Tycker du om att läsa om sex/se sexscener i filmer?

Nä, alltså. Som andra också sagt: ok om det tillför något till storyn, men i de flesta fall verkar det inte göra det och då kan jag lika gärna vara utan. Framförallt också om det är manliga författare, för de tycker jag att ofta verkar ha dålig koll på vad de skriver om när det kommer till sådant :cautious: Är det inte välskrivet: låt bli.
 
Alltså det borde vara bättre än det är. Men av någon anledning blir sex efter förspelet ofta riktigt svårt att skildra på ett realistiskt sätt i både böcker och film. Jag hade definitivt saknat sexscenerna om de försvann, hade ju känts som någon censur om storyn klipptes varje gång det började hetta till. Men önskar att det gjordes bättre och kanske mer realistiskt. Men mer (kvinnligt) naket behöver det egentligen inte bli. Det är redan för mycket tuttar i onödan på TV.
 
Edit.

Skulle folk i allmänhet sakna sexscenerna i böcker och filmer om de inte förekom lika ofta?
Det är ytterst svårt att skriva bra sexscener, så väldigt många är urusla. Både i språk, uppbyggnad och handling. Dålig prosa helt enkelt. Dem avstår jag gärna.

En doktorerad litteraturvetare i min närhet sa att dåligt sex i böcker vill man lägga ifrån sig. Bra skildrat sex måste man lägga ifrån sig. :laugh:
 
Beror väl på, precis som med alla andra scener. De kan tillföra, men tycker ofta de är lite överflödiga. Särskilt i snubbiga serier som handlar om pengar och sex (vilket känns som typ hälften av alla serier just nu). Man bah jaja vi fattar, han är cool som får ligga med snygga tjejer osv.
 
Diskussionen påminde mig om en scen i Händelser vid vatten när den kvinnliga karaktären (i mitt tycke) nästan våldtar en manlig karaktär (inte speciellt mycket till muntligt eller "kroppsligt" samtycke där) genom att ta av honom byxorna, klä av sig själv helt naken, sätta sig gränsle över honom, guppa upp och ned typ i 5-10 sekunder. Förstår mig verkligen inte på det... Stängde av och har inte fortsatt se på serien efter det.
 
Diskussionen påminde mig om en scen i Händelser vid vatten när den kvinnliga karaktären (i mitt tycke) nästan våldtar en manlig karaktär (inte speciellt mycket till muntligt eller "kroppsligt" samtycke där) genom att ta av honom byxorna, klä av sig själv helt naken, sätta sig gränsle över honom, guppa upp och ned typ i 5-10 sekunder. Förstår mig verkligen inte på det... Stängde av och har inte fortsatt se på serien efter det.

Den scenen är absolut en våldtäkt så jag skulle nog inte räkna det som en sexscen. Kan ha ett syfte i storyn dock kan jag tycka, hennes beteende. Även om det inte direkt är vilsamt för ögat att titta på.
 
Diskussionen påminde mig om en scen i Händelser vid vatten när den kvinnliga karaktären (i mitt tycke) nästan våldtar en manlig karaktär (inte speciellt mycket till muntligt eller "kroppsligt" samtycke där) genom att ta av honom byxorna, klä av sig själv helt naken, sätta sig gränsle över honom, guppa upp och ned typ i 5-10 sekunder. Förstår mig verkligen inte på det... Stängde av och har inte fortsatt se på serien efter det.
Var bl.a. den serien jag tänkte på i den trådstart jag hade först. Jag såg klart på serien men uppfattade också just den scenen som att det var våldtäkt.

Fast jag tänkte på övriga riktiga sexscener mer kanske.
 
Den scenen är absolut en våldtäkt så jag skulle nog inte räkna det som en sexscen. Kan ha ett syfte i storyn dock kan jag tycka, hennes beteende. Även om det inte direkt är vilsamt för ögat att titta på.

Var bl.a. den serien jag tänkte på i den trådstart jag hade först. Jag såg klart på serien men uppfattade också just den scenen dom att det var våldtäkt.

Fast jag tänkte på övriga riktiga sexscener mer kanske.
Det var lite därför jag ville lägga till att jag inte såg klart serien, för att visa på att jag antagligen missat den större bilden om varför den scenen var viktig att ha med.
 
Jag gillar erotiska scener både i böcker och på TV/film. Om de är väl skrivna eller gestaltade och är just erotiska, dvs det finns en känsla med (enligt min definition).

I böcker är språket den absolut största faktorn för att sätta den känslan. När det gäller TV/film är musik, foto, kemi mellan skådespelarna och miljö otroligt viktigt. Där, liksom i böcker, gäller naturligtvis att scenerna är en del i handlingen. Om allt detta finns - ja tack till erotiska scener. Dock har jag snabbspolat förbi en hel del när jag lyssnat på ljudböcker. Jag är betydligt mer förlåtande när jag läser.
 
Det var lite därför jag ville lägga till att jag inte såg klart serien, för att visa på att jag antagligen missat den större bilden om varför den scenen var viktig att ha med.

Har inte sett klart serien heller, vet inte ens om alla avsnitt är ute? Men sett de flesta som finns och börjar misstänka att det finns ett syfte. Viktig vet jag inte, men det målar väl upp en bild av hennes karaktär tänker jag.
 
Det brukar inte bli mer än att man inser att de har sex men inget mer än så.
Vad gäller film så kommer skämskudden fram i 99% av fallen.

Alltså det borde vara bättre än det är. Men av någon anledning blir sex efter förspelet ofta riktigt svårt att skildra på ett realistiskt sätt i både böcker och film. Jag hade definitivt saknat sexscenerna om de försvann, hade ju känts som någon censur om storyn klipptes varje gång det började hetta till. Men önskar att det gjordes bättre och kanske mer realistiskt. Men mer (kvinnligt) naket behöver det egentligen inte bli. Det är redan för mycket tuttar i onödan på TV.

Jag läser mycket böcker och ser inte så mycket film/serier.

I böcker kan jag absolut vilja ha sexscener, men det som stör mig är som @Milosari skriver att de ofta inte känns realistiska. Det är alltid alldeles fantastiskt, från första gången paret har sex, båda kommer osv, gärna samtidigt. Jo heja. Visst många vill nog läsa det, men jag hade gärna haft lite mer variation.
Men jag vill hellre ha det ändå än typ "...och han stängde sovrumsdörren och gick fram till henne. Nästa morgon..." Nä tack.

På film däremot blir det skämskudde ja. Där räcker det ofta med att man förstår att de ska ha/hade sex tycker jag. Där ser jag hellre att intimitet mellan två personer skildras på andra sätt.
 
Som en del i en karaktärsutveckling, absolut (the last of us avsnitt 3 gör det SÅ fint). Oftast tycker jag att det är sunkigt, heteronormativt, male gaze och alldeles för ofta är det sexualisering av våldtäkter, inte samtycke. Klarar öht inte av att se eller läsa icke samtyckande intimitet.
 
Jag började bläddra förbi sexet till slut när jag läste Grottbjörnens Folk-böckerna som tonåring :laugh: Det var ju inte så stor variation om vi säger så :angel:

Edit: Jag har inga problem med sexscener om det tillför något (och ibland kan det vara riktigt upphetsande om det är välgjort) men oftast är det mest "gäsp" över det hela.

Jag blir alltid hungrig när jag läser den sviten. Sexet är helt ointressant och i de senare böckerna slängs in för att Ayla är så oemotståndlig (Mary Sue). Men det låter så gott vad de äter. Snöripa och smultron. Samlar in nötter och bär, jagar djur, och lagar mat och dricker te som låter vansinnigt gott!

Sex är ok om det är en naturlig del av storyn och karaktärerna. Men lika lite som jag vill läsa kapitel efter kapitel om Quidditch, vilket förstörde de senare böckerna. Herregud fanns det ingen redaktör som vågade säga bu eller bä till Rowlings, är jag intresserad av kapitel efter kapitel om sex. Det stannar upp hela handlingen och förstör rytmen.

Sedan ska författaren kunna skriva sexscener. Blir pinsamt när det är uppenbart att hen inte kan det. Är svårare än man tror att skriva bra sex.
 
Diskussionen påminde mig om en scen i Händelser vid vatten när den kvinnliga karaktären (i mitt tycke) nästan våldtar en manlig karaktär (inte speciellt mycket till muntligt eller "kroppsligt" samtycke där) genom att ta av honom byxorna, klä av sig själv helt naken, sätta sig gränsle över honom, guppa upp och ned typ i 5-10 sekunder. Förstår mig verkligen inte på det... Stängde av och har inte fortsatt se på serien efter det.
Tyckte inte alls om "tantsnusket" i den berättelsen.
 
Jag har valt bort minst 2 deckarförfattare pga sexskildringar. Tycker det är ointressant. På film kan det fungera men att läsa om det blir bara gäsp.
 
I filmer och serier går det gärna vara fade to black, tycker inte det tillför något. I böcker får det dock gärna vara med :angel: så länge det inte är killräckligt skrivet. I de böckerna jag läser passar det generellt bra med sådana scener. Det är ett par enstaka gånger när jag hamnat utanför vad jag vanligtvis läser som jag kan ha bläddrat förbi dåligt skrivna sexscener som får mig att vilja ta fram skämskudden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 113
Senast: Svartkatt
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 387
Senast: Enya
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 155
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
360
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp