Ubildad hovslagare?

Sv: Ubildad hovslagare?

Nyfiken på om ni har utbildade hovslagare och vad ni tycker om den framtida legitimationen av hovlagare? Bra, dåligt?

Om ni inte har utbildade hovslagare, vad har ni för anledning?
Utbilade, varför väljer ni det?

:bump:

Vår hovslagare har ingen gdk utbildning. Som 20åring började han på djursjukhus som djurskötare och hamnade som lärling hos hovslagare och blev själv hovslagare dock utan utbildning på "skola". 5 år senare flyttade han och startade eget bl.a hovslagare. Ytterligare 5 år senare började jag använda honom och det gör jag än idag. 20 år senare. Han kan mina hästar, utan och innan.
Han hänger med i utvecklingen genom sina kontaker.

Känns som om de allrsa flesta väljer utbildade hovslagare och det bådar ju gott för framtiden. Är det gnn som hört om det är bestämt att försäkringsbolagen skall hoppa på?

Min hovslagare här är jag väldigt nöjd med.
Han skor noggrant och är bra med hästarna.
£52 för en skoning inklusive nya skor kostar han, det blir ungefär 700kr.

Det negativa med lagen här är att det är krångligt med tappskor. Oftast är hovslagarna uppbokade dagar i förväg och då måste man vänta.
Ser man då att sömmarna börjar glappa är det ju frestande att vara där och rätta till det.. ;) olagligt eller inte, jag tycker det är bättre att fixa några sömmar än att hästen skall dra av sig skon och kanske delar av hoven med den.
Hovslagaren håller med om detta.

Jag pratade om detta med honom när han var här häromdagen.
Vi ansåg båda att att det inte krävs år av utbildning för att slå på en sko på en normalhovad häst.
Vad som kräver utbildning är själva verkningen och när det gäller korrigeringar. Där är det bra med legitimering av hovslagare men tyvärr så innefattar ju inte lagen verkning.

Hur är det i sverige med ingrepp, tex öppna en hovböld?

Här måste hovslagaren i sin tur ha med sig en veterinär vid alla ingrepp som inte är normal skoning.
Veterinären i fråga gör ingenting för hovslagaren har i regel mer kunskap. Men av lagliga skäl så måste veterinären vara där.

Ja det är inte klokt och lika illa som hovslagare som inte kan sitt jobb. Detta belyser också vikten av att man som hästägare "utbildar" sig så man kan avgöra vad som är riktigt för hästen. Enligt djurskyddslagen är det hästägaren som har ansvar för hästens välbefinnande oavsett om hovslagaren eller motsvarande har ansvarsförsäkring. Det är ägaren som blir dömd enligt djurskyddslagen.
Sen undrar jag vilken metod artikeln hänför till. Jag har läst det mesta när det gäller hovvård och barfota i synnerhet. Men vad som beskrivs som en "Amerikansk" metod kan jag inte hitta någonstans, Jamie Jackson, Pete Ramey mfl. Det som beskrivs och visas på bild är rent horribelt men det är lite sorgligt eftersom artikeln kastar skugga över alla de seriösa hovvårdarna.
Rolle som skor när det behövs men oftast fungerar det utan järnskor.
Jag vill också understryka att jag tycker vi alla har att vinna på en legitimering av yrkeskåren hovslagare/hovvårdare.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Den i artikeln omtalade metoden är en svensk företelse som heter SANHCP den bygger från början på amerkanska AANHCP men har totalt urartat från allt till silvervatten i stället för veternärvård och barkpellets som enda fodergiva. Hästar skall fodras som zebror och dom äter enligt dom mest bara bark.

Man tror inte sina öron men det är tyvärr sant.

Genmälet beskriver en helt annan bild av situationen och sanningen ligger nog någonstans emellan dessa inlägg. Lite skrämmande om det är sant att bilderna inte är på hovar från den aktuella hästen :eek: Annars har jag också för mig att sulan tar upp en stor del av vikten, eller har det kommit nya vetenskaper om detta? Jag hade nog också använt specialboots i liknande läge om hästen är öm, inte skott.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

:bow: :bow: :bow:

Forskningen i USA gjord av vet Bowker ( finns att söka på nätet) visar precis det du säger. Sulan tar mkt av tyngden samt att trakterna ska vara i nivån med sulan så att tyngden hamnar i bakre partiet av hoven samt att blodförsörjningen annars inte fungerar optimalt med följd av sjukdomar och mindre stötdämpningsfömåga

Mumin

Vägghornet sitter bara där för syns skull?
Hela hoven deltar givetvis i att bära hästen men enl OL med anhang så kan hela vikten bäras av sulan.

Ovsett detta så är det här en organisation som sysslar med att gömma hästar från veterinärer och djurskyddsinspekörer.

Mumin: Jag undrar vad Bowker skulle säga om att man transporterar en svårt sjuk häst 30 mil bara för att gömma den från djurskyddinspektörer.

Jag tror inte heller att sulan tar hela tyngden men om man tittar på hoven underifrån består sula och stråle av närmare 90% av ytan och därför borde väl ungefär samma respektive yta ta upp tryck. Jag menar bara att det lät som om hästen inte hade något att gå på eftersom hovväggen var raspad ända till lamellranden (vilket jag aldrig gjort eller tänkt göra). En frisk normal häst ska väl inte vara öm i sulan?? Jag bara frågar för att få besked om jag tänker galet eller ej ;)

BTW:Vi kan väl hålla en sansad attityd som vuxna människor och inte kalla personer för olika negativa tillmälen för att på så sätt förnedra dem ;)

Rolle

:bow: :bow: :bow:

Precis vad jag anser.

Anser att detta är en ngt radikal verkning vi ser på bilden men utan att veta vad hästen lidit av och hur den blev bättre/sämre efter verkningen. Har som tidigare sett ett liknande fall där hästen hade inflammation på samma sätt. Hästen gick från halt till helt oöm då trycket på lamellranden försvann. Hästen kunde sedan rehabiliteras och har idag normala hovar. Och inte var den öm i hagen under rehbiliteringen.

Mumin

Kan man inte lite jämföra det med att en människa visserligen belastar sin hålfot beroende på underlag, men skulle må direkt dåligt och få svårt att gå om det endast var hålfoten som belastades? Hur många skulle vilja ha sånna skor? :crazy:

Kan bara säga *urk* om "försvaret" av vanvården och de direkta brotten mot djurskydd och veterinära order.

Senast ändrad:

Kan man inte lite jämföra det med att en människa visserligen belastar sin hålfot beroende på underlag, men skulle må direkt dåligt och få svårt att gå om det endast var hålfoten som belastades? Hur många skulle vilja ha sånna skor? :crazy:

Faktum är att detta är den första jämförelsen (på detta forum) mellan människans fötter och hästar hovar som jag köper.

Anlitar en utbildad hovlagare, det är så självklart. Jag skulle ju aldrig gå till en självlärd läkare, eller byäldste om jag var sjuk, så jag vet inte varför man skulle utsätta sin häst för det?? Däremot så har det varit svårt att hitta någon utbildad när jag flyttade en bit ut på landet. Enligt SHF finns det bara tre utbildade i vårt område....och säkert 10000 hästar. Hur den ekvationen går ihop är ju en gåta:crazy:
Legitimation är jättebra men det behövs nog fler utbildningsplatser också samt kanske ett bättre samarbete med försäkringsbolagen(tex att man inte får ut ersättning om man ej anlitat godk hovslagare). Det är ju viktigt för oss alla att statusen höjs för hovslagarna så man får bort alla lyckosökare.

Jämförelsen haltar lite :angel: :D Hålfoten är c:a 30% av fotens anläggningsyta medan sula och stråle är 90%.

Rolle

"Kan bara säga *urk* om "försvaret" av vanvården och de direkta brotten mot djurskydd och veterinära order."

Jag försvarar ingen vanvård. Distinkt skillnad mellan förtal och journalistik.

Dessutom anser jag det inte befogat att dömma ut en hel verkningsmetod på ett fall som ev kanske har hänt.En metod som faktiskt i dagens läge har en del veterinär forskning bakom sig i ryggen hurvida man kan bota och hålla hästars hovar på ett för dom optimalt sätt.

Om vi skulle dömma ut hela hovslagarkåren när en hovslagare gjort fel skulle vi överhuvudtaget ha några proffessionella hovvårade/hovslagare då?

Det finns en anledning till varför djurskyddsmyndigheterna la ned sin barfotarapport. Brist på hästar som lider. :smirk:

Mumin

Vi har en som håller på och utbildar sig, han har typ det sista kvar på skolan bara.

Varför? Vi står i samma stall, så det är väldigt praktiskt. Har en ganska knepig häst att sko också och är hon van vid att han hanterar henne annars också så är det betydligt lättare att sko henne. :)

Jämförelsen haltar lite :angel: :D Hålfoten är c:a 30% av fotens anläggningsyta medan sula och stråle är 90%.

Och på en yta av drygt 80% under strålen och sulan befinner sig hovbenet.;) Tanken har aldrig slagit dig om sulan och strålen har en skyddande funktion för hovbenet???

Kunskap till hästägare kan gärna förmedlas via kurser av t.ex. legitimerade hovslagare och veterinärer med hovvårdsintresse.

För att kunna ta ansvar för sin hästs hovvård krävs att man vet vad det handlar om.

Jag arrangerade en föreläsning med Uno Yxklinten på min gamla klubb. Han lärde oss hästägare en jädrans massa om hovar och vinklar och olika sätt att korrigera, olika beslag osv. En perfekt "grundkurs i hovvett för hästägare". Något hovslagarföreningen kanske kunde gå ut med till klubbarna? Både trevligt och nyttigt.

Självklart har jag en utbildad hovis. Skulle inte våga annat eftersom hon är en gammal kompis och hon är starkare än vad jag är.:angel:

Visst men strålen belastas i regel bara i bakre delen, drygt halva främre delen av strålen ligger ju under större delen av sulan just för att den främre delen av strålen inte ska tryckbelastas så hårt. Har dock lite svårt att koppla det till min människofots förklaring ;)

Rolle

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 900
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka