Tycker hästar att det är kul att bli ridna??

Sv: Tycker hästar att det är kul att bli ridna??

Håller med, jag tror också vi har avlat på individer som tycker om människor och gillar att bli ridna.

Men håller också med om att det nog snabbt går att ändra på genom otrevlig, osäker ridning - dvs så att de föredrar att inte bli ridna. + att vissa individer alldeles säkert inte gillar det oavsett, smaken är olika.

På något sätt känner jag att man måste försöka lita på vad djur visar när de är glada, vi litar ju stenhårt på signalerna som säger att de mår dåligt och är ledsna. (han kanske inte mår dåligt han kanske bara reagerar med extremt lugn, reaktionsbrist och sjunkade huvud på den lugnande färgen i boxen. Eller ngt, dåligt exempel kanske.)Hur ska vi annars överhuvudtaget kunna "umgås" med dem på ett positivt sätt för dem.

Vi själva är i grunden "djur" och har nog liknande "hardwiring" men med lite extra "ovanpå". Fråntar vi djuren att de kan uppfatta vissa saker "som vi" glädje, "kärlek" (till föl kanske) "att tycka om" saker och sen råkar fortsätta till bitar som "att tycka illa om" saker, rädsla, smärta, panik. Så kan ju djurhanteringen blir riktigt horribel. För kan man visa att man kan tycka illa om måste ju även möjligheten "visa att man tycker om" finnas i registret. Vad de sen faktiskt känner är ju inte riktigt relevant, för andra ord än glädje, sorg, avundsjuka, smärta osv har vi ju inte på det vi uppfattar att de visar.

Ett känsloregister som går från neutral som högsta punkt och sedan nedåt i stressreaktioner och misär vore lite förfärligt.

Tror ni att hästar tycker det är roligt att blir ridna???

Jag har hört så många hästägare som har sagt att hästarna tycker det är så roligt att bli ridna och dom tycker det är så roligt att hoppa osv, vilket jag inte riktigt tror stämmer. Vid hoppning lär det ju mer vara att dom blir upphetsade och triggade när dom kommer ut på en bana. Många tolkar det ju som att hästarna är "glada" och tycker det är roligt när dom har öronen framåt som jag inte tror att det har med det att göra.

Det är ett ganska knepigt ämne, och jag vet nästan inte vad jag ska tro eller tycka själv. :crazy::confused:

Att hästarna mår bra av att ridna på rätt sätt och få kondition och muskler osv tror jag absolut, men om man skulle fråga dom skulle dom nog i alla fall inte välja att bli ridna.

Vad tror ni??? :D

Det bror ju helt på hur man reder dom, en häst som alltid rids lika dant i ridhus vecka efter vecka och månad elter månad tror jag inte tkr e så jätte kul, men min häst är jag helt säker på att hon tycker det är kul för hon är alltid pigg, busar när hon hoppar och har "alltid" öronen framåt :) :rofl:

Fniss och förresten (i jämförelse med en spänd studsig häst på hoppbana) är det någon här som inför en verkligt rolig händelse med upphöjt lugn och med ett litet småleende, älskvärt och avslappnat promenerar fram. Istället för att studsa med iver i magen som ett barn inför julafton.

(inför ett kraftprov alltid är helt avslappnad, aldrig är positivt stressad, gillar att aldrig någonsin ta ut sig och springa i full fart osv)

Det är nog lite som med människor. Man vill inte göra ingenting hela dagarna så man jobbar hellre för en chef än att sitta hemma hela tiden. Som häst är det nog inte så kul att bara gå runt i en hage, då är nog ridningen kul omväxling. Men i valet mellan att leva helvilt och hos oss o bli ridna vet jag inte. De hästar vi har nu är ju vanda med dett genom massor av generationer så det är svårt.

Helt klart att bli ridna, av oss får dom mat vatten och skydd för oväder. Ett enkelt val för alla djur, då det är grundläggande att överleva och vi hjälper dem med alla saker dem behöver för att göra det.
blir dom skadade så behandlar vi dom, i naturen så blir dem lätta bytesdjur för rovdjur, fast fattar knappast hästen.

Jag tror att de flesta hästar tycker att det är tråkigt att bli ridna, den hästen jag har nu är den första jag haft som tycker att nästan allt är kul, han går själv i sin hage och därför blir han glad så fort någon kommer och pratar med honom och ledsen när man går. Skulle han gå med andra hästar skulle han inte alls på samma sätt uppskatta när jag kommer. Förhoppningsvis om mitt sto är dräktigt ska han få gå med henne i höst/vinter och då lär det inte bli lika roligt att följa matte från hagen.
Många tycks tro att hästen tycker det är roligt så fort den är pigg, men det kan ju lika gärna vara för att den försöker springa ifrån arbetet, alltså är den igentligen lat. Dessutom har jag hört många säga att "min häst älskar att åka transport, h*n står och darrar och svettas av förväntning och sen går h*n in nästan med en gång:rofl:

Eller så har de en massa positiv energi och vill få utlopp... de kan ju inte alla vara "lata" :rofl: (tycker själv jag märker skillnad på positivt och negativt spring men tja) lite elakt av oss att tvinga dem att arbeta om det roligaste de kan få ut av det är stress av hinder och springa från arbete.

kl

jag tror hästar tycker om när det händer saker.
tex min häst, han tycker det är knaskul att vara i skogen och busa, har alltid haft problem med att fånga honom. förutom om jag har ridit ut dagen innan. (så det slutade med att jag nästan bara red ut) nu när det går bättre med ALLT så är det inga problem där iheller.

har märkt på gamla pensionärer att de saknar de livet, antagligen överlag så blir de inte lika ompysslade. dessutom så tror jag att hästar är bra på att läsa av människor, så det vi anser är positivt (läs kul) uppskattar hästen oftast.

nu menar jag inte anklagade dig, utan bara nyfiken.
hur kommer det sig att du håller på med hästar? alltså, vad gör du.. vad är ditt mål?
om du säger att du har märkt att den enda hästen som tycker det är kul, är den som går ensam i hagen utan sällskap.

jag menar självklart uppskattar hästen helldre sällskap från andra hästar.

Jag tycker i alla fall att jag upplever mest glädje hos mina hästar när dom får komma till en stor fin grön hage och gå och beta och bara ha det gott och va tillsammans allihop. Jag brukar nästan alltid få en känsla i kroppen av hur nöjda dom är när dom kommer dit :D. Min isis verkar uppskatta mest när vi bara går ut på promenader i grimskaft eller att jag bara rider i grimskaft när det är fint väder och så och man bara tar dte lugnt. :p...hästar är väl olika. Jag vet inte.

Så länge hästarna inte plågas (vilket ju kan disskuteras var den gränsen går) så tycker jag inte det är fel att rida en häst som tycker det är tråkigt. Det kan ju faktiskt vara bra för den att bli riden. Jag har ridit lite distans och samtliga hästar jag startat har tyckt att det har varit jättekul, springa i skogen med en massa kompisar= skitkul, men att träna hemma ensam när man kan stå i hagen och lata sig det är inte lika roligt.

Så länge hästarna inte plågas (vilket ju kan disskuteras var den gränsen går) så tycker jag inte det är fel att rida en häst som tycker det är tråkigt. Det kan ju faktiskt vara bra för den att bli riden. Jag har ridit lite distans och samtliga hästar jag startat har tyckt att det har varit jättekul, springa i skogen med en massa kompisar= skitkul, men att träna hemma ensam när man kan stå i hagen och lata sig det är inte lika roligt.

Men om man märker att hästen verkar vara fruktansvärt uttråkad ochutav livslust när man rider tycker jag att man borde börja fundera allvarligt på vad som är fel och göra allt man kan för att rätta till det.

Håller med ovanstående om att människan troligen avlat på hästar som varit/är lämpliga och passande för det vi vill göra med dem och för de krävs det ju att de vill göra det vi ber dem om. Hästar är ju så nyfikna till naturen och gillar ju att springa omkring och prova på nya saker och sådär så omväxlande ridning av ryttare som inte stör hästen på något vis utan är rktigt skicklig och följsam osv tror jag är stimulerande, bekvämt och kul för hästen. Liksom t ex ett skönt joggingpass kan vara för oss.

Jag menar inte att alla hästar hatar att bli ridna, jag tror bara att de flesta hästar heller går i hagen och latar sig med sina kompisar än att bli ridna, men visst finns det undantag och visst tycker många hästar det är trevligt att bli ompysslade och få komma ut i skogen men att bli riden på en ridbana dag ut och dag in t.ex ridskolehästar tror jag de flest tycker är tråkigt. Men som någon skrivit de vill säkert ha omväxling och de kanske inte skulle tycka det var tråkigt om det bara fick göra det ibland.

(Knapplån)

Tja, om man inte kan släppa lös hästen i ridhuset under tiden man bygger hinder för att den börjar hoppa på egen hand och den måste byta hage på sommarbetet för att den hoppar fram och tillbaka över stenmuren som ska vara staket kan man väl vara ganska säker på att hästen gillar att hoppa?

Hästen ifråga var kompisens överväxta ponnykorsning, och efter att han seglat över en oxer på sådär 1.20 bakifrån vågade vi aldrig mer ha honom lös på hinderbanan. Den oxern var betydligt större än vad vi skulle vågat oss på uppsutet, just för att han INTE skulle få några idéer...

Min häst tycker oftast om att bli riden och göra rätt, men på sommaren går hon helst i grönhagen o äter dag som natt :)

Jag menar inte att alla hästar hatar att bli ridna, jag tror bara att de flesta hästar heller går i hagen och latar sig med sina kompisar än att bli ridna, men visst finns det undantag och visst tycker många hästar det är trevligt att bli ompysslade och få komma ut i skogen men att bli riden på en ridbana dag ut och dag in t.ex ridskolehästar tror jag de flest tycker är tråkigt. Men som någon skrivit de vill säkert ha omväxling och de kanske inte skulle tycka det var tråkigt om det bara fick göra det ibland.

Då är jag med. Jo men jag håller helt med dig. Jag tror lite att det är så också.

En häst som ridits in med enbart positiva erfarenheter och som under årens lopp fortsätter ha positiva erfarenheter i samband med ridning uppskattar nog det. Roligt är ett mänskligt uttryck...hästarna ser nog inte på ridning som roligt som vi ser på "roligt".

Det beror pa hur man tranar/rider. Som manga andra sagt, med en obalanserad ryttare, for harda hander, for hoga krav for utbildningsniva och ork och en hel rad med andra negativa saker sa ar det ju inte konstigt att hasten inte gillar att bli riden.. Det grundlaggande for mig i ridning och traning att hasten ska uppskatta och trivas med det vi gor tillsammans, vore det inte sa skulle jag definitivt valja en annan sport da jag tycker for mycket om djur for att utsatta dem for saker de inte trivs med. For mig ar det gransen till djurplageri.

"Roligt" ar ju ocksa nagot manskligt, jag skulle nog inte anvanda det order. "Trivas med" eller "ma bra av" eller "uppskatta" ar nog ord som ligger narmare..

Jag har hört så många hästägare som har sagt att hästarna tycker det är så roligt att bli ridna och dom tycker det är så roligt att hoppa osv, vilket jag inte riktigt tror stämmer. Vid hoppning lär det ju mer vara att dom blir upphetsade och triggade när dom kommer ut på en bana. Många tolkar det ju som att hästarna är "glada" och tycker det är roligt när dom har öronen framåt som jag inte tror att det har med det att göra.

Jag tror att manga forvaxlar spandhet och upphetsning med "tycka om", pa samma satt som manga forvaxlar lugn med "uttrakad". Men jag ar helt overtygad om att hastar som ar starka, friska och forberedda for uppgiften gillar att hoppa. Inte alla forstas, men overlag. Min egen hast tog en svang pa hoppbanan sjalv ibland (da vi hade hinder i paddocken), och nar han upptackte att jag tittade pa och uppskattade (jag skrattade sa jag kiknade) hans lilla show sa tog han ett par varv till. Och det var inte runt, runt, det var sma omhoppningsbanor han hittade pa sjalv.

Att hästarna mår bra av att ridna på rätt sätt och få kondition och muskler osv tror jag absolut, men om man skulle fråga dom skulle dom nog i alla fall inte välja att bli ridna.

Alla djur tycker om att kanna sig starka, friska och duktiga. Ridning (nar den ar bra och uppbyggande!) ar starkande och ger en frisk hast, berom ger en positiv motiverande installning. Jag tror att det ar dar som den dar kanslan av att hasten tycker att det ar "roligt" kommer in. Men det ar ocksa under forutsattning att de inte pressas eller tranas for mer an det orkar. Man behover inte rida en hast trott for att fa upp konditionen, det tar langre tid att bygga muskler och fa upp kondition om man aldrig tanjer pa gransen, men samtidigt behaller man motivation och arbetsvilja.

Och till vilket andamal vill vi ha kondition och muskler pa en hast? Inte for att den ska ga i hagen, det klarar den sa bra sjalv. De flesta hastar har en langre livslangd da de inte rids an nar de tranas och rids. Om vi tranar dem pa ratt satt (med en balanserad sits, mjuk hand, utan spanningar, utan att pressa och istallet "be om", med en val avvagd, genomtankt och anpassad traningsplan) sa kommer de att halla for ridning i lika manga ar som de skulle hallit utan var inverkan.

tja..Bianca tycker iaf det är kul!! märks på henne :love: :)

Du har säkert en poäng där, om de fick välja så skulle de nog föredra att bli aktiverade på andra mer kravlösa och många gånger snällare sätt.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 529
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA