 min.
Jag har bara viss kunskap om Belgien men där hade det oavlönade veterinärstudenter som arbetade på kliniken som djursjukvårdare fler patienter per anställd och man gav rutinmässigt antibiotika. Det var då såklart ett universitetssjukhus. Men antalet patienter per anställd/resurs varierar ju även här men här har vi utbildade akademiskt utbildade djursjukvårdare förutom veterinärerna. Detta var 2009 så det kan ju ha hänt saker sedan dess, det här var precis under MRSA diskussionerna därför reagerades det ganska mycket på just användandet av antibiotika. Hygienrutiner är ju en sådan sak som kostar och när man inte kan ha antibiotika på allting så krävs det fler besök och mer noggranna behandlingar.

Jag går också till en liten klinik här, det som får mig att välja dom är att dom verkar lita på vad jag säger om mina djur, när min förra katt fick en mycket märklig hårlös fläck så sa jag att jag misstänkte att hon strukit sig mot nåt (typ ett träd med massa kåda) som fastnat på halsbandet och sen i pälsen och irriterat henne. Dom kunde såklart dragit på med allergiutredning och annat men dom litade på att det verkade rimligt och vi fick klådstillande och mjukgörande kräm. Det läkte snabbt och sen va det bra igen. När jag åkt till typ Evidensia känns det som att ingen lyssnar utan man börjar göra tester bara, för mig den där känslan av att ha en relation med veterinären viktigare än att dom kan göra alla tester möjligt har jag insett
Exakt samma anledning som gjorde att jag körde förbi tre veterinärer för att komma till "min" veterinär när jag bodde i sverige. Hon litade på min kunskap så när jag ringde och sa att "det är nått med Fridolf, han ser lite ledsen ut" fick vi komma in akut, han röntgades och var på operationsbordet på ett par timmar, trots vaga symptom. Det räddade livet på honom. Stora djursjukhuset ville sätta in hunden på övernattning när jag kom stor skärskada på benet, utan att ens öppna akutbandaget jag lagt och titta på såret. Jag tog med honom till min klinik och assisterade veterinären som tvättade ordentligt rent och sydde typ 15 stygn. Han skar upp benet ute i en lerig sjö, knappast nått som ska ligga över natten innan det fixas!

Ja det gör de vilket är väldigt praktiskt. Man slipper en extra vända till apoteket. Ibland måste man dit när man behöver ge djuret människomedicin men oftast får man vad man behöver med sig direkt.

Samtidigt finns det problem med att veterinärkliniker har läkemedelsförsäljning som en del av sin inkomst. Om det är så att kliniker prackar på sina kunder onödiga ingrepp, skulle de då inte pracka på kunderna onödiga läkemedel också?

En enkätundersökning visar att t ex tillfrågade husdjursveterinärer i Tyskland har åsikter angående antibotikaförskrivning som överensstämmer klart sämre med riktlinjer för att hindra antibiotikaresistens än vad veterinärer i Finland och Sverige har.

Samtidigt finns det problem med att veterinärkliniker har läkemedelsförsäljning som en del av sin inkomst. Om det är så att kliniker prackar på sina kunder onödiga ingrepp, skulle de då inte pracka på kunderna onödiga läkemedel också?

En enkätundersökning visar att t ex tillfrågade husdjursveterinärer i Tyskland har åsikter angående antibotikaförskrivning som överensstämmer klart sämre med riktlinjer för att hindra antibiotikaresistens än vad veterinärer i Finland och Sverige har.
Har aldrig fått något påprackat och faktiskt aldrig antibiotika åt något av mina katter eller hamstrar och eftersom jag har många och alla är adopterade djurhemsdjur blir det ibland ofta besök.

Onödiga ingrepp har jag heller aldrig råkat ut för. Men jag har kanske en väldigt tur med min klinik.

Jag har bara viss kunskap om Belgien men där hade det oavlönade veterinärstudenter som arbetade på kliniken som djursjukvårdare fler patienter per anställd och man gav rutinmässigt antibiotika. Det var då såklart ett universitetssjukhus. Men antalet patienter per anställd/resurs varierar ju även här men här har vi utbildade akademiskt utbildade djursjukvårdare förutom veterinärerna. Detta var 2009 så det kan ju ha hänt saker sedan dess, det här var precis under MRSA diskussionerna därför reagerades det ganska mycket på just användandet av antibiotika. Hygienrutiner är ju en sådan sak som kostar och när man inte kan ha antibiotika på allting så krävs det fler besök och mer noggranna behandlingar.
Jag vet ju inte hur det ser ut på djursjukhuset, där är jag bara när akuta saker händer på helger och nätter men på "min" klinik har jag aldrig blivit påprackat varesig onödiga ingrepp eller undersökningar eller antibiotika.

Det är 3 veterinärer och 6 djursjukvårdare (varav 3 är under utbildning och gör sin praktik på kliniken) outbildad får du inte jobba som djursjukvårdare men här blandas ju, precis som i människosjukvården, utbildningen med 6 v skola, 6 v praktik under de 3 år du utbildar dig, så på så sett finns det i båda världarna många "obetalda" praktikanter som utför arbete.

Något jag tycker blir vanligare i Sverige är att veterinärer säljer svindyra tillskott vid besök. Jag tycker det är jätteobekvämt att säga nej när man får det rekommenderat i samband med en diagnos eftersom det känns som en ordinerad behandling trots att många av preparaten inte har vettiga studier på sin effekt. Men jag är ju "bara" en orolig djurägare och veterinären har mycket mer erfarenhet så på stående fot känner jag mig väldigt lost då.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 318
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 168
Senast: Rie
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 381
Senast: Raderad medlem 142658
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
2 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka