tycker ni att shettisar är ren barnhäst?

Sv: tycker ni att shettisar är ren barnhäst?

Nej! En shettis är INTE en ren barnhäst.. dom är överlag alldeles för tuffa mentalt för det och behöver en vuxen som hanterar dom ofta annars tar dom över... jag är övertygad. Baserat på de shettisar jag haft med att göra tycker jag tom att ett halvblod är en bättre barnhäst.... Har själv två shettisar och kan rakt och ärligt säga att det barn finns inte som klarar av att hålla dom säkra och bussiga längre än max två veckor...

Har med ett sto av "gamla" typen, hon ser ut som en liten bruksnordsvensk :D älskar henne över allt annat och hon är lätt den roligaste körhästen jag vet :D:D:D

Fille ser ut som en mini-nordsvensk han med! :D Gammaldags brun med ljus mule. Älskar denna lille herren över allt annat fast jag älskar oxå mitt sto, hon ser ut som en D-ponny med lite stor mage. :banana:

Fille ser ut som en mini-nordsvensk han med! :D Gammaldags brun med ljus mule. Älskar denna lille herren över allt annat fast jag älskar oxå mitt sto, hon ser ut som en D-ponny med lite stor mage. :banana:

Min prinsessa är musblack :D Ser ut som en riktig liten urnordis... Jag kommer aldrig kunna skiljas från henne - någonsin... Hon står hemma hos mamsen och mumsar hö och blir tjockare och tjockare.. i sommar ska hon förhoppningvis betäckas med en vitblack hingst som ett litet färgexperiment :D Jag hoppas så innerligt på en liten blackbebis..

Vi har en liten shettistös på 90 cm...xP Hon döptes till Pinglan, och det är ett namn som verkligen passar henne, för hon tror verkligen hon är bäst, störst(ska man kanske säga minst?) och vackrast...
Jag red henne bra länge innan vi köpte en welshponny som jag rider nu..
Pinglan fick sitt första föl som 8åring och väntar nu sitt andra föl.
Hon passar dock inte som barnponny, trots att vi köpte henne för att hon skulle passa som barnhäst på gården, för hon väldigt envis...
Hon står som fastspikad i backen om det sitter någon på och för att hon ska gå måste det gå någon person för, behöver inte ledas utan vill bara att ngn ska "visa" vägen.
Skulle jag satt mig på (vilket jag gör vääldigt sällan nuförtiden) så skulle det vara -åh sitter du på! jamen då tar vi en sväng ner på vägen tycker jag och springer lite!
Denna ponnyn ligger mig verkligen varmt om hjärtat och hon tillsammans med welshponnyn Stella är mina absoluta favorithästar!!

Nej! En shettis är INTE en ren barnhäst.. dom är överlag alldeles för tuffa mentalt för det och behöver en vuxen som hanterar dom ofta annars tar dom över... jag är övertygad. Baserat på de shettisar jag haft med att göra tycker jag tom att ett halvblod är en bättre barnhäst.... Har själv två shettisar och kan rakt och ärligt säga att det barn finns inte som klarar av att hålla dom säkra och bussiga längre än max två veckor...

Har med ett sto av "gamla" typen, hon ser ut som en liten bruksnordsvensk :D älskar henne över allt annat och hon är lätt den roligaste körhästen jag vet :D:D:D

finns det någon häst/ponny som är en "ren barnponny" ?

mina shettisar har barnen alltid kunnat hantera själva, men givetvis så hanterar även jag dom dagligen. vilken häst som helst blir ju "odräglig" om man inte fostrar dom.

jag är övertygad att shettisar fått sitt "rykte" genom att även (framförallt) vuxna släpper igenom saker i hanteringen med en shettis som dom ALDRIG släppt igenom på tex. ett halvblod. hur många ggr. har man inte hört repliker som - det gör väl inget, h*n är ju så liten och söt. men för ett barn är ju ponnyn lika stor och stark som en storhäst är för oss vuxna.

Min prinsessa är musblack :D Ser ut som en riktig liten urnordis... Jag kommer aldrig kunna skiljas från henne - någonsin... Hon står hemma hos mamsen och mumsar hö och blir tjockare och tjockare.. i sommar ska hon förhoppningvis betäckas med en vitblack hingst som ett litet färgexperiment :D Jag hoppas så innerligt på en liten blackbebis..

Musblack, brun o mörkbrun speciellt dom med ljus mule är gammaldags färgen :)

Musblack, brun o mörkbrun speciellt dom med ljus mule är gammaldags färgen :)

Jupp, jag började avla på henne efter en förfrågan från Shettissällskapet faktiskt :D Dom skällde lite på mig under en naturbruksdag där dom var och visade upp sig... *fniss* Det var rätt skojigt, tydligen så kan ett blackföl inbringa rätt mkt pengar.. och när vi var på utställning (eg. bara för fölets skull men vi passade på att ställa ut stoet med) så höll fölklassens domare en tio minuter lång föreläsning om de blacka shettisarna.. *fniss* det var bara attans så synd att det inte var hon som bedömde stoet sen.... >,<

Åfan... Jag är lite osäker på hur en musblack häst ser ut. Finns du med på Shetlandsponny iFokus. För det är jag med. Samma nick namn! :)
Letar nämligen efter en shettis till, men INTE just nu utan det kan bli aktuellt efter sommaren/hösten eller vintern. Gärna ett sto.
Du kanske kan PM:a mej. Denna tråd spårar ur snart.......:angel:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka