Ulvlek - Once Upon a Time

Men har du aldrig tänkt på det?! Skalman mansplainar ta mig sjutton HELA tiden! De andra figurerna får aldrig en chans att söka egna svar eller göra fel, för genast är Skalman där och FÖRKLARAR på sitt träiga sätt hur det minsann ligger till :grin: (fast jag gillar mat och sov-klockan, det ska erkännas :D)

skalman_pekar.png
Haha nej, jag har aldrig tänkt på honom på det sättet men det kan åas bero på att jag aldrig varit någon Bamseläsare och hade jag varit det så hade det varit för 35 år sen och då var jag nog inte riktigt medveten om den typen av strukturer förutom att ordet inte ens var uppfunnet! :D

Det här tycker jag är lite misstänkt. Alltid kul att folk teoriar, men att godförklara någon redan nu med den motiveringen? Njaaae. Jag tycker dessutom att Lena skrivit saker både som kan verka lite småskumma men även lite harmlösa. Funderar på om hemlig då kanske är ond utanför lyan och vill förmedla sig? Hittar ingen annan förklaring just nu och iom att vi ska fixa finmiddag och fira husköp (yeeeey!) lite kan jag få lite halvtaskig närvaro under kvällen, så jag röstar redan nu:

Lenis röstar på hemlig

Förhoppningsvis hinner jag in i god tid innan DL och kan teoria mer ang övriga, men finns inte så mkt att gå på just nu.

Om hemlig är ond utanför lyan och vill förmedla sig till LenaH, varför röstar du då på hemlig istället för LenaH som enligt den teorin skulle vara ulven av de två?

(Grattis till husköpet!)

Om hemlig är ond utanför lyan och vill förmedla sig till LenaH, varför röstar du då på hemlig istället för LenaH som enligt den teorin skulle vara ulven av de två?

(Grattis till husköpet!)

Precis vad jag tänkte fråga @Lenis

För om jag förstått rätt måste goda inte få ut den onda utanför lyan för att vinna?

Funderar på om @Killaloe är ulv som försöker sprida vilda teorier om alla, och dessutom så invecklade just för min hjärna att jag håller på att få ont i huvudet. :cautious:

Jag funderar över @hemlig själv? Med tanke på hennes olycksaliga inlägg i förra leken så känns det väl osannolikt att hon skulle göra om det igen? Dvs godförklara någon rakt upp och ner?

Men är hemlig fåret så vet hon ju utmärkt väl vilka alla är i leken (undantaget de goda rollerna som har skills- Så att godförklara någon som hon VET är god finns i min skalle också.
Jag är tveksam till att hemlig skulle göra om samma grej som i förra leken.

Dessutom verkar hon medveten om att det skulle bli ifrågasatt när hon skriver som hon gör i #78
Jag tror mao inte på scenariet att hemlig är fåret och LenaH i lyan, däremot KAN hemlig vara fåret som försöker visa sig till lyan genom att misstänkliggöra @LenaH som i så fall skulle vara god

Eller så ÄR det ändå precis så som det ser ut - hemlig som får örsöker godförklara ulven LenaH?

Det finns också ett fjärde alternativ att båda är goda och att hemlig skulle kunna vara en bybo som inte tycker att det gör så mycket om hon åker?
LenaH verkar inte heller ha så mycket emot om hon blir röstad på så det kan också tala för att hon är god, möjligen.
Även om jag måste medge att jag hajade till (och skrattade!:D) åt denna kommentaren av henne:

*räcker upp handen*

För DET fick mig att tänka på hur vi brukar skoja om att ulvarna ska räcka upp handen för att visa sig
(vad jag kommer ihåg så är det bara @Niyama som faktiskt brukar göra det- dock :p)
Jag fick då en tanke att LenaH skulle kunna vara fåret som visar sig rätt oblygt in the open - typ :idea:
Tillägg:
och i så fall skulle ju faktiskt Hemlig rent av kunna vara ulv som vill visa att hon fattat vinken?
Men det var ju så vi trodde i förra leken med , men då fanns det ju lite bakom det hela (tjuveriet som kunde göra att ulven som vart tjuvad kunde connecta med tjuven?)
Har för mig då att Hemlig skrev att hon bara trodde att BSF var god och därför ville godförklara henne ( för hon var ju inte tjuvad på käket den gången alls ju)

Jag håller på att läsa igenom ordentligt men tänkte att jag börjar med detta som verkar mest på tapeten för tillfället

Tycker första röstningen är lika svårt som alltid. Tror inte jag kommer våga mig på ett längre sammanfattande inlägg i denna lek om jag blir kvar till nästa dagDL :p

Kommer in efter en ridtur i mörkret och läser igenom leken som verkar ha kommit igång en del nu inför första DL. Det verkar inte ha ändrat sig så värst mycket gällande kvaliteten på röstmotiveringarna till första DL sen jag var med sist :p

@Killaloe verkar vara ordentligt på hugget och teoriar till höger och vänster. Hakar upp sig på mitt svar på LLs fråga:
Sen funderar jag vidare - vissa

Det här inlägget tycker jag är väldigt motsägelsefullt - i ena stunden vill Idahoe vara en prinsessa för att i nästa stund tycka att två små gnagare (varav den ena inte är alltför bright :D plus att Pärlan och Zipper är mycket coolare i räddningspatrulls-gänget!!) är ett lämpligare alternativ. Det är väldigt stor skillnad dem emellan tycker jag och det får mig att fundera på om Idahoe är säker på sin roll här. Å ena sidan en passiv prinsessa - å andra sidan gnagare som är rentav elaka mot Pluto på julafton?! Hmmm
Så jag förtydligar lite för henne och er andra som funderat på det svaret.
Alltså, jag ville ju i så fall såklart vara den brighta av Piff & Puff, men kom inte ihåg vilken som var vilken :o ... Och jag ser dom inte som elaka :confused: Är tex Emil i Lönneberga elak då, som också ständigt hittar på hyss? Jag ser dom snarare som busiga och med humor, om än också lite skadeglada mot Pluto (som jag för övrigt inte direkt skulle förknippa med en ulv heller :D )

Och mina två val är väldigt olika, som jag ju skrev. Jag menar, kom igen nu, har ni verkligen aldrig längtat efter en egen Prince Charming:love:? Det har jag åtminstone... :o (Och jag såg Disney's Cinderella i helgen, så jag är lite fast...) Men det är nog inte så mycket jag egentligen att vara den väna och passiva, därav mitt andra val ;)

Så, nu har jag gjort tvätremot @LenaH iochmed att jag förklarat mig. Känn er fria att säga att det är ulvigt och defensivt :p

* Leken är slut när siste ulven är död eller när onda är fler än de goda.
Ser att det funderas kring vinstvillkoren så lyfter dem igen
för att goda ska vinna måste alla ulvar vara döda
MEN det svarta fåret räknas med för de ondas gäng så när alla onda är fler än de goda så vinner onda

Som vanligt svårt att kunna säga särskilt mycket om någon såhär tidigt i leken.
@hemlig sticker ut hakan lite genom att godförklara LenaH på rätt så vaga grunder, något jag aldrig skulle våga själv såhär tidigt.
@Killaloe teoriar friskt om många, och även @quarter4ever börjar få upp ångan och tänka både ett och två varv.

Jag tänker att Idahoe lägger stort fokus på LLs felskrivning och ser det som viktigt att veta hur en RÄDDAR sig själv. Det tycker jag är lite lurigt, leken har precis dragit igång och ändå så fokuseras det lite på hur en räddar sig själv innan ens första rösten är lagd. :D
Alltså, är det inte just i början av leken som det är bra att kolla så man har koll på reglerna? Särskilt om man inte spelat på många månader. Ni kunde ju mycket väl ha ändrat något i reglerna som jag inte förstod... Jag var faktiskt inte säker alls på att det var en felskrivning, det var därför jag frågade ;)

Hm, var det inte du som skrev i förrförra leken att hon brukar kämpa som fan för att vara kvar när hon är god men inte är hon är ond?
Vet du det kommer jag inte ihåg faktiskt?:idea:
Men nä det känns inte så?
Däremot kan jag i någon lek vid något tillfälle ha skrivit att LenaH brukar ge upp när hon är ond och tror sig påkommen, eller utan chans- typ- för det vet jag att jag skrivit lite så någon gång :)
Så det kan vara det du menar?:)

Det känns som om jag är typ femtonde på bollen.Jag reagerar också på hemlig och att hon vill sätta LenaH åt den goda sidan. Sen så röstar Lenis på hemlig för att hon tror att det är en vinkning från ett får till en ulv, så då skulle LenaH vara ulven, samtidigt så röstar hon på den tilltänkta tjuven och inte på den hon tror är ulv. Då är ju frågan om hemlig har på fötterna, dvs vet något om någon (och allt det har q just gått igenom i ett inlägg). Var sätter detta Lenis? Rimligtvis borde hon ha röstat på den hon tror är ulv snarare än den som är utanför lyan. Det skaver

Även hemligs godförklarande av LenaH blir jag fundersam över vad betyder det? Och LenaH? Är hon den ulv som Lenis tycker sig se att hemlig vinkar till?
Gahh

Av rösterna som lagts ännu såå har jag redan pratat om Killaloe's teorier.
Lenis' röst på hemlig kan jag fundera lite på, som andra redan gjort. Varför rösta på fåret istället för ulven?
Slutligen så känns BSF's röst på bollen_ som en (knappt) förtäckt BoP, inte direkt ovanligt DL1 så inget jag direkt reagerar på

Hm, var det inte du som skrev i förrförra leken att hon brukar kämpa som fan för att vara kvar när hon är god men inte är hon är ond?
Och hon brukar faktiskt INTE vilja bli röstad på/ ha något emot att få röster på sig som ulv såsom så
det jag menar med att hon kan "ge upp" är väl mer att hon inte går in för att försvara sig helhjärtat , eller för den delen gå all in och låtsas vara siare :p för att ta hem hela spelet :cool:

Vet du det kommer jag inte ihåg faktiskt?:idea:
Men nä det känns inte så?
Däremot kan jag i någon lek vid något tillfälle ha skrivit att LenaH brukar ge upp när hon är ond och tror sig påkommen, eller utan chans- typ- för det vet jag att jag skrivit lite så någon gång :)
Så det kan vara det du menar?:)

Ok, så kanske det var. Men det stämmer ju ändå illa med att som god bara säga "ja rösta ni på mig". Alltså jag känner inte alls igen det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka