Ubildad hovslagare?

Sv: Ubildad hovslagare?

Håller med, vi klagar på halvtaskiga hovslagare/hovvårdare men har inte mycket kunskap själva alltid. Så fram för utbildning för hästägare.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Var har jag dömt ut barfotagången? Jag har för tillfället två egna barfotingar som går dräktiga på lösdriften, de kommer däremot att skos om de behöver det pga underlag och arbete. Jag fördömmer däremot å det skarpaste hur ända in i h-vete någon ens kan komma på tanken att försvara långt gången misshandel och vanvård av en häst när hovarna ser ut på det här sättet! Idioten till hästägare har brutit mot veterinära order och djurskyddsbestämmelserna genom sitt agerade. Jag hoppas verkligen att h*n blir åtalad och döms för det här, i mina ögon borde h*n även få djurförbud då h*n visar sällsynt dåligt omdöme och bristande kunskap för god djurhållning. :mad: :devil:

Har hovslagare som jobbat sig till erfarenheten men som nu utbildat sig han är suverän. Tycker att det är kanonbra med legitimering då det finns många katastrofer som kallar sig hovslagare i och för sig känner jag en utbildad som också är katastrof. Nackdelen är väl att det lär bli dyrt för oss hästägare att sko våra hästar...:(

Dåliga kan även de utbildade vara, rötägg finns i alla yrkeskårer...

Men självklart är chansen större att en utbildad är kompetent.
Jag använder en utbildad hovslagare som dessutom fortlöpande går lärling bredvid en "gammal gubbe" som brukar ställa upp i SM i hovslagning.
Han är väldigt omtyckt och skor för halva helsingborgstrakten, och därför litar jag på hans elev också.

Hon är (vad jag nu kan bedöma med mina ringa kunskaper) väldigt duktig, och har hört det från andra hovisar som sett hennes skoningar också. Mycket nöjd.

Jag skulle aldrig anlita en outbildad, har sett de märkligaste verk gjorda av sådana autodidakter...

Legitimering vore fantastiskt bra, och skulle bespara många hästar lidande.

Jag betalar hellre dubbelt så mycket för ett bra jobb än kommer billigt undan med något som skulle oroa mig och hålla mig vaken på nätterna med undringar om huruvida jobbet är gjort korrekt.

Nyfiken på om ni har utbildade hovslagare och vad ni tycker om den framtida legitimationen av hovlagare? Bra, dåligt?
Allmän reflektion bara. Självklart är de bra med utbildade hovslagare och jag har inget emot en legitimation eller ett namnskyddande av titeln. Dock är det inte en vattentät försäkring för att samtliga som innehar titeln gör ett bra jobb - det finns liksom tjänstefel, slappare människor, olika åsikter osv inom i princip ALLA yrken.

För hästarnas bästa är kunskap och medvetna handlingar av ägarna ändå det absolut viktigaste.
Att man själv kan värdera det jobb eller den tjänst som köps, och handlar därefter. Det har förmodligen alla hovisar att vinna på också; kunder som vill betala för deras tjänster för att de anser att det är värt varenda krona ;)

min nuvarande är utbildad..
har haft olkia till min förra foderhäst då det inte var många som skor ardenner häromkring iaf inte om de hade varit ute en gång...
när jag hade ardennern var det bårde utb. o outb. som var där vi tog allt som ville komma då de flesta inte ville...

men nu är det inga problem jag betalar hellre mer och får en som kan sitt jobb o är trevlig med hästarna...

nu har jag "min" utbildade

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 900
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka