Tycker hästar att det är kul att bli ridna??

straumur

Trådstartare
Tror ni att hästar tycker det är roligt att blir ridna???

Jag har hört så många hästägare som har sagt att hästarna tycker det är så roligt att bli ridna och dom tycker det är så roligt att hoppa osv, vilket jag inte riktigt tror stämmer. Vid hoppning lär det ju mer vara att dom blir upphetsade och triggade när dom kommer ut på en bana. Många tolkar det ju som att hästarna är "glada" och tycker det är roligt när dom har öronen framåt som jag inte tror att det har med det att göra.

Det är ett ganska knepigt ämne, och jag vet nästan inte vad jag ska tro eller tycka själv. :crazy::confused:

Att hästarna mår bra av att ridna på rätt sätt och få kondition och muskler osv tror jag absolut, men om man skulle fråga dom skulle dom nog i alla fall inte välja att bli ridna.

Vad tror ni??? :D

Sv: Tycker hästar att det är kul att bli ridna??

Det är nog lite som med människor. Man vill inte göra ingenting hela dagarna så man jobbar hellre för en chef än att sitta hemma hela tiden. Som häst är det nog inte så kul att bara gå runt i en hage, då är nog ridningen kul omväxling. Men i valet mellan att leva helvilt och hos oss o bli ridna vet jag inte. De hästar vi har nu är ju vanda med dett genom massor av generationer så det är svårt.

Det är nog lite som med människor. Man vill inte göra ingenting hela dagarna så man jobbar hellre för en chef än att sitta hemma hela tiden. Som häst är det nog inte så kul att bara gå runt i en hage, då är nog ridningen kul omväxling. Men i valet mellan att leva helvilt och hos oss o bli ridna vet jag inte. De hästar vi har nu är ju vanda med dett genom massor av generationer så det är svårt.

Jo visst. Men jag tror att vi förmänskligar hästarna allt för mkt många gånger. Jag tror inte dom ser på livet på samma sätt som oss.

Jag kan inte svära på att min häst tycker om att bli riden men han går betydligt villigare till ridhuset än därifrån trots att han vet att han får morötter hemma i boxen efter ridpasset.

Jag vet i alla fall att han blir lycklig av beröm. Han är väldigt ambitiös så han nästan slår knut på sig själv för att försöka förstå vad det är jag vill han ska göra.

Att han älskar att hoppa tvivlar jag inte ett ögonblick på då det inte går att stoppa honom vid löshoppning. Man får bygga om snabbt som ögat. Han vänder gärna och hoppar baklänges oxå. Jag tycker det märks vid uppsutten hoppning då han går som en målsökande robot vid uppvärmningen.

mja, man ska nog inte ge sig in på att försöka jämföra männskliga känslor med hästars känslor. "kul" tror jag inte riktigt innebär samma sak för dem som det gör för oss... de är ju inte riktigt lika komplexa i tänkandet som vi är...

men visst, de flesta hästar gillar ju när det händer saker. beta i en hage i all sin ära, det är säkert trevligt det med. men när ja tar ut någon av mina familjens hästar och antingen arbetar med dem eller konditionstränar nån mil eller två, brukar de i alla fall se ut som att de tycker att det är spännande. hästar reagerar ju på positiva och negativa vibbar. om jag berömmer min häst mycket, och visar att jag tycker det den gör är bra, ja då får den ju en positiv känsla den med - att den gjorde rätt. det är ju socialt viktigt för en häst att bli omtyckt. så funkar det ju för de flesta flockdjur. uppskattning = positiv känsla, alltså en häst som ser glad ut med vad den håller på med.
skulle jag däremot börja bråka konstant med min häst, sluta berömma den och börja bestraffa den i allt den gör, så kommer problemen växa, kontakten mellan människa o häst försämras o hästen bli negativt inställd till ridning ochh allt vad människohantering hetet.

vet inte om det här är speciellt bra formulerat, men ja fattar iaf själv vad jag menar :banana: nån mer som hänger med?

Jag tror att mina hästar tycker om att bli tränade. Tror aldrig att dom skulle ställa upp såpass som dom gör annars.

jag vet att min travare iaf älskar att bli riden.
så länge han bara får mkt beröm. han kan bli helt till sig om han får beröm och man lixom bara känner det på honom hur han beter sig att han tycker det är roligt...märks nog även iof på framgångarna han gjort och hur han tar åt sig sina arbetsuppgifter

Detta är nog olika från häst till häst. Kan ta två hästar jag känner som exempel.

Min fd medryttarhäst, en fjording, älskar mat. Han gillar däremot inte lika mycket att jobba. Skulle tro att han skulle vara nöjd om han fick gå i hagen och stå i boxen, så länge han får massvis med mat.

En annan medryttarhäst jag haft, en kallblodstravare, älskade att få komma ut i skogen. Det märktes på honom. Han var väldigt "nere" när han inte blivit riden på några dagar, men när han var ute gick han med huvudet högt och öronen spetsade, och ville inte gärna svänga hemåt.

Jag tror också att vi förmänskligar hästarna för mycket. Hästar ser inte saker och ting som människor. Tror inte på att hästarna gillar omväxling på samma sätt som vi människor, men ifall en häst skulle få välja mellan att stå i en box 24 timmar per dygn och att bli riden i en timme och sedan få stå, skulle nog ganska många välja att få komma ut lite grann.

Det är svårt det dära.
Jag kanske kan jämföra lite med agilityhundar, då hundar är mycket bättre än hästar på att visa när dom är nöjda ;).
Ta till exempel min hund: hon blir oerhört glad när hon tränar eller tävlar för då får hon jobba med kroppen och göra sin ägare glad och få beröm. Det visar hon genom sitt kroppsspråk då hon gör allting villigt och snabbt och till och med vill göra saker (till exempel hoppa hinder) då man inte gett något kommando. Kan det inte vara samma med hästar? Att de tycker det är givande att göra som deras flockledare säger och att komma ut och faktiskt arbeta ordentligt med kroppen? Människor och jag antar att djur också (det borde vara fysiskt logiskt) mår bra av att röra på sig.

Knepigt ämne det där:p:)...
Jag tror iallafall att min häst tycker att det är kul, då han alltid kommer i hagen till mig, samt gnäggar så fort han ser mig(då inte pga att det är jag som är "matmamma", då jag har honom i ett inhyrningsstall, och det inte är jag som ger honom mat varje dag) Fast jag och Nibbe har en väldigt nära relation också, och han vill alltid vara mig till lags. Så det kan nog vara olika från situation till situation. Tex så ser man ju tyvärr alltid någon ridskolehäst som absolut inte tyycker att det är kul att bli riden... :( )

Jag tror att min häst tycker om att bli riden. Då jag pga olycka slutade rida så slutade hon komma till grinden då jag kom till hagen.

Sen då jag började rida som vanligt igen så kommer hon alltid till grinden. Inga bekymmer att fånga in henne.

Jag rider själv western. Men jag tror att min häst gillar att hoppa. Så jag har bett in medryttare börja hoppa henne lite då och då.

Anledningen till att jag tror att hon gillar det är att då jag släppte hnne på ridbanan för lite "join up" så gick hon själv och helt frivilligt på hindret som stog där varje varv.
Hindret stog ca 2 meter in på banan. Så hon hade kunnat gå brevid åt båda håll om hindret om hon hade velat.

Själv är jag inte inne för hoppning. Men min medryttare gillar det så då får hon ansvara för den biten.

KL

Just ridning vet jag inte.. hade hästen fått bestämma hade den nog hellre gått ut på promenader och sprungit ikapp med oss (om vi hade orkat sånt:P) än burit på oss.
Samtidigt är det väldigt individuellt vad de tycker om, en del tycker säkert om att försöka lura ut vad ryttaren menar med alla konstiga signaler.
Det beror ju även på allt runt omkring.. går de i en stor hage med en massa kompisar och stora ytor att sträcka ut över så kan några säkert föredra det framför att umgås med människor. Hos andra är det trevligt att se nåt nytt och komma ut lite.

Och inte minst beror de ju på hur ridningen är.. är ryttaren negativ, ilsken, irriterad, väldigt obalanserad, kräver mycket hela tiden eller har t.ex. hårda händer är nog inte ridning så kul även om hästen så står i en mörk, ensam spilta resten av tiden.
är ryttaren däremot glad, berömmer ofta, ger paus emellanåt och bara kräver tillräckligt för att hästen ska bli lite bättre utan att tröttna så är ridning säkert lockande även om de går i en stor hage med kompisar.

Jag tror med lite som Zab. Visst får hästar motion när dom går fria i en flock och dom tränas även mentalt när dom hela tiden håller koll på varandra och faror. Att bli riden är ju inte något naturligt för hästen, men däremot som Zab säger , det hade ju blivit naturligare om vi tex sprang ikapp och lekte med hästarna som dom själva gör. Jag tror hästen inte hästen ser fram emot att bli riden, eller när hästarna kommer till oss i hagen att dom inte vet att dom ska bli ridna. Sån hög intelligens har dom ju inte. Dom förknippar nog det i så fall med ngt positivt. Sen att dom mår bra utav att motioneras, det gör ju alla varleser!

Mina skulle definitivt vilja bli ridna. Varför? Omväxling mot hage/box, få känna att de gör något, hjärngympa osv....

Skulle du själv vilja sitta inne i soffan hela dagarna eller bara få vara ute på balkongen?

Mina skulle definitivt vilja bli ridna. Varför? Omväxling mot hage/box, få känna att de gör något, hjärngympa osv....

Skulle du själv vilja sitta inne i soffan hela dagarna eller bara få vara ute på balkongen?

Men hur vet du att dom definitvt skulle vilja bli ridna?

Man behöver ju inte jämföra att hästen skulle få välja mellan att stå i en box hela dagen och att dom då skulle tycka att det var skönt att komma ut och röra på sig. Det tvivlar jag inte på att dom skulle. Jag tror definitivt att hästar hellre skulle välja att gå i en flock i en stor präktig hage hellre än att man red dom, där får dom ju också motion och hjärngympa och dom slipper dessutom ha någon som studsar runt på ryggen men en metallsak i munnen.:crazy: Men hur vet man egentligen att hästen mår bra av att ridas? Den är ju inte skapt till det från början.

Ta min första häst som exempel....

När man kom med sadeln så började hon gnägga (lite dovt sådär, precis som de flesta hästar gör när det är mat på G). Om hon sen såg att man tänkte ta ut någon av de andra hästarna för att rida så blev hon sur, la öronen bakåt och började krafsa i golvet.
Hästen i fråga var inte direkt den keliga typen annars, mer inställningen "gör det du ska och sen kan du gå", ville inte "bara" stå och gosa. Gick ner sig TOTALT när hon pga ett sår utmed sidan inte kunde ridas (trots att hon aktiverades på annat sätt dagligen, genom t.ex. promenader, fritt lek med matte i paddocken, löslongering osv)

Kan tillägga att mina hästar ALLTID gått i stor hage med flera hästkompisar minst 12 timmar om dagen, oavsett väder. (läs inlägget, omväxling mot hage/box)

Jag tro helt klart att hästar tycker det är kul att få aktivera sig (både i kroppen och skallen). Och jag tro även att det finns saker som hästar inte gillar, alltså blir oglad av.

Det beror nog lite på individen. Min ena häst är inte alls mycket för att hoppa. Kan beror på att hon inte förstår vad som egentligen krävs, utan hoppar bara för att jag drev henne mot ett hinder.
Däremot så känner jag att hon blir "glad" i skogen (ej triggad, utan positiv) när hon mest får lunka på och se världen.

Grabben gillar det mesta, bara han få göra något och se något så är han positiv:)

Jag tror att de flesta av dagens hästar är framavlade för att arbeta tillsammans med människor. Men precis som Lillkumpula skriver är det individuellt vilken typ av arbete de gillar. I vilket fall som helst tror jag hästar gillar att få positiv respons från någon som har högre rang än dem i flocken, oavsett om det är människa eller häst.

Men hur vet du att dom definitvt skulle vilja bli ridna? Men hur vet man egentligen att hästen mår bra av att ridas? Den är ju inte skapt till det från början.

Kanske för att de blir avtrubbade när de har viloperioder trots att de går i stora hagar med andra hästar. Gneggar efter än när man går förbi. Dom väntar på att man ska göra något med dem, tappar blankheten i pälsen. Blir rastlösa.

Sen blir alla rätt tränade hästar blanka i pälsen av att tränas utan att ryktas och tvättas. Även det ett täcken på att de mår bra.

Tror mina gamla damer tycker att det är roligt (eller ska man kanske säga uppskatta) att få komma ut n, beroende på vad man gör med dem. Den ena tycker nog om att hoppa för när hon tävlades så var det som att hon själv gick banan. Slängde upp lillsyrran (då 10 år) för första gången på henne och hästen sprang rakt på ett hinder fast det bara var tänkt att hon skulle gå flera meter bredvid. Den hästen verkade även uppskatta när hon får beröm för då visar hon upp sig ännu mer. Den andra pållan blir alldeles till sig när hon blir riden och skuttar och har sig. T.o.m. när man bara tar ut henne för hand kan det bli skuttsprång. Så visst tror jag de uppskattar det alla gånger.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 529
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar