Underlag i hundgård.

Ainon

Trådstartare
Ni med hundgård, vad har ni för underlag?
Har ni nån sorts "klack"/ram i botten som sektionerna står på?

Först hade vi tänkt gjuta en platta men känns trist (?), vi måste dock ha rymningssäkert då hon älskar att gräva.

Jag har naturtomt med mestadels berg, nät på rulle. Skall lägga nät på markdelen där han gräver sig ut, fästa i nederkanten av nätet med buntband o sen slå ner en massa jordmärlor så han inte kan gräva sig under.

Vi ska bygga hundgård nu och hade först tänkt ha telefonstolpar i botten för sektionerna, men efter alla giftvarningar så känns det högst tveksamt nu.. Blir kanske lecablock i stället.

Vi lägger bergkross i botten, armeringsmatta ovanpå det och sedan finsingel, för att få det så rymningssäkert som möjligt.

Gjuta avråder jag ifrån då cement är frätande för tassarna.

Vi har naturgrus i våra. Det är inte vasst och kasar ihop om större gropar grävs.
Under har vi markmatta. Ramen är två lager tryckinpregnerade balkar som är nedgrävda och når precis till marknivå (för att de ej ska tuggas på) och i dessa har vi fäst gallersektionerna. Ramen går 40 cm ner under mark för att förhindra att de gräver sig ut. Om man har en grävande hund.

Ni med hundgård, vad har ni för underlag?
Har ni nån sorts "klack"/ram i botten som sektionerna står på?

Först hade vi tänkt gjuta en platta men känns trist (?), vi måste dock ha rymningssäkert då hon älskar att gräva.

Vi har gjuten platta i vår hundgård, sen är den delad i tre sektioner där en är täckt med bark, de andra två har bara plattan. Känns tryggt om man nån gång skulle få en grävare.

Vi funderar på att gräva ner viraduk, sedan ev grus av nått slag och flis överst. Pappa kan få tag i viraduk från jobbet när de kasseras så det blir gratis.
Var inne på telefonstolpar som ram, men som @AraSlei skriver så känns det tveksamt mtp gift..

Har viltstängsel runt min, i nederkanten har jag lagt nät och sen lagt på jord, gummimattor eller trädgårdsplattor, lite olika på olika ställen. Det är alltså grävskyddat ca en meter in från staketet, resten av ytan är vanlig skogsträdgårdsmark, fritt fram att gräva och fjanta sig på.

Jag som bara har hundgårde till valpar när jag inte orkar eller kan passa på dom,har ställt sektionerna direkt på gräset,men insåg nu när det har regnat konstant att jag måste hitta en bättre lösning på gång/springdelen för där blev det leråker.
Förslag?

Jag som bara har hundgårde till valpar när jag inte orkar eller kan passa på dom,har ställt sektionerna direkt på gräset,men insåg nu när det har regnat konstant att jag måste hitta en bättre lösning på gång/springdelen för där blev det leråker.
Förslag?

Vi fyllde våran med spån. Det var gräs från början. Sen blev det lervälling. Köpte spån och hällde ett ca 10 cm tjockt lager. Fyller på ett par balar i bland. Torkar fort upp om det har regnat.
Våran valphundgård är iofs inte stor. Bara 18 kvadrat.

Vi fyllde våran med spån. Det var gräs från början. Sen blev det lervälling. Köpte spån och hällde ett ca 10 cm tjockt lager. Fyller på ett par balar i bland. Torkar fort upp om det har regnat.
Som fd hästägare så borde jag ha kommit på det själv.....:banghead::banghead::banghead:

Tack!

Vi har en ram av tryckimpegnerat virke som ligger halvt försänkt i backen, i ramen la vi markduk och armeringsjärn och sedan 15 cm tjockt med naturgrus ovanpå. Vår ena gillar också att gräva överlag men han verkar inte gilla att gräva i gruset.

Jag hittade en bild på hur det ser ut hos oss, där ser man både plattan och barktäckningen och lite av hur sektionerna är fastsatta

0A7E78BF-C6ED-46D2-8246-2FA07CE071FB.webp

3 dm natursingel och har man en grävare (vilket jag inte har) så kan man lägga fårnät eller annat typ av gallernät i botten under singlet.

Vi har en ram av tryckt virke som är nedgrävt en bit, i botten har vi Gunnebonät och ovanpå det är det naturgrus. Nätsektionerna är fastskruvade i ramen.

Vi har även Gunnebonät över hundgården, byggt för rymningsbenägen beagle.

Liknande trådar

Övr. Hund Har fixat en relativt stor hundgård till hundarna att vara i när vi går omlott i våra arbeten. Har inte preparerat underlaget, vilket...
Svar
10
· Visningar
838
Senast: Milene
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 216
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar