Ubildad hovslagare?

Sv: Ubildad hovslagare?

Utbilade, varför väljer ni det?

Det tycker jag säger sig självt:smirk:

Hästkunskap behövs för att nå ett bra resultat.:bow:
:angel: Tänk att gå till en tandläkare som inte ha utbildnig :crazy: kanske ingen bra jämförelse, men ni förstå säkert vad jag menar:D

Trånga hovar och fel hovvinkel vill väl ingen ha på sin häst om man vill att hästen ska hålla så länge som möjligt;)

Min har gesällbrev och fortbildningsblock 1-5. Är väldigt duktig tycker jag. Har haft en utan utbildning tidigare på annan häst och det är stor skillnad!! :bow:

*kl*

Mig veterligen behöver man inte vara utbildad hovslagare för att kunna ha en ansvarsförsäkring.....
Likaså är det väl inget tvång för en utbildad hovslagare att vara med i hovslagarföreningen?

Gira :banana:

Som anlitar utbildad hovis, men även putsar en del själv...(på mina egna)

Men det kommer med största sannolikhet att ändras, utbildade hovslagare sk enligt förslag legitimeras och de som inte innehar legitimation får ej sko hästar.

Det innebär som SO hovslagare skrev, att en hovis kan mista sin legitimation på samma sätt som andra vårdgivare kan.

Linnebär i princip att det blir olagligt för alla utan legitimation att på ngt sätt verka, slå på skor eller vad det nu kan vara.

I england kan man tex få fängelse om man slår på en tappsko och inte är hovlsagare.

Det kommer troligtvis även att kopplas till försäkringsbolagen, att använder man inte en leg hovsl så får man inte ut ett öre på försäkringen om det skulle uppstå en skada som kan relateras till hovvården. Värt att tänka på!

Däremot vet jag inte hur det praktiskt ska genomföras... idag finns ca 500 medlemmar i SHF, varav vd vet jag? kanske hälften har gesällbrev (som oxå är kravet för att få sin legitimation) . Behovet är 2500 hovsl ca till det antal som finns idag. Hur många av era "outbildade" hovsl klarar/vill genomföra ett gesällprov...?

Men nu finns det ju hovisar som är utbildade och klara, men ej medlemmar i hovslagareföreningen. Kanske inte så många som krävs för att fylla behovet, men ändå.

kl
Vem ska då avgöra vem som är godkänd, ska även utbildade genomgå någon slags test? Kan duktiga outbildade bli godkända eller bara dom med examen typ.

Utbildad hos mig....

Hade en icke utbildad för många år sedan.... Han verkade min unghäst och dotterns ponny. Ponnyn klarade sig ganska bra.. Men unghästen... Vojne vojne!!...Det tog ände med förskräckelse.... tyvärr var inte jag tillräckligt uppmärksam då det såg bra ut till en början.. Alltså upptäckte inte jag själv att det barkade åt skogen. När jag väl upptäckte det så var hon så sned i hela bakpartiet att det påverkade hela hästen... och framförallt hennes rörelser.
Försämringen kom så smygande att när jag insåg hur felverkad hon var så var det nästan försent. Han lyckades alltså "nästan" förstöra henne helt och hållet.. Hade jag varit mindre kunnig så hade han lyckats.

Det tog drygt ett och ett halvt år innan en utbildad hovis lyckades rädda upp situationen....

Jag har utbildad hovslagare. Detta för att då finns en kunskap som är nödvändig för bra hovvård. Jag försöker också hitta andra kunder till den aktuella hovslagaren för att höra lite hur vederbörande jobbar om det är möjligt...men i huvudsak gör jag mig en egen bedömning.

Jag är kräsen och väldigt intresserad av hur hästen ser ut och rör sig och min hovslagare ska kunna prata med mig och bolla ideér. Mina hästar går barfota, för övrigt;)

Jag tycker att en ev. legitimation är bra!

Jovisst kabn vem som helst gå upp för gesällbrev i princip, men har man aldrig i hela sitt liv varmskott så kan det nog vara ganska svårt att smida en sko från en helt rak bit järn... Tror jag iaf!

Här är en länk till hovslagarföreningen och där kan man om man vill läsa om hur ett gesällbrevs prov går till.
Jag tycker det verkar svårt om man är outbildad och inte har ngn ässja...

får se om länken funkar... http://www.hovslagarforeningen.nu/gesall_mastar_pdf/gesallbrev.pdf

annars länken till medlemssidorna där man får leta efter pdf dokumentet Gesällbrev
http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/medlemsidor.htm

jag tror som sagt inte att alla som inte är utbildade är idioter och absolut inte kan sko, det är inte så jag menar. Jag säger bara att det nog kan bli väldigt svårt att få folk att ens gå upp gör gesällbrev, det finns idag inte jättemånga som är medlemmar i SHF och har antingen gesällbrev eller mästarbrev(de är 3 st som har det...)

Här är även en länk om legitimeringen som Magnus (en av mästarna har skrivit)

http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/legitimering.htm

Man får ju genomgå en examination utifrån de godkända utbildningar som finns, och en godkänd sådan ger en legitimation.

Jovisst kabn vem som helst gå upp för gesällbrev i princip, men har man aldrig i hela sitt liv varmskott så kan det nog vara ganska svårt att smida en sko från en helt rak bit järn... Tror jag iaf!

Att lära sig att smida skorna på godkänt vis tror jag inte är särskilt svårt för den som är van att rikta kallt järn.
Det jag tror skulle bli den svåra biten för de flesta outbildade är att på egen hand läsa in teorin. Framför allt då det inte finns några direkta läroböcker på svenska utan teorin i skolorna sker mest med kompendium som är svåra att komma över då de är skolornas egendom.

Jag har en outbildad hovslagare till min häst. Samma som vi haft till våra hästar under nio-tio års tid. Upplärd av hovslagaren vi hade till våra hästar innan nuvarande.
Jag är mycket nöjd med jobbet han gör och han är duktig med hästarna, vet vad han pysslar med och är väldigt nogrann. Jag frågar och han ger vettiga svar och förklarar noga det jag vill veta.

Han får dessutom alltid mycket bra kritik från de utbildade hovslagare som varit ute till min häst då och då. Även från såna som har stora fördomar mot dessa outbildade hovslagare. Vilket jag nog kan tycka är ett ganska bra betyg:smirk:

Jag har en hovslagare som är utbildad, men för en sisådär 30-40 år sedan! Vad som talar till hans fördel är att han har låång erfarenhet (har skott i ca 40 år), mina hästars hovar ser fina ut och de fungerar fint, och är väldigt duktig med hästarna. samt att han tar sig tid att sko, vet en annan hovis som skor på 20 minuter, det tycker jag verkar lite mystiskt...

Dock blir jag ibland lite skraj, för som hästägare har jag absolut inte tillräckligt med kunskap för att avgöra om han VERKLIGEN gör ett bra jobb. Han har lite olika tekniker som jag ibland funderar över, ex.

Tycker det vore toppen med något slags certifikat, både för hovslagaryrkets seriositet, och för oss hästägare. Dock ska man kanske inte se det som någon absolut garanti? Vissa hovslagare kanske KAN sko bra, men gör jobbet så fort som möjligt eftersom de tjänar pengar per häst ändå.

Hej!

Jag har en utbildad hovis, som gått som lärling hos en av sveriges bästa hovslagare.. Hon fick "äran" att sko hans hästar och således inbillar jag mej att hon är bra nog att sko även min.

Jag hade under en kort period en "travarutbildad" hovis, som lyckades sko min häst så snett i fötterna att hon fick kotledsinflammation i båda fram.. (Detta enligt vet. som behandlade häst).

Eftersom min häst är lite känslig får det i fortsättningen bli utbildad, för vet och försäkring kostar bra mycket mer än en utbildad hovis gör, när det går åt skogen..

/ Lavinia, vars hovis inte är negativ till barfota, men snällt slår på skor på min som inte riktigt klarar att gå barfota

Jag har alltid anlitat utbildade hovslagare.
Jag har en gång av misstag anlitat en outbildad som slog på en komplicerad tappsko - när jag hörde att han var självlärd blev jag livrädd! :crazy:

Dumma eniro - jag tänkte inte på att man får upp vilka svar som helst utan ringde bara ett nummer på måfå efter att ha sökt på "hovslagare". (Var i en annan stad, så jag kände inte till några)

Men han fick skon att sitta kvar i alla fall utan att sko alltför trångt, fast han tyckte en baksko skulle sitta bättre fast tappskon var fram... Sedan plastade han hoven med plastic padding! :rofl:

Nåja, nästa gång kommer jag kolla noggrannare! Det kunde ju ha gått illa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 900
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka