tyngd benskydd

P

pollan

är det ngn som har ngn erfarenhet av bekbenskydd med tyngder i ? vad ger det för nytta??? en i stallet hade köpt det och sa att hästen skulle lyfta mer på bakbenen med dom på!:crazy: kan det stämma???
tycker själv att de e fusk"!:devil:

Sv: tyngd benskydd

Fusk, kan jag inte tycka att det är, men sjävklart tycker jag inte man ska tävla på det, det ska vara en grej man tar till då och då på sina hästar på hemma plan ,när man hoppar/tränar.

Min tränare har ett par sådana, hon sätter på dom då och då, men jag vet inte om hennes e tyng, har ,mer för mig att hon har sagt att dom "kniper" lite, utan att göra ont, men hästen lär sig då hur han/hon ska hålla bennen i rätt posetion för att förhindra att skydden kniper, då lägger dom också bena rätt och får en helt annan hoppkapacitet, min tränare annvänder dom högst 1 gång på
2-3 månader. mer behövs inte, det e bara lite hjälp liksom, precis som så mkt anndra grejer det finns att ta till. :)

Man kan även använda dom för att ge hästen mer styrka i benen, så att den tex får mer kraft i sprången.

Har det ikke stått noe i flere hestepublikasjoner om dette?
F. eks. at det ikke skulle være lov å bruke lange / store skydd på unghester (i konkurranse)fordi noen ville sette dem på hesten like før de gikk inn på banen? Da skulle det kjennes uvant for hesten, og den ville løfte ekstra på bena.

dom används också för att hästen ska lugna språngkurvan en aning och hoppa igenom hela kroppen!

det är flera i mitt stall som använder tygnder. När de gjorde en årlig kol på sina hästar vid samma tidpunkt var 4 av 5 hästar överansträngda i de benen. så man måste använda det rätt för annars är det mer skadligt.

Tygder kan man anvanda som traning, eller vid tavling for att hasten ska ta i lite extra. De kanner tyngden och darfor "flickar" de till med bakbenen och lyfter dem lite hogre.
Det negativa med tyngder pa bakbenen ar att manga hastr glommer bort frambenen och darmed borjar riva med dem istallet.

Viktskydd skall användas med STOR försiktighet och endast av erfarna/rytinerade ryttare som vet vad de håller på med. Det finns en hel del olika varianter och flera där man kan variera vikten. Vad jag förstår används de framför allt för att träna upp hästen. Är hästen tex lite slarvig kan man (efter att ha byggt upp hästen ordentligt) rida kavaletti/hoppa småhinder/studs med dessa skydd för att stärka hästen. Det är dock som nämnts tidigare otroligt viktigt att det görs på rätt sätt och i rätt omfattning så att hästen inte blir överansträngd.

nu vet jag ganska många som har det på sina hästars bakben på tävling för att dom brukar/brukade riva m bakbenen.. tycker inte att man ska få ha det på tävling faktiskt:mad:

Jag vet att på 3-årstesten får inte bakskydden väga mer än 200 g, så då får dom kanske bättre teknik bak med tyngder...?

Jag känner en dressyr ryttare som rider medelsvår dressyr med sina hästar och hon säger att vikterna är bra vid longering och vid bomövningar... 'Men sälvklart skall man ju veta hur man skall/kan andvända dem... Man vill ju inte skada hästen... ;)

Jag använder höga senskydd bak på min häst när jag hoppar lite högre/ibland när jag tävlar lite högre. Tkr det fungerar jättebra, värsta bakbenen:)

man använder ju tyngre boots på islandshästar när man tränar ibland o d har dom för att dom ska lyfta mer på benen o d hjälper . även om man kanske inte får ha d på tävlingar så hjälper d .

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 724
Senast: Reville
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 225
Senast: Ananazen
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar