Underbara takt-tölten..borta!!

Sv: Underbara takt-tölten..borta!!

Boj skrev:
Nu kan jag inte se bilderna, men egentligen är det oväsentligt därför att det sällan går att se i vilke status hästen befinner sig i om man inte känner på den. Däremot en regelrätt undernärd häst kan man ju se på bilder, men det utgår jag ifrån att det inte handlar om i detta fall.

2 saker som gör att hästen tappar hull och mycket muskler, du har ju som bekant en eksemhäst och dessutom bronkit. Min erfarenhet är att dessa tappar väldigt fort, noterade detta redan på sen sommaren för våran pålle med eksem. Trots ett rikligt bete, räckte liksom näringen inte till för honom. Trots att många andra hästar käkade på och blev runda som trummor, lossade rygg och sidor på honom. Här gick vi in och gav ett stödfoder med mera protein, vilket hjälpte honom avsevärt.

Han tappade inget mer, och har bibehållet sin figur, som nu skall formas till med hjälp av ridningen.

Sen måste även jag få inflika, det är ingen som mobbar dig. Däremot har man märkt att du är mycket oerfaren på många punkter, och här vill många hjälpa till för hästens skull. Jag tycker du skall lägga det på minnet, när du tror att folk går emot dig.

Många säjer att ja inte ska lyssna så mycket på vad andra säjer och här på buke.. jag har lärt mig en sak medan ni en annan och det är ju något jag själv inte kan rå för..
jag vet mycket väl att jag är kring väldigt erfarna hästmänniskor som kan sin sak och vill hjälpa mig.. det jag tyckte var roligt här på buke var att man kunde få så mycket råd och tips.. kanske skrev det något intressant som jag aldrig hört..sedan är jag en sån människa som måste fråga saker då jag oftast vet svaret men vill ha bekräftelse av andra runt om i världen.. oerfaren var ju lite att ta i.. skulle jag vara det så skulle väl hästen må väldigt dåligt? Jag vet vilka man ska sätta ordet oerfaren till..
självklart kan jag inte allt, har mycket att lära..väldigt mycket..speciellt inom riktig ridning.. jag fick på en hästlinje som jag hoppade av att man skulle såga ner huvudet för att få hästen att gå i form.. vilket är så FEL! även där hade de en eksemhäst som jag själv inte tyckte var heltäckt :S ingen huva eller något under magen, täcket bara hängde över hästen..sen har jag hört att en eksemhäst ska inte få klia sig på något.. då blir det värre.. denna häst hade ju tillgång till det.. och detta skulle vara en jättebra ridlära och om hästens hälsa.. jag slutade, men det var inte bara pågrund av detta, stora ridhästar är inte min grej. nu kom jag helt plötsligt in på något annat.. men det jag försöker säja är att jag verkar beskriva mig som "oerfaren".. ta inte illa upp nú.. jag är inte sur..:crazy: har märkt i massa trådar att du verkar vara en duktig hästmänniska!
vad var det för foder du gav din häst?

Hej!
Nu tänkte jag att det är på tiden att du får lite RIDTIPS! Jag hoppas att du har fodret under kontroll vid det här laget o att du annars har fått nog med tips om hur du ska åtgärda den delen av problemet.

En häst som har tappat mycket muskulatur av en eller annan anledning behöver stärkas upp igen utan att man sliter för mycket på den. Detta görs lämpligen med massor av skrittarbete. Klättra o rida i skogen är nyttigt både kroppen och för att hålla humöret på topp, men passa också på att träna både dig själv o hästen vad gäller er kommunikation. Här kommer en drös med tips om hur det går till ;)

I skritt kan man utföra underverk med sin häst om man bara har tålamod. Man kan lära sig massor om man bara tar sig tid o lyssnar på sin häst. Testa hur hjälperna fungerar. Våga prova! Låt hästen lära dig... Rid på en volt, testa vad det blir för skillnad om du höjer handen, sänker handen, flyttar handen längre ut från manken , närmare manken. Testa med både yttertygeln o innertygeln. Kombinera. Byt varv. Går hästen lika i båda varven? Kan du påverka den så den går mer lika genom att rida olika åt höger o vänster? Kanske får du höja ena handen o sänka den andra för att hästen ska böja halsen där den bör? Gör då det. Kanske vill ena bogen inte riktigt följa med? En låg hand o stöd på tygeln på den sidan brukar vara till hjälp. Kanske vill hästen inte ställa sig i nacken utan böjer halsen mitt på istället? En lite högre tygel påverkar hästen längre fram mot öronen.

Testa vad som händer om du flyttar skänkeln längre fram resp längre bak? Vad händer om du sitter på höger resp vänster sittben? Vad händer om du skjuter fram resp bak axeln när du svänger? Vad händer om du lutar dig lite fram el lite bak? Vad händer om du bröstar upp dig resp sitter som en trasdocka? Hur är det med balansen? Din och hästens... om du lutar åt höger, svänger hästen då? Hur känslig är hästen för hjälperna, o hur precisa hjälper klarar du att ge? Om du sitter rakt över hästen men sitter på tex höger sittben o spänner höger lår o skinka, flyttar sig hästen åt vänster då eller händer det ingenting? Hur hårt måste du trycka? Måste du hjälpa till med underbenet också? Far den ifrån dig med fram el bakdel? Kan du parera det genom att öka el minska ställningen och öka el minska trycket i baken o benet?

Testa dig fram hur du kan påverka hästens steglängd, frekvensen på steget, hästens ställning/böjning, hästens form längden o krökningen av hals o nacke. Känner du att du kan påverka? Då har du kommit en bra bit på väg.

När du känner att du kan bestämma hur mycket vila du ska ha i steget, att du kan komma åt att lossa hästen där spänningen uppkommer för att du vet vilken del av din kropp som påverkar hästen precis just där, ja då är du en ryttare helt enkelt. Ingen passagerare...:idea:

Kan du sen plocka bort mer o mer vila ur skrittsteget o öka frekvensen utan att spänning uppkommer o fortfarande behålla eftergiften, ja då kan du rida tölt också... Vad är tölt om inte just skritt med en högre frekvens med förkortad vila i steget? Sen finns det lika många dimensioner av tölt som av skritt... men för att komma dit krävs det att hästen först är stark nog o har kondition nog att orka.

Konditionen tränar du bäst i trav o galopp. Oroa dig inte för att travträningen går ut över tölten. Det brukar aldrig vara ngt problem om man bara tränar hästen på de samlande hjälperna. Kom ihåg också när du börjar med töltträningen att hästen stärker sig bäst i övergångarna, inte av att man kör ngn slags uthållighetstest...

LYCKA TILL! Hoppas att du o din häst ska ha mycket kul tillsammans!

Islandssmurfen skrev:
Hej!
Nu tänkte jag att det är på tiden att du får lite RIDTIPS! Jag hoppas att du har fodret under kontroll vid det här laget o att du annars har fått nog med tips om hur du ska åtgärda den delen av problemet.

En häst som har tappat mycket muskulatur av en eller annan anledning behöver stärkas upp igen utan att man sliter för mycket på den. Detta görs lämpligen med massor av skrittarbete. Klättra o rida i skogen är nyttigt både kroppen och för att hålla humöret på topp, men passa också på att träna både dig själv o hästen vad gäller er kommunikation. Här kommer en drös med tips om hur det går till ;)

I skritt kan man utföra underverk med sin häst om man bara har tålamod. Man kan lära sig massor om man bara tar sig tid o lyssnar på sin häst. Testa hur hjälperna fungerar. Våga prova! Låt hästen lära dig... Rid på en volt, testa vad det blir för skillnad om du höjer handen, sänker handen, flyttar handen längre ut från manken , närmare manken. Testa med både yttertygeln o innertygeln. Kombinera. Byt varv. Går hästen lika i båda varven? Kan du påverka den så den går mer lika genom att rida olika åt höger o vänster? Kanske får du höja ena handen o sänka den andra för att hästen ska böja halsen där den bör? Gör då det. Kanske vill ena bogen inte riktigt följa med? En låg hand o stöd på tygeln på den sidan brukar vara till hjälp. Kanske vill hästen inte ställa sig i nacken utan böjer halsen mitt på istället? En lite högre tygel påverkar hästen längre fram mot öronen.

Testa vad som händer om du flyttar skänkeln längre fram resp längre bak? Vad händer om du sitter på höger resp vänster sittben? Vad händer om du skjuter fram resp bak axeln när du svänger? Vad händer om du lutar dig lite fram el lite bak? Vad händer om du bröstar upp dig resp sitter som en trasdocka? Hur är det med balansen? Din och hästens... om du lutar åt höger, svänger hästen då? Hur känslig är hästen för hjälperna, o hur precisa hjälper klarar du att ge? Om du sitter rakt över hästen men sitter på tex höger sittben o spänner höger lår o skinka, flyttar sig hästen åt vänster då eller händer det ingenting? Hur hårt måste du trycka? Måste du hjälpa till med underbenet också? Far den ifrån dig med fram el bakdel? Kan du parera det genom att öka el minska ställningen och öka el minska trycket i baken o benet?

Testa dig fram hur du kan påverka hästens steglängd, frekvensen på steget, hästens ställning/böjning, hästens form längden o krökningen av hals o nacke. Känner du att du kan påverka? Då har du kommit en bra bit på väg.

När du känner att du kan bestämma hur mycket vila du ska ha i steget, att du kan komma åt att lossa hästen där spänningen uppkommer för att du vet vilken del av din kropp som påverkar hästen precis just där, ja då är du en ryttare helt enkelt. Ingen passagerare...:idea:

Kan du sen plocka bort mer o mer vila ur skrittsteget o öka frekvensen utan att spänning uppkommer o fortfarande behålla eftergiften, ja då kan du rida tölt också... Vad är tölt om inte just skritt med en högre frekvens med förkortad vila i steget? Sen finns det lika många dimensioner av tölt som av skritt... men för att komma dit krävs det att hästen först är stark nog o har kondition nog att orka.

Konditionen tränar du bäst i trav o galopp. Oroa dig inte för att travträningen går ut över tölten. Det brukar aldrig vara ngt problem om man bara tränar hästen på de samlande hjälperna. Kom ihåg också när du börjar med töltträningen att hästen stärker sig bäst i övergångarna, inte av att man kör ngn slags uthållighetstest...

LYCKA TILL! Hoppas att du o din häst ska ha mycket kul tillsammans!

Tack så mycket för ditt tips.. det ska jag både spara och testa:idea:

Nu har jag nya bilder..jag jämförde rumpbilden.. den hade tydligen inte förändrats :S men magen är bättre..
på den nya bilden har jag nyss ridit så där är den väl inte lika utspänd:o

NYA bilden: inte så bra bild
Tibris

Gammla bilden: men här har jag nyss kommit och hon har stått hela dan å ätit..
Tibris

[så jag tror lite på också att de spänner ut magen då de slappnar av, för det ser ut som en JÄVLA skillnad]

sedan en ny bild från sidan där hon inte förändrats så mycket, och dessutom före ridningen..:
Tibris

hehe mycket arbete krävs :P hon e ju inte direkt vacker i kroppen.. KOMMENTERA!

Det ser ut som om hon har lite långa framtår? Det kan göra åtminstone travare travsäkrare...

Jag kan inte bedöma henne alls, hur känns hon över revbenen? Se till att få upp hennes hull nu så hon har bästa möjliga motståndskraft till sommaren då hennes värsta tid börjar, går hon på lösdrift nu?

Få upp hullet innan du börjar träna henne och när du börjar träna var beredd att parera med mat!

När blev hennes tänder kollade senast?

Hon verkar jättesöt men bilden är väldigt mörk...hon ser litet trött ut och hänger i frambenen och rumpan ser smal ut...men det är ju bara en bild- just då.

hej! ja tycker exemet ser rätt illa ut på bilderna? ja har 2 exemhästar som ja skött super noga i sommar och dom har haft all man kvar och mått jätte bra! men du kanske inte hade henne när dessa bilder togs? ser ut som om hon har/haft sår i hela man å rumpa....=/ har åxå ett gammalt sto som när ja köpte henne va undernäsrd, hon fick gå i hagen hela sommaren +stödfodras och sedan satte ja igång henne försiktigt, mina äter kraft grund, havre kross och betfor, dden undernärda gav ja lucern hö åxå med mycket bra resultat! lycka till!

ridtravare skrev:
Det ser ut som om hon har lite långa framtår? Det kan göra åtminstone travare travsäkrare...

Jag kan inte bedöma henne alls, hur känns hon över revbenen? Se till att få upp hennes hull nu så hon har bästa möjliga motståndskraft till sommaren då hennes värsta tid börjar, går hon på lösdrift nu?

Få upp hullet innan du börjar träna henne och när du börjar träna var beredd att parera med mat!

När blev hennes tänder kollade senast?

Hon verkar jättesöt men bilden är väldigt mörk...hon ser litet trött ut och hänger i frambenen och rumpan ser smal ut...men det är ju bara en bild- just då.

nja då måste de bara va bilden som gör att det ser ut som att hon har långa framtår för det har hon verkligen inte :d

knasjoppan skrev:
hej! ja tycker exemet ser rätt illa ut på bilderna? ja har 2 exemhästar som ja skött super noga i sommar och dom har haft all man kvar och mått jätte bra! men du kanske inte hade henne när dessa bilder togs? ser ut som om hon har/haft sår i hela man å rumpa....=/ har åxå ett gammalt sto som när ja köpte henne va undernäsrd, hon fick gå i hagen hela sommaren +stödfodras och sedan satte ja igång henne försiktigt, mina äter kraft grund, havre kross och betfor, dden undernärda gav ja lucern hö åxå med mycket bra resultat! lycka till!

hej.. nej hon har typ inte haft några sår i sommar.. bara under svansen och på självaste svansroten samt kring mulen och ögonen.. annars har det inte varit så farligt i år..jag har en annan tråd med bilder hur hennes eksem såg ut förra sommaren..titta på den..

Poplan skrev:
Har du inte täcke ?

jo då! klart jag har.. hästen syns nästan inte för allt hon brukar ha på sig.. men just där hade knotten nyss gått bort..

Silverkedjan skrev:
??? Det är ju INGENTING?

Se över foderstaten och räkna den sammanlagda proteinmängden!

Har du ingen grovfoderanalys an du utgå från att det är dåligt om hästen tappat så. Där kan du komplettera för säkerhet skull med 2-3 KILO lucern eller hippo alfa.

Läs gärna här om vad som kan hända om man ger oanalyserat hö : LÄNK (Artikeln är gammal och det tidigare grönmixet utvecklades till hippo alfa för häst)

oj.!
nu vet jag iaf hur mycket jag ger min häst kraft-röd påse-sport..
men jag hade fått hjälp av en hur mkt kraft jag skulle ge henne och då trodde jag det var 3/4 liter men det var det tydligen inte..
ni vet sån där svart skopa man kan köpa på hooks..jag trodde det var 1 liter men när jag kollade i tidningen stod det 2 liter..alltså måste jag ge min 350 kg islandshäst 2 kg kraft varje dag.. är det för mkt?
jag vet det beror väl på näringsvärde i hö, protein o.s.v men jag har än inte räknat ut någon foderstat..
men om man tänker det som normalt då? att fodra henne med 2 kg kraft???

en fråga, en isis är ju en HÄST och inte en ponny..MEN när amn köper foder står de på påsen typ ponny 1 liter ponny i lätt träning osv..
Vad skall islänningen under här?? Häst eller ponny??:confused:

Gazzan skrev:
en fråga, en isis är ju en HÄST och inte en ponny..MEN när amn köper foder står de på påsen typ ponny 1 liter ponny i lätt träning osv..
Vad skall islänningen under här?? Häst eller ponny??:confused:

beror inte de typ på vikten?
jag skulle ta islänning som ponny..iaf min..när man tänker sig fodret men det beror ju som sagt på..annars är ju isisen en HÄST ;) tycker jag!

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 157
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 275
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve