ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Jag gjorde ett moderkakeprov i stället för fvp.
Lika stor risk för missfall men mindre risk för fosterskada.
Vid fvp så kan det uppstå läckage som gör att barnet får det trångt och därför växer krokigt.
Moderkakeprovet kan dock vara oläsbart och då så får man lov att göra om.

Vi fick veta kön då.
Det får man inte nu.
Orsaken skall vara att man inte vill sponsra könsgallring med landstingspengar.
Det blir dessutom inte rättvist då man inte alltid kan se könet.

Bestämmande av kön är inte en fråga för den allmänna sjukvården.
Det är en privatsak som man får privatfinansiera.

Jag är ju i vecka 20 nu och ska på UL idag,, och efter vecka 18 får man inte längre göra abort utan tillräckligt bra anledning, ett beslut som då tas av Socialtjänsten. Ofta krävs det att barnet har en grav missbildning eller kromosomavvikelse för att få genomgå en senare abort.

Här i Sverige ja.
Men det finns ju andra lösningar.
Och det är väl dem man är rädd för.

Här i Sverige ja.

Såg en dokumentär om detta för rätt länge sen, minns inte vilket land det var men det var här i europa. Där hade de fri abort till vecka 25.

Det kommer kvinnor till sverige för att göra abort, varför ska inte svenska kvinnor ta sig utomlands?

Betalar man upp/över 1.000:- för att veta könet kan man nog betala 1.000:- för en flygbiljett.

Ja usch den dokumentären såg jag också.

Har för mig att landet är Spanien, är inte säker dock....

Tja... om det är dödsviktigt så bör väl inte 1000 kr vara helt oöverstigligt? Lite sparkapital kanske är bra att ha om man ska ha barn snart?

"Lite sparkapital" går just till barnet och vad det behöver. Nej, jag har inte 1000 kr till ett könsbestämmande ultraljud..

Detta kanske kommer som en chock för alla; men det är inte bara högavlönade eller rika som får barn ..

Jättesällan
Fördelen med resonemanget som er BM hade är ju att hon koncentrerar undersökningen på det som är VIKTIGT: att barnet är friskt, organen ser bra ut, den växer som den ska osv. Om hon fokuserade på att kolla kön kanske det finns en risk att fokus flyttas lite från annat? Vad jag förstod när vi gjorde UL vill man inte heller göra UL under lång tid; ju kortare us som görs - desto mer minimeras de eventuella risker som kan finnas med UL (som ännu inte är helt konstaterade..)

Men det förklarar inte varför Barnmorskor på samma mottagning berättat kön för andra. Om Det varit en policy som man alltid följt hade det varit en annan sak. Men detta är orättvist. Jag kan absolut leva med att vänta med att veta kön. Det jag inte kan leva med är att andra fått veta och att jag behandlas annorlunda (av någon anledning)

Här i Sverige ja.

och återigen; Varför talar man då, på samma barnmorskemottagning som mig, om könet för andra?

Det där håller inte. Ifall det vore så extremt vanligt med abort pga "fel" kön som många vill pålysa, skulle man inte tala om kön för någon, någonstans.

Bestämmande av kön är inte en fråga för den allmänna sjukvården.
Det är en privatsak som man får privatfinansiera.

Det är isåfall något som borde gälla alla som går genom den allmänna sjukvården, vilket det inte är.

och återigen; Varför talar man då, på samma barnmorskemottagning som mig, om könet för andra?

Det jag inte kan leva med är att andra fått veta och att jag behandlas annorlunda (av någon anledning)

.

Fråga dem varför när du är där :idea::idea:

Det där håller inte. Ifall det vore så extremt vanligt med abort pga "fel" kön som många vill pålysa, skulle man inte tala om kön för någon, någonstans.

Alla graviditeter är olika, varenda förlossning är unik.

Är det BM fel att ditt barn valt att ligga på ett speciellt sätt i magen, att din livmoder är placerad på sitt egna sätt och att moderkakan satt sig där den vill sitta?
Är det BM fel att ditt barn kanske inte ens vill visa rumpan?

Säg åt din kropp att ändra sig, så ska du se att BM kan se könet!

Du vill ju ändå inte ha rosa om det blir en pojke, då är det väl bättre att BM inte säger något än att hon tror det är en tjej och ni gör ett prinsessrum och köper klänningar och ut kommer en pojke, har ni inte 1.000:- till ett köns UL har ni väl inte pengarna att köpa nya sängkläder, gardiner, måla om, nya bebiskläder, ny vagn ect ect??

Alla Är det BM fel att ditt barn valt att ligga på ett speciellt sätt i magen, att din livmoder är placerad på sitt egna sätt och att moderkakan satt sig där den vill sitta?
Är det BM fel att ditt barn kanske inte ens vill visa rumpan?

Säg åt din kropp att ändra sig, så ska du se att BM kan se könet!

Jag hade inte ens hunnit komma in i rummen när BM svarade klart och tydligt på vår fråga; "Jag tänker inte leta efter kön".

Så då kanske du kan räkna ut att hon inte hade en aning om hur bebisen låg eller hur moderkakan låg ^^

Alla
Du vill ju ändå inte ha rosa om det blir en pojke, då är det väl bättre att BM inte säger något än att hon tror det är en tjej och ni gör ett prinsessrum och köper klänningar och ut kommer en pojke, har ni inte 1.000:- till ett köns UL har ni väl inte pengarna att köpa nya sängkläder, gardiner, måla om, nya bebiskläder, ny vagn ect ect??

Jag väljer vad jag vill lägga mina pengar på, och 1000.- tänker jag inte lägga på ett ultraljud. Jag har pengar att ordna allting inför bebisen, men inte pengar till ett ultraljud för 1000.-

Surprise! Alla har inte obegränsade tillgångar! :cool:

Jag förstår inte varför ni är så taskiga för, eller varför du skrev som du gjorde ang. detta. Jag är skitledsen därför att många på samma barnmorskemottagning som mig fått veta kön, utan att betala 1000.-, men jag blir nekad det. Det är orättvist, därför är jag ledsen och upprörd.

Vet inte varför man blir klassad som mindre värd om man inte tjänar så mycket. Jag och min sambo gör verkligen vårt yttersta för att klara av detta så bra som möjligt. Jag får inte ut många tusen trots att jag arbetar nästan 50 timmar i veckan. Min sambo jobbar 80 procent och har en skitlön.

Vi kommer inte ha råd att köpa en ny barnvagn för 6.000.-, eller ett sprillans nytt babyskydd. Vi har förresten inte ens någon bil.

Då undrar jag, tycker du/ni att jag kommer bli en dålig förälder för att jag inte har skitdyra prylar och massa pengar? Gör det mig till en sämre mamma?
Eller ni/du kanske tycker att sådanna som jag, låginkomsttagare, inte ska skaffa barn?

Exakt vad menar du och ni andra som tror att pengar växer på träd för alla ?

Du kan välja att gå till en annan BM, du skulle väl tillbaka igen för det var för tidigt att se könet på första UL? Ring till mottagningen och säg att du inte vill ha X igen då hon inte vill/kan kolla efter kön, utan kanske en som är mer rutinerad på att kolla efter könet.

1.000:- är inte obegränsat med tillgångar. Det handlar inte om att tjäna pengar utan att spara på det lilla man har. Spar du/ni 200:-/månaden under hela graviditeten har ni i alla fall 2.000:- sen när bebis kommer för oförutsedda utgifter.

Allt handlar inte om att ha mkt pengar den 25e varje månad, jag tror det är många låginkomsttagare som har mer pengar än höginkomsttagarna för de ger f*n i att köpa "allt" och inte har en massa dyra lån, (Typ ny bil 400.000:- som betalas av på 3 år)

Jag och sambon är duktiga på att slösa pengar, men det har vi båda tagit tag i då han vill bygga klart sin racebil och jag fixa saker till bebisen.

Laddade ner ett exellblad från Tv3s Lyxfällan där alla in och utgifter förs in, vi försöker att åka mindre bil och vi har börjat handla inne i stan på ICA istället för lilla butiken här hemma. Kan säga att vi handlade mat för 4 pers på midsommar i stan, gick på 500:- handlar vi typ 1 middag å bröd här hemma går det på typ 150-200:- det har vi spart massor på!

Jag tror inte att någon menar att man måste ha mycket pengar för att få barn, utan de menar nog bara att OM det är så viktigt att veta könet får man prioritera det och spara pengar dvs, dra in på annat den månaden.

Våran mottagning har som policy att inte säga könet, även om dom skulle se, så jag frågade inte ens när jag var där.

Visst låter det orättvist att vissa får veta och andra inte, men livet är orättvist och har man mycket pengar har man lite "övertag", tyvärr!

En sak är i alla fall säker, att alla till slut får veta könet.

Ja, och lika glad är man vilket som (iaf jag) :)

Men jag gillar nog kanske "överraskningar" !

*kl*

Jag har faktiskt varit tvärt om när jag varit på UL, har sagt till direkt att jag vill inte veta!!

Vi har, förutom hyran och el, en varsin mobiltelefon med abbonnemang, och våra telefonräkningar brukar ligga kring 400.- var per månad. Vi har hemtelefon också. Det är våra enda utgifter förutom mat.

Något lyxliv handlar det inte om över huvudtaget. Vi har inga skulder.
Jag har inte köpt kläder eller skor på flera månader, utan har gummisnoddar i de byxor jag har. Jag köper ingenting, lägger inte pengar på någonting därför att det finns inga pengar.

Vet inte var du får dina antaganden ifrån. Vi är extremt ekonomiska, om vi inte vore det skulle vi inte klara oss över huvudtaget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 399
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden