Tycker hästar att det är kul att bli ridna??

Sv: Tycker hästar att det är kul att bli ridna??

Jag tror inte hästarna tycker det är "kul" att bli ridna då de är lata av naturen. De har väl snarare accepterat det. Och förstår inte hur hästarna skulle kunna tycka det var roligt att hoppa, de är ju liksom lärda att ENDA vägen är över. Det är ju inte direkt narturligt för dom. :p

Jag tror inte hästarna tycker det är "kul" att bli ridna då de är lata av naturen. De har väl snarare accepterat det. Och förstår inte hur hästarna skulle kunna tycka det var roligt att hoppa, de är ju liksom lärda att ENDA vägen är över. Det är ju inte direkt narturligt för dom. :p

Näe det är faktiskt skit svårt det här:p. På endels beskrivningar låter det ju faktiskt som att hästarna tycker att det är kul på det sättet som vi tolkar deras signaler som "kul" i alla fall. Sen vet man ju inte. I vilt tillstånd tar ju inte en häst en hopprunda för att den tycker det är kul eftersom att dom såklart inte vill bränna energi eller fettlagret. Sen vet man ju inte ens om begreppet "kul" finns i hästarnas sinnen. Jag tror helt enkelt att dom acceptrar att blir ridna för dom förstår och vet inte bättre, dom har ju inte den intelligensen. Och det är väl tur det annars skulle vi nog inte ha det förhållandet till hästar som vi har överhuvudtaget. Och att hästarna mår bra av att bli ridna på rätt sätt, vara musklade och ha kondition som andra har skrivit håller jag fullständigt med om. Men det är ju inte så att hästarna tänker " Å vad härligt det är att vara såhär muskulös och ha såhär bra kondition." Utan jag tror att mår dom bra vid tillfället så gör dom det och mår dom inte bra vid tillfället så gör som inte det. Dom lever ju alltid i nuet. Hehe nu krånglade jag säkert till det jätte mycket, men hoppas ni inte missuppfattar och att ni förstår! :D

Håller med till viss del.. men jag gillar inte tanken på att hästar inte kan ha kul..
Som någon skrev tidigare; om hästen inte kan ha kul och vara glad, betyder det även att den inte kan vara ledsen och må dåligt? Kan en häst inte ha tråkigt? Tänker på hästar som står uppstallade på spån hela dygnet utan mycket grovfoder.. borde inte de ha lite tråkigt? Om den högsta lyckokänslan en häst kan ha är ''tillfreds'' så tycker jag synd om dem. Speciellt om de kan vara stressade, apatiska, panikslagna etc.. men aldrig vara gladare än ''tillfreds''.
Och vildhästar leker ju, de hoppar kanske inte, men nog springer de runt och bränner fett alltid.. hade de bara sprungit när där fanns rovdjur så hade de nog snart tappat både formen och energin..

Om jag får välja tycker jag nog att hästarna tycker om att bli ridna... okej, kanske inte att flänga runt på en hoppa bana, men att hoppa hinder lugnt och skritta i skogen kan jag tänka mej att dom gillar... :rofl:

Håller med till viss del.. men jag gillar inte tanken på att hästar inte kan ha kul..
Som någon skrev tidigare; om hästen inte kan ha kul och vara glad, betyder det även att den inte kan vara ledsen och må dåligt? Kan en häst inte ha tråkigt? Tänker på hästar som står uppstallade på spån hela dygnet utan mycket grovfoder.. borde inte de ha lite tråkigt? Om den högsta lyckokänslan en häst kan ha är ''tillfreds'' så tycker jag synd om dem. Speciellt om de kan vara stressade, apatiska, panikslagna etc.. men aldrig vara gladare än ''tillfreds''.
Och vildhästar leker ju, de hoppar kanske inte, men nog springer de runt och bränner fett alltid.. hade de bara sprungit när där fanns rovdjur så hade de nog snart tappat både formen och energin..

Njaa, det är nog om dom känner att dom har överskott av nåt slag i så fall. Och är det inte för det mesta hingstarna som brallar runt? En häst på vintern som är lite undernärd som det är lätt att dom blir i vilt tillstånd springer ju inte runt och på så sätt bränner fett. Och det kan ju inte vara så att hästarna vet att de måste motionera bara för att komma undan finede? Dom får ju dessutom motion när dom strövar omkring 24/7. Det är ju även dom starkaste som har det naturligt som överlever. Och en häst som står inne hela tiden, är nog verkligen inte glad! Men visst kan väl en häst vara glad inte det jag menar, men det är ju just om dom tycker själv ridningen är rolig. Det är jag dock tveksam till.:crazy::smirk:

Jag menar ju inte att de springer runt för att hålla sig i form, men de springer ju runt och leker ändå. Kanske inte om de är svältfödda på vintern, men 1: Springer vi runt om vi är undernärda och svältfödda? 2: Våra hästar är väl sällan svältfödda och eg. så har det inte mycket med saken att göra.. leker gör dom ju.
Jag tror definitivt att en häst kan vara glad..
Om de sen gillar att ridas är en annan femma, det var inte det jag skrev om i förra inlägget heller:P

Jag menar ju inte att de springer runt för att hålla sig i form, men de springer ju runt och leker ändå. Kanske inte om de är svältfödda på vintern, men 1: Springer vi runt om vi är undernärda och svältfödda? 2: Våra hästar är väl sällan svältfödda och eg. så har det inte mycket med saken att göra.. leker gör dom ju.
Jag tror definitivt att en häst kan vara glad..
Om de sen gillar att ridas är en annan femma, det var inte det jag skrev om i förra inlägget heller:P

Jo men hästen tänker ju inte som så att "jo men här får jag ju mat, och får stå i box och blir väl omhändertagen så jag kan springa runt och skojja". Men haha det va ju inte ens det tråden handlade om. Och jag vet inte riktigt vad vi diskuterar heller. Om en häst är glad vilket jag absolut tror att dom är så visst springer dom runt och leker. Men det var ju just det med ridningen. :p

Håller med helt och hållet! :bow:

Jag tror hästar tycker om lätta, roliga saker. Vi pressar ju aldrig hästarna till 100% dag ut och dag in året runt tills den faller ihop. När man "leker" med den som unghäst och inte ställer alltför mycket krav på den som ung så växer den i både kropp och psyke och motionen blir ju lite i dens vardag om jag säger så :)

Ellen

En fråga värd att grubbla på.:idea:
Kan bara säga att min valack är snabbare i stegen och rör sig aktivare på väg FRÅN stallet än till.
Kan bara anta att han tycker om att komma ut.
Speciellt om han har stått ett tag och inte blivit riden, då är det eld i svansen och myror i byxorna!:p (om han haft några)

Ponnyn jag har såldes av sin förra ägare just för att hon inte mådde bra av att bara stå i hagen jämnt och ständigt.

Mina hästar går ute minst 12 timmar på vintern, annars går de ute dygnet runt.
Är det inte skit väder, får de vara ute. Med andra ord, så går mina hästar fortfarande ute dygnet runt. Dock har de ett skjul att söka skydd i när det regnar, men det har ju varit uppehåll ett tag nu.
De har en stor hage, med växlande terräng, men det känns som om det tycker det är kul att komma ut och röra på sig.

Jo men hästen tänker ju inte som så att "jo men här får jag ju mat, och får stå i box och blir väl omhändertagen så jag kan springa runt och skojja". Men haha det va ju inte ens det tråden handlade om. Och jag vet inte riktigt vad vi diskuterar heller. Om en häst är glad vilket jag absolut tror att dom är så visst springer dom runt och leker. Men det var ju just det med ridningen. :p

Jag diskuterade i vart fall om hästar kan vara glada eller inte, och om de leker:P
Men du har rätt, det var inte det tråden handlade om.

Tror ni att hästar tycker det är roligt att blir ridna???
Vad tror ni??? :D

Min dam tycker defenitivt att det är kul att bli riden. Speciellt nu när jag håller på och sätter igång henne... hon har inte gått på snart ett och ett halt år.

Tar man in henne från hagen så märker man att hon uppskattar att bli ompysslad...

Kommer man sedan med sadeln... då tänds märkbart en gnista i henne som hon inte normalt sett visar.

När man sedan kommer upp och börjar rida.... tala om bjudning...
Så just nu är det riktigt roligt att rida. Hon visar med hela sin uppenbarelse att hon uppskattar våra små turer...

En fråga värd att grubbla på.:idea:
Kan bara säga att min valack är snabbare i stegen och rör sig aktivare på väg FRÅN stallet än till.
Kan bara anta att han tycker om att komma ut.
Speciellt om han har stått ett tag och inte blivit riden, då är det eld i svansen och myror i byxorna!:p (om han haft några)

Ponnyn jag har såldes av sin förra ägare just för att hon inte mådde bra av att bara stå i hagen jämnt och ständigt.

Mina hästar går ute minst 12 timmar på vintern, annars går de ute dygnet runt.
Är det inte skit väder, får de vara ute. Med andra ord, så går mina hästar fortfarande ute dygnet runt. Dock har de ett skjul att söka skydd i när det regnar, men det har ju varit uppehåll ett tag nu.
De har en stor hage, med växlande terräng, men det känns som om det tycker det är kul att komma ut och röra på sig.

Förlåt:D men förstod inte riktigt budskapet eller frågan bara? :D:p

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 529
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar