tysk jaktterrier

Sv: tysk jaktterrier

oki. Förslag på hur?

som sagt är det lätt löst genom att inte släppa fram honom till bytet. jag är ju inte såå ofta med när de är ute så det är egentligen upp till min sambo men själklart kan jag ha synpunkter på jaktträningen oxå, vill gärna ha förslag på hur vi ska kunna träna bort det?
 
Sv: tysk jaktterrier

ja det har jag förstått för han är mycket trevligare än va de flesta försökte intala mig att han skulle bli.

men det finns vissa saker jag inte förstår, han kan koma fram till en, slänga sig på rygg o vill att man ska klia honom i ljumsklen. när man har gjort det et tag då morrar han... sånt förstår jag inte!?!?

Fast morrar han eller "snackar" han bara? Min hund låter också mycket och "morrar" också vid kel, det är liksom ett trivselljud för henne.

//E
 
Sv: tysk jaktterrier

nee så stor koll har jag på honom att jag har lärt mig skilja på de olika ljuden. Vet när han skojj o bus morrar, mys och gos hummar eller morrar för att verkligen markera o när han är arg.

Jag menar när han själv kommer fram och tar kontakten och lägger sig på rygg o sen morrar...?! blir förvirrad

sen ett annat problem jag har är att han aldrig ger sig. vet att en snabb kort bestraffning är det bästa. Men när jag tar tag i honom så ger han sig inte utan går upp til kamp, han har inte vunnit en enda gång men det tar i regel flera minuter innan han lugnar ner sig o jag kan släppa honom....
 
Sv: tysk jaktterrier

Kampbeteendet är typiskt terrier, jag brukar försöka undvika att gå in i kamp allt för mycket, just för att de är sega...

Snabba korrigeringar tycker jag funkar bäst på en sån hund, som du skrev, funkar inte det?

Grejen är ju att TJT är just den ultimata kamphunden, så det är en himla tur att de inte är större ;) Och kampen kommer ju naturligt, de måste ha jävlar anamma för att fixa grytjakten. Ska ni ha honom i gryt?

//E
 
Sv: tysk jaktterrier

*kl* Min före dettas familj hade en TJT.

Helt underbar hund. Älskade henne...
Hon var väldigt lojal och vänlig mot familjen, där jag ingick, men mot främlingar var hon astuff!
Hon kunde verkligen sätta sig i respekt!

Hon gick att ha lös på gården men inte i skogen. De jagade med henne och hon var duktig.
 
Sv: tysk jaktterrier

Terrier är generellt ganska skarpa. TJT har lite mer av denna skärpa också det generellt...

Det var intressant att höra lite om TJT då jag inte vet så mycket om denna ras men har en blandras som är delvis TJT, det låter iof inte som det är därifrån hon fått sitt temprament ifrån iallafall för hon är den snällaste hund man kan tänka sig, Enda haken med henne är att hon lätt blir pinsam, liten, orange (Kopia av tvfiguren Alf) och tjuter av lycka vem man än möter på när man är ute på promenad :o
 
Sv: tysk jaktterrier

försöker alltid med en kort direkt bestraffning men när han inte tar det utan fortsätter och trappar upp morrandet så kan jag ju inte direkt ge mig för då har ju han "vunnit". till vardags när han gör något så räcker det med en snabb kort tillsägelse "nej" "sluta" "stanna" osv. Det är just när han börjat morra och man tar tag i honom som han inte ger sig... som om han varje gång tror att han är störst och sen till nästa gång har glömt bort att ja e typ hundra gånger större o starkare och försöker igen....
 
Sv: tysk jaktterrier

Hur är han rent mentalt? Det är iofs typiskt för TJT att alltid dra allting till sin spets och testa hur långt man kan gå, men jag börjar fundera på hur tuff han är egentligen...
Alltså om han är osäker också, och därför morrar för "säkerhets skull".

//E
 
Sv: tysk jaktterrier

mycket möjligt att han är osäker... Men jag vill ju få bort det och jag tycker att han inte har någon anledning att vara osäker, speciellt inte på mig eller husse..
Men har kollat upp o det finns en tjej här i närheten som är utbildad i att ha hund kurser som skulle kunna ge oss en kurs själva så vi slipper ha andra hundar med från början...
 
Sv: tysk jaktterrier

Fast då går du runt problemet. Det ger er ingenting att träna utan andra hundar om det är dem han har problem med. Börja direkt med andra hundar, dock i lagom mängd och på bra avstånd, då kan instruktören se direkt vilka problem ni har.

Se bara till att instruktören är nåt sånär insatt i rasen, annars kan man lätt hamna i konflikt.

//E
 
Sv: tysk jaktterrier

fast anledningen till att vi vile gå utan andra hundar är för att hon skulle kunna koncentrera sig på oss. Och andra hundar har vi aldrig problem med förrutom att han har lite svårt att koncentrera sig när det blir för mycket liv och rörelse...

tack i alla fall för alla råd och så... Det ska nog gå bra till slut!
 
Sv: tysk jaktterrier

Men det är det han ska lära sig, att koncentrera sig på er trots att det är liv och rörelse ;)

Lycka till!

//E
 
Sv: tysk jaktterrier

haha jaha tänkte inte så...

Tack ige för alla svar..

/ Ida
 
Sv: tysk jaktterrier

Det ni måste lära hunden, är att nerlagt byte är inte hans och att alla människor står över honom i rang angåend detta.

Det bästa vore om ni kunde få hjälp av någon som kan rasen och som kan studera honom irl, hur han beter sig vid nedlagt byte för att sedan på bästa sätt träna bort det beteendet.
 
Sv: tysk jaktterrier

Mmm
ska se om jag kan få tag på någon i närheten som kan något om tjts i jakt...
Tycker vi haft starkt stöd från svärfar mfl som tidigare haft tjts men aldrig haft dessa problem...

Sjävklart är det bäst att reda ut problemen i grunden.
 
Sv: tysk jaktterrier

Ett litet inlägg bara. Kanske är det bara vår kille som är sån men iaf..

Han har hela sitt liv testat alla gränser som finns, han har aldrig fått bestämma något men försöker ändå. Är nu 4 år och testar fortfarande emellanåt. Så det är bara att kämpa kämpa kämpa!

Sen är han ju som du säjer en änglahund när han är inne, jättekelig och mysig men har börjat nu att bli lite osäker på folk han inte känner, speciellt män. Men enligt uppfödaren "så blir de sånna", icke det skall tränas bort det med.

Han har varit ensamhund i 3,5 av sina 4 år och nu för ett halvår sne skaffade jag två gena hundar och han fann sig i det ganska kvickt, visst att det var spänt i början så det gällde att hålla koll på honom. Däremot litar jag inte på honom ett dugg när det gäller okända hundar..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 190
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 392
Senast: lizan
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 974
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp