Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

_Yggdrasil_

Trådstartare
Imorrn ska jag på Ultraljud för första gången!!!:banana:
Åh jag är sjukt nervös:crazy:
Bara för att jag läste en artikel om en stackare som fick göra abort p.g.a. att nått var fel med barnet eller vad det var...

Hur funkar det där med Ultraljud??? Gör det ont???
Vad är det dom kollar på första UL??
Kostar det nått att få den där UL bilden???

AHHHH jag är så nervös:crazy:
 
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

Hur funkar det där med Ultraljud??? Gör det ont???
Vad är det dom kollar på första UL??
Kostar det nått att få den där UL bilden???

AHHHH jag är så nervös:crazy:

Den som gör undersökningen klämmer ut ite gel på din mage, och för en ulraljudsprob i gelen, över fostret. Det gör absolut inte ont överhuvudtaget, möjligtvis är gelen lite kall...;)
Undersökningen är gratis, jag tror att bilden kanske kostar en liten peng. Det de kollar är hur stort fostret är, och utefter det räknas BF ut, samt kollar så att allt ser bra ut.
 
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

Det gör inte ont, gelen är bara slemmig och kall :D
De trycker lite, fär att då bra kontakt och bra bild, men inte så att det gör ont.

De kollar att fostret lever och att det mår bra + att de mäter huvudomfång, benlängd, rygglängd etc.

Jag har aldrig betalat vare sig för ultraljudet eller för bilden ;)
 
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

jag gjorde mitt första ultraljud för en vecka sedan å jag va jättenervös jag me. å så fort bebisen kom upp på skärmen stannade mitt hjärta i en sekund. så såg jag hjärtat picka=) blev så glad att jag nästan började gråta, vågade inte kolla på min sambo en enda gång under hela undersökningen för jag visste att tårana skulle komma=) så tittar dom igenom hela bebisen och mäter kopsdelarna för att få en uppfattning om hur gammal den är och om allt utvecklas som det ska.

jag tyckte det va lite obehagligt när hon tröck den där ultraljudssaken mot magen, men inte att det gjorde ont. de kändes lite konstigt på nått sett. gelen va inte så faligt kall tyckte jag. men i bilen på vägen hem så kliade det en hel del på magen av gelen.

Dom allra flesta bebisar är friska och har du inga konstiga sjukdommar i släkten behöver du inte oroa dig.

Jag fick två bilder, gratis.

Lycka till! Det är en helt underbar upplevelse. äntligen kan man börja leva sig in i att bli mamma och planera allt runt omkrin bebisen. provstudsa vagnar och så=)
 
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

Hallå där, har du varit där ännu?

Hoppas att det var en fantastisk upplevelse för dig och att allt såg bra ut!

Jag var väldigt imponerad över att de kan se så mycket. Hjärnan, njurar, hjärtat, magsäcken, kisseblåsan osv!!

Jag fick en helt annan känsla för mina bebbar efter jag varit på ul. Helt plötsligt blev det verkligt på något sätt!

Hoppas att det gått bra! :banana:

/Timsetim
 
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

Imorrn ska jag på Ultraljud för första gången!!!:banana:
Åh jag är sjukt nervös:crazy:
Bara för att jag läste en artikel om en stackare som fick göra abort p.g.a. att nått var fel med barnet eller vad det var...


Hur funkar det där med Ultraljud??? Gör det ont???

Man mäter en massa olika mått för att veta hur långt in i graviditeten man kommit, det stämmer. Men BM som gör UL tittar även efter vissa missbildningar som kan synas tidigt i graviditeten, det ska man vara medveten om när man gör en ULundersökning tycker jag. Allla är inte medvetna om det. Likaså att man inte kan upptäcka ALLT som kan vara "fel".


Nej, gör INTE ont. Har man VÄLFYLLD urinblåsa, en förutsättning för att få bra bilder kan man ju bli väldigt kissnödig under tiden. Man tittar liksom genom urinblåsan, in i livmodern.


Hoppas allt går bra, som det skrevs ovanför,för hur det än är, så föds nästan alla ungar ju perfekta, eller hur :banana:

Mvh
Cinna - som jobbar med ULundersökningar, dock inte på foster;)
 
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

Nu har jag istort sett precis kommit hem från UL...:)

Det var en helt underbar upplevelse!!! Först trodde jag att det inte fanns någon bäbis men sen visade det sig att det fanns en.. JÄTTE STOR!!! *haha* :D Så BF blev flyttad från 25/5 till 25/4.. :) Alltså från vecka 18 till 22 på typ 5 sekunder:D

Både jag och min sambo blev lite förvånade över hur detaljerad bilden var och att man verkligen kunde se nästan allt på den!
Frisk såg den ut att va men jag tyckte den såg lite mager ut.. Men det gjorde dom tydligen ofta så BM:en...

Allt känns så mycket verkligare nu när man sett det lilla livet och verkligen insett att det bor ett liv i mig och det lilla livet mår bra :love: Känns som jag kan slappna av mer och njuta nu när jag vet att det åtminstonde ser okej ut:)
 
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

Känns som jag kan slappna av mer och njuta nu när jag vet att det åtminstonde ser okej ut:)

Vad härligt för dig!!! :)

Själv blev jag framflyttad, mina bebisar var för små. Men det gjorde inget, jag fick ett extra ul på grund av det. ;)

Lycka till med resten av graviditeten! :banana:

/Timsetim
 
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

Grattis och lycka till nu med resten av graviditeten!
Skönt att få b.f flyttad åt det hållet i kalendern ;-)
 
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

å va orättvist! jag va i vecka 19 när jar åkte dit men i vecka 17 när jag åkte hem=(

13 dagar till å vänta!

dumma mens å va oregelbunden:mad:
 
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

Skönt att det gick bra!! Längtar också till UL som jag ska göra i slutet av januari. Kanske kunde kännas lite mer verkligt sen!
 
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

Nja jag kände mig lite snuvad på en månad där ett tag.. Det är lixom först nu efter UL som jag vågar slappna av och då har redan halva tiden gått:smirk:
Fast huvudsaken är ju att barnet verkade må bra och att jag mår bra och allt var normalt:D
 
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

Har man VÄLFYLLD urinblåsa, en förutsättning för att få bra bilder kan man ju bli väldigt kissnödig under tiden. Man tittar liksom genom urinblåsan, in i livmodern.

Överläkaren som obsteriska mottagningen som gjorde nupptest på mig, sa att det är bara en myt att urinblåsan ska vara välfylld, det ställer förr till det så att de inte kan se ordentligt.
 
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

Okey, säger du det så. Vid en tidig ULundersökning så är annars livmodern ganska liten och ligger precis bakom urinblåsan. När jag läste det i broschyren de delade ut på MVC + mina egna erfarenheter (16 år) av UL så var det fullkomligt rimligt, därför skrev jag så. Men, men man lär sig något nytt varje dag. Nupptest är det samma som fostervattenprov???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

Nja jag kände mig lite snuvad på en månad där ett tag.. Det är lixom först nu efter UL som jag vågar slappna av och då har redan halva tiden gått
:p Det ska vi komma ihåg i början av april, när du skriver och klagar på att tiden går så sakta!:rofl:
 
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

Överläkaren som obsteriska mottagningen som gjorde nupptest på mig, sa att det är bara en myt att urinblåsan ska vara välfylld, det ställer förr till det så att de inte kan se ordentligt.

och jag som fick order om att se till att ha druckit ordentligt innan UL var så kissnödig innan undersökningen (jag blir liksom jättekissnödig som ogravid - när jag är gravid så springer jag på toa konstant... inget UVI eller så, jag är sån bara) att jag höll på att dö - det gjode såååå ont - och eftersom jag passerat v. 20 och det stog på lappen jag fick hem att det inte var lika viktigt att vara kissnödig då frågade om jag fick kissa innan (vi pratar smärta)... men det gick inte för sig... helt i onödan då... typiskt
 
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

haha nä va elakt!

jag springer åxå på toa tusen ggr nu när jag e gravid. de gör mig ingenting, men kissnödigheten kommer så snabbt å så känns de som man ska pissa på sig så man får springa på toa.

Va bättre förr när man kunde gå å va kissnädig ett bra tag innan de blev akut, nu har man inte många sekunder på sig=)
 
Sv: Ultraljud imorrn.. Har frågor!!

Överläkaren som obsteriska mottagningen som gjorde nupptest på mig, sa att det är bara en myt att urinblåsan ska vara välfylld, det ställer förr till det så att de inte kan se ordentligt.

Det kanske är för att undersökningen i övrigt är smärt- och obehagsfri?!
Herregud, man kan ju inte få adekvat vård om det inte innebär något umbärande, eller hur? Nåt måste ju göra ont eller vara obehagligt. Alternativt kosta mycket pengar...

Fny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
1 017
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 602
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 736
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp