Ubildad hovslagare?

Sv: Ubildad hovslagare?

Ja, jag märkte det! :D
Nejdå, han gjorde ett bra jobb så skon satt kvar. Men lite suspekta metoder hade han. Men man vet ju aldrig vad man får, de utbildade hovisarna har ju i alla fall en utbildning. Men det finns ju de som är bättre och sämre fast de har utbildning. Det viktigaste är att hovisen behärskar den enskilda hästens problem.

Jag vet många hovslagare även utbildade erkända duktiga hovslagare som använder Plastic Padding när de plastar hovar så det var nog inget konstigt med det!

Själv är det utbildad hovslagare som gäller och medlem i SHF. Min killes syrra är som ovan medlem i SHF och utbildad och GRYMT duktig! Undras hur många bukefalisters hästar hon skor ;) Södra Stor-stockholm (Nynäshamn-Haninge etc.)

Men, det är ju grönt! :crazy: :p (Bara liiite dressyrnörd :angel: )
Det finns ju svart hovplast avsedd för ändamålet... :)

Men å andra sidan är det ju lättare att skarva på mer plastic padding om man har det hemma. :idea:
Priset var han väldigt svävande på, tog sen 400, och inget kvitto fick jag heller! ;)

Men plastic paddingen höll faktiskt bra. Sedan vet jag inte riktigt hur mycket det skadar hornet och vad det innehåller. Men de vanliga hovplasterna är ju inte heller direkt hälsosamma...

Senast ändrad:

Jag har en outbildad hovslagare till min häst. Samma som vi haft till våra hästar under nio-tio års tid. Upplärd av hovslagaren vi hade till våra hästar innan nuvarande.
Jag är mycket nöjd med jobbet han gör och han är duktig med hästarna, vet vad han pysslar med och är väldigt nogrann. Jag frågar och han ger vettiga svar och förklarar noga det jag vill veta.

Han får dessutom alltid mycket bra kritik från de utbildade hovslagare som varit ute till min häst då och då. Även från såna som har stora fördomar mot dessa outbildade hovslagare. Vilket jag nog kan tycka är ett ganska bra betyg:smirk:

Finns alltid undantag ;) men själv föredra jag en utbildad (finns även sämre/bättre) där med:crazy: :D ;)

Jag tycker att man ska använda hovisar som gått hovslagarskolan. Det är väl klart att vi ska gynna de som intresserat sig och tagit studielån och läst till det här yrket.Annars sänder vi signaler som att hovisyrket inte är ett kvalificerat yrke............det går bra med vilken kvackare som helst
Det är för övrigt dyrt med hästar.......låt oss inte spara på hovis iaf.

Personligen sätter jag aldrig på bakskor fram. Man skall sträva att få en bra form i fram och får som hovis smida lite extra på framskorna i stället. Annars gör man aldrig något åt problemet och hjälper till att få en dålig form på foten.

Jag tycker att man ska använda hovisar som gått hovslagarskolan. Det är väl klart att vi ska gynna de som intresserat sig och tagit studielån och läst till det här yrket.Annars sänder vi signaler som att hovisyrket inte är ett kvalificerat yrke............det går bra med vilken kvackare som helst
Det är för övrigt dyrt med hästar.......låt oss inte spara på hovis iaf.

kan bara hålla med!

har man inte råd att få sin häst skodd av en utbildad hovslagare (de är ju över lag betydligt dyrare än de outbildade) då bör man nog se över sin situation...

kl

Hörde av hovis att försäkringsbolagen kommer förmodligen att hoppa på detta med legitimering av hovslagare och försäkring kommer inte att gälla (eller hur de nu väljer att göra) om man inte har en hovis med leg.

Det finns redan nu fall där försäkringsbolag har vägrat ersättning pga taffelverk i och på hovarna, när sen det har givit permanenta skador så har ägaran inte fått ett jota i ersättning.

Nyfiken på om ni har utbildade hovslagare och vad ni tycker om den framtida legitimationen av hovlagare? Bra, dåligt?

Om ni inte har utbildade hovslagare, vad har ni för anledning?
Utbilade, varför väljer ni det?

:bump:

Jag tycker legitimation är bra. Jag tycker dock vissa intressenter (utb. hovslagare) läser ut mer än vad som är på förslag. Det kommer inte förrän 2015 bli förbjudet för vem som helst att kalla sig hovslagare. Ganska synd att det tar så lång tid. Och inte ens efter det kommer det att bli förbud för "icke-hovslagare" att utföra hovvård och skoning. Det talas sedan om 20 år tills det SKULLE kunna vara möjligt att göra ett sådant förslag, dvs yrkesförbud för ej legitimerade.

Och inte ens då blir det förbjudet att ta hand om hovvården på sina egna hästar, dvs i ej yrkesmässig tappning.

Givetvis kan inriktningen ändras, men det är förslagen som diskuteras idag.

Jag skor efter en kort utbildning, mina hästar helt på egen hand. Eftersom jag driver verksamhet är skoning och hovvård mycket viktigt, hästarnas hovar skall hålla för en hel del och tillgänglighet vid tappskor etc är 100% nödvändig. Likaså behövs ofta omskoning av ett stort antal hästar när vintern kommer, samtidigt som alla andra hästägare vill byta till vinterdojor....

Anledningar i prioritetsordning (till att sko själv framför att anlita utbildad hovslagare):
1. Tillgänglighet! (tappsko på tur t.ex.)
2. Tillgänglighet!
3. Ekonomi med 13-15 skodda hästar och några som verkas för barfotagång.
4. Det är roligt och tryggt att kunna mycket om hovar, verkning och skoning.

Jag skor och verkar bara mina egna hästar som jag är fullt ansvarig för. Jag skor inte andras hästar och kommer inte heller att göra det.

Personligen sätter jag aldrig på bakskor fram. Man skall sträva att få en bra form i fram och får som hovis smida lite extra på framskorna i stället. Annars gör man aldrig något åt problemet och hjälper till att få en dålig form på foten.

Jag håller helt med.
Inga bakskor fram.
Det har med yrkesstoltheten att göra.

Jag tycker faktiskt det är en självklarhet att en hovslagare ska vara utbildad. Jag hade en outbildat för ett bra tag sedan på min häst,dock så verkade han jätteduktig och pratade verkligen som om han visste vad han snackade om.Men när min kompis skaffade en annan häst som han också skulle sko dömde han ut den p.g.a platta hovar. Det var då vi tog kontakt med en utbildad,jättebra hovslagare som skodde om våra hästar och då kom han på varför min häst hade markerat på vänter fram. den outbildade hovslagaren hade gett min häst tre sömstick i samma hov. Som tur var hade han verkat för dåligt för att de skulle nå ända in men ändå.
Dessutom täcker inte försäkringen om hästen skulle få en skada som hovslagaren orsakat om inte hovslagaren är utbildad... Så för mej är det en självklarhet nuförtiden:smirk: Det finns säkert bra outbildade också men ta hellre det säkra före det osäkra;)

Håller med, det bör undvikas. Det finns dock omständigheter (när man bara kallsmider) då det är lättare att forma en baksko mot framform än tvärtom. Men strävan bör ju vara att på ett par skoningar nå en form som är bra istället.

Vad jag sedan tycker om den framtida legitimeringen vet jag inte riktigt. Jag undrar hur man ska lösa det praktiskt. Jag tror inte många hästägare har förstått att det bara blir vi utbildade hovslagare som får sko hästar. Att det alltså på sikt kommer att vara olagligt för andra att sko.

Hej, det tycker inte jag är hästägarnas problem utan snarare en "spark i baken" åt alla som för dagen skor och inte har den utbildningen som kommer att krävas för en legitimering framöver.

Prova själv med att avlägga ditt Gesällbrev redan nu så är det inga problem då innhav av Gesällbrev räcker för att bli legitimerad.;)

Det finns redan nu fall där försäkringsbolag har vägrat ersättning pga taffelverk i och på hovarna, när sen det har givit permanenta skador så har ägaran inte fått ett jota i ersättning.

Hej, dom kan även vägra ersättning utifrån "saltade" fakturor och annat taffelverk.

Prova själv med att avlägga ditt Gesällbrev redan nu så är det inga problem då innhav av Gesällbrev räcker för att bli legitimerad.;)

För dagen så tycker jag att det räcker med jag är utexaminerad och certifierad av djurvårdsmyndigheten.
Jag avlägger mitt gesällbrev den jag jag finner det lämpligt. Jag tror inte det blir några svårigheter då jag till skillnad från vissa andra hovslagare i allafall kan hantera alla verktygen i skostolen.

Hej, jag håller med dig,travare har väldigt ofta fyra bakhovar. Varför rikta om en framsko till en baksko form om en oriktad bakskoform är som riktad efter framhovens form???

Jag kan tänka mig att i dina händer så kommer den hästen fortsätta att ha fyra bakhovar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 900
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka