Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en outbildad hovslagare till min häst. Samma som vi haft till våra hästar under nio-tio års tid. Upplärd av hovslagaren vi hade till våra hästar innan nuvarande.
Jag är mycket nöjd med jobbet han gör och han är duktig med hästarna, vet vad han pysslar med och är väldigt nogrann. Jag frågar och han ger vettiga svar och förklarar noga det jag vill veta.
Han får dessutom alltid mycket bra kritik från de utbildade hovslagare som varit ute till min häst då och då. Även från såna som har stora fördomar mot dessa outbildade hovslagare. Vilket jag nog kan tycka är ett ganska bra betyg:smirk:
Jag tycker att man ska använda hovisar som gått hovslagarskolan. Det är väl klart att vi ska gynna de som intresserat sig och tagit studielån och läst till det här yrket.Annars sänder vi signaler som att hovisyrket inte är ett kvalificerat yrke............det går bra med vilken kvackare som helst
Det är för övrigt dyrt med hästar.......låt oss inte spara på hovis iaf.
Nyfiken på om ni har utbildade hovslagare och vad ni tycker om den framtida legitimationen av hovlagare? Bra, dåligt?
Om ni inte har utbildade hovslagare, vad har ni för anledning?
Utbilade, varför väljer ni det?
Personligen sätter jag aldrig på bakskor fram. Man skall sträva att få en bra form i fram och får som hovis smida lite extra på framskorna i stället. Annars gör man aldrig något åt problemet och hjälper till att få en dålig form på foten.
Personligen sätter jag aldrig på bakskor fram. Man skall sträva att få en bra form i fram och får som hovis smida lite extra på framskorna i stället. Annars gör man aldrig något åt problemet och hjälper till att få en dålig form på foten.
Vad jag sedan tycker om den framtida legitimeringen vet jag inte riktigt. Jag undrar hur man ska lösa det praktiskt. Jag tror inte många hästägare har förstått att det bara blir vi utbildade hovslagare som får sko hästar. Att det alltså på sikt kommer att vara olagligt för andra att sko.
Det finns redan nu fall där försäkringsbolag har vägrat ersättning pga taffelverk i och på hovarna, när sen det har givit permanenta skador så har ägaran inte fått ett jota i ersättning.
Det finns faktiskt framhovar som kan ha bakskor.
Prova själv med att avlägga ditt Gesällbrev redan nu så är det inga problem då innhav av Gesällbrev räcker för att bli legitimerad.
Hej, jag håller med dig,travare har väldigt ofta fyra bakhovar. Varför rikta om en framsko till en baksko form om en oriktad bakskoform är som riktad efter framhovens form???