Tyngre hästar + skor

MsSleepalot

Trådstartare
Ni som har lite tyngre hästar och rider rätt mycket, slits skorna ut fort för er?
Det gör det på min och sen när man går på asfalt halkar han lätt. Ska man bli tvungen att ta dit hovslagare för verkning + nya skor var 4-5e vecka? Eller hur gör ni?

Vill helst inte ha brodd på sommarn.... hur fungerar det med dips?

Sv: Tyngre hästar + skor

Nej det tycker jag inte det gör på min. Skor var 8:e vecka ungefär. Slits skorna ner jämt på din häst? ( Alltså, inte bara på sidorna osv?) Vad rider du på för underlag?

Är det tunna skor eller tjockare? De tjockare varar ju längre :D

Nja han är lite uttåad på hö fram där det slits ngt mer på utsidan men annars jämnt. Det är mycket asfalt här så det blir rätt mycket hårt som sliter mycket.

Det är ju egentligen sömarna som slits bort på en gång och det blir halt och till slut börjar skon glappa (efter ca 5v på sommaren). Men halt blir det ju på en gång :crazy:

Ingen som har dips som kan berätta om det?

Jag har ett liknande problem ja, på min häst på bak. Han kör ner hoven väldigt hårt i backen säger hovslagaren, (obs släpar dock inte) och precis som på din häst slits sömhuvudena ner jättesnabbt.

Har provat med 10 mm skor och det verkar funka ngt bättre, men ofta får jag byta ut lite söm mot slutet av skoperioden bara för att de slits så mycket.

Många gånger önskar jag att jag kunde sko själv, ja ungefär lika ofta som jag måste betala hovslagaren :angel:

Nej det har jag inte, men har hört att dom håller mkt bättre, är dock mkt dyrare va? Är det kanske värt att testas? Hur ser det ut där vid sömmarna? Dom lär väl slitas som på vanliga skor eller?

Min häst blev skodd i lördags och han halkar redan på asfalt :eek: :crazy:

gubben skrev:
Nej det har jag inte, men har hört att dom håller mkt bättre, är dock mkt dyrare va? Är det kanske värt att testas? Hur ser det ut där vid sömmarna? Dom lär väl slitas som på vanliga skor eller?

Min häst blev skodd i lördags och han halkar redan på asfalt :eek: :crazy:
Jo det är ju dyrare men kan väl i ditt fall bli billigare i längden?
Falsade kanske kan vara bra, de skyddar ju sömhuvudet lite mer?

har mina barfota. funkar utmärkt och jag måste tom verka dem ofta för att de sliter för lite!!(trotts ridning på grusväg varje dag och lösdrift=rörelse och slit HELA tiden)

min galmla 700kg häst verkades var 6 vecka men kunde alltid lägga om skorna. Hade inga problem med att han slet mycket ner på dom.

Han verkades ofta då hovarna växte mycket.

min häst går utan skor året runt hennes hovar har blivit hårda och fina nu så dom spriker inte som dom gjorde i börjab :banana:

Min förra häst var ganska tung, ca 600 kg varmblod, så han slet lätt ut en omgång skor helt på en skoperiod på ca 7 veckor. Min nuvarande häst är lite nättare, ca 450 kg, och hennes skor skulle kunna räcka två perioder. Så visst är det skillnad. :)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 230
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 671
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama