Undersökning visar att kostnader för veterinärvård skenar

Djurägare har känt av det sedan länge. Nu är det också fastslaget i en undersökning som SCB har gjort att kostnaderna för veterinärvård har ökat kraftigt de senaste åren. Lyssna på inslag om undersökningen från Sveriges Radio här.

Jag såg den här reelen på instagram för några dagar sedan och jag känner mig fortfarande illa till mods. Jag tror den på många sätt är extremen av detta som pågår, att allt ska behandlas in i absurdum och folk står bredvid och hejar på, oftast jämförs det med att vi "minsann inte avlivar sjuka människor" som om det inte alls finns massor av sjukdomar som förstör även människor livskvalitet, skillnaden är ju såklart att människor vet varför och kan avgöra en stor del själva.

https://www.instagram.com/reel/Cyi5DPkxLJF/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Jag såg den stackaren på Facebook och hon var det första jag tänkte på när det kom upp att låta det gå för långt. De menade att hon hade ett fullvärdigt liv för att hon ”viftade” på svansen. De få svansviftningarna hon var kapabel till att göra ihop med hennes ansiktsuttryck skrek ”snälla låt mig slippa detta 😭”. Fy fan alltså!
En annan jag såg för kanske ett år sedan var en kalv med förstörda ben som de bar runt på och badade i badkaret mm. Vuxna människor som betedde sig som barn som leker mammapappabarn med en docka och inte ett levande djur :rage:

Ja. Min hund åt något olämpligt och vi åkte in akut en vardagseftermiddag. De klämde honom över magen, tempade och tog anamnes. Jag vägde honom själv i receptionen. Fick ett jättefint bemötande och är all in all nöjd, men besöket gick på 2500 kr. Jag förväntade mig ingenting annat, men det är sjukt egentligen. Vill knappt tänka på vad det skulle kostat om vi hade behövt ta prover eller, hujeda mig, lägga in honom.
Det kan jag berätta, min hund åt också något olämpligt, vi åkte in akut en fredagkväll 😬, hon blev inlagd tre dygn = 21000 (jag betalade 9000). Och då var det ändå varken AniCura eller Evidensia.

Ja, man blir ju lite förblindad för den där kostnaden på något vis…
Precis. Jag blev till och med så förblindad att jag skrev fel summor i mitt inlägg. Det kostade 29000 varav jag betalade 8000. Och det handlade inte om några ingrepp utan inneliggande vård, prover, röntgen, ultraljud, mediciner osv. På jourtid 🙃

Precis. Jag blev till och med så förblindad att jag skrev fel summor i mitt inlägg. Det kostade 29000 varav jag betalade 8000. Och det handlade inte om några ingrepp utan inneliggande vård, prover, röntgen, ultraljud, mediciner osv. På jourtid 🙃
Sett till timkostnad så är det billigare än en elektriker och i princip alla sorters hantverkare om det gällde inläggning tre dygn.

Som referens kostar den mest avancerade tekniker vi tar in för att laga saker på jobbet närmare 4000 kr per timme. En mer junior någonstans mellan 1200-1700 i timkostnad. Ja det är dyrt med veterinärer men kompetens och avancerad utrustning i dag är dyrt och ännu dyrare om man vill tjäna pengar på det.

”Inga ingrepp” och så radar du upp undersökningar som kräver medicinsk teknisk utrustning och som behövt ske på jourtid. 29000 är ett fynd.

Jag är sugen på att skaffa katt men låter bli för att veterinärvården blivit så dyr sen jag hade katt senast. Känns bättre att avvakta tills nåt hänt och priserna blivit mer rimliga. Om de nånsin blir det.

Det kan jag berätta, min hund åt också något olämpligt, vi åkte in akut en fredagkväll 😬, hon blev inlagd tre dygn = 21000 (jag betalade 9000). Och då var det ändå varken AniCura eller Evidensia.
Som en referens kostar ett dygn på iva 50 000 - 80 000 kr https://www.icuregswe.org/globalassets/arsrapporter/analyserande_arsrapport_2018.pdf
Lite fler humanvårdspriser https://mosaik.kristianstadsbladet.se/nyheter/varden-kostar-mycket-mer-an-du-betalar-for/

Sett till timkostnad så är det billigare än en elektriker och i princip alla sorters hantverkare om det gällde inläggning tre dygn.

Som referens kostar den mest avancerade tekniker vi tar in för att laga saker på jobbet närmare 4000 kr per timme. En mer junior någonstans mellan 1200-1700 i timkostnad. Ja det är dyrt med veterinärer men kompetens och avancerad utrustning i dag är dyrt och ännu dyrare om man vill tjäna pengar på det.

Och har man lyckats låsa sig ute och behöver ringa en låssmed akut kostar det knappast mindre än 1000 kr.

”Inga ingrepp” och så radar du upp undersökningar som kräver medicinsk teknisk utrustning och som behövt ske på jourtid. 29000 är ett fynd.

Ja, och tänk vad en advokat kostar!

Jag förstår dock inte vad elektriker och andra hantverkare med frågan att göra. Men jag kan ju pröva att anlita elektriker om hunden blir sjuk igen.

Senast ändrad:
Var det inte tydligt att jag med ingrepp menar kirurgiska ingrepp. Operation. Skära i. Öppna.

Nyheten som tråden handlar är att en SCB-undersökning visar att veterinärvårdskostnaderna skenar. Men det är möjligt att mina 29000 är undantaget som är ett fynd.

Som sagt, tråden handlar om en undersökning som visar det som väldigt många fått erfara och som diskuteras överallt: att veterinärvårdskostnaderna skenar. SCB undersöker just det, och jämför inte med humanvård.

Som sagt, tråden handlar om en undersökning som visar det som väldigt många fått erfara och som diskuteras överallt: att veterinärvårdskostnaderna skenar. SCB undersöker just det, och jämför inte med humanvård.
Humanvård är ju det enda som går att jämföra med eftersom det kräver samma typ av bemanning och insatser. Det är ju i många fall exakt samma behandlingar och mediciner som används samma typer av apparaturer. Där vet du dessutom att ingen lägger på kostnader för att "tjäna pengar", eftersom humanvård inte sker i vinstsyfte i Sverige.

Humanvård är ju det enda som går att jämföra med eftersom det kräver samma typ av bemanning och insatser. Det är ju i många fall exakt samma behandlingar och mediciner som används samma typer av apparaturer. Där vet du dessutom att ingen lägger på kostnader för att "tjäna pengar", eftersom humanvård inte sker i vinstsyfte i Sverige.
"Slutsatsen blev att veterinärbranschen är den tjänstesektor som höjt sina priser allra mest – med 25 procent på ett år, enligt SCB."
Jag vet inte om några av er alltså menar att branschen jobbat delvis ideellt innan.

Var det inte tydligt att jag med ingrepp menar kirurgiska ingrepp. Operation. Skära i. Öppna.

Nyheten som tråden handlar är att en SCB-undersökning visar att veterinärvårdskostnaderna skenar. Men det är möjligt att mina 29000 är undantaget som är ett fynd.
29.000kr låter absolut billigt. Här skulle det bli betydligt dyrare med alla de undersökningar du radar upp, om en del dessutom gjordes första dagen med akutpåslag/jourpåslag.
Men ja, kostnaderna har ökat helt enormt mycket.

"Slutsatsen blev att veterinärbranschen är den tjänstesektor som höjt sina priser allra mest – med 25 procent på ett år, enligt SCB."
Jag vet inte om några av er alltså menar att branschen jobbat delvis ideellt innan.
Problemet för mig är att jag inte kan hitta statistiken. Det intressanta är ju att veta varför priserna gått upp. Om det är pga av vinstintresse, brist på konkurrens eller liknande så är det såklart en sak att kritisera. Men det kan ju finnas andra orsaker.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 318
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 168
Senast: Rie
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 382
Senast: Raderad medlem 142658
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
2 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka