Sv: Tygblöjor
Vi har tygblöjor till vår ettåriga son och det fungerar utmärkt! Jag har köpt mina vikblöjor på Nöstebarn (norskt företag) med bomullsbyxor (för att hålla blöjan på plats) och stickat egna yllebyxor. Enligt beräkningar på Nöstebarn sparar man flera tusen kronor under de år som barnet har blöjor, och det är dessutom jättebra för huden att få andas och slippa plast osv i vanliga blöjor. Vi har en vanlig blöja på natten för att han ska slippa vakna tidigt och vara våt.
Vi har ett rispapper i blöjan som man kastar i toaletten då det kommit bajs. På så sätt slipper man skölja blöjan och lägger den bara i blöjhinken. Rispappret funkar inte så bra i början då de bara har löst bajs, men så fort de börjat med fast mat blir bajset fastare och det blir lätt att kasta det i toaletten. Ingen torktumling hos oss heller, och vi tvättar på 90 grader (det går bra att tvätta på 60 också, men om det blir fläckar går de bort i 90 grader). En fördel med att tvätta i 90 grader är att det går åt mycket mindre tvättmedel, det verkar löddra mycket mer i 90 grader. Jag tror att tygblöjorna håller för flera barn, våra är ett år gamla och inga skavanker på.
Jag ska köpa några till inför nästa barn, det blir nog ganska mycket att tvätta till två barn.
Jag rekommenderar Nöstebarn, de har en hemsida där man kan läsa om blöjorna, hur man viker dem, hur många som behövs osv. Lycka till!