Ubildad hovslagare?

Sv: Ubildad hovslagare?

*kl*
Jag har haft en duktig kille som visserligen inte var utbildad då men som jobbade på att avlägga sitt prov för godkännande. Annars har jag i stort sett genom åren alltid haft utbildade hovslagare, men ett par saker som jag aldrig tummat på och det är att hovis ska kunna uppföra sig när han hanterar mina hästar och att jag ska vara nöjd med jobbet.

Jag är alltid med när de skos och jag talar om ifall det är någon som har problem med något eller som i ett fall var väldigt rädd för karlar och hade dåliga erfarenheter, så hon kunde bli väldigt spänd när man höll på med bakhovarna. Jag skulle aldrig acceptera att en hovis bråkade med mina hästar eller skor dåligt. De som inte skött sig har inte fått förnyat förtroende, utbildning eller inte. :mad:

Ett stort problem som jag ser det är de som bor i glesbyggd och har häst. Det är nog så svårt redan nu att få bra hjälp med sina hästar och även om jag självklart är för en certifiering så finns även risken att de som i dagsläget skor och gör ett bra jobb inte kommer att avlägga några prov för certifiering. Ska någon som bor exvis i Arvidsjaur åka hela vägen ner till Skara för att han skor kanske 10 hästar? Det troliga är att han lägger av istället och vad gör man som hästägare då? Att säga att det inte är hästägarnas problem som coari gör låter väldigt verklighetsfrånvänt. Om folk väljer att sluta istället så blir det ju hästägarnas problem.

Jag var väldigt orolig när jag flyttade hur jag skulle hitta en ny hovis till flickorna, men Capable Cases svägerska hjälpte mig den första tiden och sen hade jag turen att komma med som kund hos han som skor de andra i stallet. Den människa som "skodde" en gammal ponny i stallet gjorde mig däremot mörkrädd när jag såg henne "in action". Fyrkantiga hovar runt om och det hela var klart på ca 30 minuter räknat från det hon lyfte första hoven för att plocka av skon till den sista sömmen var islagen på den sista. :crazy: "Hovvården" var förfärlig, skorna fick i princip sitta kvar så länge de kunde. Jag vet att jag vid några tillfällen sa ifrån för ponnyns skull, men det kunde ändå ta flera veckor innan den blev omskodd. :( Jag har ingen aning om hon nånsin fått någon utbildning, men hellre lärde jag mig sko själv än släppte loss henne på mina hästar.

Vad jag sedan tycker om den framtida legitimeringen vet jag inte riktigt. Jag undrar hur man ska lösa det praktiskt. Jag tror inte många hästägare har förstått att det bara blir vi utbildade hovslagare som får sko hästar. Att det alltså på sikt kommer att vara olagligt för andra att sko. Prisbilden kommer troligtvis att förbättras något för oss hovisar:D

Men den sikten är på 25 år i det dokument jag läst... Det är först med en sådan tidshorisont som ett yrkesförbud är funderat på. Jag är positiv till namnskyddet av "hovslagare". Men bara för att jag inte kallar mig hovslagare (och inte heller skulle få) betyder inte att jag kommer att sluta med med hovvården och skoningen på mina egna hästar.

Och ang. prisbilden. Jag hör också skräckexempel på priser ibland (men det är oftast kriminella, outbildade sk "hovslagare"), men nog måste det gå att göra en lönsam business för en hovslagare med 1000 kr för en helskoning + ersättning för resa?

Det är självklart att ha en utbildad hovslagare!!!! Det är ju inte bara att "spika på en sko". Det handlar ju om så mycket mer. Att det ser bra ut när den outbildade "Svartfoten" spikat skon är inte tillräckligt bra argument att anlita honom eller henne. Vem kan se att däcken på bilen är balanserade på rätt sätt??? Hade vi nöjt oss med det??

Tyvärr finns det gott om Svartfötten i vårt land som inte har någon utbildning. Det kan gå så galet om verkning och skoning inte blir rätt. Nej, jag skulle inte vilja så i ett par snedslitna skor i fel storlek och det vill jag inte utsätta mina hästar för heller.

Ni som tycker att det inte är så viktigt vilken som skor och verkar din häst och du tycker det ser så bra ut gå i ett par snedslitna skor i fel storlek 6-8 veckor så får du se hur kul det är!!!

Har vi haft råd att skaffa häst så får man ha råd att anlita en utbildad hovslagare.

Vad är en "Svartfot"? Den traditionella benämningen kan ju knappast vara tolkningen, det betyder normalt "strejkbrytare" eller ej fackligt medlem. Om man skor hästar och inte är utbildad vid svensk nationellt centrum betyder inte att man är vare sig det ena eller det andra.

Det är givetvis självklart att hästägaren själv väljer vem som ska verka och sko hästen så länge det inte riskerar att vara ett djurskyddsärende.

Jag är för utbildade hovslagare och legitimering. Men jag är emot de okvädingsord som ligger som en våt filt över diskussionen i detta forum, istället för en saklig debatt.

Svartfot= Svart syboliserar utan utbildning och svarta pengar, fot syboliserar i detta fall hovarna.

En vanlig benämning av de utbildade hovslagarna i våra trakter för de outbildade sk. hovslagare.

Jag skulle aldrig acceptera att en hovis bråkade med mina hästar eller skor dåligt.

:bow: :bow: :bow:

Inte jag heller, en åkte ut med huvudet före för några år sedan;)

Utbildad eller inte har inte vart frågan för mig.
Jag vill ha någon skor BRA VARJE GÅNG och utifrån hästen ifråga.

Tycker att vissa gör ett nogrannt arbete de första gångerna men sedan slarvas det...

Här i England har jag inget val, det blir utbildad hovslagare.

Det är olagligt att slå på skor om man inte är utbildad hovslagare.
Att slå på en tappsko är olagligt.
Till och med att slå fast sömmarna lite bättre om det börjar glappa är förbjudet här. :crazy:

Utbildad eller inte har inte vart frågan för mig.
Jag vill ha någon skor BRA VARJE GÅNG och utifrån hästen ifråga.

Tycker att vissa gör ett nogrannt arbete de första gångerna men sedan slarvas det...

Till och med att slå fast sömmarna lite bättre om det börjar glappa är förbjudet här. :crazy:

Hej, jo jag känner till hur det förhåller sig i ditt land. Själv va jag tvungen att uppvisa mitt internationella Gesällbrev för att få köpa en ask söm.

Vore kul om du ville skriva lite om din erfarenhet om detta är bra eller dåligt och vilken kontroll man har utifrån dom som lite senare börjar slarva lite. Hur gör du då som hästägare om du känner dig missnöjd med det utförda arbetet?? Jag menar finns det ngn etnisk nämnd dit ni kan vända Er till för en opartisk bedömning???

Ge görna dina synpunkter på hur det förhåller sig i England, jag tycker det vore jätte intressant att få höra.

*KL*

Anlitar en utbildad hovis! Känns självklart. Tror visst att det finns duktiga outbildade, men risken att den outbildade inte är bra känns för stor för att våga testa för att spara några kronor (som säkert blir dyra kronor i slutändan)

Är själv inte speciellt bra på hovar så jag måste ju verkligen kunna lita på min hovis, samma som jag litar på min hästs kriopraktor, veterinär etc etc. Alla utbildade!

Svartfot= Svart syboliserar utan utbildning och svarta pengar, fot syboliserar i detta fall hovarna.

En vanlig benämning av de utbildade hovslagarna i våra trakter för de outbildade sk. hovslagare.

Men det finns ingen direkt koppling mellan avsaknad av utbildning och svarta pengar. Jag tycker det är synd att utbildade hovslagare klumpar ihop problematiken så till den milda grad att de själva ska framstå som hästens bästa vän och samhällets stöttepelare och minsta avvikelse från deras syn, då är ALLT fel, då är man både dum, vanvårdare, kriminell och skattesmitare på en gång. Istället för att debattera sakfrågorna....

Att sko en häst utan utbildning som traditionell hovslagare är inte kriminellt.

Att ta betalt utan att erlägga moms och redovisa sin inkomst är kriminellt.

Dela gärna med dig om det som du upplever som problem och det som du ser som fördelar. Med legitimationen kommer ju sådana frågor som tappsor och lösa söm att bli en fråga man måste ta ställning till...

Det är självklart att ha en utbildad hovslagare!!!! Det är ju inte bara att "spika på en sko". Det handlar ju om så mycket mer. Att det ser bra ut när den outbildade "Svartfoten" spikat skon är inte tillräckligt bra argument att anlita honom eller henne. Vem kan se att däcken på bilen är balanserade på rätt sätt??? Hade vi nöjt oss med det??

Tyvärr finns det gott om Svartfötten i vårt land som inte har någon utbildning. Det kan gå så galet om verkning och skoning inte blir rätt. Nej, jag skulle inte vilja så i ett par snedslitna skor i fel storlek och det vill jag inte utsätta mina hästar för heller.

Ni som tycker att det inte är så viktigt vilken som skor och verkar din häst och du tycker det ser så bra ut gå i ett par snedslitna skor i fel storlek 6-8 veckor så får du se hur kul det är!!!

Har vi haft råd att skaffa häst så får man ha råd att anlita en utbildad hovslagare.

Håller med dej till 110 %. Kunde inte sagt det bättre själv :P

Dela gärna med dig om det som du upplever som problem och det som du ser som fördelar. Med legitimationen kommer ju sådana frågor som tappsor och lösa söm att bli en fråga man måste ta ställning till...

Återigen. Den frågan kommer inte med LEGITIMATIONEN som jag är odelat positiv till.

LEGITIMATIONEN av hovslagare gör inte att hovvård för ej legitimerade blir olaglig. Bara att man inte får kalla sig eller marknadsföra sig som
1. "Legitimerad hovslagare" fram till 2015
2. "Hovslagare" efter 2015.

För övrigt tycker jag den engelska inställningen i frågan är protektionistisk och fördummande. Lösningen på djurskyddsproblemen vid hovvård måste ju grunda sig på att hästägarna ges tillfälle till kunskap.

Utbildad hovis, likväl utbildad veterinär, utbildad hästmassör, utbildad EQ.:)
Har nu äntligen fått tag på en hovis som skor min pålle RÄTT::love:

Hej, jag håller med dig,travare har väldigt ofta fyra bakhovar. Varför rikta om en framsko till en baksko form om en oriktad bakskoform är som riktad efter framhovens form???

En travare som sluppit undan Coari :D
lido_small.JPG

För övrigt tycker jag den engelska inställningen i frågan är protektionistisk och fördummande. Lösningen på djurskyddsproblemen vid hovvård måste ju grunda sig på att hästägarna ges tillfälle till kunskap.

och vem skall då bedömma vem som är kunnig nog att ge ut den kunskapen och vad ska hästägarna kallas?

och vem skall då bedömma vem som är kunnig nog att ge ut den kunskapen och vad ska hästägarna kallas?

Hästägare kallas väl hästägare. Och har ansvar för sina hästar och därför också deras hovvård.

Kunskap till hästägare kan gärna förmedlas via kurser av t.ex. legitimerade hovslagare och veterinärer med hovvårdsintresse.

För att kunna ta ansvar för sin hästs hovvård krävs att man vet vad det handlar om. Även om om man anlitar en "legitimerad hovslagare" eftersom det trots legitimationer och utbildningar finns människor som inte klarar yrket eller har egna vilda ideer som är till men för hästarna.

Det är svårt att ta ansvar utan att få tillgång till information. Har man ansvar har man skyldighet att försöka få rätt information för att ta ansvaret och därför bör infomrationen göras tillgänglig.

jag undrar bara var gränsen skall dras och hur det står att de som INTE är legitimerade skall benämnas . Som jag fattar det på min hovslagare (som varit med och tagit fram förslaget) så kommer hovslagarna att vara anmälningsskyldiga på alla som skor/verkar utan en legitimation...

Men jag kan ju ha missuppfattat hela grejen. :confused:

jag undrar bara var gränsen skall dras och hur det står att de som INTE är legitimerade skall benämnas . Som jag fattar det på min hovslagare (som varit med och tagit fram förslaget) så kommer hovslagarna att vara anmälningsskyldiga på alla som skor/verkar utan en legitimation...

Men jag kan ju ha missuppfattat hela grejen. :confused:

Fram till 2015 får vem som helt benämna sig hovslagare, precis som tidigare. Man får INTE benämna sig "legitimerad hovslagare".

Efter 2015 får man inte benämna sig hovslagare utan legitimation.

Man får dock arbeta med hovslageri precis som innan. Det diskuteras också ett yrkesförbud senare, men i uterdningen talas om 20 års tidshorisont för ett sådant.

Så brott mot reglerna innan dessa 20 år har förfallit är att kalla sig "legitimerad hovslagare" (innan 2015) eller "hovslagare" (efter 2015). Inte hur man sköter hovvård på hästar, det i sig är inget regelbrott.

Så vill man vara säker på att ha en utbildad hovis så ska man definitivt fråga efter en "legitimerad hovslagare" redan nu när reglerna börjar gälla!

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 900
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka