G

Gelding

Jag är ny här och vet inte om jag lägger tråden rätt.

Jag har en ponny som är importerad från Irland, jag har ägt honom i ungefär ett år. Han har en ganska rejäl underhals som har blivit något bättre sedan jag köpte honom men det är fortfarande en lång väg att gå. Överlinjen är inte perfekt, vi jobbar på det, men han är väldigt svår att få ner i form. Jag masserar honom varje dag. Finns det något jag kan göra för att få honom att gå i en lägre form?, nu går han bara och spänner underhalsen och rycker upp huvudet när man kräver en lägre form.

Jag läste här på forumet att irländska hästar ofta har "medfödda" underhalsar, kan det stämma?

Sv: Underhals

Först måste ju hästen vara avslappnad för att kunna jobba i en riktig form, och det blir ju lite svårt när hästen spänner sig pga underhalsen...

Jag skulle ta ut en ET eller en massör som kan försöka få bort spänningarna och så att du kan få tips på hur du ska massera och kanske stretcha, för att försöka få bort spänningarna...

Rid mycket lösgörande, massa volter och 8-volter tkr jag fungerar kanon. Sen kan du flytta ut och in hästen i volten, dvs göra volten mindre. Flytta för skänkeln, ställ och böj! :)

Se till att få en lösgjord häst först. Få igenom ställning, skänkelvikning och andra lösgörande arbeten. Se också till att hästen trivs med bettet och den som håller i det :)

Jag läste här på forumet att irländska hästar ofta har "medfödda" underhalsar, kan det stämma?

medfödda lågt ansatta halsar kan hästar ha och som vid mer felaktig ridning från början lättare tenderar att muskla sig så hästen får underhals.
så rejäl underhals ochmed det samtidigt andra muskler som är felanvändna tar många år att rätta till-om det ens går fullt ut.:)

Eftersom hästen är spänd måste prio ett vara att hjälpa honom att slappna av. Du kan inte kräva, tvinga eller kämpa och kriga dig till varesig avspändhet eller "äkta" form i hästen - utan det är något du helt enkelt måste ge utrymme för i din ridning. Släpp fram häsen och arbeta inledningsvis mycket i långsamt och avstressat tempo. Tänk bakdel mer än "var är huvudet och halsen?" - men ta en sak i taget och begär inte för mycket av varken det ena eller det andra till att börja med. Peppra inte hästen med en strid ström av hjälper som inte ens du själv vet exakt varför du ger - för då stressar du hästen och ökar spänningana (både de fysiska och de mentala) istället för att lösa upp de som redan finns där.

Rid mycket på lång tygel och i skritt, byt riktining och gör volter med hjälp av lugna ledande tygeltag så uppmuntrar du hästen att söka sig framåt neråt samtidigt som du ger hästen en chans att slappna av och släppa onödiga spänningar både i huvudet och i muskulaturen! Han ska inte förknippa ridning med smärta, stelhet, stress och spänningar. Ge eftergift, beröm och uppmärksamma/bekräfta alla rätt som hästen gör! Sedan kan du börja jobba med öppnor och slutor för att stärka upp bakdelen - men gör det utan att dra i tyglarna och bekymra dig över var huvud och hals befinner sig. Intressera dig mer för var hovarna och ryggen är. Det behöver -och ska - inte vara perfekt från början - utan det kommer med tiden!

Lycka till - och välkommen hit förresten!:bump:

Longera i låg form! Eller tömkör honom lågt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Jag har funderat och funderat länge om dehär med hästens form och om att den ska trappa under sig, jag vet vad de betyder men hur...
Svar
8
· Visningar
1 612
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 346
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar